Gå til innhold

Er terskelen høy for leger å henvise til psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.21):

Neivel. Men så bra for deg da og alle de du kjenner som fikk plass da. 

Anonymkode: aaeaf...99e

Ekspander  

Bitter much?

Anonymkode: 80962...d92

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.19):

Flott innlegg.
Når det ikke finnes noen steder, av samlet info, og det virker som om du har kunnskap:
hva er oppskriften for hjelp som du mener?

Jeg tror ikke de fleste vet forskjellen mellom psykiatrisk avdeling og livskrisehjelp...

Anonymkode: dba74...e8d

Ekspander  

Vi har ikke det som kalles livskrisehjelp her jeg bor. Ikke har vi DPS heller. Det er noe de har ute i distriktene; derav navnet distriktspsykiatrisk senter. Livskrise høres ut som noe temmelig akutt i mine ører. Derfor ga jeg det svaret jeg ga. Det høres ikke ut som at TS bør gå så veldig lenge uten hjelp, slik hen beskriver det. Synd at jeg er så dum at jeg ikke vet hva livskrisehjelp er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gaia skrev (På 28.3.2025 den 21.58):

Var ikke DPS jeg tenkte TS skulle henvises til av legevakt, men  til psykiatrisk avdeling på sykehus. Livskrisehjelp på legevakt er vel en mer akutt greie? 

Ekspander  

Llegevakt henviser ikke til psykiatrisk avdeling. Om han blir lagt inn på psykiatrisk avdeling via legevakta så skjer det på dagen og man havner på lukket psykiatrisk avdeling. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Gaia skrev (På 28.3.2025 den 22.31):

Vi har ikke det som kalles livskrisehjelp her jeg bor. Ikke har vi DPS heller. Det er noe de har ute i distriktene; derav navnet distriktspsykiatrisk senter. Livskrise høres ut som noe temmelig akutt i mine ører. Derfor ga jeg det svaret jeg ga. Det høres ikke ut som at TS bør gå så veldig lenge uten hjelp, slik hen beskriver det. Synd at jeg er så dum at jeg ikke vet hva livskrisehjelp er da. 

Ekspander  

Nei Dps er ikke noe man bare har ute i distriktene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 21.30):

Jeg ba nylig om å bli henvist til psykolog og forklarte hva som var bakgrunnen for ønsket, og han ba meg om å gå på Livskrisehjelpen på legevakten.

For over et år siden fortalte jeg fastlegen hva jeg sto midt oppi og spurte ikke om å bli henvist til psykolog, men tenkte at fastlegen kom til å spørre om jeg trengte psykolog, men han sa bare "kondolerer" og la på røret.

Er det ikke jobben til fastleger å finne ut hva pasienten trenger?

Anonymkode: d0578...c24

Ekspander  

Jeg ba om å bli henvist til psykolog fordi jeg stod oppi et heftig samlivsbrudd og trengte verktøy for å komme meg igjennom det. Jeg fikk beksjed om at reglene var at jeg måtte ha x meningsløse samtaler med fastlegen før hun kunne sende henvisnigen, og etter det var det 6 måneders ventetid (Oslo). Fikk beskjed om at jeg burde gå privat hvis jeg hadde økonomi til det. 

Anonymkode: 6dc68...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.51):

Så hva ER kriterier for hjelp? Fikk nylig innpass etter 6 måneder, overgrep og PTSD, men likevel hele runden med å nesten karre seg til kunnskapsbasert behandling. Ikke noen skyld at helsevesenet er sprengt, men nå kan jo risikoen for at det blir kronisk være tilstede.. hva skjer internt, eller er det ingen forståelse? 

Anonymkode: dba74...e8d

Ekspander  

Kriterier for hjelp er avhengig av problemstilling. Lett til moderat depresjon skal en fastlege i første omgang ha kunnskap om og være behjelpelig med: medisinering, tilrettelegging i arbeidshverdagen, sykemelding, veiledning om fysisk aktivitet, søvn, kommunale tilbud. 

Depresjon-moderat med feks angst er mer komplisert, men krav på hjelp i spesialisthelsetjenesten kommer ann på feks nedsatt livskvalitet, suicidalitetsfare, små barn, nettverk, kommunal hjelp. 

Bipolar lidelse i forverring som ikke lar seg korrigere av medisinjustering hos fastlege skal og prioriteres hos spesialisthelsetjenesten.

Alvorlig depresjon ansees som øyeblikkelig hjelp i utgangspunktet. Men tidsperspektiv på når du kan få hjelp kommer ann på suicidfare/planer som er avgjørende - enten akuttinnleggelse/time på dagen, eller innleggelse på DPS innen 2 uker. 

Så kommer tillegsfaktorer som traumer, mistanke om ptsd, k-ptsd, tvang, små barn, tidligere historikk, forsøk på suicid, ansvar for barn ++ 

Mistanke om psykose har også kort frist på å få hjelp i spesialisthelsetjenesten, men også her spiller det inn om pasienten har kommunal oppfølging, betydelig forverring av kjent psykoselidelse, alder - unge med ny-oppstått problematikk prioriteres. 

Jeg har full forståelse for at systemet virker vanskelig og rigid men som i somatisk-helsetjeneste må de som er aller sykest prioriteres. Alt er avhengig av hva den som henviser beskriver av  problemer som pasienten opplever i sin hverdag og alvorlighetsgrad av dem. 

DPS er annenlinjetjeneste og skal i utgangspunktet prøves ut etter fastlege/kommunalt ikke fungerer (med unntak) før 3.linjetjeneste prøves, her ligger feks spesialavdelinger for:alvorlige spiseforstyrrelser, alvorlig psykose, alderspsykiatri, tvungen psykisk helsevern, osv... 

Rus og avhengighet er som regel egne avdelinger. 

Ingen lett jobb å prioritere 😔

Anonymkode: 3edeb...2c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.41):

Llegevakt henviser ikke til psykiatrisk avdeling. Om han blir lagt inn på psykiatrisk avdeling via legevakta så skjer det på dagen og man havner på lukket psykiatrisk avdeling. 

Ekspander  

Nå var det greia med livskrisehjelp jeg fokuserte på da. Og som jeg har forklart, så antok jeg tydeligvis at det var noe annet enn det det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.45):

Nei Dps er ikke noe man bare har ute i distriktene. 

Ekspander  

Litt misvisende navn da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.51):

Jeg ba om å bli henvist til psykolog fordi jeg stod oppi et heftig samlivsbrudd og trengte verktøy for å komme meg igjennom det. Jeg fikk beksjed om at reglene var at jeg måtte ha x meningsløse samtaler med fastlegen før hun kunne sende henvisnigen, og etter det var det 6 måneders ventetid (Oslo). Fikk beskjed om at jeg burde gå privat hvis jeg hadde økonomi til det. 

Ekspander  

Mener du oppriktig at spesialisthelsetjenesten skal bruke ressursene sine på å gi folk verktøy i forbindelse med samlivsbrudd?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 23.09):

Mener du oppriktig at spesialisthelsetjenesten skal bruke ressursene sine på å gi folk verktøy i forbindelse med samlivsbrudd?

Ekspander  

Det er mange som tenker det og ønsker å få hjelp I slike situasjoner, samme med mange som står i sorg. En kunne hatt et eget helsevesen dersom en skulle ivaretatt samlivsbrudd og sorg i spesialisthelsetjenesten. Det vi prøver å få mennesker til å tenke er følgende: er det jeg opplever nå en del av livet, eller er det sykelig?  Feks ønske å ta livet sitt, ikke klare stå opp og ta vare på deg selv og de rundt deg og jobb, høre stemmer, ha perioder som ødelegger livssituasjonen din= sykelig. 

At noen nær deg dør, er alvorlig syk, går fra deg osv= en trist del av livet, dessverre, men ikke sykelig før du og den som henviser deg opplever at sykelige faktorer slår inn. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Gaia skrev (På 28.3.2025 den 23.04):

Litt misvisende navn da. 

Ekspander  

I byer heter det gjerne VOP (men er samme prinsipp som DPS)

Anonymkode: e2143...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et DPS er forkortelse på Distriks psykiatrisk senter; som vil si at DPSet tar imot pasienter innen et visst distrikt innenfor en viss region, altså kan det være flere DPS innen en region. Et regionalt senter tar i mot pasienter fra en hel region feks hele Helse Midt-Norge. 

Kort forklart: En region består av flere distrikter 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fastlege henviste meg til psykolog/VOP uten at jeg en gang ba om det. Da hadde jeg vært sykemeldt i 4 mnd og slet veldig med traumer, angst og depresjon uten noe bedring. Antageligvis noe PTSD på gang. Så tror ikke terskelen er alt for høy hos legene. Men er ikke sikkert jeg får plass. Kan godt hende henvisningen blir avvist. Alle vet jo at det er ekstremt høyt press og bare noen få får komme inn. Så har ikke så høye forventninger. 

Anonymkode: 1200a...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaia skrev (På 28.3.2025 den 22.31):

Ekspander  

Bullshit! Bor selv i Bærum (ikke akkurat ute i distriktene). Vi har alt du nevner.

Anonymkode: a7fb6...fd1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 20.45):

Nei det er det ikke. Bare fordi du ikke blir tilbudt plass så betyr ikke det at det er ekstremt vanskelig. Og jeg bagatelliserer ikke det du har opplevd for jeg har ingen problemer med å forstå at det du har vært igjennom er både vondt og vanskelig, men om du leser prioriteringsveileder vil du selv forstå at du ikke faller inn under den.

Jeg har selv bodd flere steder i landet og jeg får alltid plass ved Dps. Og ikke bare får jeg plass jeg får rask plass og selv om jeg har avsluttet ved Dps får jeg uansett plass igjen ved samme Dps med en gang det søkes. Så de som skriker opp om at det er så vanskelig å få plass er gjerne de som ikke oppfyller kriteriene, men som selv mener at de gjør det. Og bare sånn før har sagt det fordi jeg vet det er mange som hevder at man må være sucidall/truer med selvskading etc for å få plass så har jeg ikke påført meg selv skade siden 2005 og mitt siste selvmordsforsøk var i 2004.

Ekspander  

Så siden du alltid har fått plass så mener du at DPS alltid gjør riktig valg av hvem de skal gi plass...

Anonymkode: 1fcdb...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 23.39):

I byer heter det gjerne VOP (men er samme prinsipp som DPS)

Ekspander  

Jeg bor i by, her heter det DPS. Nabobyen har også DPS. 

Anonymkode: 3e8d1...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.10):

Angående selvmord. Selvmordstanker kommer i svært mange grader. Ikke alle med selvmordstanker kvalifiserer til hjelp hos DPS.  I en perfekt verden burde selvsagt alle få hjelp, men det er ikke nok ressurser så det må prioriteres. Burde selvsagt litt satt inn mer ressurser til psykisk helse. 

Det andre problemet er at det er vanskelig og i mange tilfeller umulig å vurdere hvem som kommer til å handle på selvmordstankene. Så det er dessverre personer som tar livet sitt etter å ha blitt avvist av DPS. Det er selvsagt helt forferdelig at det er slik. 

Ekspander  

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.18):

Edit:  Ser enkelte fremstille det som om det er åpenbart hvem som kvalifiserer til plass hos DPS. Men sånn er det ikke. Det er ikke lett å vurdere hvor tungt noen sliter og spesielt når avgjørelsen skal tas i løpet av svært kort tid.  Så det vil være en del flaks/uflaks om man får hjelpen man skulle hatt. 

Ekspander  

Enda en edit:

Selv har jeg tidligere fått plass hos DPS.  Jeg leste henvisningen legen min skrev og den var svært kort, kun 2-3 setninger som beskrev problemet. Nå fikk jeg plass så jeg skal ikke klage på henvisningen. Men jeg vil tippe at det var mange som hadde lik henvisning som meg, men som ikke fikk plass. At det er en del flaks/uflaks om man får plass siden det er svært vanskelig å vurdere hvem som trenger hjelpen mest når henvisningene er så lite detaljerte. 

Jeg har ingen tro på at jeg slet mer enn alle andre som ikke fikk plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.51):

Ekspander  

Nå vet ikke jeg hvor mye du slet i dette samlivsbruddet. Men om du mente samtalene med fastlegen var meningsløse så vil jeg tippe samtale med psykolog også ville føles meningsløst ut.  Fastlegen og psykologen sitter ikke på noe unik kunnskap når det kommer til verktøy for å komme seg gjennom samlivsbrudd.  De gir deg de samme verktøyene som du kunne googlet deg frem til. 

Det er i hvert fall min erfaring som pasient. Mulig andre har annen erfaring.

Synes dette med at psykologen skal gi verktøy er oppskrytt. Verktøyene man trenger kan man som regel google seg frem til selv. Det en psykolog kan gjøre som ikke lekfolk kan gjøre er å utrede diagnoser. 

Vet mange psykologer snakke om at jobben deres er å gi pasientene verktøy. Men  jeg har aldri følt at disse verktøyene var noe man ikke kunne fått av hvem som helst. Typiske råd man får av psykologen er f.eks å gå en tur. Det rådet kan man få fra hvem som helst, man trenger ikke gå til psykolog for å finne ut at en gåtur kan være bra for helsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.05):

Nå vet ikke jeg hvor mye du slet i dette samlivsbruddet. Men om du mente samtalene med fastlegen var meningsløse så vil jeg tippe samtale med psykolog også ville føles meningsløst ut.  Fastlegen og psykologen sitter ikke på noe unik kunnskap når det kommer til verktøy for å komme seg gjennom samlivsbrudd.  De gir deg de samme verktøyene som du kunne googlet deg frem til. 

Det er i hvert fall min erfaring som pasient. Mulig andre har annen erfaring.

Synes dette med at psykologen skal gi verktøy er oppskrytt. Verktøyene man trenger kan man som regel google seg frem til selv. Det en psykolog kan gjøre som ikke lekfolk kan gjøre er å utrede diagnoser. 

Vet mange psykologer snakke om at jobben deres er å gi pasientene verktøy. Men  jeg har aldri følt at disse verktøyene var noe man ikke kunne fått av hvem som helst. Typiske råd man får av psykologen er f.eks å gå en tur. Det rådet kan man få fra hvem som helst, man trenger ikke gå til psykolog for å finne ut at en gåtur kan være bra for helsen. 

Ekspander  

Edit: Når det kommer til samtaleterapi skjer mesteparten av den behandlingen ved å bygge relasjon mellom pasient og psykolog. I svært mange tilfeller kunne man fått samme resultatet ved å ha samtaler med venner, foreldre, kjæreste, lege, prest, sykepleier, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 10.48):

Jeg bor i by, her heter det DPS. Nabobyen har også DPS. 

Anonymkode: 3e8d1...477

Ekspander  

Nå var det ikke hva det het hos akkurat deg jeg svarte på. Jeg svarte at der det ikke heter dps heter det vop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...