Gå til innhold

Hva ville du valgt: 50/50 eller 100% omsorg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv 100% alene. Skulle ønske faren til barnet var frisk nok til å kunne passe på barnet f.eks. annen hver helg. Men 50/50 hadde vært helt forferdelig... både for meg, men ville også syns så synd på barnet som ikke hadde fikk en stedlig stabilitet. Selv om mange får det til å funke! Men om valget var 50% eller 100% ville jeg valgt 100... 

Barnet er 3 år btw... og ja, jeg er utslitt...

Anonymkode: fb66a...cde

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har 4 100% alene. Ville valgt det hver dag. 

Anonymkode: da91c...483

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har 3 100 %. Er utslitt til tider, men evig takknemlig for å være sammen med dem hver dag

Anonymkode: a13dd...96c

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

At far har barna annenhver heng + 1 dag i uka er vel noe flere velger i dag? 50/50 om foreldre bor nærme hverandre og begge er gode omsorgspersoner. 

Anonymkode: 245cd...b81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn fortjener å ha en mor eller far. Dersom en av foreldrene er ute av bildet, vil dette alltid være et savn. Jeg har hatt mitt barn 100% alene. Jeg ville valgt 50% om det var mulig. Ikke for min skyld, men for barnets. For mitt barn har det vært en stor sorg, at pappa har vært for syk til å ta del i livet hans.  Barn om har foreldre som samarbeider, har det helt fint med 50/50 ordning. Når de blir tenåringer bør de få være med å bestemme mer selv, det kommer en periode i livet hvor venner tar mer plass enn familie. Har man lagt et godt grunnlag og en god relasjon, kommer de tilbake igjen som unge voksne. 

Anonymkode: 72799...e50

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er far uegnet som omsorgsperson eller bare syk? Er det mulig at han kan ha barnet noen timer på dagtid i ei helg i ny og ne? Det er jo viktig at barnet har en relasjon til far. Far har også rett på å ha kontakt med barnet, og barnet har rett på kontakt med sin far. Vil han ikke det da?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde særkullsbarnet 100%. 
Om jeg nå skulle blitt skilt, hadde jeg lett gitt opp mest tid med barna, mot fast bosted. 
Jeg tror barna mine hadde hatt det best uten 50/50 løsning. 

Anonymkode: 58a55...f7d

AnonymBruker
Skrevet

3 stk 100% alene. Elsker at jeg får være med dem hver eneste dag❤️ (her er ikke den andre forelderen i live, så går ikke ut over noe relasjon til den) 

Anonymkode: b95f5...7ef

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle barn fortjener å ha en mor eller far. Dersom en av foreldrene er ute av bildet, vil dette alltid være et savn. Jeg har hatt mitt barn 100% alene. Jeg ville valgt 50% om det var mulig. Ikke for min skyld, men for barnets. For mitt barn har det vært en stor sorg, at pappa har vært for syk til å ta del i livet hans.  Barn om har foreldre som samarbeider, har det helt fint med 50/50 ordning. Når de blir tenåringer bør de få være med å bestemme mer selv, det kommer en periode i livet hvor venner tar mer plass enn familie. Har man lagt et godt grunnlag og en god relasjon, kommer de tilbake igjen som unge voksne. 

Anonymkode: 72799...e50

Jeg ser hva du mener, aller helst ville man jo hatt 2 velfungerende foreldre :) men om pappaen her hadde klart å ha barnet 50% så hadde vi nok aldri gått fra hverandre i første omgang. 

Gaia skrev (56 minutter siden):

Er far uegnet som omsorgsperson eller bare syk? Er det mulig at han kan ha barnet noen timer på dagtid i ei helg i ny og ne? Det er jo viktig at barnet har en relasjon til far. Far har også rett på å ha kontakt med barnet, og barnet har rett på kontakt med sin far. Vil han ikke det da?

Begge deler. Anbefalt fra helsepersonell at han ikke passer barnet alene.

Når det er sagt er jeg og far kjempegode venner og han er alltid velkommen på besøk hit når han er i fin form! Han viser barnet masse kjærlighet og barnet har kontakt med ham flere ganger i uka. Han er på sin måte en god pappa fordi han viser barnet hvor glad han er i hen! 

Ts

Anonymkode: fb66a...cde

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en valg da?

I vårt tilfelle ble barnevernet og skole med mere så vanskelig så vi fant det best at mor og barn flyttet.

Da ble det 0 % på meg og 100 på mor. Jeg slipper barnevernet.

Barnevernet der de flyttet til fant ikke noen feil og skole mm. håndterte det som oppstod på en bra måte.

Ellers tror jeg 50 50 er bra, kanskje med at barna bor i huset og foreldrene bytter på å bo der og i et annet bosted.

Anonymkode: 66e72...d8f

AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt 100% alene. Ikke for å frata barna en far men fordi det ble veldig vanskelig å følge opp barna når det gikk fra helgesamvær til 50/50.

Anonymkode: f6e94...53c

Skrevet

Egoistisk ville jeg hatt alle 4 100% hos meg. Heldigvis har de en veldig god far, og på ingen vis ville jeg fratatt han eller dem samvær med å ville ha dem hele tiden. 

• Liker 2
Skrevet

50/50. Fordi det er viktig med den avlastning det gir. Barnet har såpass store hjelpebehov at både mannen min (far til barnet), og jeg, ser at vi rundt trenger og må ha 50/50. Det er jo kommet dit at vi antagelig trenger mer avlastning, dvs i hvert hjem, fordi det allerede er for høy belastning. Dette har litt med at selv om det er 50/50, så kreves alle pårørende mye i hverandres hverdager, f.eks grunnet lengre sykehusopphold osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med første barnet mitt var jeg 100% alene fra fødsel til jeg møtte min nåværende mann. Hadde kjempet med nebb og klør for at faren ikke skulle ha 50% (trengte for øvrig ikke det da han ikke viste noen interesse for særlig samvær). Han er ikke egnet som far, og barnet har kun samvær noen timer i måneden (barnet er nå tenåring). Det tenker jeg er helt passende i denne situasjonen.

Jeg har fått to til barn med mannen min, og hvis vi skulle ha skilt oss, ville jeg valgt 50% om valget sto mellom det eller 100%. Mannen min er en veldig god far, og det hadde vært et stort tap for barna å miste kontakt med han. Jeg er rimelig sikker på at mitt særkullsbarn også ville valgt å ha mye samvær med sin stefar, kanskje til og med så mye som 50%. Og jeg vet at mannen min med glede hadde takket ja til det i så fall. 

Hvis jeg kunne valgt å ha barna 70% ved en skilsmisse, hadde jeg nok gått for det om det var helt opp til meg. Jeg tror kanskje det kan være litt slitsomt for barn å pendle mellom hjemmene sine, så jeg tenker det kan være fint med en "base". At jeg skulle endt opp med 70% og far 30%, er ren egoisme fra min side. Jeg vil helst ha barna så mye som mulig for min egen del. Men han er en like god omsorgsperson, så sånn sett kunne det like gjerne vært han som hadde de 70%.

Anonymkode: b26ff...b77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om far hadde ønsket det så hadde jeg kunnet tenkt meg 50/50 på sikt. På sikt fordi ungene var veldig små da vi gikk fra hverandre. Vel, det gjorde han ikke. Fulgte ikke opp avtalen om annenhver helg heller. Han sa alltid i fra på veldig kort varsel. Selv da sønn ble tenåring og jeg forberedte meg på at han ønsket å flytte til faren så skjedde det aldri. Bottom line. Man må være to voksne som evner å se hva som er best for ungen(e). I mitt tilfelle så var far bare ikke interessert i ansvaret. 

Anonymkode: 5f17b...f9b

Skrevet

Har prøvd både å ha dem 80%, og 20% hos meg, men om de var små idag ville jeg valgt 50/50. Samarbeidet med bf var supert. ( mine er voksne nå) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4 barn... 100%. Ønsket ikke velge noe annet. Hans feil at vi ble skilt. Og jeg skal ikke straffes for hans feil ved å være borte fra mine barn ufrivillig!! 

Anonymkode: 981ed...179

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

4 barn... 100%. Ønsket ikke velge noe annet. Hans feil at vi ble skilt. Og jeg skal ikke straffes for hans feil ved å være borte fra mine barn ufrivillig!! 

Anonymkode: 981ed...179

Men barna skal straffes, så de får ikke være med far? Det gir jo myw mening 

Anonymkode: f5ab2...894

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig glad jeg vokste opp i ett hjem. Besøkte en forelder i ferier. Stakkars barn som vokser opp i en koffert.

Anonymkode: f7135...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært 100% alene, fordi far ble veldig psykisk syk. Jeg ville hatt 50/50 dersom far var godt egnet. Jeg tror jeg hadde blitt en bedre mamma av det. Ikke så sliten. 

Ungene sier heldigvis at jeg var en god mamma og de ikke merket at jeg innimellom var fryktelig sliten, men likevel. Jeg hadde imidlertid ikke noe valg, så da var ikke det noe å tenke på. 

Anonymkode: a206a...1e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...