AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars Hei! Jeg ønsker å opprette en tråd hvor vi deler gode råd og tips for å hjelpe oss aleneforeldre til å få en bedre hverdag. Litt om meg selv: Mor til to barn på 10 og 13 år, 100% jobb og barna er hos barnefar annenhver helg og annenhver onsdag. Dagene går i ett med oppfølging av barn, lekser og aktiviter når jeg ikke jobber. Til slutt ble det en nedadgående spiral og alt ble tungt og jeg måtte ta noen grep. Deler mine ting som fungerer i hverdagen og håper flere vil komme med gode tips, råd og lifehacks så vi kan inspirere hverandre. Vi har barn i ulike aldre og alt passer ikke for alle. Så tanken er mer å gi hverandre inspirasjon der hvor hver enkelt står og vil gjerne høre andres gode tips😊 - benytter plakat med stjernesystem hvor barna kan samle stjerner til ukepenger. Det er en stor lettelse å vite at de har faste dager de går med søpla, tar ut av oppvaskmaskinen, henger opp klær m.m. Det blir en ting mindre på meg og barna lærer ta ansvar😊 - har mulighet for hjemmekontor ( jeg vet ikke alle kan det), men velger å blokke en time i kalenderen til å gå meg en tur for å få sollys og fysisk aktivitet. - stikke en kjapp tur bort og ta en kopp kaffe hos venner/ bekjente. Om det så er for en time så hjelper det med litt input enn ingenting. Så får barna se litt mer på skjerm da, men får igjen en mor som har fått litt påfyll. - hjemlevering av mat med Oda. Krever at jeg planlegger uka og der kan jeg bli bedre men jeg sparer både tid og penger fordi jeg unngår småkjøp - ikke stille så høye krav alltid og gi meg selv dårlig samvittighet fordi jeg tar noen kjappe middagsløsninger. Nå har det blitt pannekaker to dager på rad da jeg hadde mye røre og kunne spe på den jeg hadde fra før. Så fikk fiskemiddagen jeg hadde kjøpt inn utsettes men barna jublet over pannekaker og jeg sparte energi. - før når barna var mindre så var jeg opptatt av å legge frem klær og smøre matpakker. Dette gjør de selv nå. Istedenfor å mase på de at de skal gjøre det sånn jeg gjorde det så velger de heller stå opp 15 min før. De har tatt et valg på at det ønsker de gjøre fremfor at jeg stresser meg opp over at det ikke er klart dagen i forveien. - jobber bevisst med å mase mindre på barna men kan fort gå i "fella" og glemme meg bort. Ok om eldstemann har glemt gymtøyet sitt så lærte hun av det etter et par ganger fremfor at jeg skal huske på alt for de og bruke energi på å mase. - jobber bevisst og sier ofte også høyt til meg selv når jeg setter grenser ovenfor andres forventninger: "Når jeg sier nei til andre, sier jeg ja til meg selv. Når jeg sier ja til andre sier jeg nei til meg selv og det jeg trenger". Man kan ikke sette grenser og si nei på alt men en bevisstgjøring gjør at jeg går mindre på autopilot og gjør gode ting for meg selv. Gleder meg til å høre andres gode tips og råd for en bedre hverdag som aleneforeldre 😊 Anonymkode: a88e4...093 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars #2 Skrevet 26. mars Fin tråd! Mitt barn er 3 år, så sikkert litt andre utfordringer. Hack nr 1 som jeg aldri klarer er å legge meg tidlig nok så jeg får nok søvn😅 - ta treningsøkt sammen med barnet: jogge mens hen sykler eller se på yogavideoer sammen - kjenn naboene! Det er en viktig beredskap. Gjør en innsats for å snakke når man treffer på dem, evt invitere med nabobarn osv. - kanskje ikke så pedagogisk, men om morgenen bruker jeg barnetv som premie for at hun skal være raskere å bli klar. Da får hun se noen minutter barnetv etter morgenstell og påkledning, om hun har vært rask. Da går jeg på badet mens hun ser barnetv. - lag store gryteretter og frys ned. - lær hen å sovne alene. Det funker ikke å sitte inne med barnet til kl 21 når masse husarbeid må gjøres etterpå Og det viktigste: lær å spørre om hjelp! Anonymkode: db4c6...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Barna er store nå, men det viktigste for meg var at deres sovetid var min fritid. Det meste som må gjøres kan gjøres sammen med barna og i det minste mens de er våkne. Det har de ikke noe vondt av. Anonymkode: 0f1f6...a53 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Jeg sov med barna til de var ganske så store. Det hjalp alle 3 med å få bedre søvn og mindre natteuro. Anonymkode: cb051...85e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fin tråd! Mitt barn er 3 år, så sikkert litt andre utfordringer. Hack nr 1 som jeg aldri klarer er å legge meg tidlig nok så jeg får nok søvn😅 - ta treningsøkt sammen med barnet: jogge mens hen sykler eller se på yogavideoer sammen - kjenn naboene! Det er en viktig beredskap. Gjør en innsats for å snakke når man treffer på dem, evt invitere med nabobarn osv. - kanskje ikke så pedagogisk, men om morgenen bruker jeg barnetv som premie for at hun skal være raskere å bli klar. Da får hun se noen minutter barnetv etter morgenstell og påkledning, om hun har vært rask. Da går jeg på badet mens hun ser barnetv. - lag store gryteretter og frys ned. - lær hen å sovne alene. Det funker ikke å sitte inne med barnet til kl 21 når masse husarbeid må gjøres etterpå Og det viktigste: lær å spørre om hjelp! Anonymkode: db4c6...4a2 Legg deg heller sammen med henne. -du får nok søvn. -hun får fylt behovet for nærkontakt. Husarbeid gjøres i våkentiden. Hilsen erfaren mamma til flere. Anonymkode: 4d494...68c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars - Sats abonnement med barnepass! Egentid OG trening samtidig. Barna mine elsker også å være der, og gleder seg til jeg skal trene. - prøve å ikke være så streng med seg selv. Nei jeg får ikke til ALT det de med to foreldre får til, men jeg er jo også bare én, jeg KAN ikke være to foreldre. - Dette er kanskje like relevant for de som ikke er alene, men ikke konsumere så masse foreldre/oppdragelsesllitteratur. Jeg blir bare stresset av å bli bombadert av hvordan man ideelt sett bør gjøre alt mulig. Livet er ikke ideelt, og barna har godt av foreldre med senkede skuldre. Anonymkode: 1cf81...051 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Legger meg latterlig tidlig. Egentiden på kvelden angrer jeg alltid på når jeg er trøtt dagen etter. Har noen middagsretter som fungerer bra som går på rotasjon. Chili con carne, fiskegrateng, lasagne. Lager alt fra bunnen, men lager dobbel porsjon hver gang jeg lager, og fryser ned. Anonymkode: 5212c...c69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå