Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Jeg befinner meg i en litt ubehagelig situasjon, og ønsker gjerne å høre deres perspektiv. Kanskje noen av dere har mer kunnskap enn meg, og kan gi meg noen tips.

Backstory: Jeg er butikkansatt, jobber 50%. Jobben sliter økonomisk, og er nødt til å kutte ned på timene til de ansatte. Vi er 4 ansatte til sammen. Sjef jobber 100%, jeg jobber 50%, Maya (fake navn) jobber ca 30 timer og har fulltidsjobb ved siden av denne jobben, og siste person jobber bare 1 lørdag på 9t i mnd.

Jeg fikk beskjed om at mandagene der Maya jobber (16.30-20.00) kom først og fremst til å bli kuttet, og noen av mine.

Jeg mottok nå arbeidsplanen for April, var forberedt på at jeg kom til å miste noen timer, som er greit. Men da ser jeg at jeg har havnet på kun 55,5 t denne mnd. En 50% ligger på 81,5t, så dette er et ganske stort hopp. Jeg ser også at det er kun mine timer som er blitt kuttet ned, og de andre har fått beholde sine. Dette synes jeg er meget urettferdig, da Maya som har en fulltidsjobb ved siden av får beholde sine. Mens jeg som bare har denne jobben, og er avhengig av den lille inntekten jeg får, mister 30 t av min.

Jeg lurer på hva jeg evt kan gjøre i denne situasjonen? Jeg må åpenbart ta dette opp med sjefen min. Men er usikker på hva mine rettigheter er, og hvordan jeg kan ta det opp på en forsvarlig måte. Jeg opplever at sjefen alltid er i forsvarsposisjonen, og ikke klarer å ta til seg konstruktiv kritikk. Derfor er det vanskelig å ta opp litt mer seriøse emner, fordi jeg rett og slett ikke føler jeg blir hørt eller sett.

Hva tenker dere om denne situasjonen? Hva er det best for meg å gjøre? 

Takk på forhånd!

Anonymkode: e5192...fe7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du organisert?

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i kontrakten din?

Anonymkode: 6b102...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt hensyn til at april har langt færre arbeidstimer pga påske. Tre dager utgår helt, og trolig færre timer påskeaften enn vanlig lørdag.

Anonymkode: 323c1...274

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fagforbundet. Er det kjede du jobber for så kan de ikke bare kutte faste timer MEN de kan/skal tilby deg like mange timer i en annen butikk i samme kjede. Jeg jobbet 100% fordel på fem (!) Forskjellige butikker for noen år siden, sakte men sikkert ble stillingen min samlet og jeg landet i en butikk igjen til slutt.

Men AnonymBruker over meg har et poeng angående påske, kanskje drøfte litt med sjefen før du går bananas? 

Så er det på tide å søke andre jobber, skuta du er på nå synker..

Anonymkode: 229ee...e4e

AnonymBruker
Skrevet

Kuttes det i åpningstider eller i antall personer på jobb samtidig? Hva står i kontrakten din, både når det gjelder timeantall og arbeidstider? At Maya har annen jobb i tillegg er irrelevant. Men snakk med fagforeningen, hvis du er fast ansatt med fastsatt timeantall er det ikke bare å kutte i antall timer uten videre. 

Anonymkode: 97570...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er hva kontrakten din sier?

Anonymkode: d18ce...84e

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier kontrakten? 

Og er du den som ble ansatt sist? 

Anonymkode: 39255...423

AnonymBruker
Skrevet

Har du kontrakt på 50% skal du ha disse timene uansett, de kan ikke bare kutte enkelte måneder. Skal de fjerne noe må de permittere deg helt eller delvis.

Anonymkode: 72038...402

AnonymBruker
Skrevet

Er Maya er racer på salg mens du er mer opptatt av mobilen din og har sykefravær. 

Jeg setter det litt på spissen, men mange er mer opptatt av rettigheter enn å egen jobbutførelsen. Hvis jeg drev en liten butikk og måtte redusere, ville jeg beholdt de dyktigste for bokstavelig talt holde butikken i gang. 

Det går ikke å beholde den det er mest synd på for da er konkursen nærmere og det blir synd på alle, til og med kundene.

Anonymkode: d3a6d...765

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er Maya er racer på salg mens du er mer opptatt av mobilen din og har sykefravær. 

Jeg setter det litt på spissen, men mange er mer opptatt av rettigheter enn å egen jobbutførelsen. Hvis jeg drev en liten butikk og måtte redusere, ville jeg beholdt de dyktigste for bokstavelig talt holde butikken i gang. 

Det går ikke å beholde den det er mest synd på for da er konkursen nærmere og det blir synd på alle, til og med kundene.

Ideelt hadde det vært slik da det setter mer press på arbeiderene og at de må yte. 

Men i praksis fungerer det ikke slik, en kan ikke bare kutte timer til en med kontrakt. 

Anonymkode: 72038...402

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du tatt hensyn til at april har langt færre arbeidstimer pga påske. Tre dager utgår helt, og trolig færre timer påskeaften enn vanlig lørdag.

Ja jeg har sett på det, og de timene var forventet. Jeg mister bare 2 dager pga av påske, altså 7,5 t.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fagforbundet. Er det kjede du jobber for så kan de ikke bare kutte faste timer MEN de kan/skal tilby deg like mange timer i en annen butikk i samme kjede. Jeg jobbet 100% fordel på fem (!) Forskjellige butikker for noen år siden, sakte men sikkert ble stillingen min samlet og jeg landet i en butikk igjen til slutt.

Men AnonymBruker over meg har et poeng angående påske, kanskje drøfte litt med sjefen før du går bananas? 

Så er det på tide å søke andre jobber, skuta du er på nå synker..

Anonymkode: 229ee...e4e

Takk for svar! Dette gir mer mening i mitt hodet. Jeg skal absolutt ta opp dette, da noe åpenbart ikke stemmer. Tusen takk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kuttes det i åpningstider eller i antall personer på jobb samtidig? Hva står i kontrakten din, både når det gjelder timeantall og arbeidstider? At Maya har annen jobb i tillegg er irrelevant. Men snakk med fagforeningen, hvis du er fast ansatt med fastsatt timeantall er det ikke bare å kutte i antall timer uten videre. 

Anonymkode: 97570...850

Åpningstidene er akkurat de samme, og vi er alltid bare 1 person på jobb. Sjefen tar over de vaktene jeg mistet, så hun jobber over 100% selv nå. Takk, var det jeg også mente hørtes veldig rart ut.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har en kontrakt på 50%, kan de ikke betale deg for mindre enn 50% arbeid. Ta kontakt med forbundet du er organisert i!

Anonymkode: b9553...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hva arbeidsplassen din (håndbok etc) sier om bevegelige helligdager - kan hende du har rett på utbetaling for de dagene du mister i påska. 

Anonymkode: 7dded...d2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Haha nei, vil si jeg er veldig dyktig i jobben min, sjeldent syk, og de er veldig avhengig av å ha meg der. Da jeg er den eneste med 0 jobb eller skole med møteplikt ved siden av. Det er derfor jeg ikke får dette til å henge helt sammen, hvorfor kutte mine timer da du er mest avhengig av meg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du har en kontrakt på 50%, kan de ikke betale deg for mindre enn 50% arbeid. Ta kontakt med forbundet du er organisert i!

Anonymkode: b9553...1fc

Takk! Ja det skal jeg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis butikken er stengt på hennes arbeidsdager skal hun ha betalt fri uansett. Skal de varig sette deg ned i timer må de permittere ja. Du har også krav på varsel i forkant om de skal kutte timer, kan ikke bare kutte fra en dag til den neste. Hva har du kontrakt på?Og du kan ha rett til støtte fra nav for det du mister. 

Jeg har dessverre vært med i to omganger av dette, endte i oppsigelser og så nedleggelse begge ganger. Søk ny jobb :)

Anonymkode: c367f...88e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...