Gå til innhold

Hvordan håndtere at barn vil være mer med mor?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært bonusmamma for en skjønn jente på 14 siden hun var 4 år. Faren hennes / min mann hadde da vært alene med henne på fulltid ett år allerede. Mor har alltid vært fraværende. Ikke pga rus / el lignende men mye jobb og har bodd i utlandet. Hun har vært lite tilstede, glemt bursdager og droppet avtaler i alle disse årene. Ikke hatt fast samvær på over 8 år. Ikke en man har kunnet stole på. I sommer flyttet hun tilbake til Norge og til samme by, og bestemte seg plutselig for å skulle leke mamma fordi nå passet det henne. 

Nå er det en total annen strategi hun kjører. Det er gaver, jentekveld, take away og shoppingtur, og hun vil være sammen med jenta hele tiden. Vi har prøvd å ta det gradvis men når mor er så på og barnet i tillegg vil være med henne så må vi dessverre la barnet bestemme da hun er 14 år og skal bli hørt. Mor har allerede gjort en god jobb med å sette henne opp mot oss ved å si at det er så trist at barnet er mer sammen med Meg enn henne som faktisk er den ordentlige moren osv.. Og at det er vi som har prøvd å ødelegge og ikke latt henne komme på besøk i utlandet (dette er jug da mor aldri har ønsket det).

Jeg merker at 14-åringen allerede tar veldig avstand fra meg og blir kald mot oss etter å ha vært sammen med mor. Det er utrolig trist og jeg blir både forbanna fordi hun ikke skjønner at hun blir manipulert, men jeg skjønner også at hun sikkert lengter veldig etter å bli sett av mor. Syns dette er skikkelig vanskelig og vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. 14-åringen har ingen evne til å se at mor presenterer ting på sin egen måte fordi hun er helt blendet av dette nyoppståtte forholdet. Skal vi bare avvente og se? Hva kan vi egentlig gjøre? Vi har jo selvfølgelig lyst til å fortelle at noe regelrett finner på løgner om oss, men sånn som 14-åringen er nå tror jeg det bare er så skape enda mer avstand :(  Hun vil også nå flytte 100% til mor og det knuser jo selvfølgelig farshjertet selvom vi ikke kan vise det.. Tips? 

Anonymkode: 1e2dd...040

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen egen erfaring, og det høres forferdelig vondt ut. Men jeg tenker at mye kan forandre seg fra man er 14 til man er voksen, både hvordan datteren tenker og hvordan mor oppfører seg. Hvis beskrivelsen din stemmer, er det dere som er de voksne her. Det tror jeg kanskje bonusdatteren din vil forstå på et tidspunkt, spesielt hvis mor fortsetter på samme måte med løgn og manipulering. Jeg er uansett ganske sikker på at det ikke vil bli bedre om dere begynner å baktale mor, selv om dere i så fall både snakker sant og prøver å forsvare dere. Fortsett å være gode foreldre, så må dere bare håpe at hun endrer syn etter hvert. Det er ganske sannsynlig at mor ikke klarer å være så på i flere år fremover, så jeg tenker at mye kan endre seg.

Anonymkode: e229f...21e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har vært bonusmamma for en skjønn jente på 14 siden hun var 4 år. Faren hennes / min mann hadde da vært alene med henne på fulltid ett år allerede. Mor har alltid vært fraværende. Ikke pga rus / el lignende men mye jobb og har bodd i utlandet. Hun har vært lite tilstede, glemt bursdager og droppet avtaler i alle disse årene. Ikke hatt fast samvær på over 8 år. Ikke en man har kunnet stole på. I sommer flyttet hun tilbake til Norge og til samme by, og bestemte seg plutselig for å skulle leke mamma fordi nå passet det henne. 

Nå er det en total annen strategi hun kjører. Det er gaver, jentekveld, take away og shoppingtur, og hun vil være sammen med jenta hele tiden. Vi har prøvd å ta det gradvis men når mor er så på og barnet i tillegg vil være med henne så må vi dessverre la barnet bestemme da hun er 14 år og skal bli hørt. Mor har allerede gjort en god jobb med å sette henne opp mot oss ved å si at det er så trist at barnet er mer sammen med Meg enn henne som faktisk er den ordentlige moren osv.. Og at det er vi som har prøvd å ødelegge og ikke latt henne komme på besøk i utlandet (dette er jug da mor aldri har ønsket det).

Jeg merker at 14-åringen allerede tar veldig avstand fra meg og blir kald mot oss etter å ha vært sammen med mor. Det er utrolig trist og jeg blir både forbanna fordi hun ikke skjønner at hun blir manipulert, men jeg skjønner også at hun sikkert lengter veldig etter å bli sett av mor. Syns dette er skikkelig vanskelig og vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. 14-åringen har ingen evne til å se at mor presenterer ting på sin egen måte fordi hun er helt blendet av dette nyoppståtte forholdet. Skal vi bare avvente og se? Hva kan vi egentlig gjøre? Vi har jo selvfølgelig lyst til å fortelle at noe regelrett finner på løgner om oss, men sånn som 14-åringen er nå tror jeg det bare er så skape enda mer avstand :(  Hun vil også nå flytte 100% til mor og det knuser jo selvfølgelig farshjertet selvom vi ikke kan vise det.. Tips? 

Hva vil du ha tips om? Hvordan få jenta til å ville være mer med far, når hun ønsker å være med sin mor? 

Det har ikke slått deg at mor er glad i datteren sin?  

Anonymkode: 1f367...47b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har opplevd dette i nær familie og jeg tenker at det beste er å la jenta være så mye sammen med moren hun ønsker så lenge det ikke skjer noe skadelig. For det kommer til å skje en av to ting. Er hun så ustabil som dere sier så kommer dette til å slå sprekker etterhvert og det beste er nok at jenta selv opplever hvor ustabil hun er nå som hun er såpass stor. Da vil hun ha bedre evne til å reflektere over det i ettertid. Hvis det ikke skjer og det gode forholdet forsetter så er jo dette bare en gode. Hun er såpass gammel at jeg tenker det skal mye til før dere bør sette store restiksjoner på dette.

Anonymkode: 9ae8d...ccb

• Liker 3
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vil du ha tips om? Hvordan få jenta til å ville være mer med far, når hun ønsker å være med sin mor? 

Hun har ikke hatt interesse for henne på nesten 10 år. Glemt bursdager og ikke ønsket å møte henne. Ikke sendt julegaver. Ikke ringt tilbake når datter har prøvd å få kontakt. Så nei, jeg tror ikke at dette er et menneske som er oppriktig glad i datteren sin. Nå er hun tilbake i Norge og det passer henne godt å leke god mor på sosiale medier. TS

• Hjerte 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min datter gjorde lignende. Da hun ble 15-16 var det plutselig pappa som var helten. Fordi han gav henne penger. Han som såvidt hadde hver tredje helg med samvær hele livet hennes, og truet meg til å ikke be om bidrag via nav, og siden han utsatte meg for vold i forholdet var jeg for redd til å gå mot han. 

Jeg trøstet meg med at det ville komme en tid der hun ble voksen og så hva som hadde skjedd og hvordan ting var. Jeg venter enda, hun er 21 nå 😔

Anonymkode: c9302...4e6

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun har ikke hatt interesse for henne på nesten 10 år. Glemt bursdager og ikke ønsket å møte henne. Ikke sendt julegaver. Ikke ringt tilbake når datter har prøvd å få kontakt. Så nei, jeg tror ikke at dette er et menneske som er oppriktig glad i datteren sin. Nå er hun tilbake i Norge og det passer henne godt å leke god mor på sosiale medier. TS

Det kan faktisk være hun er det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vist oppriktig glede over den nye relasjonen til biologisk mor. Vis støtte og vær raus. Skulle det bli problemer, står dere klar til å ta i mot. 

Gi jenta rom til å finne ut av dette, uten at dere gir henne dårlig samvittighet. Mest sannsynlig er det ikke bio mor som setter henne opp mot dere. Det er dere som gjør det vanskelig å ha et fint forhold til alle. Hun føler hun må velge, og en 14 åring velger selvsagt den gøyeste personen. 
20 åringen velger den tryggeste, bli den :) 

La jenta få fly litt.

Anonymkode: b7720...f79

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville vist oppriktig glede over den nye relasjonen til biologisk mor. Vis støtte og vær raus. Skulle det bli problemer, står dere klar til å ta i mot. 

Gi jenta rom til å finne ut av dette, uten at dere gir henne dårlig samvittighet. Mest sannsynlig er det ikke bio mor som setter henne opp mot dere. Det er dere som gjør det vanskelig å ha et fint forhold til alle. Hun føler hun må velge, og en 14 åring velger selvsagt den gøyeste personen. 
20 åringen velger den tryggeste, bli den :) 

La jenta få fly litt.

Anonymkode: b7720...f79

Vi har aldri sagt et negativt ord om mor - selvom det har vært ufattelig vanskelig å la være. Far kjører og henter hos mor og prøver å legge til rette. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La hun holdes, hun blir noen år eldre og så ser hun moren for hva hun egentlig er og vært. 

Veldig lik våres situasjon og nå er jenta her straks 18 år, har det 2 siste årene "gjennomskuet" moren og vi er tilbake til normaltilstand igjen der jenta selv sier at hun lot seg rives med av moren. 

Så vær som dere alltid har vært,  hun kommer tilbake 😊

Anonymkode: 704f3...38a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La hun holdes, hun blir noen år eldre og så ser hun moren for hva hun egentlig er og vært. 

Veldig lik våres situasjon og nå er jenta her straks 18 år, har det 2 siste årene "gjennomskuet" moren og vi er tilbake til normaltilstand igjen der jenta selv sier at hun lot seg rives med av moren. 

Så vær som dere alltid har vært,  hun kommer tilbake 😊

Anonymkode: 704f3...38a

Veldig sant ! Det finnes mange sånne tivoli-foreldre . De er gjerne bruk og kast typer . Altsa de bruker og kaster relasjoner etter vær og føre  . Tipper at mor nå er singel og trenger en beundrer/kjæreste ( som pr nå er datterens rolle ) . Når mor får en ny kjærest eller ny livsplan trenger jenta at dere står der med åpne armer . For hun vil nok før eller senere oppleve å  bli skuffet igjen 🥹💕.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 time siden):

For hun vil nok før eller senere oppleve å  bli skuffet igjen 🥹💕.

Det tror jeg ikke ts håper på akkurat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror bare du skal skygge banen her, og la mamma få være mamma. Kanskje hun ikke var så tilstede i oppveksten, men folk kan forandre seg. Ikke for sent for dem å få en fin relasjon. Du skriver så nedlatende om henne, så skjønner du er såret. Og det er forståelig.. du elsker jo denne jenta og har oppdratt henne. Men dette er dessverre et sånt tilfelle hvor man må sette seg til side, akseptere og la ting gå sin gang. Eller hjelper det å få høre fra brukerene her inne hvor fæl mamma hun har vært opp igjennom ? Ikke stygt ment. Ønsker dere alle det beste. Dette betyr nok ikke slutten på familien, men en ny vri. 

Anonymkode: 2b193...f7b

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes også at mor burde få en fair sjanse til å ta igjen det forsømte i forhold til sin datter. Hun har nok hatt dårlig samvittighet selv om det ikke har virket sånn. Hun er tross alt jentas biologiske mamma. Jeg får nesten tårer i øynene når jeg tenker på mamma som kommer hjem og blir forent med sin datter. Det ville vært trist om denne ny oppståtte kontakten ble ødelagt pga sjalusi hos bonusmamma. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har prøvd å ta det gradvis men når mor er så på og barnet i tillegg vil være med henne så må vi dessverre la barnet bestemme da hun er 14 år og skal bli hørt.

Her skriver du svaret på problemet.

Dette er vanskelig for alle foreldre, men barn har man bare på lån, og barneperioden vil uansett ta slutt.

Dere har fått mange gode år med barnet, og det vil alltid ligge der.

Det ER jo også godt for barnet at det får bygd en relasjon med sin mor før det blir voksent.

Skrevet

jeg tror ikke mor er glad i datteren sin, jeg tror at nå passer det mor å ha en datter, det er noe helt annet. Men når det er sagt så må jenta selv lære sin mor å kjenne, det jeg ville gjort var å oppmuntre til mye kontakt med mor, mye tid, mye lang tid - flere dager, gjerne uker i slengen så de får gått seg til og blir kjent, sett hverandre slikhverdagen er fordi jeg rett og slett tror at da vil jenta se hvordan mamma egentlig er utenom gavene og mamma vil føle hvor krevende det er å være mor og ikke bestevenn.. og dere vil være de sm støtte og oppmuntret datteren :) et sted hun VET hun er trygg til å returnere til med åpne armer som venter om hun trenger det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har hun jo ikke vist de fjorten årene tidligere...

Anonymkode: 952dc...6f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare latt henne fare til mor, og tatt henne i mot igjen når hun avslører mor. Da vet hun hvor hun finner varme og stabilitet, og det er hos dere. 

Anonymkode: 952dc...6f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare latt henne flytte, og sagt at at ALLTID er velkommen tilbake. 

Når hverdagen setter inn, med all oppfølging det krever, så er det nok ikke sikkert at mor syns det er så gøy å leke familie allikevel.  Ei heller at jenta syns det er noe allright. 

Anonymkode: 203b8...de7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær trygge, gode og rause rollemodeller. Gjenta tydelig og klart: "uansett hva som skjer, du kan ALLTID komme hjem". Behold rommet hennes som det er. 

Fortsett å beholde relasjonen med mor og legg til rette for godt samarbeid. Inkluder jenta, inviter og kontakt henne selv om hun ikke alltid responderer. Gjerne veksle mellom deg og far på naturlig måte når det kommer til kontakt. Det kommer en dag hvor den tryggeste relasjonen blir mest viktig for henne. 

Anonymkode: 38608...668

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...