AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Del Skrevet 26. mars I dag har antall registrerte meslingtilfeller akkurat nådd høyeste nivå i Europa på 25 år. I fjor var det nesten ti ganger så mange meslingtilfeller i Europa som året før, viser tall fra Det europeiske smittevernbyrået. I Texas er over 250 mennesker smittet, og minst ett barnshjerte har sluttet å slå. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/EygXBP/meslinger-smitte-smittevern-konspirasjonsteorier-vaksinemotstand-utslett-kennedy-wakefield Det er helt uforståelig at voksne mennesker ikke forstår bedre og nekter deres barn vaksine, mot sykdommer, som er svært smittsomme. Meslinger er en alvorlig sykdom og kan føre til død eller varig hjerneskade. Anonymkode: 40854...68e 11 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 26. mars #2 Del Skrevet 26. mars Gått spørsmål. De jeg hører som velger bort , mener ofte at det er bedre barna får sykdommen. At det er farligere å ta vaksinen osv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 17.34): I dag har antall registrerte meslingtilfeller akkurat nådd høyeste nivå i Europa på 25 år. I fjor var det nesten ti ganger så mange meslingtilfeller i Europa som året før, viser tall fra Det europeiske smittevernbyrået. I Texas er over 250 mennesker smittet, og minst ett barnshjerte har sluttet å slå. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/EygXBP/meslinger-smitte-smittevern-konspirasjonsteorier-vaksinemotstand-utslett-kennedy-wakefield Det er helt uforståelig at voksne mennesker ikke forstår bedre og nekter deres barn vaksine, mot sykdommer, som er svært smittsomme. Meslinger er en alvorlig sykdom og kan føre til død eller varig hjerneskade. Anonymkode: 40854...68e Ekspander Det er vel et resultat av antivax propaganda. Skremmende utviklinger at sykdommer som nesten er utryddet , kommer tilbake De siste 15 årene før vaksinen ble tatt i bruk i Norge, ble det årlig meldt om 20.000 til 30.000 personer smittet av meslinger, 20-30 personer fikk alvorlig hjernebetennelse (encefalitt) og 5-10 personer døde. https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/meslinger/ Folk stoler altså på egen bedre viten en det forskning og tall og historie viser. Barna får lide . Skammelig og uforståelig Anonymkode: c6448...a0e 8 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Del Skrevet 26. mars Darwinisme i praksis. Anonymkode: eceae...b07 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Del Skrevet 26. mars Fordi folk ikke forstår hvor syk man bli og hvilke skader sykdommen kan gi. Siden vaksiner virker har mange ikke sett disse sykdommene i praksis og klarer heller ikke relatere til det. Så da hører de på antivaxxere og tenker pyttsann, det går sikkert fint. Anonymkode: 8f438...596 18 1 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #6 Del Skrevet 26. mars Meslinger er en av de farligste barnesykdommene man kan få. Jeg fikk det da jeg var ca 11 år, dette var på 70 tallet. Jeg var enormt syk med ekstrem høy feber. Blødde kraftig neseblod som de slet med å få stoppet. du kan få farlige ettersykdommer av denne sykdommen. Det tok lang tid før jeg kom meg. Anonymkode: 1f0e9...f8a 8 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 26. mars #7 Del Skrevet 26. mars (endret) Aldri hørt om noen som kutter den ut 🤔 Selv fikk jeg den som barn og så fikk jeg sykdommen. Så vaksine kontoret sa jeg ikke trengte noe mer.. Endret 26. mars av Perfume 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 26. mars #8 Del Skrevet 26. mars En venninne av meg delte dette her på Facebook (link til insta på det hun delte, så derfor skjermbilde fra insta). Hun er opprinnelig amerikaner og jeg kjenner flere amerikanere som er antivaxere. Jeg forstår det sånn at vaksineprogrammet der borte er ganske mye større enn det vi har i Norge og det er gjerne lett å bli «forvirret» (mangler bedre ord) på hvilke som virkelig er viktige og hvilke en kan stå over. Er mye mer penger i vaksiner der borte enn her. Jeg er ingen spesialist på dette feltet, men jeg skjønner ikke at de tørr. Fint at deres barn er friske og raske, og gjerne hadde tålt det, men hva med litt solidaritet med andre barn.. Jeg skal ikke være veldig bastant, siden jeg kan for lite, men her vaksineres det mot meslinger som den største selvfølge. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #9 Del Skrevet 26. mars Vaksinenes største problem er at de fungerer så godt at vi ikke lenger er like redde for enkelte av sykdommene vi er vaksinert mot. En del foreldre er ikke tilstrekkelig bekymret for at barna får meslinger, nettopp fordi vaksinene har gjort at vi knapt ser barn med meslinger lenger. Noen blir sløve, mens noen lever ut sin overdrevne tro på egne ferdigheter gjennom å tro på håpløse konspirasjonsteorier fremfor vitenskapelig konsensus. Vaksinedekningen synker, til slutt oppstår det noen utbrudd, og da øker antagelig vaksinedekningen igjen fordi man ser hva slags sykdom, død og annen lidelse vaksinene hjalp til å holde på avstand. Så er det selvfølgelig jævlig trist og leit at en del helt forsvarsløse og uskyldige barn må lide før det skjer. Anonymkode: 156e2...c14 23 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #10 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.51): Vaksinenes største problem er at de fungerer så godt at vi ikke lenger er like redde for enkelte av sykdommene vi er vaksinert mot. En del foreldre er ikke tilstrekkelig bekymret for at barna får meslinger, nettopp fordi vaksinene har gjort at vi knapt ser barn med meslinger lenger. Noen blir sløve, mens noen lever ut sin overdrevne tro på egne ferdigheter gjennom å tro på håpløse konspirasjonsteorier fremfor vitenskapelig konsensus. Vaksinedekningen synker, til slutt oppstår det noen utbrudd, og da øker antagelig vaksinedekningen igjen fordi man ser hva slags sykdom, død og annen lidelse vaksinene hjalp til å holde på avstand. Så er det selvfølgelig jævlig trist og leit at en del helt forsvarsløse og uskyldige barn må lide før det skjer. Anonymkode: 156e2...c14 Ekspander 👍Nettopp det er ren idioti og tro mer på antivax propaganda, en på det historien viser Varig hjerneskade blindhet , døvhet Er noen av komplikasjonene etter meslinger. Komplikasjoner er vanlig. Ca. 15-20 prosent får ettersykdommer som øre- eller lungebetennelse. Fordi meslinger påvirker infeksjonsforsvaret, blir sykdommene ofte mer alvorlige enn ellers. Denne påvirkningen av immunforsvaret ser etter nyere undersøkelser ut til å kunne var i flere år. Den viktigste grunnen til å vaksinere er imidlertid de alvorligste komplikasjonene: Dødsfall og varig hjerneskade .https://nhi.no/familie/barn/barne-og-ungdomsvaksinasjon/mmr-vaksinasjon/hvor-farlige-er-sykdommene Anonymkode: c6448...a0e 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 26. mars #11 Del Skrevet 26. mars Jeg hadde meslinger som barn. Og jeg trodde det var noe alle barn fikk. Da jeg satt meg inn i sykdommen, følgesykdommer etc ble jeg sjokkert da jeg forsto 1 hvor alvorlig det kan være og 2 at noen faktisk bevisst velger bort vaksine. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #12 Del Skrevet 26. mars En kollega har valgt bort alle vaksinene i barnevaksinsjknsprogrammet for barna sine. Hen mener frykten for sykdommene er overdrevet, at sykdommene ikke er så farlige, og at det går bra om man ellers er frisk og spiser sunt og naturlig, helst økologisk may. Skulle man likevel bli veldig syk, kan man jo dra på sykehuset og få hjelp der. Min kollega er svært hyggelig, høyt utdannet (to mastergrader fra anerkjente universiteter) og egentlig en person jeg liker godt. Samtidig fatter jeg ikke hvordan det går an å være så korttenkt og lite opplyst. Jeg mener det er omsorgssvikt å ikke følge barnevaksinasjonsprogrammet (med mindre det er snakk om allergi e.l.). Min kollega er selvfølgelig også godt inne i annen konspi-tenkning, men er helt normal, opplyst og reflektert på andre områder. Utrolig merkelig. Anonymkode: 3fe70...555 13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
veronica<3 Skrevet 26. mars #13 Del Skrevet 26. mars (endret) Tråden er ryddet for brukerangrep, helseskadelige råd og anbefalinger og svar til dette. veronica<3, mod. Endret 29. mars av veronica<3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #14 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 20.16): En kollega har valgt bort alle vaksinene i barnevaksinsjknsprogrammet for barna sine. Hen mener frykten for sykdommene er overdrevet, at sykdommene ikke er så farlige, og at det går bra om man ellers er frisk og spiser sunt og naturlig, helst økologisk may. Skulle man likevel bli veldig syk, kan man jo dra på sykehuset og få hjelp der. Min kollega er svært hyggelig, høyt utdannet (to mastergrader fra anerkjente universiteter) og egentlig en person jeg liker godt. Samtidig fatter jeg ikke hvordan det går an å være så korttenkt og lite opplyst. Jeg mener det er omsorgssvikt å ikke følge barnevaksinasjonsprogrammet (med mindre det er snakk om allergi e.l.). Min kollega er selvfølgelig også godt inne i annen konspi-tenkning, men er helt normal, opplyst og reflektert på andre områder. Utrolig merkelig. Anonymkode: 3fe70...555 Ekspander Ja, en skulle tro en med mastergrader var mindre mottakelig for slikt sprøyt. At de gjennomskuet svakhetene og de manglende vitenskaplige dokumentasjonene. Men en ser jo at også enkelte leger, som også innehar kompetanse til forstå faget, lar seg rive med. Jeg er enig. Enkelte vaksiner burde være obligatoriske. Når foreldrene tydeligvis ikke klarer å følge åpenbare riktige valg rundt vaksiner, som beskytter mot alvorlige barnesykdommer, er de ikke i stand til å ivareta barnets beste. Det er ikke lov å nekte blodoverføring hos barn eller kreftbehandling. Jeg mener også at enkelte vaksiner burde falle inn under samme lovgivning. Barnet burde beskyttes mot folk som ikke evner å forstå viktig helseinformasjon. ts Anonymkode: 40854...68e 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #15 Del Skrevet 27. mars https://fs.blog/roald-dahl-letter-daughter/ Roald Dahls brev om sin datter anbefales alltid når man snakker om meslinger! Anonymkode: 27825...428 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #16 Del Skrevet 27. mars Vi har nettopp vært gjennom en pandemi hvor man fikk fram det verste i folk. Selv om de fremste ekspertene frarådet vaksine til de under 60, trosset staten disse rådene. De som var mest oppdatert på forskningen ble kalt antivaxxere og konspirasjonsteoretikere. Jeg ser samme tendenser til slike merkelapper i denne tråden fra bezzervizzerne. Det er skremmende, både at man stoler blindt på alt man blir fortalt, og at man er nedrig overfor de som har satt seg inn i saken. Noen ganger er det ikke så vanskelig å skjønne hvorfor noen er skeptiske, gitt de feilene som ble gjort for noen år siden. Det er jo trist, siden meslinger kan være farlige, men ingen tvil om at tilliten til staten har fått en stor knekk. Anonymkode: 89b93...744 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Del Skrevet 27. mars Er ikke det en av konspi at barn blir autistiske etter akuratt denne vaksinen? Helt på trynet ass. Anonymkode: 5717a...934 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #18 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 20.18): Vi har nettopp vært gjennom en pandemi hvor man fikk fram det verste i folk. Selv om de fremste ekspertene frarådet vaksine til de under 60, trosset staten disse rådene. De som var mest oppdatert på forskningen ble kalt antivaxxere og konspirasjonsteoretikere. Jeg ser samme tendenser til slike merkelapper i denne tråden fra bezzervizzerne. Det er skremmende, både at man stoler blindt på alt man blir fortalt, og at man er nedrig overfor de som har satt seg inn i saken. Noen ganger er det ikke så vanskelig å skjønne hvorfor noen er skeptiske, gitt de feilene som ble gjort for noen år siden. Det er jo trist, siden meslinger kan være farlige, men ingen tvil om at tilliten til staten har fått en stor knekk. Anonymkode: 89b93...744 Ekspander Meslingvaksine er en GODT UTPRØVD vaksine. Den er ikke et hasteprosjekt snekra sammen på 4 uker. Det er en vaksine som har vært her i 50 år. Man kan ikke sammenligne covid-vaksine med meslingvaksine. Anonymkode: 89d28...222 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #19 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 17.59): Darwinisme i praksis. Anonymkode: eceae...b07 Ekspander Bare synd det ikke kun går ut over de som ikke tar vaksina.. Anonymkode: b41c1...2d4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #20 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 20.27): Bare synd det ikke kun går ut over de som ikke tar vaksina.. Anonymkode: b41c1...2d4 Ekspander Ja det er veldig trist! Anonymkode: 89d28...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå