AnonymBruker Skrevet 26. mars #21 Del Skrevet 26. mars Hos oss ble tempen målt rektalt til vi var gamle nok til å greie det selv. Tipper jeg var rundt 7-8 år da det skjedde. Født på 70-tallet. Anonymkode: a45f0...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 26. mars #22 Del Skrevet 26. mars Målte rektalt ja. Fikk gjøre det selv ettersom jeg ble større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #23 Del Skrevet 26. mars Er ikke rektalt det mest nøyaktige? Anonymkode: eaf2e...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #24 Del Skrevet 26. mars Rektalt. Det gjør vi fremdeles hvis nødvendig. Barna gjør det selv fra rundt skolealder. Har opplevd alvorlig infeksjon med innleggelse på sykehuset og da ble det målt rektalt hver halve time. Da var det greit at barnet var vant til det. Anonymkode: cafd2...2ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #25 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper ikke det var samme termometer da 🤣 Anonymkode: b9e8e...1d4 Jo, det var det🙈 men vi hadde selvfølgelig beskyttelse på termometeret uansett om det var rektalt eller under tungen. Anonymkode: ec15f...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #26 Del Skrevet 26. mars Hadde aldri feber mellom 4-18 år så noe rektalt ble aldri brukt. Har kun hatt feber 4 ganger siden da (2 x influensa, 1 x covid og 1x lungebetennelse. Aldri hatt feber i mer enn 2 dager på 50 år. Har aldri brukt rektalt på barna, har typen til ører. Datteren har arvet min manglende feber, har på 16 år aldri hatt høyere enn 39,5. Sønnen derimot har hatt behov for å måle og har hatt over 40 feber mange ganger. Har aldri dratt til lege pga feber. Anonymkode: 95301...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #27 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette gjorde min mor på oss hver gang vi var syke. Husker det som noe forferdelig som vi bare måtte gjøre. Jeg var faktisk 12 år da hun sluttet med det, fordi jeg nektet. Var det slik det var på den tiden? Med mine barn målte vi feberen i endetarmen kun da de var babyer. Anonymkode: 78027...67e Målte lenge hos oss og. Var helt forferdelig! Gjorde det kun når de var babyer her. Så pannetermometer som virker fint(dobbeltsjekket selv med det i baken på meg selv og vet det er riktig, samme temp hos lege og). Dessuten kjenner jeg det med hånden om noen har feber og! Samme med paracet, skjønner ikke hvorfor noen MÅ stappe stikkpiller oppi baken på noen små som streiker, når det fins flytende og smelteparacet... Anonymkode: f73c6...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NinaLisa Skrevet 27. mars #28 Del Skrevet 27. mars Da jeg lå på sykehus nylig måtte jeg måle rektalt hver dag. Målte først med panne termometer og i bakenden etterpå. Det ble ikke nøyaktig nok med panne termometer 🌡️. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #29 Del Skrevet 27. mars Født i 1964. Målte i baken da vi var små, men gikk over til å måle under armen da vi ble større. Da mitt barn ble født i 1996 hadde vi fått sånt digitalt termometer til å måle i øret 🙂 Anonymkode: dd200...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 27. mars #30 Del Skrevet 27. mars Jeg tror vi bare målte i munnen da jeg var barn. Og mine egne barn målte jeg i armhulen da de var bittesmå (frem til ca 4 kg) og med øretermometer etter det. Vi bruker øretermometer på hele familien nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #31 Del Skrevet 27. mars Skjønner ikke at det skal være så traumatiserende å måle rektalt 😅 Har aldri kjøpt inn øretermometer. Mine barn har heller ikke hatt så mye feber. Som regel kjenner jeg på panna og måler bare hvis feberen er veldig høy. Anonymkode: d0fc8...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #32 Del Skrevet 27. mars Målte i baken da vi var veldig små, men resten av oppveksten i armhulen eller munnen. Mamma er sykepleier og hadde en regel for hvor mye man skulle plusse på temperaturen fra armhule eller munn (to forskjellige tall) for å få mer reell kjernetemperatur. Anonymkode: f4da5...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #33 Del Skrevet 27. mars NinaLisa skrev (1 time siden): Da jeg lå på sykehus nylig måtte jeg måle rektalt hver dag. Målte først med panne termometer og i bakenden etterpå. Det ble ikke nøyaktig nok med panne termometer 🌡️. Aldri opplevd før og har vært på sykehuset 30 ganger, på forskjellige avd. Anonymkode: f73c6...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #34 Del Skrevet 27. mars Jeg ble målt i armhulen (født i 91). Måler selv med øretermometer på barna nå. Har sjekket med rumpetermometer hvordan forskjellen er og den så svinnende liten at jeg ser ikke poenget med å bruke rumpetermometer sånn i det daglige med vanlig sykdom. Når jeg har vært på sykehus de siste årene har de også brukt øretermometer. Anonymkode: 4a067...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #35 Del Skrevet 27. mars Nei, det var ikke vanlig hos oss, vi brukte termometer under armen og la til (eller trakk fra?) en feilmargin. Det er da ikke nødvendig å få det på prikken korrekt, man må se på det kliniske bildet også. Jeg har kun tatt på mine barn rektalt som babyer, ikke etter det. Det føles helt unødvendig ut når man kan ta under armen (riktignok med litt feilmargin), under tungen, i øret osv. Anonymkode: 83ec0...bc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #36 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Aldri opplevd før og har vært på sykehuset 30 ganger, på forskjellige avd. Anonymkode: f73c6...b04 Jeg måtte måle rektalt da jeg var innlagt på sykehuset med infeksjon. Jeg fikk gå på toalettet og måle selv. Senere, når jeg ble sengeliggende, målte de via urinkateteret. Da jeg var barn på 90-tallet hadde vi et veldig enkelt pannetermometer, som byttet farge hvis den ble for varm. Jeg ble deretter målt rektalt for å se hvor høy feber jeg hadde. Når jeg var rundt skolealder måtte jeg måle selv, med mindre jeg var for syk. På mine barn måler jeg mest med pannetermometer, med mindre de er veldig syke. Pluss minus en halv grad spiller ingen rolle så lenge termometeret viser under 39 grader. Anonymkode: 1db2b...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #37 Del Skrevet 27. mars Ble alltid målt under armen med de gamle kvikksølvtermomterne. Helt til øretermometeret kom på 90-tallet en gang Anonymkode: a235b...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #38 Del Skrevet 27. mars Kan ikke huske at jeg fikk målt feber rektalt. Har heller ikke gjort det på mine barn etter de var babyer, det kom til et punkt da de motsatte seg sterkt og da sluttet vi med det. Stikkpille ble gitt til 2-3 års alder ved behov. Har målt i øret eller panne. Ved besøk på legevakt med feber har det heller ikke blitt målt rektalt. Anonymkode: ebeaa...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 27. mars #39 Del Skrevet 27. mars Er født på midten av 90-tallet og jeg husker kun å bli målt under armen, men ble jo sikkert målt i stompen før jeg var stor nok til det 😜 På sykehuset vårt måler de fortsatt i baken når de er nyfødte, er visst mer sikkert enn digitalt i pannen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #40 Del Skrevet 27. mars Vi målte bare med en hånd på panna, hadde ikke termometer Anonymkode: f49d3...892 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå