Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte denne i helgen. https://www.stories.com/en_nok/clothing/trousers/straight-trousers/product.tailored-wool-trousers-black.1237575001.html

Har i dag fått mensen på jobb, og klart å få blod i buksen 🤯 i tilleg har pressen på den gått bort etter bare noen få dagers bruk.  Tips til hvordan få den ren og få frem igjen pressen på bena siden det både står at den ikke kan vaskes, og ikke strykes? 

og ja, jeg har lært. Skal lese vaskelappen før jeg kjøper en bukse neste gang 😫

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Levere den til rens?

(Jeg bruker å vaske klær som ikke skal vaskes uansett, men det er jo på egen risiko)

Anonymkode: fe31b...275

AnonymBruker
Skrevet

Vask den på silkevask uten sentrifuge. Drypp den tørr. Pressen damper du på plass med strykejernet under et rent og slett kjøkkenhåndkle. 

Anonymkode: 1fe94...af1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bondenisse skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøpte denne i helgen. https://www.stories.com/en_nok/clothing/trousers/straight-trousers/product.tailored-wool-trousers-black.1237575001.html

Har i dag fått mensen på jobb, og klart å få blod i buksen 🤯 i tilleg har pressen på den gått bort etter bare noen få dagers bruk.  Tips til hvordan få den ren og få frem igjen pressen på bena siden det både står at den ikke kan vaskes, og ikke strykes? 

og ja, jeg har lært. Skal lese vaskelappen før jeg kjøper en bukse neste gang 😫

Du har to alternativer, levere den til rens, eller vaske den høyst forsiktig med Milo, og for hånd i nesten kaldt vann 30 grader. 
Buksa må da ikke ligge i bløt og heller ikke gis eller beveges mye i vannet. Løft og trykk den ned i vannet igjen. 
Sentrifugere kan du gjøre kort og ved høy hastighet. 
Heng så boksa opp etter å ha lagt alle fire buksebeina på en klype henger, slik at pressen blir gjenopprettet. 
Deretter må buksa dampes med gammeldags vått bomullsklede når buksa er tørr. 

Anonymkode: 38509...4ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rens eller handvask. 

Anonymkode: 23677...674

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har to alternativer, levere den til rens, eller vaske den høyst forsiktig med Milo, og for hånd i nesten kaldt vann 30 grader. 
Buksa må da ikke ligge i bløt og heller ikke gis eller beveges mye i vannet. Løft og trykk den ned i vannet igjen. 
Sentrifugere kan du gjøre kort og ved høy hastighet. 
Heng så boksa opp etter å ha lagt alle fire buksebeina på en klype henger, slik at pressen blir gjenopprettet. 
Deretter må buksa dampes med gammeldags vått bomullsklede når buksa er tørr. 

Takk. Men stusset litt på noe her:

Alle fire buksebeina? Har du bilde eller noe av hvordan jeg skal gjøre det? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Bondenisse skrev (1 time siden):

Takk. Men stusset litt på noe her:

Alle fire buksebeina? Har du bilde eller noe av hvordan jeg skal gjøre det? 🙂

Alle fire buksebein sømmene :dåne: skal passe på hverandre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som fjerner blod er iskaldt vann. Har selv fått hvite bukser som var tilgriset av blod etter en ulykke helt rene med det. Men klærne må ligge i rent iskaldt vann mange mange timer, og vannet må byttes ofte så det alltid er kaldest mulig. Jeg byttet vel hver andre eller tredje time. Ikke noe problem å la ull ligge i kaldt vann. Det er kombinasjonen varme og bevegelse som krymper ull.

For å få tilbake sømmen kan du brette den der sømmene skal være når du legger den til tørk. Er ikke det nok så fukter du et håndkle og legger den over og gir noen lette press med et strykejern på lav varme.

Anonymkode: 72b53...632

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det eneste som fjerner blod er iskaldt vann. Har selv fått hvite bukser som var tilgriset av blod etter en ulykke helt rene med det. Men klærne må ligge i rent iskaldt vann mange mange timer, og vannet må byttes ofte så det alltid er kaldest mulig. Jeg byttet vel hver andre eller tredje time. Ikke noe problem å la ull ligge i kaldt vann. Det er kombinasjonen varme og bevegelse som krymper ull.

For å få tilbake sømmen kan du brette den der sømmene skal være når du legger den til tørk. Er ikke det nok så fukter du et håndkle og legger den over og gir noen lette press med et strykejern på lav varme.

Anonymkode: 72b53...632

Legger du en ullbukse, og svart ullbukse, i vann på den måten så er buksa søppel, før den er tørr, særlig ei ullbukse som ikke skal vaskes. 
Bomull og lin, samt syntetiske materialer kan du behandle slik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legger du en ullbukse, og svart ullbukse, i vann på den måten så er buksa søppel, før den er tørr, særlig ei ullbukse som ikke skal vaskes. 
Bomull og lin, samt syntetiske materialer kan du behandle slik. 

Hva er det med denne ulla som ikke tåler vann? Ull generelt tåler jo vann. Er ikke sånn at sauer er skapt for å være innomhus liksom, de er på fjellet i all slags vær hele sommerhalvåret, og ulla blir ikke akkurat ødelagt av vann. 

Jeg forstår bare ikke hva det er som blir ødelagt av å legge den i vann. Jeg har mye ullklær og alt kan da vaskes. Står det at det ikke kan vaskes så vasker jeg likevel og har aldri opplevd at det ikke går bra. Ull kan til og med kokvaskes, så lenge man ikke beveger det samtidig fordi bevegelse +varmt vann er det som tover ulla. 

Jeg vasker til og med saueskinn inntil 10 cm langt når huden er behandlet til å tåle det, og så lenge man børster og karder blir det mykt og fint igjen etterpå. 

Anonymkode: 6fa90...91f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...