AnonymBruker Skrevet 29. mars #81 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.05): Synes dette med at psykologen skal gi verktøy er oppskrytt. Verktøyene man trenger kan man som regel google seg frem til selv. Det en psykolog kan gjøre som ikke lekfolk kan gjøre er å utrede diagnoser. Vet mange psykologer snakke om at jobben deres er å gi pasientene verktøy. Men jeg har aldri følt at disse verktøyene var noe man ikke kunne fått av hvem som helst. Typiske råd man får av psykologen er f.eks å gå en tur. Det rådet kan man få fra hvem som helst, man trenger ikke gå til psykolog for å finne ut at en gåtur kan være bra for helsen. Anonymkode: 1fcdb...477 Ekspander Man kan google seg frem til mange ting. Har man ikke fagkunnskap i bunn så kan man ende med å ta feil retning når man prøver å velge seg verktøy. Det blir noe annet når man blir veiledet av helsepersonell. Selvfølgelig. Ofte kan man vite at det er lurt å trene, gjøre dette og dette. Så blir det for tungt, man tviler på seg selv, finner ikke ro i prosjektet, greier ikke gjennomføre. De fleste trenger ikke helsehjelp pga. samlivsbrudd. Det er typiske beintunge ting som "alle" opplever, det er ikke sykdom og det går over av seg selv med tida. Anonymkode: e6d22...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #82 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 23.39): I byer heter det gjerne VOP (men er samme prinsipp som DPS) Anonymkode: e2143...d2d Ekspander Dette er heller ikke riktig. I Oslo heter det Dps, i Trondheim heter det Dps, i Stavanger heter det Dps, i Bergen heter det Dps og jeg kunne fortsatt å ramse opp byer hvor det kalles Dps. Anonymkode: 80962...d92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #83 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 10.44): Så siden du alltid har fått plass så mener du at DPS alltid gjør riktig valg av hvem de skal gi plass... Anonymkode: 1fcdb...477 Ekspander ja det var akkurat det jeg sa… Anonymkode: 80962...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #84 Del Skrevet 29. mars Selv er jeg nysgjerrig på hva du tror man kan få hjelp til hos en psykolog, TS. Tror du at de har en tryllestav i skuffen? Jeg leser om mange her inne som er skuffet fordi de føler at psykologen ikke gjør dem friske, og de ser ikke ut til å forstå at de må gjøre jobben selv. Gode mentale verktøy, kanskje sorggruppe, lavterskel stressmestringskurs gjennom kommunen, selvhjelpsapp, gode podcaster og bøker om ptsd og angst, osv. Hvis man bare sitter passiv hos en psykolog så skjer det ingen verdens ting. Anonymkode: 0d858...c0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 29. mars #85 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 13.41): Man kan google seg frem til mange ting. Har man ikke fagkunnskap i bunn så kan man ende med å ta feil retning når man prøver å velge seg verktøy. Det blir noe annet når man blir veiledet av helsepersonell. Selvfølgelig. Ofte kan man vite at det er lurt å trene, gjøre dette og dette. Så blir det for tungt, man tviler på seg selv, finner ikke ro i prosjektet, greier ikke gjennomføre. De fleste trenger ikke helsehjelp pga. samlivsbrudd. Det er typiske beintunge ting som "alle" opplever, det er ikke sykdom og det går over av seg selv med tida. Anonymkode: e6d22...086 Ekspander Nei de fleste trenger det ikke av samlivsbrudd, men noen trenger det. Kanskje er ts en av de. Selv ble jeg alvorlig deprimert og det endre en 7,5 mnd lang innleggelse og siden har jeg vært innlagt svært mange ganger. I neste uke skrives jeg ut etter nesten 8 måneder på tvang. Sier ikke at samlivsbruddet er roten til alt, men det var da jeg knakk sammen. Så noen trenger absolutt behandling etter samlivsbrudd. Det kan være toppen av kransekaka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #86 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 13.41): Man kan google seg frem til mange ting. Har man ikke fagkunnskap i bunn så kan man ende med å ta feil retning når man prøver å velge seg verktøy. Det blir noe annet når man blir veiledet av helsepersonell. Selvfølgelig. Ofte kan man vite at det er lurt å trene, gjøre dette og dette. Så blir det for tungt, man tviler på seg selv, finner ikke ro i prosjektet, greier ikke gjennomføre. De fleste trenger ikke helsehjelp pga. samlivsbrudd. Det er typiske beintunge ting som "alle" opplever, det er ikke sykdom og det går over av seg selv med tida. Anonymkode: e6d22...086 Ekspander Finnes sikkert tilfeller hvor kun psykologer kan gi verktøyene. Men min erfaring er at det sjeldent er tilfellet. Det gjelder også for de mest alvorlige problemene. Det finnes mye lett tilgjengelig informasjon på internett skrevet av fagpersoner. Finnes også mange lettleste bøker/hefter skrevet av fagfolk. Jeg har aldri ment at man skal hente informasjonen fra helt useriøse kilder. Google har også bevisst satt sider til helsemyndighetene øverst om man googler ord som er forbundet med depresjon. Jeg sier ikke at psykolog ikke kan gi mye hjelp til pasientene. Jeg sier kun at man ikke trenger å gå til psykolog for å få verktøyene. Jeg har også skrevet at man må til psykolog for utredning. Det kan være nødvendig å utredes for å vite hva slags hjelp man må ha. Jeg er både klar over at de færreste trenger helsehjelp etter samlivsbrudd og at det også finnes tilfeller hvor helsehjelp vil være nødvendig etter samlivsbrudd. Det var også derfor jeg skrev i innlegget mitt at jeg ikke vet hvor mye hun slet etter samlivsbruddet. Anonymkode: 1fcdb...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #87 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 14.48): Dette er heller ikke riktig. I Oslo heter det Dps, i Trondheim heter det Dps, i Stavanger heter det Dps, i Bergen heter det Dps og jeg kunne fortsatt å ramse opp byer hvor det kalles Dps. Anonymkode: 80962...d92 Ekspander Oslo har og VoP i tillegg til DPS, Bodø har VOP osv. Anonymkode: e2143...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #88 Del Skrevet 29. mars Purple_Pixiedust skrev (På 29.3.2025 den 16.05): Nei de fleste trenger det ikke av samlivsbrudd, men noen trenger det. Kanskje er ts en av de. Selv ble jeg alvorlig deprimert og det endre en 7,5 mnd lang innleggelse og siden har jeg vært innlagt svært mange ganger. I neste uke skrives jeg ut etter nesten 8 måneder på tvang. Sier ikke at samlivsbruddet er roten til alt, men det var da jeg knakk sammen. Så noen trenger absolutt behandling etter samlivsbrudd. Det kan være toppen av kransekaka. Ekspander Om han ikke har en fortid /historikk med psykisk sykdom blir man ikke så syk av et samlivsbrudd nei. Og man blir heller ikke innlagt på tvang på grunn av depresjon. Du har garantert andre tunge diagnoser som gjør at du blir lagt inn og er innlagt såpass lenge under en tvangsparagraf. Men alt det til side så har ikke spesialisthelsetjenesten kapasitet til å ta inn pasienter basert på hvis om atte dersom om atte. Anonymkode: 80962...d92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #89 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 16.45): Oslo har og VoP i tillegg til DPS, Bodø har VOP osv. Anonymkode: e2143...d2d Ekspander Også? Det fjerner ikke faktumet i min kommentar. Anonymkode: 80962...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #90 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 16.44): Jeg er både klar over at de færreste trenger helsehjelp etter samlivsbrudd og at det også finnes tilfeller hvor helsehjelp vil være nødvendig etter samlivsbrudd. Det var også derfor jeg skrev i innlegget mitt at jeg ikke vet hvor mye hun slet etter samlivsbruddet. Anonymkode: 1fcdb...477 Ekspander Jeg prøver generelt å ikke fortelle noen på Kvinnegiuden at de ikke kvalifiserer til psykolog hos DPS. Det kan være mange detaljer i livene deres de ikke tar med i innlegget. Så ofte umulig å vite hvor mye noen siter kun utfra et innlegg på Kvinneguiden. I tillegg så jobber jeg heller ikke hos DPS så vet ikke nøyaktig hva som skal til for å få plass. Husker jeg skrev et innlegg her på Kvinneguiden hvor jeg spurte om jeg kvalifiserte til plass hos DPS. Nærmest alle svarte nei. Viste seg at jeg fikk plass likevel. Jeg hadde faktisk gitt alle detaljene i innlegget jeg skrev på Kvinnegiuden. Men brukerne som svarte tok likevel feil. Ikke alltid det er så åpenbart hvem som kvalifiserer til plass hos DPS. I tillegg er det sikkert også en del flaks/uflaks om man får plass eller ikke når man er i grensetilfellene til hva som kvalifiserer til plass. Anonymkode: 1fcdb...477 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #91 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 14.59): Selv er jeg nysgjerrig på hva du tror man kan få hjelp til hos en psykolog, TS. Tror du at de har en tryllestav i skuffen? Jeg leser om mange her inne som er skuffet fordi de føler at psykologen ikke gjør dem friske, og de ser ikke ut til å forstå at de må gjøre jobben selv. Gode mentale verktøy, kanskje sorggruppe, lavterskel stressmestringskurs gjennom kommunen, selvhjelpsapp, gode podcaster og bøker om ptsd og angst, osv. Hvis man bare sitter passiv hos en psykolog så skjer det ingen verdens ting. Anonymkode: 0d858...c0d Ekspander En psykolog kan kartlegge hva man trenger av hjelp og eventuelt sende deg videre i systemet. Ts Anonymkode: d0578...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #92 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 14.59): Selv er jeg nysgjerrig på hva du tror man kan få hjelp til hos en psykolog, TS. Tror du at de har en tryllestav i skuffen? Jeg leser om mange her inne som er skuffet fordi de føler at psykologen ikke gjør dem friske, og de ser ikke ut til å forstå at de må gjøre jobben selv. Gode mentale verktøy, kanskje sorggruppe, lavterskel stressmestringskurs gjennom kommunen, selvhjelpsapp, gode podcaster og bøker om ptsd og angst, osv. Hvis man bare sitter passiv hos en psykolog så skjer det ingen verdens ting. Anonymkode: 0d858...c0d Ekspander Jeg har svart på mange ting i tillegg til hovedinnlegget mitt, og det har du ikke lest forstår jeg ut ifra det du ramser opp. Ts Anonymkode: d0578...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #93 Del Skrevet 29. mars Purple_Pixiedust skrev (På 29.3.2025 den 16.05): Nei de fleste trenger det ikke av samlivsbrudd, men noen trenger det. Kanskje er ts en av de. Selv ble jeg alvorlig deprimert og det endre en 7,5 mnd lang innleggelse og siden har jeg vært innlagt svært mange ganger. I neste uke skrives jeg ut etter nesten 8 måneder på tvang. Sier ikke at samlivsbruddet er roten til alt, men det var da jeg knakk sammen. Så noen trenger absolutt behandling etter samlivsbrudd. Det kan være toppen av kransekaka. Ekspander Ts her Jeg vet ikke om det er meg dere skriver om, men jeg har ikke gått gjennom et samlivsbrudd men mistet samboer veldig dramatisk. Anonymkode: d0578...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #94 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 20.24): En psykolog kan kartlegge hva man trenger av hjelp og eventuelt sende deg videre i systemet. Ts Anonymkode: d0578...c24 Ekspander Da har du ikke helt forstått intensjonen til det Dps. Anonymkode: 80962...d92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #95 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 17.52): Også? Det fjerner ikke faktumet i min kommentar. Anonymkode: 80962...d92 Ekspander Det finnes steder som har vop og ikke dps der du får behandling og vurdering på samme måte som dps. Noen har begge deler. Det står du fritt til å være uenig i. Jeg bor selv et sted der vi ikke blir henvist til dps, men til vop. Spiller det noen rolle for TS? Anonymkode: e2143...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #96 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 20.48): Det finnes steder som har vop og ikke dps der du får behandling og vurdering på samme måte som dps. Noen har begge deler. Det står du fritt til å være uenig i. Jeg bor selv et sted der vi ikke blir henvist til dps, men til vop. Spiller det noen rolle for TS? Anonymkode: e2143...d2d Ekspander Igjen hva er poenget ditt?. Å nei det spiller ingen rolle for TS og det har jeg heller ikke sagt, men når folk kommer med uttalelser som ikke stemmer så sier jeg fra. Anonymkode: 80962...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:52 #97 Del Skrevet torsdag kl 22:52 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.29): Det handler ikke om å være heldig. Du er ikke syk nok, vanskeligere er det ikke. Din subjektive mening veier ikke tyngst. Anonymkode: d1e6a...aa0 Ekspander Neivel? Så å slite med selvskading og selvmordstanker i den grad at man ikke kan leve et verdig liv regnes som ikke syk nok? Anonymkode: aaeaf...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:55 #98 Del Skrevet torsdag kl 22:55 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.28): Bitter much? Anonymkode: 80962...d92 Ekspander Så klart er jeg bitter. Jeg sliter med selvskading og selvmordstanker også skal en eller annen fjomp på kvinne guiden bestemme at jeg ikke er psykisk syk nok til å få hjelp? Anonymkode: aaeaf...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:06 #99 Del Skrevet torsdag kl 23:06 AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 22.55): Så klart er jeg bitter. Jeg sliter med selvskading og selvmordstanker også skal en eller annen fjomp på kvinne guiden bestemme at jeg ikke er psykisk syk nok til å få hjelp? Anonymkode: aaeaf...99e Ekspander For det første så er det veldig rart at denne informasjonen ikke kommet frem før på side fem. For det andre så er det ikke jeg som har bestemt at du ikke får plass på Dps.For det tredje så er er både selvmordstanker og selvskading langt ifra uvanlig (å nei jeg bagatelliserer det ikkeså om spesialisthelsetjenesten skulle tilby behandling til alle som hadde selvmordstanker og drev selskading hadde de ikke hatt noen ressurser igjen til andre pasienter og det er derfor de har en prioriteringsveileder slik at de kan tilby behandling til de som trenger det mest. Å nei det betyr ikke at de som får avslag ikke er syke, men de er ikke like syke som de som får tilbud om behandling. Anonymkode: 80962...d92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:08 #100 Del Skrevet torsdag kl 23:08 AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 22.52): Neivel? Så å slite med selvskading og selvmordstanker i den grad at man ikke kan leve et verdig liv regnes som ikke syk nok? Anonymkode: aaeaf...99e Ekspander Vil også bare legge til at det er helt sykt måten du fremstår så lite empatisk i denne tråden. Det er flere jeg kjenner som ikke har fått plass på dps selv om de med VELDIG god grunn skulle fått plass. JA jeg er bitter for at jeg ikke får plass når de vet hva jeg sliter med. Senest bare to måneder siden er det en jeg kjente som ikke fikk plass i psykiatrien. Selv med mange søknader til dps ble det avslag på avslag. Han gikk til legevakten og fikk ikke engang plass i akutt psykatrisk og sa til dem at han kom til å ta livet sitt. To timer etter turen på legevakten lå han død i havet i flere uker før politet gadd å sette i gang søk etter han. Så den kjipe tonen din, ræva empatien din for dem som ikke får plass i dps, kan du bare dytte langt inn i rassen din. Anonymkode: aaeaf...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå