AnonymBruker Skrevet 27. mars #21 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De hadde ikke regler for den gang jeg kjøpte heller. Men alikevel har det ikke gjort vondt å føre opp kryptoen ti år tilbake i tid. Det er virkelig ikke slik at du skatter av det når det ikke er realiser penger ut av det. Så du får ingen konsekvenser ut av at du for eksempel ikke førte det opp for 11 år siden (som ett eksempel). Eneste greia er at det er bittelitt jobb med å føre opp. Du må søke opp både historiske valutakurser og historisk verdi på crypto for hvert årstall. Tar uansett ikke mer enn en time å få utført det. Det finnes også arkiver i banker der transaksjoner vises. Så du behøver nødvendigvis ikke loggen fra børsen. Det som derimot gir konsekvenser er å få straffeskatt på 60 prosent av inntektene, hvis skatteetaten selv finner ut av det. Og sannsynligheten for at de finner ut av det kan være stor. I og med at du nå har realisert en gevinst. Og fordi eventuell formue i banken har økt. Var også i avisen i dag at de vil ha fokus på folk med crypto i år. Faktisk må du ha hatt flaks for å i det hele tatt ha klart å få det til kontoen din. Uten at pengene ble fryst. For mange banker krever at alt skal være meldt fra om hos skatteetaten,før du får tilgang til disse midlene. Når du klarte å legge ved dokumentasjon til banken, så ser jeg ikke helt problemet her. Da klarer du vel det for skatteetaten også? Anonymkode: f2b1f...888 Vil bare påpeke at i banken din kan du også gå ti år tilbake i tid, for å se transaksjoner. Anonymkode: f2b1f...888 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #22 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil bare påpeke at i banken din kan du også gå ti år tilbake i tid, for å se transaksjoner. Anonymkode: f2b1f...888 Og det samme kan skatteetaten. Anonymkode: f2b1f...888 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #23 Del Skrevet 27. mars Hadde du kryptoen i en utenlandsk børs? Og så overført gevinsten inn til norsk konto? Da finner Skatteetaten det enkelt. Og basert på størrelsen på beløpet og eventuelt andre ting de finner i etterretningen så vil de be banken om kontoutskrifter før de eventuelt kontakter deg med spørsmål. Skatteetaten har hjemmel til å få den informasjonen de trenger fra banken opptil 10 år tilbake i tid. Min klare anbefaling er å rapportere gevinsten hvis du ikke har råd til å betale straffeskatten. Anonymkode: 1e452...cad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #24 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde du kryptoen i en utenlandsk børs? Og så overført gevinsten inn til norsk konto? Da finner Skatteetaten det enkelt. Og basert på størrelsen på beløpet og eventuelt andre ting de finner i etterretningen så vil de be banken om kontoutskrifter før de eventuelt kontakter deg med spørsmål. Skatteetaten har hjemmel til å få den informasjonen de trenger fra banken opptil 10 år tilbake i tid. Min klare anbefaling er å rapportere gevinsten hvis du ikke har råd til å betale straffeskatten. Anonymkode: 1e452...cad Ja, kryptoen var på utenlandsk børs, og ble overført til norsk konto. Takk for svaret. Anonymkode: c865d...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #25 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, kryptoen var på utenlandsk børs, og ble overført til norsk konto. Takk for svaret. Anonymkode: c865d...50a Er ikke bare denne personen som har svart deg. De fleste her prøver å si deg det samme... Anonymkode: f2b1f...888 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. mars #26 Del Skrevet 28. mars Kjøpstidspunktet er på en måte litt irrelevant. Du realiserte gevinsten i fjor. Det er det Skatteetaten bryr seg om. At du ikke rapporterte verdier mellom børskonkurs og rettsoppgjør med tilbakeføring av verdier kan ha sin naturlige forklaring, og som ikke er straffbar. Men du fikk tilbake deler av verdiene i fjor, og realiserte i fjor. Og du overførte til norsk konto i fjor. Jeg hadde definitivt ikke turt å droppe å føre det inn i skattemeldingen. Det stinker med 60% straffeskatt, eller alternativt tiltale for grovt skattesvik. Akkurat det samme gjelder aksjer. Tidsrommet fra man kjøper til selger er litt ubetydelig (med mindre det er formueskatt inne i bildet), det er først når man selger at man skal betale skatt på avkastningen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #27 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): En annen kuriositet er at Skatteetaten hadde null regler for kryptovaluta på den tiden jeg kjøpte BTC. De hadde ennå ikke kommet med uttalelser om krypto, eller anerkjent teknologiens eksistens. Men de hadde vel generelle regler for inntjening, som også vil dekke kryptovaluta? Og om de ikke kom med uttalelser, så vet man ikke hva de anerkjente eller ikke. Anser ikke dette som noe kuriositet. Anonymkode: 959ec...09b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #28 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er ikke bare denne personen som har svart deg. De fleste her prøver å si deg det samme... Beklager. Jeg skal selvsagt holde en personlig takketale til hver enkelt person. Anonymkode: c865d...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #29 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men de hadde vel generelle regler for inntjening, som også vil dekke kryptovaluta? Og om de ikke kom med uttalelser, så vet man ikke hva de anerkjente eller ikke. På den tiden fantes det flere i Norge, bl.a. Sturle Sunde, som aktivt maste på Skatteetaten for å få dem til å komme med en uttalelse om bitcoin, og om hvordan eierskap av krypto skulle føres opp i skattemeldingen. Men det gjorde de først flere år senere. Anonymkode: c865d...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. mars #30 Del Skrevet 28. mars Men hvordan det var for 5-10 år siden er jo totalt irrelevant i det hele. Du realiserte gevinsten i fjor, og nå i mars/april skal du levere skattemelding for det året. At Skatteetaten ikke hadde noen meninger om krypto på den tiden har ingen relevans for deg. Du hadde ikke skattbar kapitalinntekt i det tidsrommet. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #31 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Beklager. Jeg skal selvsagt holde en personlig takketale til hver enkelt person. Anonymkode: c865d...50a Nei, men virker som om du bare tar til deg det du ønsker å høre. Og at du ikke ser skogen for bare trær. Anonymkode: f2b1f...888 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #32 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.30): Hadde vært interessant å hørt mer om dette. Jeg har nemlig ikke fått en slik ekstra melding, på tross av en betydelig økning av sparepengene og formuen min i fjor. Anonymkode: c865d...50a Skatteetaten ser hvor pengene dine kommer fra. Jeg tror de ser alt om bankkontoene dine, også andre sine kontoer som du disponerer. Anonymkode: 36c68...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #33 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Skatteetaten ser hvor pengene dine kommer fra. Jeg tror de ser alt om bankkontoene dine, også andre sine kontoer som du disponerer. Anonymkode: 36c68...6c3 De kan ikke bare sjekke folks bankkonti ut av det blå. De må ha en grunn til å mistenke f.eks. skatteunndragelse, og så sender de brev til den eller de bankforbindelse som er aktuelle og ber om kontoutskrifter for aktuell periode. I sine egne systemer ser de hvilke konti du eier og hvilke konti du disponerer, samt saldo pr 31.12, men altså ikke selve transaksjonene. Anonymkode: 1e452...cad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #34 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 16.59): Mange her har misforstått spørsmålet. Jeg ba ikke om noen moralpreken eller noe foredrag om hvorvidt dette var riktig å gjøre. Jeg vet utmerket godt hva man har plikt til, og jeg har også lest mange artikler om folk som har fått straffeskatt, bøter, fengselsstraff osv -- pga skattesvik. Det jeg ba om var informasjon om hvor mye Skatteetaten har innsyn i, dvs hvor nøye de kan sjekke kontobevegelser, og hvor mye AML-avdelingen i banken utleverer til Skatteetaten. Det var derfor jeg hovedsakelig ba om svar fra andre som har vært i en lignende situasjon, enten det gjelder kryptogevinst eller annet "arbeid". Anonymkode: c865d...50a Ganske sikker på at det er imot forumreglene å hjelpe noen med å gjøre noe ulovlig. Ikke vær så teit, TS. Rett og slett. Før opp gevinsten på skattemeldingen. Ja, jeg har krypto selv. Selvsagt skatter jeg av det. Ikke kødd med Skatteetaten. Anonymkode: ae10f...8ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå