Alice123 Skrevet 27. mars #61 Del Skrevet 27. mars Ble målt rektalt som barn, men har ikke hatt behov for å måle temperatur siden jeg var omtent 10 år så har ikke tatt stilling til måte å måle på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #62 Del Skrevet 27. mars Andre halvdel av 70-tallet lå alle barna med rumpa i været på øyeavdelingen på Haukeland sykehus hver jævla morgen. Jeg har knapt stukket noe oppi der siden. Anonymkode: 79bd2...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #63 Del Skrevet 27. mars Måler bak enda vi altså 😅 9 åringen får lov til å gjøre det selv da, men han vil helst at jeg skal gjøre det. Er jo gjort på 1-2-3. Viser jo helt forskjellig når vi måler i panna, øret, under armen etc .. Anonymkode: f9e1a...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #64 Del Skrevet 28. mars Jeg måtte ha en rumpemåling når jeg var på føden og da var jeg 28 Anonymkode: be77b...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #65 Del Skrevet 28. mars Ja, det var sånn vi ble lært opp til at tempen skulle tas. Det holdt vi på med så lenge vi bodde hjemme. (Altså gjennom hele 80 og 90 tallet.) Vi kjøpte øretermometer da eldste barnet var 2, og pannetermometer da øretermometeret ble ustabilt etter 10 år. Har opplevd begge disse som stabile nok til å si om barna har feber eller nesten feber, og om feberen er høy eller lav. Noe som har vært tilstrekkelig for oss. Anonymkode: 93525...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #66 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 20.06): Jeg har aldri målt noe annet sted hverken på meg selv eller barn. Eller, prøvde sånn pannegreier på barna, men det viste jo helt feil. Et 12 år gammelt barn kan måle i rumpe på egen hånd. Anonymkode: 8bd8e...965 Ekspander Hvorfor tror folk at pannetermometer viser feil?🙄 De viser naturligvis ikke det samme som rektalt, men det er jo ikke feil av den grunn. Anonymkode: 74770...4db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #67 Del Skrevet 28. mars Men hvorfor?! Når er det det er så viktig å vite akkurat hva temperaturen er, uten rom for feilmargin? Jeg klarer ikke helt å se for meg i hvilke situasjoner det er viktig å vite om tempen er 38,7 eller 39,1.. (unntatt for små babyer såklart) Vi måler på pannen. Den gir ikke noen god, nøyaktig måling, men gir likevel grei indikasjon på omtrentlig temperatur. Det er jo uansett almenntilstanden vi vektlegger når vi vurderer hvor sykt barnet er. Anonymkode: fe94e...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #68 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 22.10): Målte lenge hos oss og. Var helt forferdelig! Gjorde det kun når de var babyer her. Så pannetermometer som virker fint(dobbeltsjekket selv med det i baken på meg selv og vet det er riktig, samme temp hos lege og). Dessuten kjenner jeg det med hånden om noen har feber og! Samme med paracet, skjønner ikke hvorfor noen MÅ stappe stikkpiller oppi baken på noen små som streiker, når det fins flytende og smelteparacet... Anonymkode: f73c6...b04 Ekspander Fordi noen barn nekter å ta flytende eller tablett. Anonymkode: d1379...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #69 Del Skrevet 28. mars Jeg kan ikke huske at mine foreldre målte annet enn i munn eller under arm. Da jeg var fire år skulle jeg opereres, og måtte måles rektalt, det var faktisk så traumatiserende at jeg husker det klart som dagen. Mine egne har jeg kun målt i øre eller panne. Nå jobber jeg på sykehus, og vi måler temperaturen i øret. Temperaturen er den minst viktige faktoren når vi tar målinger, og den er ikke viktig å ha nøyaktig. Den gir kun en indikasjon på infeksjon, som andre målinger også gir. Anonymkode: 514ca...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #70 Del Skrevet 28. mars Rektal temp gir en mye mer nøyaktig måling. Anonymkode: 8acf7...8ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mange Skrevet 28. mars #71 Del Skrevet 28. mars Da jeg jobbet på kirurgisk avdeling, målte vi de fleste i øret, men ved høy feber eller dårlige pasienter målte vi rektalt. Nå jobber jeg på psyk, her måler vi kun i øret. Pannemål er ubrukelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #72 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 16.19): Fordi noen barn nekter å ta flytende eller tablett. Anonymkode: d1379...1ee Ekspander Det problemet har vi hatt. Barnet er straks 4 år, magnet for alt av infeksjoner og blir veldig dårlig. Hjelper veldig lite å få i barnet halvparten av Paraceten. Her går det i stikkpiller inntil videre. Anonymkode: 810e8...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #73 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 14.27): Men hvorfor?! Når er det det er så viktig å vite akkurat hva temperaturen er, uten rom for feilmargin? Jeg klarer ikke helt å se for meg i hvilke situasjoner det er viktig å vite om tempen er 38,7 eller 39,1.. (unntatt for små babyer såklart) Vi måler på pannen. Den gir ikke noen god, nøyaktig måling, men gir likevel grei indikasjon på omtrentlig temperatur. Det er jo uansett almenntilstanden vi vektlegger når vi vurderer hvor sykt barnet er. Anonymkode: fe94e...a51 Ekspander Jeg er så enig; hvorfor driver folk å gjør dette på ungene sine? Kjøp øretermometer og legg på 0,5 grad. Verre er det ikke. Anonymkode: b5a1b...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå