AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars Første gang jeg skulle føde, hadde jeg en veldig positiv innstilling. Jeg tenkte at kroppen min var laget for det og følte jeg hadde et godt fysisk og mentalt utgangspunkt. Det ble en ganske kjip fødsel. Jeg følte meg overlatt til meg selv, ikke tatt på alvor, ikke sett, jeg var redd, jeg følte jeg ikke taklet smertene og kroppen min gjorde liksom ikke sånn som den skulle. Det endte med et hastekeisersnitt og en syk baby som ble lagt inn på nyfødtintensiven. Jeg føler at den fødselen gjorde meg veldig klar over hvor lite kontroll man har på situasjonen når man først står i den og hvor overlatt til helsepersonell ens egen og babyens skjebne er. Det var veldig mange som skulle føde den dagen og jeg havnet litt på sidelinja. Jeg er klar over at det kunne gått mye verre, men jeg har fått en insikt i hvor jævelig ting blir hvis man ikke får en «normal» fødsel og det gjør at jeg er skikkelig skremt. Jeg stoler ikke på min egen fødervne, ei heller at helsepersonalet kommer til å følge meg opp på en tilstrekkelig måte. Jeg er skikkelig redd for å dø og siden jeg har et barn fra før, blir dødsangsten enda større. Er der noen som hadde det på lignende måte før fødsel nummer to, og var det noe dere gjorde som hjalp dere? Anonymkode: 0e2ff...4da 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars #2 Skrevet 26. mars Jeg har ikke hatt det på samme måte som deg, men jeg tok smertefri fødsel-kurs og syntes det var nyttig mtp smerte- og panikkhåndtering. Teit navn, bra kurs. Håper gang nr to blir en bedre opplevelse for deg! Anonymkode: c2c99...d2b
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Skrevet 26. mars Jeg kjenner på noe av det samme, selv om jeg nok hadde en mye bedre opplevelse enn deg med første fødsel. Jeg fikk gjennomføre vaginalt, men fødselen var tøff, og jeg følte at kroppen (spesielt bekkenbunnen) var ganske ødelagt etterpå. Så min frykt er knyttet til at det skal bli verre, og at jeg skal måtte leve med konsekvensene videre. Jeg har ikke tatt noe kurs, men leste boken Positiv fødsel sist. Ble ikke så veldig imponert, synes det er litt for mye snikskryt, og fokus på at dette ikke er vondt om du gjør det "riktig". Men vet mange andre er fornøyde med kurset. Hvis jeg skal ta noe kurs denne gangen, tror jeg heller jeg vil ta Trygg til fødsel, som er laget av de som har jordmorpodden. Har forstått at de har mye fokus på hva som skjer i kroppen, og viser ulike medisinske prosedyrer man kanskje skal gjennom. Synes du bør få samtale på sykehuset om du ønsker det, og få frem at det er viktig for deg å bli sett og fulgt opp på en god måte. Når du i tillegg kjenner på dødsangst, bør de virkelig ta det på alvor! Vet flere har en bedre opplevelse med fødsel nummer to, nettopp fordi de gir tydelig beskjed om hva som ikke var greit forrige gang. Anonymkode: b250f...cdc
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Skrevet 26. mars Ja selvfølgelig gruer du deg mer nå, nå vet du jo hvordan det er. Men siden du føler det slik, så kommer det også til å gå mye bedre enn du tror nå når du gruer deg er du negativt instillt og da blir det automatisk positivt. Kroppen din har gjort det før også, så den føder lettere nå. Lykke til!? Anonymkode: 7a241...236
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Skrevet 26. mars Dette kan du ta opp med jordmor på helsestasjon. Du har jo fått fødsels traumer og da er sykehuset mer pålagt å følge deg opp før, under og etter fødsel. Det kan også skrives inn i fødebrevet. Anonymkode: 433ea...bec 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars Snakk med jordmor! Det er en god start Opplevde ikke som deg, men jeg så nok betydelig mindre frem til fødsel nr to uansett. Før første vet man ikke hva man går til. Neste gang vet man jo at det ikke akkurat blir en dans på roser, selv helt normale fine fødsler er jo vonde og slitsomme. Du er 100% garantert ikke den første som har det slik! Så jordmor vet forhåpentligvis litt om å håndtere det. Anonymkode: 7de59...893
Vext Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Som alle andre skriver, fint å ta et kurs og forberede seg, men jeg tror det er viktig at du allierer deg med partneren din (eller hvem det nå er som blir med deg under fødselen). Når man kommer til sykehuset med rier, er det vanskelig å snakke for seg. Sørg for å ha en klar og tydelig plan om hva partner skal si til jordmor og at det følges opp. Det er vanskelig å være fødende og beskytte seg selv. Man er jo helt fortumlet. Jeg håper virkelig at du har en partner du stoler 100 % på og som er en søyle for deg, for det kan komme godt med på selve fødedagen. Og til sist: Veldig lei for at du fikk den opplevelsen, særlig siden du i utgangspunktet tenkte at kroppen skal klare dette. Jeg håper du får en fin fødsel denne gangen, som en slags revansj ❤️
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja selvfølgelig gruer du deg mer nå, nå vet du jo hvordan det er. Men siden du føler det slik, så kommer det også til å gå mye bedre enn du tror nå når du gruer deg er du negativt instillt og da blir det automatisk positivt. Kroppen din har gjort det før også, så den føder lettere nå. Lykke til!? Anonymkode: 7a241...236 Du synes ikke at du overforenkler en smule nå? Bagatelliserer? Det blir ikke automatis positivt ved at man er negativ i forkant🤦🏻♀️ Anonymkode: 9a111...64d 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars Har det nokså likt. Hadde fødselsangst før første fødsel men klarte å trøste meg med at jeg ikke visste hva jeg gikk til og at det kanskje ville gå bedre enn jeg fryktet. Ble en grusom opplevelse med masse komplikasjoner 🥲 Er gravid igjen nå og angsten er ti ganger så høy, fordi nå "vet" jeg jo at det er faktisk ti ganger verre enn jeg tror 😅 Jeg luftet dette ganske tidlig med jordmor i kommunen, og ble henvist til sykehuset raskt. Har hatt samtale med både jordmor og lege der, og vi har sammen gått igjennom forrige fødsel, har blitt trygget litt på at det er veeldig liten sjans for at de samme komplikasjonene skjer igjen etc. Har også utarbeidet en plan for fødsel om at jeg skal få komme inn tidlig, hvilken smertelindring jeg ønsker/skal få (selvfølgelig så sant det er tid osv) og det er beskrevet noen andre punkt også som skal tas hensyn til. Denne planen ligger visst nok øverst i min journal slik at alle ser det når jeg kommer inn Synes det har hjulpet en del. Jeg gleder meg overhodet ikke til fødsel nå heller liksom, men kjenner meg litt tryggere og litt bedre rustet enn før samtalene.. Da gikk det jo kaldt nedover ryggen på meg bare av å tenke på en ny fødsel 😩 Jeg har også lest meg litt opp på ikke-medikamentelle tiltak, fødestillinger, pusteteknikker etc og er mer bevisst enn sist gang på at jeg for eksempel ikke vil føde på rygg. Sist bare gjorde jeg som jeg fikk beskjed om og følte meg totalt overkjørt og nedverdiget 😅 Har også snakket masse med mannen min om det jeg opplevde som fælt sist og hva jeg ønsker nå, så han kan hjelpe meg å "stå på krava" når riene blir intense, hvis det er nødvendig 😊 Anonymkode: 20e67...038
AnonymBruker Skrevet 28. mars #10 Skrevet 28. mars Kjenner meg og veldig igjen. Igangsatt pga overtid første fødsel. Fæl opplevelse. Andre gang: -Snakket tidlig med jordmor og ble henvist til sykehuset for samtale om forrige fødsel og den kommende. - ba om samtaler på helsestasjon med veileder/terapeut. Hjalp mye! - lastet ned app GentleBirth og leste boka. Hjalp meg og mye. Hoppet over hypnosedelen, den traff ikke meg. Endte opp med en styrtfødsel med nummer 2, noen dager etter termin. Rakk ingen smertelindring, men alt i alt en MYE bedre opplevelse. Fortsatt vondt, men opplevde faktisk en følelse av mestring og kontroll til tross for styrtfødsel! Kan ikke sammenlignes med første fødsel. Håper du og får en mye bedre opplevelse med andre fødsel! 💙 Anonymkode: 4e80b...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå