AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Del Skrevet 26. mars Jeg er i den alderen at jeg egentlig burde hatt mye på pensjonssparing, men har ikke det. Hvor ville du spart og ellers alle tips og tanker du kan hjelpe med mottas med takk! Noe jeg bør tenke på? Er helt grønn på dette. Sparebank 1 ips? Gjensidige ips? Anonymkode: 4a39f...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Del Skrevet 27. mars Ingen som sparer til pensjon? Eller heller ingen som vil dele vel. Anonymkode: 4a39f...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Del Skrevet 27. mars Først og fremst sparer jeg opp fullpott på IPS (Individuell pensjonssparing). Dette er fondsparing som også gir skattefradrag de årene du betaler inn. Må betale skatt når du tar det ut, men da har du fått avkastning i alle årene i mellom. Sparer min i DNB siden jeg er kunde der. Man kan ha opp til 15 000 i IPS i 2025. Men beløpet man får skattefradrag på kan endre seg fra år til år. Så sparer jeg i fond. Dette er jo ikke kun til pensjon men også andre ting (ikke konkrete planer). Har globalt indeksfond fordi det er enkelt og omkostningsmessig billig. Fordi jeg har ikke kapasitet til å styre for mye med andre vurderinger. Og vil ikke ha for mye penger på sparekonto med lav avkastning. Nå er jo det litt rufsete om dagen, men har veldig langsiktig sparing så det går helt fint at dette svinger. Her sparer jeg noen tusenlapper hver måned + jeg kjøper litt ekstra i blant når jeg har litt penger tilgode. Anonymkode: 4d817...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Del Skrevet 27. mars Jeg har fast trekk fra konto hver gang jeg får lønn, da går 10 000 rett til konto i Nordnet, og jeg kjøper meg opp i fondene mine. Dette har jeg gjort i flere år, så de 10 000 hver måned er som en fast regning å betale. Anonymkode: 424d6...5ec 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Del Skrevet 27. mars Jeg sparer også i IPS, og begynte mens det enda var 40 000 i året, ikke bare 15 000 som det er nå. 15 000 er ingenting, så det er ikke så mange fordeler om jeg hadde tenkt meg, det er veldig mange begrensinger. Nå tenker jeg mest på det som en eventuell arve-pott i stedet. Jeg sparer i banken og har noe fondssparing, ca. 70 %/30 %. Jeg tror at det aller viktigste man kan tenke på med pensjonssparing er nedbetalt bolig. Til og med med minstepensjon vil de fleste klare faste utgifter med minstepensjon. Eller så kan man redusere på forbruket sitt og likevel klare seg. Anonymkode: a45f3...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #6 Del Skrevet 29. mars Tusen takk til dere som delte. Setter pris på det! Bør sette i gang med sparing og evt fond, men er lite god på dette og har ikke muligheten til å spare mye. Er det samme hvor man sparer ips? Samme fordel uansett hvor? Anonymkode: 4a39f...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiaW. Skrevet 29. mars #7 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tusen takk til dere som delte. Setter pris på det! Bør sette i gang med sparing og evt fond, men er lite god på dette og har ikke muligheten til å spare mye. Er det samme hvor man sparer ips? Samme fordel uansett hvor? Anonymkode: 4a39f...980 Du har samme skattefordel uansett hvor du sparer IPS. Du kan se på hvordan de ulike fondene har gjort det historisk, og på eventuelle gebyrer du betaler før du bestemmer deg, men dette kan jo endres underveis og du har ingen garanti for at de beste fondene fortsatt vil være det i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #8 Del Skrevet 29. mars Jeg har valgt å ikke spare i ips, men sparer i fond. Og siden jeg har veldig lang horisont, sparer jeg med høy risiko nå, og så senker jeg risikoen om 25 år når jeg begynner å nærme meg pensjon. Anonymkode: 24f87...a13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #9 Del Skrevet 29. mars Jeg sparer for å ha mer når jeg blir pensjonist, men vil ikke binde pengene mine opp mot pensjon. Anonymkode: 6d61e...71e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #10 Del Skrevet 29. mars Jeg sparer ikke noe som er øremerket pensjon. Hvorfor? Vi har jobbet oss opp til å kunne ha en del økonomisk frihet når vi blir eldre. Vi har investert i en utleieleilighet og sparer i fond. Arve en del kommer vi også til å gjøre. Disse pengene kan vi enten bruke til vår pensjon eller go det videre til våre barn dersom vi ikke trenger det. Vi har også veldig gode pensjonsordninger via jobben, og sånn som det ser ut nå så kommer vi til å klare oss helt fint. Så prøv å finne ut hva du tror du kommer til å trenge og hvor mye. Hva er du komfortabel med? Ta litt risiko eller risikofritt? Fond er det beste langsiktig. Sparekonto er trygt. Ips binder pengene, er dumt dersom behovet for dem kommer tidligere. Anonymkode: 61abc...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #11 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.43): Jeg sparer også i IPS, og begynte mens det enda var 40 000 i året, ikke bare 15 000 som det er nå. 15 000 er ingenting, så det er ikke så mange fordeler om jeg hadde tenkt meg, det er veldig mange begrensinger. Nå tenker jeg mest på det som en eventuell arve-pott i stedet. Jeg sparer i banken og har noe fondssparing, ca. 70 %/30 %. Jeg tror at det aller viktigste man kan tenke på med pensjonssparing er nedbetalt bolig. Til og med med minstepensjon vil de fleste klare faste utgifter med minstepensjon. Eller så kan man redusere på forbruket sitt og likevel klare seg. Anonymkode: a45f3...f40 Ja ,med nedbetalt bolig har vel de fleste husleie maks 5000/mnd. Anonymkode: 229d4...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #12 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja ,med nedbetalt bolig har vel de fleste husleie maks 5000/mnd. Anonymkode: 229d4...ece Enig her. Kan være minst like mye sparing i å legge inn en del penger for å bli gjeldsfri. Da har man større rom for å investere slik man vil senere. Slik som jeg ble gjeldsfri på huset mitt da jeg var 40 . Tok opp nytt lån i form av utleiebolig. Blir gjeldsfri på utleieboligen når jeg blir 50 (betaler hardt ned). Og da har jeg 17 år på meg før jeg blir pensjonist. Lånt mitt har på en måte vært min "sparebøsse". Først når jeg blir 50 skal jeg se an om jeg skal spare til pensjon. Eller om jeg skal endelig skal nyte livet litt. For har alltid hatt et veldig stramt budsjett. Jeg er i ett lavtlønnsyrke, har vært eneforsørger og alt jeg har til overs har gått til lån. Man klarer seg helt greit på pensjonen som gjeldsfri. Og har man investert I en utleiebolig som også er gjeldsfri, så vil det uansett bli mer romslig. Klarer man attpåtil å spare de siste årene før man blir pensjonist, så er det ikke så veldig synd på den som ikke har begynt tidligere med pensjonssparing. Anonymkode: 67a7b...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå