AnonymBruker Skrevet 27. mars #41 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi målte bare med en hånd på panna, hadde ikke termometer Anonymkode: f49d3...892 Det gjorde vi å! Hånden over panne og nese😅 Funket bra det, men har aldri vist hvor høy feber jeg har hatt. Alltid lurt på det egentlig. Anonymkode: e7caf...6a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. mars #42 Del Skrevet 27. mars Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har målt temperatur i rompa på meg selv noen gang (heller ikke av det jeg husker fra jeg var liten). Jeg har heller aldri målt der på noen av barna mine. Og jeg ser ingen grunn til å begynne med det enda heller. De fleste må ikke ha desimal presisjon på feberen på å forstå at man er syk/har feber. Det holder som regel å kjenne på pannen eller måle i øyret. Totalvurderingen av sykdomsbildet sier som regel mer enn nok. Og det er først når vi har konkludert med feber og vil følge med på at den går ned over tid at vi bruker øretermometer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #43 Del Skrevet 27. mars Det var vanlig sent på 70-tallet iallfall. Anonymkode: 456a3...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #44 Del Skrevet 27. mars Kan ikke huske det ble gjort nei. Tror bare det var hånden på panna😅 Kjenner bare på mitt barn med hånda nå, han er 8, hadde ikke fått meg til å måle i rompa nå som han er så stor. Gjorde det til han var 5-6 år. Sjelden han har feber, ig sjelden han har mye feber, så har ikke hatt behov for nøye målinger. Anonymkode: eba70...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #45 Del Skrevet 27. mars Rektalt er mest nøyaktig. Målte vel rektalt på barna frem til de var ca skolealder. Nå bruker vi pannetermometer, men dersom feberen begynner å bli skummelt høy så er rektalmåling viktig, for å få nøyaktige verdier. Nå har ikke det skjedd enda, men dersom pannetermometeret nærmer seg 40 grader så tenker jeg man må gjøre det. Men, de kan gjøre det selv da, ingen grunn til at en voksen skal være nødt til å hjelpe til. Anonymkode: 60408...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #46 Del Skrevet 27. mars Jeg husker ikke, men tror det ble slutt på det rundt begynnelsen på barneskolen, kanskje rundt 8-9 år. Var ikke så ofte syk da. Bruker pannetermometer på barna nå + ser an almentilstanden. Målte rektalt når de var baby. Anonymkode: a9bc2...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #47 Del Skrevet 27. mars Tror det stort sett var rektalt, ja. Kan også huske at vi målte under tunga eller under armen, men ikke hvis feberen var veldig høy. På min to-åring måler jeg bare rektalt hvis feberen er veldig høy forrdi det da er viktig å vite nøyaktig hvor høy. Ellers bruker jeg bare hånda. Synes ikke det er så viktig å vite om feberen er 37,9 eller 38,6. Feber er feber, men allmenntilstanden er viktigst. Anonymkode: d6695...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 27. mars #48 Del Skrevet 27. mars (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette gjorde min mor på oss hver gang vi var syke. Husker det som noe forferdelig som vi bare måtte gjøre. Jeg var faktisk 12 år da hun sluttet med det, fordi jeg nektet. Var det slik det var på den tiden? Med mine barn målte vi feberen i endetarmen kun da de var babyer. Anonymkode: 78027...67e Nei, under armen. Bare i rumpa på småbarn som ikke klarer å holde armen i ro. Endetarmen er mest nøyaktig, men det er kun snakk om desimaler, og har en feber, gjør det utslag under armen også selv om det er kaldere der, så om du har 38,3 under armen og 38,5 i rumpa kan du uansett konkludere med at du har feber. Å måle under armen er dessuten mer behagelig og mindre uhygienisk. Endret 27. mars av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #49 Del Skrevet 27. mars Ja, det blir jo den mest riktige temperaturen, så derfor er det best. Da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet fantes det forøvrig ikke noe annet termometer. Til å begynne med var det bare kvikksølv, og så kom det som går på batteri. Måle i panne og øre synes jeg fortsatt ikke er nøyaktig nok og kan fort måle feil. Anonymkode: 9f78f...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #50 Del Skrevet 27. mars Ja, det fantes ikke noe annet slags termometer. Alle gjorde det sånn. Anonymkode: 9074b...621 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #51 Del Skrevet 27. mars Bruker rektalt på barn på 10år (og voksne), og legevakt er alltid veldig fornøyd når jeg kan gi en nøyaktig måling. Måler sjeldent, kjenner jo fort om barnet har feber. Måler kun dersom barnet er veldig dårlig og skjønner at feber begynner å bli for høy. Anonymkode: 224f3...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #52 Del Skrevet 27. mars Vi ble målt bare under armen. Med kvikksølv termometer som måtte ristes 😊 Anonymkode: b259a...edc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #53 Del Skrevet 27. mars Mor mi målte under armen. Blir vel ikkje så nøyaktig akkurat... Har ikkje målt på min. Anonymkode: a1071...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coco88 Skrevet 27. mars #54 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette gjorde min mor på oss hver gang vi var syke. Husker det som noe forferdelig som vi bare måtte gjøre. Jeg var faktisk 12 år da hun sluttet med det, fordi jeg nektet. Var det slik det var på den tiden? Med mine barn målte vi feberen i endetarmen kun da de var babyer. Anonymkode: 78027...67e Ehhh ja, du vet man måler tempen rektalt på alle absolutt alle pasienter uansett alder på sykehuset.. er bare avd uten akutt man evnt kan finne på å droppe det på, får du slag beregn deg på å blotte stumpen din mens vi måler deg trofast gjennom hele døgnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet 27. mars #55 Del Skrevet 27. mars Født på begynnelsen av 70-tallet. Kvikksølvtermometer under arma, la til 0,5 grader. Har aldri hatt termometer i toer'n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #56 Del Skrevet 27. mars Coco88 skrev (4 minutter siden): Ehhh ja, du vet man måler tempen rektalt på alle absolutt alle pasienter uansett alder på sykehuset.. er bare avd uten akutt man evnt kan finne på å droppe det på, får du slag beregn deg på å blotte stumpen din mens vi måler deg trofast gjennom hele døgnet Jeg lå på sykehuset i 2 uker rundt jeg og jeg ble målt i øret 4 ganger om dagen. Ingen måtte blotte rassen Anonymkode: eed23...7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #57 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lå på sykehuset i 2 uker rundt jeg og jeg ble målt i øret 4 ganger om dagen. Ingen måtte blotte rassen Anonymkode: eed23...7e4 Rundt jul skulle det stå Anonymkode: eed23...7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #58 Del Skrevet 27. mars Er man ungdom og voksen så klarer man måle selv rektalt. Ja det er normalt fortsatt den dag idag, det er den mest pålitelige og nøyaktige metoden for de fleste mennesker. Anonymkode: c3330...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #59 Del Skrevet 27. mars Coco88 skrev (2 timer siden): Ehhh ja, du vet man måler tempen rektalt på alle absolutt alle pasienter uansett alder på sykehuset.. er bare avd uten akutt man evnt kan finne på å droppe det på, får du slag beregn deg på å blotte stumpen din mens vi måler deg trofast gjennom hele døgnet Nei, det gjør man ikke på alle. Anonymkode: ebeaa...db4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #60 Del Skrevet 27. mars Coco88 skrev (2 timer siden): Ehhh ja, du vet man måler tempen rektalt på alle absolutt alle pasienter uansett alder på sykehuset.. er bare avd uten akutt man evnt kan finne på å droppe det på, får du slag beregn deg på å blotte stumpen din mens vi måler deg trofast gjennom hele døgnet Du tuller nå? Dette stemmer absolutt ikke 😊 Anonymkode: adc81...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå