AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars Vi har forsøkt denne varianten, men de bare detter ut flere steder. Finnes det en bedre måte? Blir helt galt av de løse ledningene overalt😣 Anonymkode: 6b441...251
AnonymBruker Skrevet 26. mars #2 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi har forsøkt denne varianten, men de bare detter ut flere steder. Finnes det en bedre måte? Blir helt galt av de løse ledningene overalt😣 Anonymkode: 6b441...251 Å trekke ledninger over dørstokker og fra ett rom til et annen rom på denne måten er ulovlig, da det er brannfarlig. Brenner det eller du får branninskesjon så får du problemer. Ellers siden du spør, ledingstrommel er mye bedre enn klyper. Selges blant annet på Clas O. Anonymkode: ba0cc...ebe 2 1
newman01 Skrevet 26. mars #3 Skrevet 26. mars Spikrer du den skikkelig fast da? Men Letti-klemmer er bedre https://www.clasohlson.com/no/Lettiklammer-8-R-16/p/36-1452-20?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-low-Electronics&utm_id=21293886189&gad_source=1&gbraid=0AAAAADv8oxrfaC9rJXuCZAugOOAocQJdd&gclid=Cj0KCQjwy46_BhDOARIsAIvmcwPtPW_GGbK8zAfMBBRam1_IT9T3d8ne4m1MyPbcwhj9fvtUuSdZLq4aAu1yEALw_wcB 1
newman01 Skrevet 26. mars #4 Skrevet 26. mars Men hvorfor har du trekt løs strømledning fra ett rom til et annet?
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi har forsøkt denne varianten, men de bare detter ut flere steder. Finnes det en bedre måte? Blir helt galt av de løse ledningene overalt😣 Anonymkode: 6b441...251 Kontakt elektriker hvis du har for få punkter. Du kan ikke ha ledninger gjennom døråpninger. Anonymkode: b8747...729 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #6 Skrevet 26. mars Er det strøm eller antennekabel vi ser på bildet? Anonymkode: adfd1...f41
Handerrefyren Skrevet 26. mars #7 Skrevet 26. mars håper det er en antennekabel eller nettverkskabel, alt med strøm i er ulovlig og FARLIG!. du får ikke den til å ligge der , om det ikke er strøm i den kan den legges under terskelen! 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #8 Skrevet 26. mars newman01 skrev (1 time siden): Men hvorfor har du trekt løs strømledning fra ett rom til et annet? Samboeren min har gjort det, tror det er en nettverkskabel. Har spurt flere ganger om han kan fikse det men uten hell. Døra står alltid åpen. spørsmålet var egentlig hvordan feste det inntil veggen da. Det løsner flere steder i andre rom og selv om jeg spikrer de godt inn. Kan prøve letti-klemmer eller ledningskabel! Anonymkode: 6b441...251
AnonymBruker Skrevet 26. mars #9 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Å trekke ledninger over dørstokker og fra ett rom til et annen rom på denne måten er ulovlig, da det er brannfarlig. Brenner det eller du får branninskesjon så får du problemer. Ellers siden du spør, ledingstrommel er mye bedre enn klyper. Selges blant annet på Clas O. Anonymkode: ba0cc...ebe En sånn? Jeg skjønner ikke… Er visst en erhernetkabel dom ikke er brannfarlig, og internett blir dårligere uten i følge samboer. Jeg vil bare at det skal se bedre ut. Anonymkode: 6b441...251
Tekumseh79 Skrevet 26. mars #10 Skrevet 26. mars (endret) Jeg har brukt kabelkanal til sånt. En plast-tunell med lim på som du legger kabelen inni. https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/kabelkanaler/ Letti som noen foreslår er dyrt og for flate el-kabler, og har ulike tykkelser etter hvor tykk kabelen er. Letti 8 til 2x1,5mm2 PR og Letti 9 til 2 x 2,5mm2 PR-kabel. Letti må slås inn med et Letti spesialverktøy - vanskelig de første gangene. https://www.letti.no/innslagsverktoy/ Hvis man bruker ledningstrommel til ting som bruker mye strøm (f.eks varmeovn) kan disse smelte hvis man ikke trekker ut hele kabelen (jeg har prøvd det selv.) Men greit til lamper og småelektronikk. Endret 26. mars av Tekumseh79 Glemte en ting 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #11 Skrevet 26. mars Er det en ethernetkabel er det jo helt greit. Selv ville jeg nok kostet på meg en bedre trådløs router hvis han er bekymret for signalkvalitet, så er dere kvitt hele kabelstyret. Klammene du viser på bildet er helt fine til en ethernetkabel. Dere har åpenbart ikke festet dem riktig/godt nok.... Letti-klammer er feil klammer til en ethernetkabel. Altenativt kan dere kjøpe rimelige kabelskinner/kabelkanaler på Biltema/Jula/ClasOhlson. https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/kabelkanaler/ Anonymkode: adfd1...f41
AnonymBruker Skrevet 26. mars #12 Skrevet 26. mars Handerrefyren skrev (2 timer siden): håper det er en antennekabel eller nettverkskabel, alt med strøm i er ulovlig og FARLIG!. du får ikke den til å ligge der , om det ikke er strøm i den kan den legges under terskelen! Under terskelen er det heller ikke lov å legge ledninger uansett type ledning. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): En sånn? Jeg skjønner ikke… Er visst en erhernetkabel dom ikke er brannfarlig, og internett blir dårligere uten i følge samboer. Jeg vil bare at det skal se bedre ut. Anonymkode: 6b441...251 unnskyld, men hvor dum kan voksne folk gjøre seg, selv på kg? Anonymkode: ba0cc...ebe
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Skrevet 27. mars Jeg ommøblerer mye og fester løse ledninger med blank tape. Usynlig, sitter godt, og etterlater ingen spor. Anonymkode: 4cf99...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Skrevet 27. mars Forstår problemet, ethernet er det best å ta gjennom veggen, men da må man sette på plugger selv. Jeg bruker denne fra jula , da sitter kabelen skikkelig. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/stiftepistoler/menuelle-stiftepistoler/kabelkrampepistol-017950/ Anonymkode: e9173...c06 2
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #15 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har forsøkt denne varianten, men de bare detter ut flere steder. Finnes det en bedre måte? Blir helt galt av de løse ledningene overalt😣 Anonymkode: 6b441...251 Vi har lister som ledningene ligger inni
newman01 Skrevet 27. mars #16 Skrevet 27. mars Jeg skjønner ikke helt hvordan TS bruker en hammer... Hvordan klarer de spikerne å løsne når de slås fast i treverket som listene er laget av?
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Skrevet 27. mars newman01 skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hvordan TS bruker en hammer... Hvordan klarer de spikerne å løsne når de slås fast i treverket som listene er laget av? Spikerne havner i glipen mellom trelista og gulvet. Skjedd her også. Skal man ha dem inn i treverket, må ledningen løftes litt. Og ofte er sånne terskler og lister av hard eik, og de kabelklemmerne har svake spikere som lett bøyer seg da... Anonymkode: ae5c9...f04 2 1
newman01 Skrevet 27. mars #18 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spikerne havner i glipen mellom trelista og gulvet. Skjedd her også. Skal man ha dem inn i treverket, må ledningen løftes litt. Og ofte er sånne terskler og lister av hard eik, og de kabelklemmerne har svake spikere som lett bøyer seg da... Anonymkode: ae5c9...f04 Eller snu klemma...?
AnonymBruker Skrevet 28. mars #19 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 20.20): Er det en ethernetkabel er det jo helt greit. Selv ville jeg nok kostet på meg en bedre trådløs router hvis han er bekymret for signalkvalitet, så er dere kvitt hele kabelstyret. Klammene du viser på bildet er helt fine til en ethernetkabel. Dere har åpenbart ikke festet dem riktig/godt nok.... Letti-klammer er feil klammer til en ethernetkabel. Altenativt kan dere kjøpe rimelige kabelskinner/kabelkanaler på Biltema/Jula/ClasOhlson. https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/kabelkanaler/ Anonymkode: adfd1...f41 Kjøpte disse i dag, og de er supre! Takk for tipset. Ser mye bedre ut her:) Anonymkode: 6b441...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå