Gå til innhold

Er terskelen høy for leger å henvise til psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du har påtrengende bilder eller lyder så ville jeg søkt etter en privat psykolog som driver med EMDR. Ja, det er dyrt, men med EMDR kan man få redusert symptomene betydelig bare i løpet av noen få timer. Da behøver man ikke knekke hele sparekontoen (det kommer selvfølgelig an på, men for mange vil det være overkommelig).

Anonymkode: e6d22...086

Jeg begynte i sorggruppe og fikk beskjed om at jeg hadde kompleks sorg og at sorggruppe ikke var nok for meg. Så gikk jeg til samtale hos en prest som sa det samme, derfor kontaktet jeg fastlegen som ba meg gå til Livskrisehjelpen.

Har hatt daglige mareritt i flere måneder, som har blitt redusert til en eller to dager i uken nå, men har flere dager i uken der jeg har konstant tankekjør om det jeg har vært igjennom, som er helt umulig å blokkere ut.

Hvordan foregår EMDR behandling? 

ts

Anonymkode: d0578...c24

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte i sorggruppe og fikk beskjed om at jeg hadde kompleks sorg og at sorggruppe ikke var nok for meg. Så gikk jeg til samtale hos en prest som sa det samme, derfor kontaktet jeg fastlegen som ba meg gå til Livskrisehjelpen.

Har hatt daglige mareritt i flere måneder, som har blitt redusert til en eller to dager i uken nå, men har flere dager i uken der jeg har konstant tankekjør om det jeg har vært igjennom, som er helt umulig å blokkere ut.

ts

Har du prøvd livskrisehjelpen? Hvordan gikk det?

når var siste kontakt med fastlegen? Det er vanlig å bestille ny time for å få ny vurdering om problemene blir verre eller vedvarer når du har prøvd det fastlegen foreslo. Så om du prøver livskrisehjelpen og det eventuelt ikke hjelper kan du snakke med fastlegen igjen. 

Anonymkode: e2143...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Ikke meg du siterer. Veldig trist at du i tillegg til de psykiske problemene også har blitt kasteball i systemet. 

Anonymkode: 1fcdb...477

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Gå først til Livskrisehjelpen og se hva de sier. EMDR behandling er bare å snakke sammen, samtidig som man bruker fantasien og øynene på en spesiell måte. Det kan være slitsomt, men det hjelper mange. Min søster fikk det mye bedre i løpet av kun 3 timer.

Anonymkode: e6d22...086

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 7.59):

Legen min er generelt imot psykologsamtaler. Årsaken er at psykologer fort kan sykeliggjøre normale reaksjoner visstnok. Legen anbefaler heller å bruke nettverket sitt. Familie, venner osv for å ventilere. Jeg tenker at det kommer helt an på hva det gjelder selvfølgelig. Er man helt på randen til å bryte totalt sammen så bør man jo faktisk få akutthjelp. Kommunen kan kontaktes for slikt. 

Anonymkode: bf439...77c

Går for å få behandling for psykiske lidelser, ikke for å ventilere om det. Trenger man bare å ventilere om noe trenger man ikke plass i spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: 6eecd...b71

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts

EMDR-behandling går i praksis ut på at man går gjennom de traumatiske minnene mens man gjør øyebevegelser eller andre fysiske ting (min psykolog ba meg klappe på lårene i en bestemt takt). Det høres rart ut at det skal virke, men det er vitenskapelig veldokumentert at det virker, og jeg kan skrive under på at det har stor effekt. 

Jeg har ikke lenger mareritt og flashbacks (fra seksuelle overgrep i barndommen). 

Det fine med EMDR er at man ikke trenger veldig mange behandlinger for å få effekt. På den negative siden: Det er en slitsom behandling. Jeg ble dårlig et par ganger av å forholde meg til disse minnene. Men det var definitivt verdt det - livet er mye lettere nå. Jeg vil absolutt anbefale behandlingen til andre som sliter med konkrete traumer. 

Ellers synes jeg det var en del negativt om psykologer i denne tråden. Jeg har fått god hjelp av flere ulike psykologer, hadde aldri fått et så bra liv uten dem. Selvfølgelig er det - som med annet helsepersonell - slik at ikke alle er like gode. At man må gå til en kvinnelig psykolog hvis man selv er kvinne, er jeg heller ikke enig i. De fleste er tross alt profesjonelle og har høy etisk bevissthet. Selv om jeg har gått i behandling for traumer etter seksuelle overgrep, har jeg fått god hjelp av to mannlige psykologer som jeg har gått i langtidsbehandling hos (i ulike livsfaser). Den ene er dessverre død nå, men han endret livet mitt da jeg var ung, det kunne gått så dårlig uten ham.

Det er synd at det skal være så vanskelig å få hjelp. Jeg håper det ordner seg for deg. Hvis du har råd og sliter med traumer, vil jeg absolutt anbefale EMDR-behandling privat. 

Anonymkode: 8db5e...c16

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er synd at det skal være så vanskelig å få hjelp. Jeg håper det ordner seg for deg. Hvis du har råd og sliter med traumer, vil jeg absolutt anbefale EMDR-behandling privat. 

Tenk om en behandler i det offentlige kunne si der rett ut, framfor å la deg vente i nesten et halvt år.... Det er noe galt.

Anonymkode: dba74...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ellers synes jeg det var en del negativt om psykologer i denne tråden. Jeg har fått god hjelp av flere ulike psykologer, hadde aldri fått et så bra liv uten dem. Selvfølgelig er det - som med annet helsepersonell - slik at ikke alle er like gode. At man må gå til en kvinnelig psykolog hvis man selv er kvinne, er jeg heller ikke enig i. De fleste er tross alt profesjonelle og har høy etisk bevissthet. Selv om jeg har gått i behandling for traumer etter seksuelle overgrep, har jeg fått god hjelp av to mannlige psykologer som jeg har gått i langtidsbehandling hos (i ulike livsfaser). Den ene er dessverre død nå, men han endret livet mitt da jeg var ung, det kunne gått så dårlig uten ham.

Noen er gode, noen er dårlige.  Tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da er du veldig heldig isåfall. Jeg har vært gjennom dps men jeg får avslag på avslag selv om jeg har en historikk som samsvarer med behandlingsgrunnlag. Jeg har også flere venner som også får avslag. Selv legen min sier at det er lettere for meg å få behandlet søknaden om jeg går gjennom legevakta…

Anonymkode: aaeaf...99e

Har samme erfaring som deg. Vært på DPS før, de sa det var "åpen dør" om jeg trengte det senere også. FFW noen år og døra er stengt, selv om jeg har opplevd mye traumatisk i tillegg til å ha en tung ryggsekk fra før. 

Anonymkode: 9cd3f...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yo! De har enormt å gjøre (eller så later de som om de har det), de bryr seg ikke... sånn egentlig. De har deg 45 minutter, så nestemann 45 minutter.. Våkn opp, folkens. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 7.51):

Vet om flere som har snakket om selvmord som er blitt avvist. Greit nok de har fått henvisning fra fastlegen, men det er en eller annen godkjenningssamtale man må ha med psykolog, og de kan avvise og si at du ikke trenger hjelp.

Føler vi står å snakker om mental helse og hvor viktig det er, men det å få hjelp, det er jammen meg ikke enkelt. Mener jeg og nettopp leste noe om at vi uttdanner for mange psykologer… og jeg bare … 2 års venteliste og folk som trenger hjelp blir avvist, ja vi har jammen meg for mange psykologer ja 😭

Anonymkode: b0279...62d

Angående selvmord. Selvmordstanker kommer i svært mange grader. Ikke alle med selvmordstanker kvalifiserer til hjelp hos DPS.  I en perfekt verden burde selvsagt alle få hjelp, men det er ikke nok ressurser så det må prioriteres. Burde selvsagt litt satt inn mer ressurser til psykisk helse. 

Det andre problemet er at det er vanskelig og i mange tilfeller umulig å vurdere hvem som kommer til å handle på selvmordstankene. Så det er dessverre personer som tar livet sitt etter å ha blitt avvist av DPS. Det er selvsagt helt forferdelig at det er slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angående selvmord. Selvmordstanker kommer i svært mange grader. Ikke alle med selvmordstanker kvalifiserer til hjelp hos DPS.  I en perfekt verden burde selvsagt alle få hjelp, men det er ikke nok ressurser så det må prioriteres. Burde selvsagt litt satt inn mer ressurser til psykisk helse. 

Det andre problemet er at det er vanskelig og i mange tilfeller umulig å vurdere hvem som kommer til å handle på selvmordstankene. Så det er dessverre personer som tar livet sitt etter å ha blitt avvist av DPS. Det er selvsagt helt forferdelig at det er slik. 

Edit:  Ser enkelte fremstille det som om det er åpenbart hvem som kvalifiserer til plass hos DPS. Men sånn er det ikke. Det er ikke lett å vurdere hvor tungt noen sliter og spesielt når avgjørelsen skal tas i løpet av svært kort tid.  Så det vil være en del flaks/uflaks om man får hjelpen man skulle hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei jeg får ikke plass på Dps fordi jeg er heldig. Det er ikke et lotteri hvor de trekker ut tilfeldige henvisninger og bestemmer seg for at i dag skal den personen få plass. Og jeg har møtt mange oppigjennom mine år innafor psykiatrien som også får plass på Dps ved første søknad.

Anonymkode: 80962...d92

Neivel. Men så bra for deg da og alle de du kjenner som fikk plass da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gaia skrev (På 26.3.2025 den 22.39):

Du vil få raskere hjelp hvis du drar på legevakta. Henvisning gjennom lege kan ta måneder. Noen ganger år, avhengig av hvor man bor. Kan det ikke tenkes at legen ville at du skulle få rask hjelp da? Når det gjelder dødsfall, så er jo ikke det sykdom, selv om det kan være utrolig tøft. Det er ikke sikkert legen din skjønner hva du trenger av seg selv, og at du, som i dette nylige tilfellet, faktisk må si at du trenger hjelp. Hvis legen i tillegg er en mann, så er de sjelden like mye "tankelesere" som det kvinner er.  

Legevakten er ingen ekspress inngang til DPS. Det er ikke slik det fungerer. Selv de som er akutt suicidale er ikke garantert poliklinisk behandling hos DPS. 

Anonymkode: d1e6a...aa0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det noe tak i deg, så gjør du det til jobben i ditt liv å forhindre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 22.20):

Da er du veldig heldig isåfall. Jeg har vært gjennom dps men jeg får avslag på avslag selv om jeg har en historikk som samsvarer med behandlingsgrunnlag. Jeg har også flere venner som også får avslag. Selv legen min sier at det er lettere for meg å få behandlet søknaden om jeg går gjennom legevakta…

Det handler ikke om å være heldig. Du er ikke syk nok, vanskeligere er det ikke. Din subjektive mening veier ikke tyngst. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 7.42):

Det er ikke nødvendigvis noe du vil få hjelp til å håndtere av psykolog i det offentlige. Som regel er det lavterskeltilbud i kommunen eller sorggrupper som er tilbudet man begynner med. 

Anonymkode: e2143...d2d

Dette er helt riktig. Sorg er ikke en diagnose eller tilstand som i utgangspunktet krever hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Det er når sorg går over til moderat til alvorlig depresjon, tap av livskvalitet som gjør at en ikke kan stå i jobb, mister nattesøvn og/eller ikke klarer ivareta barn eller i verste fall ikke vil leve mer at man får hjelp til sykdomstilstander som sorgen har før til. Sorg er brutalt nok en del av livet. Mange kommuner tilbyr rask psykisk helsehjelp og sorg-grupper. Spesialisthelsetjenesten skal prioritere de sykeste i vårt samfunn, selv om vi ønsker å hjelpe alle som står i vanskelige livssituasjoner. Ønsker deg alt godt TS og håper du finner noe som kan hjelpe deg i en tung tid. 

❤️ 

Anonymkode: 3edeb...2c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er helt riktig. Sorg er ikke en diagnose eller tilstand som i utgangspunktet krever hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Det er når sorg går over til moderat til alvorlig depresjon, tap av livskvalitet som gjør at en ikke kan stå i jobb, mister nattesøvn og/eller ikke klarer ivareta barn eller i verste fall ikke vil leve mer at man får hjelp til sykdomstilstander som sorgen har før til. Sorg er brutalt nok en del av livet. Mange kommuner tilbyr rask psykisk helsehjelp og sorg-grupper. Spesialisthelsetjenesten skal prioritere de sykeste i vårt samfunn, selv om vi ønsker å hjelpe alle som står i vanskelige livssituasjoner. Ønsker deg alt godt TS og håper du finner noe som kan hjelpe deg i en tung tid. 

❤️

Anonymkode: 3edeb...2c4

Så hva ER kriterier for hjelp? Fikk nylig innpass etter 6 måneder, overgrep og PTSD, men likevel hele runden med å nesten karre seg til kunnskapsbasert behandling. Ikke noen skyld at helsevesenet er sprengt, men nå kan jo risikoen for at det blir kronisk være tilstede.. hva skjer internt, eller er det ingen forståelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Legevakten er ingen ekspress inngang til DPS. Det er ikke slik det fungerer. Selv de som er akutt suicidale er ikke garantert poliklinisk behandling hos DPS. 

Var ikke DPS jeg tenkte TS skulle henvises til av legevakt, men  til psykiatrisk avdeling på sykehus. Livskrisehjelp på legevakt er vel en mer akutt greie? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (15 minutter siden):

Var ikke DPS jeg tenkte TS skulle henvises til av legevakt, men  til psykiatrisk avdeling på sykehus. Livskrisehjelp på legevakt er vel en mer akutt greie? 

Flott innlegg.
Når det ikke finnes noen steder, av samlet info, og det virker som om du har kunnskap:
hva er oppskriften for hjelp som du mener?

Jeg tror ikke de fleste vet forskjellen mellom psykiatrisk avdeling og livskrisehjelp...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...