Gå til innhold

Dårlig fastlege - bytte fastlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag var jeg på legetime hos fastlegen min. Det er tredje gangen jeg er hos han. (Min forrige fastlege slutta i jobben sin).

Da vi møttes i dag fikk jeg beskjed om at han kun hadde 10 minutter til meg. Han hadde en avtale med en annen pasient, og denne pasienten kom ut av kontoret før meg. Jeg sa ingenting angående det. 

Jeg sa til fastlegen at jeg ville ta opp 2 saker. Det gjorde vi, og han hjalp meg med begge sakene. Han var ikke negativ og spydig under de to sakene. Deretter takka jeg for hjelpa, og jeg skulle til å reise meg.

Helt ut av det blå begynte han å ta opp en tredje sak. Den saken hadde ingen relevans for de 2 forrige sakene, vi hadde aldri snakka om temaet før og ingen av mine tidligere fastleger har heller ikke tatt opp det temaet. Jeg ble helt sjokkert, og jeg følte meg pressa til å være der. Helt plutselig sa han veldig stygge ting om meg, og det han sa var dessuten helt uriktig informasjon og ingen relevans for de to forrige sakene. 

Da jeg skulle gå ut av rommet, sa han "lykke til" foran alle de andre på legekontoret. 

Jeg har behov for en fastlege som behandler meg med respekt og tillit. Ikke en fastlege som er forvirra, utydelig og vimsete. 

Bør jeg bytte fastlege? 

En av mine tidligere fastleger har jeg vært veldig fornøyd med. Han var blid og positiv, og han lot meg få snakke fritt. Jeg ble i veldig godt humør av å snakke med han. Dessverre slutta han i jobben sin. 

Anonymkode: 0bd4e...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ved besøk 1 og besøk 2 var han også veldig dominerende i samtalen. Det var han som styrte samtalen og han avbrøt meg hele tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et merkelig innlegg. Ville bytta fastlege om jeg var misfornøyd, ja.

Anonymkode: 26184...51f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt fastlege. Jeg har byttet 3 ganger, og nå er jeg veldig fornøyd :) 

Anonymkode: f8e17...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.37):

For et merkelig innlegg. Ville bytta fastlege om jeg var misfornøyd, ja.

Anonymkode: 26184...51f

Ekspander  

Det var en merkelig opplevelse. Godt mulig han hadde en dårlig dag, men jeg forventer at en fastlege ikke avbryter meg. Det var litt ydmykende sa han sa foran alle på venterommet at han skulle hjelpe den kvinnelige pasienten som kom ut av kontoret før meg. Hun ble sittende å vente på fastlegen sin, fordi jeg hadde time hos han. 

Det frister å bytte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er misfornøyd og det er ledige leger kan du bytte fastlege. Jeg forstod ikke så mye av sak 3. kan du gi mer info? For øvrig ikke uvanlig å ønske pasienten lykke til.

Anonymkode: 2ff24...970

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.40):

Det var en merkelig opplevelse. Godt mulig han hadde en dårlig dag, men jeg forventer at en fastlege ikke avbryter meg. Det var litt ydmykende sa han sa foran alle på venterommet at han skulle hjelpe den kvinnelige pasienten som kom ut av kontoret før meg. Hun ble sittende å vente på fastlegen sin, fordi jeg hadde time hos han. 

Det frister å bytte. 

Ekspander  

Da bytter du. Fastlegen kommer ikke til å bruke en kalori på om du bytter eller ikke.

Anonymkode: 2ff24...970

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare å bytte! Men husk at du kun kan bytte to ganger i løpet av et kalenderår, med mindre du flytter til ny kommune, da kan du bytte tre ganger. 
Skriv også en klage til kommuneoverlegen/bydelsoverlegen, hvis du føler det var såpass overtramp. 

Jeg hadde en dårlig opplevelse med en av mine tidligere fastleger, jeg var alvorlig og akutt syk, og han tok meg ikke på alvor. Jeg byttet fastlege, og skrev også en klage til statsforvalteren et par år senere. Da hadde det gått såpass lang tid, så de fulgte ikke videre opp, men for meg var det nok at de var enige med meg, om at jeg hadde blitt dårlig og mangelfullt utredet. Da ble jeg oppringt av fastlegen jeg hadde klaget på, og han presterte å starte en diskusjon med meg over telefonen, fordi han var så uenig i klagen min.. 

Anonymkode: d4d46...84e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva var disse "veldig stygge" tingene han sa om deg til deg da? Det er vel litt relevant å få vite, før man kan kommentere så mye og gi svar. Du kan ha vært veldig hårsår bare, og reagert voldsomt på noe andre ikke ville tenke over to ganger? Ikke godt å si når du ikke forteller noe om hva han sa om deg og til deg. Var det vekten din han kommenterte siden du mente det var så stygt sagt?

Anonymkode: 838f6...302

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I sak 2 begynte han å fortelle personlige erfaringer fra sitt eget sexliv. Det har jeg aldri opplevd før hos en lege.

Er det vanlig at en fastlege forteller om personlige erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.54):

Hva var disse "veldig stygge" tingene han sa om deg til deg da? Det er vel litt relevant å få vite, før man kan kommentere så mye og gi svar. Du kan ha vært veldig hårsår bare, og reagert voldsomt på noe andre ikke ville tenke over to ganger? Ikke godt å si når du ikke forteller noe om hva han sa om deg og til deg. Var det vekten din han kommenterte siden du mente det var så stygt sagt?

Ekspander  

Totalt irrelevant sak. Det var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.55):

Totalt irrelevant sak. Det var mitt poeng.

Ekspander  

Og mitt poeng var at vi ikke kan vite om det faktisk var "veldig stygge" ting han sa. Kanskje det ville bli helt annerledes oppfattet av andre? Hvorfor kan du ikke bare si det, når du er anonym og alt?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.56):

Og mitt poeng var at vi ikke kan vite om det faktisk var "veldig stygge" ting han sa. Kanskje det ville bli helt annerledes oppfattet av andre? Hvorfor kan du ikke bare si det, når du er anonym og alt?

Ekspander  

Innlegget handler om MIN opplevelse hos fastlegen. Dessuten hadde sak 3 ingen relevans for sak 1 og sak 2. Vi ble enig på forhånd at vi kun skulle ta opp de 2 sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.33):

I dag var jeg på legetime hos fastlegen min. Det er tredje gangen jeg er hos han. (Min forrige fastlege slutta i jobben sin).

Da vi møttes i dag fikk jeg beskjed om at han kun hadde 10 minutter til meg. Han hadde en avtale med en annen pasient, og denne pasienten kom ut av kontoret før meg. Jeg sa ingenting angående det. 

Jeg sa til fastlegen at jeg ville ta opp 2 saker. Det gjorde vi, og han hjalp meg med begge sakene. Han var ikke negativ og spydig under de to sakene. Deretter takka jeg for hjelpa, og jeg skulle til å reise meg.

Helt ut av det blå begynte han å ta opp en tredje sak. Den saken hadde ingen relevans for de 2 forrige sakene, vi hadde aldri snakka om temaet før og ingen av mine tidligere fastleger har heller ikke tatt opp det temaet. Jeg ble helt sjokkert, og jeg følte meg pressa til å være der. Helt plutselig sa han veldig stygge ting om meg, og det han sa var dessuten helt uriktig informasjon og ingen relevans for de to forrige sakene. 

Da jeg skulle gå ut av rommet, sa han "lykke til" foran alle de andre på legekontoret. 

Jeg har behov for en fastlege som behandler meg med respekt og tillit. Ikke en fastlege som er forvirra, utydelig og vimsete. 

Bør jeg bytte fastlege? 

En av mine tidligere fastleger har jeg vært veldig fornøyd med. Han var blid og positiv, og han lot meg få snakke fritt. Jeg ble i veldig godt humør av å snakke med han. Dessverre slutta han i jobben sin. 

Ekspander  

Hvordan skal noen mene noe som helst om situasjonen du beskriver på tredje punkt, når vi ikke aner noe som helst om temaet? 

At en fastlege sier lykke til til en pasient, er da ikke noe å reagere på. Heller ikke at fastlegen gir beskjed om at det er beklageligvis bare ti minutter til rådighet. 

Med ditt tredje punkt foreslår jeg at du enten utdyper slik at det blir forståelig, eller at du ringer og snakker med pasient og brukerombudet. 

Å skulle mene noe om du bør bytte fastlege eller ikke er helt som å spå påskeværet neste år. 

Anonymkode: c82a9...a0d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er misfornøyd, så bytter du selvsagt… hva er det å lure på? Forutsatt at det er noen å bytte til da…

Anonymkode: 63329...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utifra innlegget ditt og svar til noen av innleggene oppfatter jeg deg som litt spesiell og nærtagende. Så spørs om du blir i en runddans med bytting av fastleger hver gang hen sier noe "galt ".

Anonymkode: a0ef1...60f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er det i Oslo ? Høres ut som det kunne vært min lege

Anonymkode: b6440...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 17.23):

Utifra innlegget ditt og svar til noen av innleggene oppfatter jeg deg som litt spesiell og nærtagende. Så spørs om du blir i en runddans med bytting av fastleger hver gang hen sier noe "galt ".

Anonymkode: a0ef1...60f

Ekspander  

Der tok du feil.

I dag har jeg snakka med noen bekjente om fastlegen min. Flere av de har hatt vonde erfaringer med akkurat den fastlegen. Enkelte av de har observert at fastlegen bruker amfetamin. Jeg har selv observert at han har vært påvirka av narkotika, under alle mine legebesøk. Flere har varsla til Fylkeslegen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En interessant oppdiktet historie. Lett å gjennomskue da historien blir verre og verre for hvert innlegg. 

Hadde vært gøy å være en flue på veggen til de som har så gode fantasier om det bare var for en dag. 

Anonymkode: 8b384...04f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.44):

Der tok du feil.

I dag har jeg snakka med noen bekjente om fastlegen min. Flere av de har hatt vonde erfaringer med akkurat den fastlegen. Enkelte av de har observert at fastlegen bruker amfetamin. Jeg har selv observert at han har vært påvirka av narkotika, under alle mine legebesøk. Flere har varsla til Fylkeslegen!

Ekspander  

hvordan observerte du at han var påvirka av narkotika? han hadde selvsagt ikke hatt lisens lenger om dette stemte 😂😂

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...