Gå til innhold

Når noen mister retten til å kjøre taxi for alltid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En taxisjåfør som er dømt for seksuelle overgrep av passasjer er fradømt retten til å kjøre taxi for alltid.

Hvor mange år er "for alltid"? Er det 5 år som da Petter Northug mistet lappen "for alltid"?

Anonymkode: 21854...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er annerledes. 

Han mista jo ikke taxiløyve pga oppførsel i trafikk men pga oppførselen mot kunder. Han får ikke lov til å ha kunder mer.

Anonymkode: f08c4...36e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt annen sak dette da. Her er det seksuelle overgrep. Petter kjørte i fylla og jugde om det. Han får aldri kjøre taxi. Men kan kjøre bil. Det er snakk om at han ikke kan ha kunder. 

Anonymkode: e5a7c...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De mister ikke nødvendigvis taxilappen for alltid, selv når de liksom har gjort det.

Jeg kjenner til tilfeller hvor slike har fått lov å kjøre taxi igjen.

Ikke bare, men spesielt ille ble dette etter at drosjenæringen ble lagt om for få år siden, hvor det ble åpnet for at de ikke trengte å være tilknyttet sentral.

Kjenner godt til et tilfelle hvor det var mange varsler på samme sjåfør, taxiselskapet var forferdelig oppgitt og bekymret for passasjerer, fordi det tok år før de omsider fikk fylket til å ta fra mannen løyvet. Men, så valgte Høyre-regjeringen å legge om drosjenæringen og åpnet for at nærmest hvem som helst kunne få løyver.

Og dermed presterte samme fylke som hadde nektet mannen varig å få kjøre drosje å gi ham nytt drosjeløyve. Da kunne han kjøre uten å være tilknyttet sentral. Selv om det nå er endret og de liksom nå må være tilknyttet sentral, og vedkommende ikke er det, så fortsetter mannen å kjøre. Og dette gjør han tross at politiet har mottatt flere varsler på ham etter dette, at han åpent kjører svart i tillegg, og at han lar slektninger uten drosjelappen kjøre for seg.

Det er latterlig. Og ekstremt provoserende!

Anonymkode: 8c715...303

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han mister kjøreseddelen. Og for å få ny må man søke politiet. Han vil ikke få ny, for kjøreseddel krever "plettfri vandel". Kun forenklede forelegg går gjennom. 

Anonymkode: 1bf49...a3b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så her betyr for alltid faktisk for alltid. 

Anonymkode: 1bf49...a3b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

StovnerJune skrev (38 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/drosjesjafor-frifunnet-for-voldtekt-et-skremmende-signal-til-byens-unge-kvinner/o/5-95-2306930

Det begynner å bli ganske mange spesielt i Oslo som har blitt voldtatt av taxisjåfører, undertegnede inkludert.

Kvinner kan fint gardere seg. Velger du konsekvent "hvite" taxier så er du mye mye tryggere. Nesten uten unntak er det taxisjåfører med fremmedkulturell bakgrunn som står bak disse voldtektssakene. 
Jada. Ikke politisk korrekt å si dette. Men vi tar alle risikovurderinger i dagliglivet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (2 timer siden):

Kvinner kan fint gardere seg. Velger du konsekvent "hvite" taxier så er du mye mye tryggere. Nesten uten unntak er det taxisjåfører med fremmedkulturell bakgrunn som står bak disse voldtektssakene. 
Jada. Ikke politisk korrekt å si dette. Men vi tar alle risikovurderinger i dagliglivet. 

Hvor mange "hvite taxier" finnes det egentlig? Det må være 1 av 100... Lykke til med å finne en av dem på en fredag natt når det er mange om taxiene. Hvis du skal bruke taxi må du være forberedt på å kjøre med fremmedkulturelle. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en taxi med en norsk sjåfør, det må ha vært på 90-tallet...

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
StovnerJune skrev (1 time siden):

Hvor mange "hvite taxier" finnes det egentlig? Det må være 1 av 100... Lykke til med å finne en av dem på en fredag natt når det er mange om taxiene. Hvis du skal bruke taxi må du være forberedt på å kjøre med fremmedkulturelle. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en taxi med en norsk sjåfør, det må ha vært på 90-tallet...

😆 Er det derfor det er så mye snusk og svindel i taxi bransjen i disse tider?

Anonymkode: ae6fb...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drosjenæringen i Oslo og andre store byer er også kjent som hijab-politiet, sjåførene har rimelig bra kontroll på hva som skjer i bybildet og hvem som foretar seg hva. Er det noen som ikke oppfører seg sømmelig i forhold til visse kulturelle og religiøse regler så blir det rapportert til familie eller ledere innad i miljøene.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig er det årsaken, det har blitt kaos i hele næringen og tilstander der bileierne låner ut bilene til familie og gir blaffen i norske lover og regler. Bare så på når det er kontroll, da låser de bilene og stikker av i alle retninger.

https://www.vg.no/nyheter/i/4o4nEE/28-taxier-fikk-bruksforbud-etter-en-dag-med-kontroll

Disse tilstandene har også smittet over på bruktbilbransjen og selvstendige verksteder, nesten hver gang det er snakk om bilselgere som svindler eller verksteder som ikke gjør jobben sin eller oppfører seg truende ovenfor kundene så sjekker jeg bedriften på Proff og spesielt roller og eiere.

Anonymkode: 61be4...7ef

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unngår taxi om jeg ikke MÅ. Bedre å bli hentet av slekt og kjente om det går.

Anonymkode: d6326...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan si og mene mye mht likestilling.

Men som kvinne MÅ vi beskytte oss selv og være føre vár.

Jeg drikker meg aldri dritings.

Jeg slipper ALDRI synet av drinken min.

Jeg setter meg ALLTID rett bak taxi sjåføren så jeg kan kontrollere situasjonen om jeg ser han skulle prøve seg på noe. 

Går jeg hjem går jeg alltid der det er gatelys og andre mennesker.

Jeg har aldri blitt utsatt for noe. Og ja, jeg er pen og liker å kle meg sexy på byen.

Men jeg har også høy selvtillit, høyt selvbilde og er ikke ute etter oppmerksomhet eller bekreftelse. Jeg har en utstråling som krever respekt. 

Det har skjedd én gang at noen gutter prøvde seg med å være frekk da jeg ba dem la meg og venninnen min være i fred(18 år). Da gikk jeg bort til bartenderen og sa i fra. Da kom de krypende på knær med vakten bak seg.

Og én gammel fyr som kalte meg hore fordi jeg takket nei til å få påspandert en drink(tidlig 20 årene)🙄🤭

Jeg har aldri mottatt dickpics(noe jeg skjønner er unormalt i følge venninnene mine). Jeg har aldri blitt utsatt for seksuell trakassering.

Point being. Tenk lurt og ikke utsett deg for potensielle farlige situasjoner.

Og nei. Jeg sier IKKE at offeret har skyld!

Det er ALLTID overgripers feil!!!! 

Men en del voldtekter KUNNE vært unngått om en hadde vært føre vár og mer på vakt.

Anonymkode: eb92f...9d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet bekrefter: Etterforsker nye overgrep i taxi

Norske kvinner voldtas i taxi.

De opplevde overgrep: – Jeg setter meg aldri foran i en taxi igjen

Tre stykker forteller om sine opplevelser. Jeg tviler på at det avgjørende er om man sitter foran eller bak... Hvis sjåføren har bestemt seg for å knulle deg tror jeg ikke baksetet er noen redning.

Taxisjåføren virket først veldig hyggelig – kjøreturen endte i et mareritt for Tone

Tone ble voldtatt av taxisjåføren. Henlagt hos politiet fordi det ikke var penetrasjon av vagina.

Ser også av den siste artikkelen at det inngår i et større bilde av økende voldtektsstatistikk i Oslo. Oppklaringsprosenten er på stedet hvil...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 17.00):

Den store forverringen kom etter at Høyre og Erna Solberg kom med frislippet i bransjen.

Etter det ble det i realiteten fritt frem for hvem som helst. Når det da er en bransje som det kan være enkelt for de som vil å svindle til seg masse penger, så vet man jo hvem man først tiltrekker - de som ikke har rent mel i posen i utgangspunktet.

Anonymkode: 8c715...303

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amalie skulle bare hjem fra byen. Istedenfor ble hun kjørt rundt av taxisjåføren i én time og 40 minutter – mens han forgrep seg på henne.

Sakene fortsetter å renne inn. Hvor mye er det vi aldri hører om engang? I det minste veldig positivt at det blir satt søkelys på nå. Vi står foran den verste perioden for voldtekter av norske jenter som alltid er om sommern.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spm. hadde du betalt 10% ekstra om taxisjåføren var etnisk norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når en stemmer de samme partiene som aldri gjør noe med selve problemet. Bare snakk år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...