Gå til innhold

Er terskelen høy for leger å henvise til psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ba nylig om å bli henvist til psykolog og forklarte hva som var bakgrunnen for ønsket, og han ba meg om å gå på Livskrisehjelpen på legevakten.

For over et år siden fortalte jeg fastlegen hva jeg sto midt oppi og spurte ikke om å bli henvist til psykolog, men tenkte at fastlegen kom til å spørre om jeg trengte psykolog, men han sa bare "kondolerer" og la på røret.

Er det ikke jobben til fastleger å finne ut hva pasienten trenger?

Anonymkode: d0578...c24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er veldig vag, hva spesifikt er det som gjør at du ønsker henvisning til psykolog og hvor ofte er du hos legen? 

Anonymkode: 281a9...c9c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ba nylig om å bli henvist til psykolog og forklarte hva som var bakgrunnen for ønsket, og han ba meg om å gå på Livskrisehjelpen på legevakten.

For over et år siden fortalte jeg fastlegen hva jeg sto midt oppi og spurte ikke om å bli henvist til psykolog, men tenkte at fastlegen kom til å spørre om jeg trengte psykolog, men han sa bare "kondolerer" og la på røret.

Du vil få raskere hjelp hvis du drar på legevakta. Henvisning gjennom lege kan ta måneder. Noen ganger år, avhengig av hvor man bor. Kan det ikke tenkes at legen ville at du skulle få rask hjelp da? Når det gjelder dødsfall, så er jo ikke det sykdom, selv om det kan være utrolig tøft. Det er ikke sikkert legen din skjønner hva du trenger av seg selv, og at du, som i dette nylige tilfellet, faktisk må si at du trenger hjelp. Hvis legen i tillegg er en mann, så er de sjelden like mye "tankelesere" som det kvinner er.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sannheten er nok at fastlegen din er klar over at spesialisthelsetjenesten er presset og at dine utfordringer ikke ville falle inn under prioritetsveilederen i spesialisthelsetjenesten og du da ikke ville utløse rett til behandling i spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: 80962...d92

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sannheten er nok at fastlegen din er klar over at spesialisthelsetjenesten er presset og at dine utfordringer ikke ville falle inn under prioritetsveilederen i spesialisthelsetjenesten og du da ikke ville utløse rett til behandling i spesialisthelsetjenesten.

Men det er det spesialisthelsetjenestens jobb å avgjøre og komme med avslag på mtp pasientrettighet og klagemulighet. Om fastlege mener henvisning ikke har noe for seg så har hen uansett gjort en slett jobb med å forklare hvorfor til TS, og en dårlig jobb ellers ut fra det TS forteller. 

TS; undersøk om kommunen har team for psykisk helse. Det er lavterskel og krever ingen henvisning. Om de mener du trenger annen hjelp, så har du støtte derfra i kontakt med lege

Anonymkode: 1169e...488

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa jeg spurte om henvisning til psykolog i fjor via legen. Selv med en historikk med kompleks ptsd og traumer så var det lite sjans for at jeg kunne få psykolog. 
i mitt tilfelle er det fordi jeg er blitt skrevet ut fra dps tidligere uten å ha noen diagnoser som krever behandling. Så derfor er det veldig liten sannsynlighet for at de vil ta meg inn igjen å vurdere om jeg trenger psykolog. Med mindre jeg er på legevakta og sier at jeg holder på å ta livet mitt. 

dps er sprengt og det er de som vurderer om du skal få psykolog eller ikke. 

Eneste løsningen er privat psykolog som gjerne er 1500kr timen.

Anonymkode: aaeaf...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok fordi at han har kartlagt hjelpebehovet ut ifra det du forteller.

Siden han nevner livskrise legevakten, får det meg til å tenke at det er snakk om nettopp en livskrise. Da er vel tilbud i kommunen man skal henvende seg til. Du kan selv ta kontakt med psykisk helse i kommunen. Gratis, ingen henvisning.

Spesialisthelsetjenesten behandler det som man ikke kan behandle hos fastlegen eller kommunen.

Anonymkode: 0f087...885

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Livskrisehjelpen skal være en lettere vei til raskere og enklere hjelp, og å få avklart hva du trenger hjelp til. 
Ring dem og prøv. 

Anonymkode: e6aee...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Livskrisehjelpen skal være en lettere vei til raskere og enklere hjelp, og å få avklart hva du trenger hjelp til. 
Ring dem og prøv. 

Anonymkode: e6aee...51c

Men det er ikke sikkert at de henviser til psykolog. Min familie har nettopp vært i kontakt med dem, hvor en av oss hadde behov for psykolog, men da fikk vedkommende at det måtte gå via fastlegen.

Anonymkode: 50970...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men det er det spesialisthelsetjenestens jobb å avgjøre og komme med avslag på mtp pasientrettighet og klagemulighet. Om fastlege mener henvisning ikke har noe for seg så har hen uansett gjort en slett jobb med å forklare hvorfor til TS, og en dårlig jobb ellers ut fra det TS forteller. 

TS; undersøk om kommunen har team for psykisk helse. Det er lavterskel og krever ingen henvisning. Om de mener du trenger annen hjelp, så har du støtte derfra i kontakt med lege

Anonymkode: 1169e...488

ja jeg kan være enig i at fastlegen burde ha forklart hvorfor, men ut ifra spørsmålet som er stilt i trådtittelen så er mitt svar gjeldende. Og ja det er opp til spesialisthelsetjenesten å skrive avslag, men igjen med tanke på hvor presset de er så sier det seg selv at fastleger ikke kan sende henvisninger i hytt og gevær.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jaa jeg spurte om henvisning til psykolog i fjor via legen. Selv med en historikk med kompleks ptsd og traumer så var det lite sjans for at jeg kunne få psykolog. 
i mitt tilfelle er det fordi jeg er blitt skrevet ut fra dps tidligere uten å ha noen diagnoser som krever behandling. Så derfor er det veldig liten sannsynlighet for at de vil ta meg inn igjen å vurdere om jeg trenger psykolog. Med mindre jeg er på legevakta og sier at jeg holder på å ta livet mitt. 

dps er sprengt og det er de som vurderer om du skal få psykolog eller ikke. 

Eneste løsningen er privat psykolog som gjerne er 1500kr timen.

Anonymkode: aaeaf...99e

Kan ikke få bare slutte å spre den myten om at en trussel om selvmord automatisk betyr plass på Dps!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fastleger har alltid foreslått henvisning til psykolog når jeg har slitt psykisk. 

Men jeg tror det viktige her er god kommunikasjon. Om fastlegen ikke vil henvise deg til psykolog så spør om hvorfor vedkommende ikke vil henvise og prøv å forklar hvorfor du mener du burde henvises til psykolog. 

Min erfaring er at det ofte er vanskelig for fastlegen å forstå problemene til pasienten fordi en legetime kanskje kan være for kort tid til at man får kommunisert problemene godt nok. 

Selv har jeg vært på DPS og følte jeg der måtte bruke mye tid på å forklare psykologen hva jeg slet med og ikke slet med. Psykiske problemer har ofte svært mange nyanser og det kan ta tid å forklare problemet godt nok.  

Det er også lov å si ifra om man føler at man ikke blir forstått. Om legen fortsatt ikke forstår så prøv  bytt fastlege. Vet det kan være svært vanskelig mange steder å finne ledig fastlege. Men det kan være lurt å bytte selv om det skulle være lang ventetid.  Når jeg skrev at jeg alltid har fått hjelp av min fastlege så var det også for å si at det er mulig du får mer hjelp om du bytter fastlege. 

Sender deg også klem. Skjønner at det er tungt når man ikke får hjelpen man trenger. :klem3:

Anonymkode: 1fcdb...477

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine fastleger har alltid foreslått henvisning til psykolog når jeg har slitt psykisk. 

Men jeg tror det viktige her er god kommunikasjon. Om fastlegen ikke vil henvise deg til psykolog så spør om hvorfor vedkommende ikke vil henvise og prøv å forklar hvorfor du mener du burde henvises til psykolog. 

Min erfaring er at det ofte er vanskelig for fastlegen å forstå problemene til pasienten fordi en legetime kanskje kan være for kort tid til at man får kommunisert problemene godt nok. 

Selv har jeg vært på DPS og følte jeg der måtte bruke mye tid på å forklare psykologen hva jeg slet med og ikke slet med. Psykiske problemer har ofte svært mange nyanser og det kan ta tid å forklare problemet godt nok.  

Det er også lov å si ifra om man føler at man ikke blir forstått. Om legen fortsatt ikke forstår så prøv  bytt fastlege. Vet det kan være svært vanskelig mange steder å finne ledig fastlege. Men det kan være lurt å bytte selv om det skulle være lang ventetid.  Når jeg skrev at jeg alltid har fått hjelp av min fastlege så var det også for å si at det er mulig du får mer hjelp om du bytter fastlege. 

Sender deg også klem. Skjønner at det er tungt når man ikke får hjelpen man trenger. :klem3:

Edit: I tillegg til at det er vondt å ikke få hjelpen man trenger så er det også vondt når man ikke føler seg hørt. Tror en del leger/psykologer bør bli flinkere til å gi forklaring når de gir avslag. Selv om det alltid er vondt å ikke få hjelpen man trenger så er det lettere å godta situasjonen om man får en ordentlig forklaring. 

I tillegg gir en ordentlig forklaring også mulighet til å klage for å få avgjørelsen endret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det var dårlig håndtert av fastlegen din. ♥️

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, men selv om jeg synes fastlegen din håndterte disse situasjonene dårlig så tror jeg man også må huske på at fastleger ikke kan vite alt. Synes det er ærlig sak om fastlegen trenger hjelp av pasienten til å vite hva pasienten trenger. Det som ikke er en ærlig sak er om fastlegen ikke lytter til pasienten og ikke kommuniserer til pasienten. 

Om fastlegen ikke vet hva han kan hjelpe med så bør han spørre pasienten hva hun ønsker hjelp med. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er veldig vag, hva spesifikt er det som gjør at du ønsker henvisning til psykolog og hvor ofte er du hos legen? 

Anonymkode: 281a9...c9c

Er hos legen et par ganger i året for fysiske ting og årsaken til at jeg ønsker psykolog er dødsfallet til samboer.

ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det at du selv føler du trenger psykolog betyr ikke at du faller inn under kriteriene for hvem som vil få behandling. Det finnes flere lavterskeltilbud i kommunen der du ikke trenger henvisning. Fastlegen kunne foreslått at du gikk til han for jevnlige samtaler og brukt mer tid, men det er ikke gitt at det riktige i din situasjon er å sende henvisning. 

Anonymkode: e2143...d2d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er hos legen et par ganger i året for fysiske ting og årsaken til at jeg ønsker psykolog er dødsfallet til samboer.

ts

Det er ikke nødvendigvis noe du vil få hjelp til å håndtere av psykolog i det offentlige. Som regel er det lavterskeltilbud i kommunen eller sorggrupper som er tilbudet man begynner med. 

Anonymkode: e2143...d2d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette distriktet må man omtrent være suicedal, eller til fare for andre for å bli henvist til psykolog. Ihvertfall i det offentlige. 

De som har råd til det betaler av egen lomme og går privat. Jeg var heldig og fikk hjelp på familievernkontoret. Tviler jeg hadde fått det idag alene. 

De foretrekker å jobbe med familien innad. Det var ikke mulig den gangen jeg trengte det.

Abup har fått mye kritikk og er bundet av økonomi. Er man for "nysyk" her så får man ikke hjelp. Det er bare et annet ord for at vi har ikke råd til å hjelpe deg.

Dps har jeg hørt ulike historier. Noen føler de får hjelp, mens andre føler de blir verre. 

Mange har fått hjelp gjennom NAV her. Ihvertfall de som kan ha mulighet til å jobbe på sikt. 

Psykisk helsevern nedprioriteres, og resultatene blir deretter dessverre. Det er en skummel utvikling synes jeg. 

Helse er dyrt og koster penger. De som har råd til å betale er priveligerte. 

Anonymkode: 5f16c...a38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har snakket om selvmord som er blitt avvist. Greit nok de har fått henvisning fra fastlegen, men det er en eller annen godkjenningssamtale man må ha med psykolog, og de kan avvise og si at du ikke trenger hjelp.

Føler vi står å snakker om mental helse og hvor viktig det er, men det å få hjelp, det er jammen meg ikke enkelt. Mener jeg og nettopp leste noe om at vi uttdanner for mange psykologer… og jeg bare … 2 års venteliste og folk som trenger hjelp blir avvist, ja vi har jammen meg for mange psykologer ja 😭

Anonymkode: b0279...62d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min er generelt imot psykologsamtaler. Årsaken er at psykologer fort kan sykeliggjøre normale reaksjoner visstnok. Legen anbefaler heller å bruke nettverket sitt. Familie, venner osv for å ventilere. Jeg tenker at det kommer helt an på hva det gjelder selvfølgelig. Er man helt på randen til å bryte totalt sammen så bør man jo faktisk få akutthjelp. Kommunen kan kontaktes for slikt. 

Anonymkode: bf439...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...