Gå til innhold

Gammeldags hundeoppdragelse. Jeg bruker ikke godbiter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg vært i hundemiljøet siden midten av nittitallet og vil si at jeg har litt kunnskap og kjennskap til hundeoppdrett. Det å hevde at gammeldags oppdragelse er helt avleggs er i beste fall en hvit løgn. 

Mine observasjoner er at de aller fleste benytter seg av grunnpilarene til Positiv læring i 99%, men når det trengs så benyttes  gammeldags oppdragelse. 

Selv benytter jeg gammeldags oppdragelse når hunden gjør noe hvor den kan skade seg på. Eks. Vi bor på et småbruk/fjellgård og av praktiske årsaker har vi en brannplass. Utfordringen med positiv læring er at du ikke har 15 sjanser for å lære hunden å ikke oppsøke denne plassen da den kan skade seg første gangen. 

Og for å sette ting i perspektiv, alle mine hunder har siden slutten av nittitallet gått valpekurs og videregående kurs med filosofien positiv læring. Og jeg er ikke i tvil om at dette er den rette tilnærmingen med hundehold. Men de fleste som har hatt hund i noen år forstår også at i enkelte tilfeller så må man benytte seg av gammeldags oppdragerstil for å sette et punktum. 

De to siste hundene vi har hatt på gården har fått denne korreksen rundt brannplassen og ingen av de trengte mer enn den ene korreksen for at de ikke oppsøker plassen igjen. 

Anonymkode: 57151...74a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

og jeg har hatt hund(er) og deltat aktivt i hundemiljøet siden 80 tallet selv med lydighet, søk, agility osv, men vokst opp med hund fra jeg var liten og jeg mener bestemt at de som "tyr tildisiplin" ikke er gode hundeeiere (eller foreldre for den del siden noen nevte bar og hun i samme setning) 

Anonymkode: 8c5d4...d40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå skal det sies at feks gatehunder som oftest er rolige og snille hunder. De fungerer godt både med sine med-gatehunder, men også blant mennesker,helt uten bruk av godbiter. Så, jeg skal ikke påstå at det ikke er fullt mulig å få trygge, rolige hunder uten bruk av godbiter! Det er riktignok sikkert verre å lære dem sitt, ligg, bli og andre kommandoer.. Da er nok positiv forsterkning det som skal til. 

Anonymkode: 505ed...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg vært i hundemiljøet siden midten av nittitallet og vil si at jeg har litt kunnskap og kjennskap til hundeoppdrett. Det å hevde at gammeldags oppdragelse er helt avleggs er i beste fall en hvit løgn. 

Mine observasjoner er at de aller fleste benytter seg av grunnpilarene til Positiv læring i 99%, men når det trengs så benyttes  gammeldags oppdragelse. 

Selv benytter jeg gammeldags oppdragelse når hunden gjør noe hvor den kan skade seg på. Eks. Vi bor på et småbruk/fjellgård og av praktiske årsaker har vi en brannplass. Utfordringen med positiv læring er at du ikke har 15 sjanser for å lære hunden å ikke oppsøke denne plassen da den kan skade seg første gangen. 

Og for å sette ting i perspektiv, alle mine hunder har siden slutten av nittitallet gått valpekurs og videregående kurs med filosofien positiv læring. Og jeg er ikke i tvil om at dette er den rette tilnærmingen med hundehold. Men de fleste som har hatt hund i noen år forstår også at i enkelte tilfeller så må man benytte seg av gammeldags oppdragerstil for å sette et punktum. 

De to siste hundene vi har hatt på gården har fått denne korreksen rundt brannplassen og ingen av de trengte mer enn den ene korreksen for at de ikke oppsøker plassen igjen. 

Du måtte ty til straff fordi kunnskapen din ikke strakk lenger. Det er null problem å lære en hund "forbudte steder", eller avbryte en atferd, kun belønningsbasert. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er kanskje gammeldags. Brukte godbiter på hundekurs, men aldri ellers. Slenger aldri hunden i bakken. Men det gjelder å være først og fremst ROLIG og være god på riktig kommunikasjon. Fx i møter med andre hunder snakker jeg (med enkle ord som gå pent) og det funker. Men det fordrer at hunden er trygg på meg, noe som også krever tid og trening. Så godbiter er ikke alfa omega tenker jeg. Men at det kan brukes ifm div innlæring er nok riktig.  - Møter av og til div. eiere som putter masse godbiter i hunden munn mens de går på andre siden av veien eller gjemmer seg for oss.. Og dette gjør ofte hundene enda mer bjeffete og gærne😉

Anonymkode: e046e...f63

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

er kanskje gammeldags. Brukte godbiter på hundekurs, men aldri ellers. Slenger aldri hunden i bakken. Men det gjelder å være først og fremst ROLIG og være god på riktig kommunikasjon. Fx i møter med andre hunder snakker jeg (med enkle ord som gå pent) og det funker. Men det fordrer at hunden er trygg på meg, noe som også krever tid og trening. Så godbiter er ikke alfa omega tenker jeg. Men at det kan brukes ifm div innlæring er nok riktig.  - Møter av og til div. eiere som putter masse godbiter i hunden munn mens de går på andre siden av veien eller gjemmer seg for oss.. Og dette gjør ofte hundene enda mer bjeffete og gærne😉

Dette er fordi du er heldig og har erfaringer med en hund som ikke reagerer noe særlig i møte med andre hunder.

De du ser som "putter masse godbiter i hunden" har en helt annen hund enn din, og har en helt annen erfaring med hva en passering innebærer enn hva du har. Jeg håper du klarer å se det.

Det er ikke det at du er ROLIG som gjør at det fungerer, det er at dine hunder ikke er spesielt utrygge i utgangspunktet.

Og du aner ikke hvor mange råd jeg og andre, med utrygge hunder, har fått fra eiere med trygge hunder, hvor det "bare er å"... så har man løsningen.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 11.01):

Hva vil «gammeldags oppdragelse» si da? Slå den? sparke? Brøle? 

Anonymkode: daf80...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (19 timer siden):

Dette er fordi du er heldig og har erfaringer med en hund som ikke reagerer noe særlig i møte med andre hunder.

De du ser som "putter masse godbiter i hunden" har en helt annen hund enn din, og har en helt annen erfaring med hva en passering innebærer enn hva du har. Jeg håper du klarer å se det.

Det er ikke det at du er ROLIG som gjør at det fungerer, det er at dine hunder ikke er spesielt utrygge i utgangspunktet.

Og du aner ikke hvor mange råd jeg og andre, med utrygge hunder, har fått fra eiere med trygge hunder, hvor det "bare er å"... så har man løsningen.

Jeg har hatt flere hunder inkl med masse "motor" Jeg sier ikke at "det er bare å" - Men jeg tror trygghet og kommunikasjon er viktige stikkord. Og jeg sier ikke at det er enkelt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har hatt flere hunder inkl med masse "motor" Jeg sier ikke at "det er bare å" - Men jeg tror trygghet og kommunikasjon er viktige stikkord. Og jeg sier ikke at det er enkelt:) 

Jeg er enig i at trygghet og kommunikasjon er viktige stikkord. Men det ekskluderer ikke nødvendigvis bruk av godbiter. Tvert om, så kan godbiter legge til rette for dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 23.52):

Hva vil «gammeldags oppdragelse» si da? Slå den? sparke? Brøle? 

Bruk av straff, (straffe uønsket atferd), typisk begrunnet med konseptet dominansihierarki. (hunden må vite at du er sjefen, settes på plass, så den holder seg nederst på rangstigen). 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
utdyping
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har aldri brukt godbit. Vi har brukt en ball på våres. Og har altid hatt hunder som er lydige. I tilleg har vi brukt fløyte som vi lager forskjellige lyder i som hunden lærer ut fra hvilke lydsignal på, en lyd for sitt, en lyd for ligg, en lyd for kom tilbake osv. Utrolig deilig i jakt at den vet ved hvem lyd at den ska gi seg i Los osv.

Vi prøvde med godbiter på en hund, men da gikk jo hunden kun etter lomma våres i stede for å faktisk søke osv som den skulle i skogen

Anonymkode: 99a7f...488

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har aldri brukt godbit. Vi har brukt en ball på våres. Og har altid hatt hunder som er lydige. I tilleg har vi brukt fløyte som vi lager forskjellige lyder i som hunden lærer ut fra hvilke lydsignal på, en lyd for sitt, en lyd for ligg, en lyd for kom tilbake osv. Utrolig deilig i jakt at den vet ved hvem lyd at den ska gi seg i Los osv.

Vi prøvde med godbiter på en hund, men da gikk jo hunden kun etter lomma våres i stede for å faktisk søke osv som den skulle i skogen

Man kan fint bruke ball/leke som belønning. (De aller fleste hunder motiveres dog best av mat, så det er enkelt å bruke). Hvis hunden bare har gått etter lomma har den kanskje ikke skjønt hva som utløser at den får godbiten, timing av belønningen er avgjørende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bruk av leker følger samme filosofi som bruk av godbiter: hensikten er å motivere gjennom belønning.

Man bruker selvfølgelig den motivasjonen som fungerer best for hver hund.

Anonymkode: b2cbe...032

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
VisningsnavnPÅKREVD skrev (12 timer siden):

Bruk av straff, (straffe uønsket atferd), typisk begrunnet med konseptet dominansihierarki. (hunden må vite at du er sjefen, settes på plass, så den holder seg nederst på rangstigen). 

Joda, straff forstår jeg. Men akkurat hva legger du i straff? Er det snakk om fysisk avstraffelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 21.38):

Jeg er helt enig med de som sier det er er enklest med godbiter til å få en hund til å oppføre seg slik man ønsker. Passer bare ikke meg. Jeg har kun erfaring med krevende brukshund raser.

Hunder som er harmoniske og ikke opptatt av annet at de har sin trygghet i en sterk og trygg leder. Det er naturlig for en hund. Ikke det å få belønning for å oppføre seg.

De tryggeste hundene er de som er oppdratt uten godbiter, er min påstand..

Anonymkode: 50477...0cc

Dette blir litt for svart/hvitt selv om jeg tror jeg skjønner hva du mener. Saken er at selv om man bruker godbiter, kan man fremdeles være en trygg leder som setter krav. Det er mange nyanser av hvordan folk trener sine hunder.

Jeg har selv brukshundrase (som brukes av politi,militære, redning osv ) og bruker forskjellige metoder. Ser an hva som skal til for min hund,og det tror jeg er viktig. Kunne lese hunden og situasjonen.  Og selvfølgelig være trygg på seg selv. Naturlig autoritær, men også vennlig  og kunne gi og ta der det passer seg. Båndet styrkes veldig da,etter min erfaring. 

Anonymkode: 07e50...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 21.38):

Jeg er helt enig med de som sier det er er enklest med godbiter til å få en hund til å oppføre seg slik man ønsker. Passer bare ikke meg. Jeg har kun erfaring med krevende brukshund raser.

Hunder som er harmoniske og ikke opptatt av annet at de har sin trygghet i en sterk og trygg leder. Det er naturlig for en hund. Ikke det å få belønning for å oppføre seg.

De tryggeste hundene er de som er oppdratt uten godbiter, er min påstand..

Anonymkode: 50477...0cc

Helt enig! 

Anonymkode: 7871d...c56

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Joda, straff forstår jeg. Men akkurat hva legger du i straff? Er det snakk om fysisk avstraffelse?

Straff i læringspsykologi er noe som reduserer en atferd. Det kan være positiv straff, dvs at noe tilføres, enten fysisk (rykke i båndet, eller psykisk, feks verbalt (nei!, fy!). Det kan også være negativ straff, dvs at noe hunden ønsker fjernes (eks. mat, oppmerksomhet). For at straff skal fungere må den være ubehagelig nok, (hunden må ønske å unngå den) og den må påføres med presis timing (hunden må koble straffen til atferden). Bruk av straff i trening og håndtering av dyr er både etisk problematisk og forlengst utdatert. 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette blir litt for svart/hvitt selv om jeg tror jeg skjønner hva du mener. Saken er at selv om man bruker godbiter, kan man fremdeles være en trygg leder som setter krav. Det er mange nyanser av hvordan folk trener sine hunder.

Jeg har selv brukshundrase (som brukes av politi,militære, redning osv ) og bruker forskjellige metoder. Ser an hva som skal til for min hund,og det tror jeg er viktig. Kunne lese hunden og situasjonen.  Og selvfølgelig være trygg på seg selv. Naturlig autoritær, men også vennlig  og kunne gi og ta der det passer seg. Båndet styrkes veldig da,etter min erfaring. 

Anonymkode: 07e50...46c

Enig i den enkle filosofien din. Skjønner litt av det Ts mener. Jeg slipper også å være en fôringsmaskin. Behovet er ikke der, så enkelt. Ingen hunder er like, heller ikke vi eiere. Da vil det også si at alle disse fasitene du får på hundekurs rundt omkring kan du evt ta som en mulig utvei. Eller klype salt om man vil. Det er ikke det, hundekurs er for mange et must og de kan være svært belysende. 

Jeg har alltid vært heldig med mine hunder, så jeg har nok fått mye gratis. De har vært lette å opprette kontakt med. Derfor ikke vært vanskelig å få de til å spille på lag. Å opptre med ro og med selvsagte forventninger ser jeg mye effekt av. Merkelig at noen her inne mener at det ikke betyr noe særlig. Jeg kan nærmest viske en kommando, ikke noe problem.

Jeg tror hundene i utgangspunktet er innstilt på team-building med deg. Visse raser, japanske har jeg hørt, kan visstnok være mer egenrådige. Men som sagt, ingen hunder like, ikke innenfor samme rase engang.

Selvsagt stiller man ikke krav til hunden før den forstår, og vet hva som gjelder. Selv bruker jeg godbit tilfeldig og en gang i blant, heller oftere ros. Ikke nødvendigvis en godbit når en utfordring kan ses å bli vanskelig. Jeg er ikke særlig lysten på å ha en hund som kun fokuserer på lomma di og "var jeg ikke flink nå, kanskje jeg kan få to godbiter?"

Hunden jeg har nå elsker å løpe etter trillende ball. Fullstendig oppslukt. Kjempetrening og ringvirkning av effekt når dukan styre hundens fokus. Gå inn i huset selv om vi nettopp har lekt. "Nå skal vi gå forbi ballen og slappe av litt isteden." Tar ikke lang tid før intenst fokus er over. Trodde i starten når denne var valp at hun ville bli en vanskelig case. Der tok jeg heldigvis feil..

Forøvrig styrer jeg unna begrepet "Lydig.."  Synes ikke det passer i min relasjon til hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, er mye regler og meninger om dette med hundeoppdragelse, kjenner jeg blir stresset av det nå som det nærmer seg ny valp for første gang på veldig mange år. Tror jeg går for egen samvittighet, sunn fornuft og litt av alt. Så lenge hunden er glad og trygg, og vi forstår hverandre, så går det greit vel? 

Anonymkode: 025d4...912

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunder har vi tatt til fange. Slutt å tro de skal leve som de var ville. Hunden min er min lille baby. Får masse godbiter og kos. Får masse turer der hun bestemmer selv hvor vi skal gå. Hun skal ha det skikkelig godt mens hun lever. 

Anonymkode: ff5fb...6a7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...