Gå til innhold

skattemeldingen mangler innsikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men kunne være godt å gjøre et dypdykk. Det er jo en del ting som aldri har tenkt på. F.eks det å måtte flytte til ny arbeidsplass. 

En service vennlig skatteetat kunne informert om det, for å vise respekt for befolkningen.

Anonymkode: bc943...d59

Hva mener du egentlig her? Skatteetaten opplyser om alle mulige fradrag på sine sider. Mener du de skal skrive til hver enkelt for å spørre om akkurat de kan ha krav på et fradrag de ikke har tenkt på?

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/fradragsveilederen/

Og selv hvis man oppdager at man har gått glipp av fradrag, har man fortsatt muligheten til å korrigere det flere år tilbake i tid. 

Anonymkode: 324a4...cac

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du tenker på skatteoppgjør 20-30 år tilbake i tid, den gang det het selvangivelse?

Anonymkode: 0e454...e1e

Det var tider. Jeg kan huske jeg var med foreldrene mine for å levere den. Det var lang kø med biler, og det stod en fyr fra kommunen i en rundkjøring med en kasse og tok dem i mot gjennom bilvinduet 😄 

Anonymkode: b9577...397

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det var tider. Jeg kan huske jeg var med foreldrene mine for å levere den. Det var lang kø med biler, og det stod en fyr fra kommunen i en rundkjøring med en kasse og tok dem i mot gjennom bilvinduet 😄 

Ja, det var tungvinte greier for de som ventet til siste liten med å gå over selvangivelsen, og måtte gjøre leveringen personlig, for postgangen tok for lang tid.

Husker jeg var sent ute et par ganger også, og måtte ta t-banen til Tøyen og levere den på kontoret der. Masse folk!

Husker også den gangen (som faktisk ikke er så altfor mange år siden) at de svære protokollene/bøkene med årsinntekten til folk lå fremme på langbord, så man kunne stå og bla og snoke alt man ville. Uten at noen fikk greie på hvem du hadde snoket på! Tror det bare var innbyggerne i den kommunen som sto oppført i de bøkene, så man kunne ikke snoke på hele landet da.

Endret av Million
omformulert en setning
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette husker jeg også, faren min skulle aldri levere før i siste liten, og måtte ha familien med 😅 Den køen er nå en del av historien, og erstattet av nye generasjoner som klikker seg inn på skatteetaten flere ganger om dagen i håp om nyheter. Spennende hvilke løsninger som fins i fremtiden. 

Anonymkode: 324a4...cac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig bevisst. Vet hva som kommer inn av penger.

Treffer som oftest innenfor tusenlappen. I fjor fikk jeg tilbake 350 kroner på skatten. Veldig fornøyd med det.

Anonymkode: 2d356...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

regner med det er ting du gjør på ett år som du ikke tenker over er fradragsberettiget. 

Er etableringsgebyrer inkludert i lånesummer?

Nei. Et gebyr er ikke et lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husker selv jeg leverte like før midnatt en gang... da stod det vakter ved kassen en skulle levere i. 
Senere, når ligningen ble lagt ut, kunne man se i bøkene (på naboen og andre man måtte være nysgjerrige på) som lå på ligningskontoret og det var kjempekø for å komme inn der de første dagene 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du tenker på skatteoppgjør 20-30 år tilbake i tid, den gang det het selvangivelse?

Anonymkode: 0e454...e1e

jeg kunne ikke sjekke på internett den gang, men måtte ringe for å tro jeg fikk service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...