Gå til innhold

Takler ikke at alle blir gamle og dør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har begynt å få tanker om det at jeg gruer meg veldig til at alle venner, familie,min gjenværende forelder spesielt og bekjente dør, hvordan blir livet da? er livet verdt å leve om jeg f.eks.blir den eldste av alle og alle dør fra meg ? disse tankene har begynt å overskygge alt annet i livet til tider, hvordan tenker dere andre om livet og døden ? 

Anonymkode: ca0a3...dc9

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.32):

Jeg har begynt å få tanker om det at jeg gruer meg veldig til at alle venner, familie,min gjenværende forelder spesielt og bekjente dør, hvordan blir livet da? er livet verdt å leve om jeg f.eks.blir den eldste av alle og alle dør fra meg ? disse tankene har begynt å overskygge alt annet i livet til tider, hvordan tenker dere andre om livet og døden ? 

Ekspander  

Som enebarn tenker jg at det vil kanskje bli ensomt, men har en ganske kjip familiesituasjon så vil nok bli en befrielse den dagen foreldrene mine ikke er her lenger.

Venner av meg er jo min egen aldersgruppe og vil derfor leve like lenge som meg (hvis ikke en ulykke skjer) så det tenker jeg veldig lite over. 

Anonymkode: 3a1fa...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må føye til at jeg går og savner fortiden mye,jeg savner de barnslige stundene med venner der ingen var kjedelige og eldre,der vi møttes ofte,  jeg syntes jeg hadde et nærmest  perfekt liv, alt i min verden bare raste sammen etter jeg fylte 20 år etter at en av mine foreldre døde....

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.39):

Som enebarn tenker jg at det vil kanskje bli ensomt, men har en ganske kjip familiesituasjon så vil nok bli en befrielse den dagen foreldrene mine ikke er her lenger.

Venner av meg er jo min egen aldersgruppe og vil derfor leve like lenge som meg (hvis ikke en ulykke skjer) så det tenker jeg veldig lite over. 

Ekspander  

nå er det slik at man kan bli mye eldre i fremtiden om man vil, la oss si jeg blir 150 år eller mye eldre, og de andre dør som 90 åringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.41):

nå er det slik at man kan bli mye eldre i fremtiden om man vil, la oss si jeg blir 150 år eller mye eldre, og de andre dør som 90 åringer...

Ekspander  

Tror ikke det er realistisk, men ok 🙂. Finnes ingen garantert i livet uansett så nei jeg bruker ikke mye energi å tenke på hvem eller når folk skal dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor i livet er du selv da? 40 år? Jeg har bestandig sakt at jeg har ikke mistet noen jeg var glad i. Mista morfar når jeg var veldig lita. Så jeg husker ikke. Farfar lenge før jeg var født. Farmor var ei spesiell dame så følte ikke noen sorg når hun døde. Tenkte bare at det blir fint for henne å møte mannen sin igjen siden hun hadde vært enke i så mange tiår. Mormor var ei som egentlig ikke har skulla hatt barn. Vi var bare i veien for henne. Så når hun døde så gikk det helt greit. Var selv voksen. Men bom. Så mista jeg min far. Livs sjokk. Men det går fint. Jeg ser hvor godt det går med min mor. Hun lever livet og finner på mye med sine venner som også er enker. Jeg frykter ikke døden. På ingen måte. Jeg hører de som blir veldig gammel sier at dem er lei av livet. Dem har lyst å slippe. Så jeg håper jeg blir så gammel at jeg føler jeg er ferdig i denne verden. Og som både min mor og jeg sier. Livet er alt for kort. Gjør det du hat lyst til å gjøre. Angre på ting du har gjort. Ikke på ting du ikke har gjort. Kjør på. 

Anonymkode: c21d9...ed6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mistet min far som 11-åring og min mor da jeg var 51 (er nå 53).

I tillegg har jeg mistet mange andre som sto meg nær, bl.a. en bror og alt av tanter.

Jeg har også "mistet" andre folk i livet pga diverse omstendigheter. De lever fortsatt, men har ingen kontakt.

Helt siden jeg var barn har jeg vært redd for den dagen min mor også skulle dø. Det føltes uoverkommelig og uvirkelig. Men så ble de siste årene hennes veldig strevsom, og det var en veldig krevende periode for meg som pårørende også. 

Oppi alt dette døde min bror forholdsvis brått. Jeg ble kreftsyk, samboer var kreftsyk...det var virkelig noen krevende år.

Nå er de kapitlene i livet over og jeg har begynt på ett nytt. Det er sårt og vemodig, men jeg har kommet meg levende ut av det, enn så lenge. Mye takket være en enestående samboer.

Heldigvis vet vi ikke hva livet bringer. Ser jeg tilbake på alt, så skjønner jeg ikke hvordan jeg har klart å overleve med vettet i behold. Men når du faktisk står i det, har du ikke noe valg, om du så tar kun en time om gangen. 

Man er som regel sterkere enn man tror.

Anonymkode: 49cf0...4c5

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At livet er dynamisk.

Mange er borte.

Men mange har også kommet til.

Jeg velger å fokusere på de gode minnene med de som er borte. Men alt de som er her nå betyr for meg. 

Anonymkode: 7c4f6...48c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har aldri taklet tap. Konstant nostalgisk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker likt med ts og gruer meg ❤️

Anonymkode: de56a...19f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.59):

Mistet min far som 11-åring og min mor da jeg var 51 (er nå 53).

I tillegg har jeg mistet mange andre som sto meg nær, bl.a. en bror og alt av tanter.

Jeg har også "mistet" andre folk i livet pga diverse omstendigheter. De lever fortsatt, men har ingen kontakt.

Helt siden jeg var barn har jeg vært redd for den dagen min mor også skulle dø. Det føltes uoverkommelig og uvirkelig. Men så ble de siste årene hennes veldig strevsom, og det var en veldig krevende periode for meg som pårørende også. 

Oppi alt dette døde min bror forholdsvis brått. Jeg ble kreftsyk, samboer var kreftsyk...det var virkelig noen krevende år.

Nå er de kapitlene i livet over og jeg har begynt på ett nytt. Det er sårt og vemodig, men jeg har kommet meg levende ut av det, enn så lenge. Mye takket være en enestående samboer.

Heldigvis vet vi ikke hva livet bringer. Ser jeg tilbake på alt, så skjønner jeg ikke hvordan jeg har klart å overleve med vettet i behold. Men når du faktisk står i det, har du ikke noe valg, om du så tar kun en time om gangen. 

Man er som regel sterkere enn man tror.

Anonymkode: 49cf0...4c5

Ekspander  

Ja heldigvis vet man ikke hva livet bringer, er bare redd for å bli ensom og at jeg ikke har noen venner eller kjente en gang i fremtiden, at sorgen over tapet av familie og venner skal overskygge alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alderdom og død er et grunnleggende prinsipp som bare ER. Det er ikke noe å få gjort med og ingen hensikt å protestere mot. Alle fødes og alle dør. Skal du bruke livet på å grue deg?

Viktig å ha et eget nettverk utenom familien.

Anonymkode: c3fb4...784

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man vet aldri hva fremtiden bringer. Jeg har mistet flere som ikke har blitt så gamle heller. Man må rett og slett ikke gå ut ifra at de man har kjær blir over 80 år engang.

Viktig å fortelle hvor glad man er i hverandre, for plutselig kan det være for seint. Og kreft kan ramme i alle aldre.

Anonymkode: 72aa4...cb0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nowayback skrev (På 26.3.2025 den 17.09):

Ja, jeg har aldri taklet tap. Konstant nostalgisk.

Ekspander  

En vet aldri hva en faktisk takler før en står midt opp i det,og ikke har noen valg.

Anonymkode: c9d31...c95

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare dumt å tenke på det for man får ikke styrt det likevel. Noen dør unge og andre blir veldig gamle og det er alltid vondt å miste noen. Men det blir hverken verre eller enklere å takle om man går og grubler på det og forbereder seg. Ingen er forberedt på døden, ingen vet nøyaktig hvordan man vil reagere når man mister noen. Derfor ; ikke ødelegg livet med å tenke på døden, lev hver dag til det fulle! 

Anonymkode: 24c35...4a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 11.12):

Det er bare dumt å tenke på det for man får ikke styrt det likevel. Noen dør unge og andre blir veldig gamle og det er alltid vondt å miste noen. Men det blir hverken verre eller enklere å takle om man går og grubler på det og forbereder seg. Ingen er forberedt på døden, ingen vet nøyaktig hvordan man vil reagere når man mister noen. Derfor ; ikke ødelegg livet med å tenke på døden, lev hver dag til det fulle! 

Anonymkode: 24c35...4a8

Ekspander  

Jeg kan lese det du skriver og bli motivert for endring... I ett minutt eller to. Så begynner overtenkingen igjen. Jeg kan rett og slett ikke la være å overtenke. Jeg er ingen handlingens mann. Klarer ikke leve livet eller sette pris på så mye. Jeg hadde funnet mer mening med livet om jeg visste med sikkerhet at jeg ble 80 år, f.eks.

Jeg opplevde død i nær familie da jeg var barn. Min pappa. Døde av kreft. Jeg så hans kalde og livløse kropp. Ga han en siste kald klem. De scenene har brent seg fast i hukommelsen min. Jeg kan se dem og neste spille det av som film.

Lever i konstant frykt for at mamma skal dø. Hun er 70+ og da kan alt skje, når som helst. I teorien. Kan gråte ved å tenke på det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...