Gå til innhold

Barnebidrag for 2 barn - hva mottar dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alenemødre med 2 barn med samme eks, hva mottar dere i barnebidrag? Jeg orker ikke prøve å det til å fungere mer med barnefar etter 5 års iherdig forsøk, 3 runder på familievernkontoret osv.

Han sier han ikke kommer til å prøve å betale en eneste krone, fordi han kan føre alle utgifter på firmaet sitt og få det til å fremstå som at han ikke har inntekt. Han har hus som er verdt ca 6mill og endel mill i ren formue. Slipper han unna med det? Jeg har ca 650 000 i årsinntekt.

Jeg kommer til å ha hovedomsorgen. Barna er bare 6 og 4 år og han orker neppe mer enn 1-3 døgn i uka.

Anonymkode: 9e54e...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eksen gjør det der. Endte opp med bidrag på 4400 for to barn, har har 0 i samvær. 

Så ja, han kan sno seg unna mye bidrag men ikke alt. 

Anonymkode: d8362...3f4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eksen gjør det der. Endte opp med bidrag på 4400 for to barn, har har 0 i samvær. 

Så ja, han kan sno seg unna mye bidrag men ikke alt. 

Hvordan kom dere frem til den summen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 6048 kr i barnetrygd hver mnd, har to barn over 10 år.

Så nå at det sto bidrag og ikke trygd. Jeg får ingen ting i bidrag.

Endret av Idunn
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Idunn skrev (Akkurat nå):

Samme spørsmål til deg, hvordan kom dere frem til den summen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Idunn skrev (3 minutter siden):

Så nå at det sto bidrag og ikke trygd. Jeg får ingen ting i bidrag.

Hvordan slipper han unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan slipper han unna?

Ved å lage et helvette. Turte aldri å søke om bidrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får 1400kr i mnd for to barn. Det er det nav mener jeg har krav på siden jeg tjener mer enn han

Anonymkode: b9056...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Private utgifter i firma skal innberettes som inntekt. Og står han uten inntekt kan nav skjønnsfastsette.

Anonymkode: e69af...2f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

O i bidrag. Han sluttet å ta ut egen lønn og ga stor lønnsøkning til kona, som han har ansatt i samme firma. 
2 barn på 11 og 14 år. O samvær, etter fars ønske. Gikk fra hverandre for 3 år siden

Anonymkode: f4df7...9ab

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

O i bidrag. Han sluttet å ta ut egen lønn og ga stor lønnsøkning til kona, som han har ansatt i samme firma. 
2 barn på 11 og 14 år. O samvær, etter fars ønske. Gikk fra hverandre for 3 år siden

Anonymkode: f4df7...9ab

Trodde Nav skjønnssatte bidrag, slik at det er denne summen du kunne ha tjent med den utdanningen du har som legges til grunn. Skal ikke være lov å slutte å tjene penger for å unngå bidrag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minstebidrag da far ikke gidder å jobbe. Attpåtil måtte jeg betale gebyr fordi sosialkontoret krevde at far skulle søke fastsettelse av barnebidrag via nav. Han har ikke ungene annen hver helg en gang! 

Anonymkode: aac87...2df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Alenemødre med 2 barn med samme eks, hva mottar dere i barnebidrag? Jeg orker ikke prøve å det til å fungere mer med barnefar etter 5 års iherdig forsøk, 3 runder på familievernkontoret osv.

Han sier han ikke kommer til å prøve å betale en eneste krone, fordi han kan føre alle utgifter på firmaet sitt og få det til å fremstå som at han ikke har inntekt. Han har hus som er verdt ca 6mill og endel mill i ren formue. Slipper han unna med det? Jeg har ca 650 000 i årsinntekt.

Jeg kommer til å ha hovedomsorgen. Barna er bare 6 og 4 år og han orker neppe mer enn 1-3 døgn i uka.

Du får Nav til å ta seg av beregningen og skjønnsfastsetter han etter hva de mener at hans INNTEKTEVNE (ctrl+f inntektsevne for å finne dette på siden)

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for

§ 4 første ledd – Beregningsgrunnlag – hovedregel

.....
Inntekt fra næring eller lignende

[Tilføyd 4/23]

Som dokumentasjon på inntekt fra næring må skatteoppgjør eller skattemelding legges fram. Varierer inntekten mye fra år til år, kan det være naturlig å innhente opplysninger om skatteoppgjør eller skattemelding for flere år, slik at beregningsgrunnlaget kan bli fastsatt på bakgrunn av et gjennomsnitt. I tilfeller der tidligere års skatteoppgjør ikke gir tilstrekkelig uttrykk for den næringsdrivendes nåværende inntektsevne, må det kunne legges vekt på annen dokumentasjon enn siste skattemelding. Det kan da være aktuelt å skjønnsfastsette inntekten, se kommentarer til paragrafens sjette ledd.

Anonymkode: 498e5...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan kom dere frem til den summen?

NAV regnet ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Private utgifter i firma skal innberettes som inntekt. Og står han uten inntekt kan nav skjønnsfastsette.

Anonymkode: e69af...2f4

Ja, utgiftene skal innberettes men om han ikke gjør det, så skjer det sjelden noe. 

Skjønnsfastsettelse av inntekt gjør NAV, men veldig ofte settes da inntekten veldig mye lavere enn hva som er reelt. Min eks tjente 1,2 før han startet eget firma, to år etter ble han skjønnsfastsatt til å tjene 540.000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er en far som vil gjøre opp for meg, men eg mener det skal være rettferdig og. I følge nav koster to barn 12 k ish i mnd. Vi vet ikke hvor mye mor får i BT enda, men hvis hun får BT +eneforsørger for begge barna, så vil summen fra Nav bli ca8500kr. Tallene til Nav var 12k ish så da kommer eg til å betale mellomlegget. Eg har barna 14 og 17 bare til middag noen ganger i uken. Eg bor 300 m fra huset deres så dei kan kome når dei ønsker.

men nå har  begge ungene valg å bo hos mor så vi vet som sagt ikke hva hun får i BT enda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Soft mann skrev (16 minutter siden):

Eg er en far som vil gjøre opp for meg, men eg mener det skal være rettferdig og. I følge nav koster to barn 12 k ish i mnd. Vi vet ikke hvor mye mor får i BT enda, men hvis hun får BT +eneforsørger for begge barna, så vil summen fra Nav bli ca8500kr. Tallene til Nav var 12k ish så da kommer eg til å betale mellomlegget. Eg har barna 14 og 17 bare til middag noen ganger i uken. Eg bor 300 m fra huset deres så dei kan kome når dei ønsker.

men nå har  begge ungene valg å bo hos mor så vi vet som sagt ikke hva hun får i BT enda

Så du tenker barnebidrag på 3500 for to tenåringer er bra nok? Hvor er stoltheten din? Legger du av penger til barna ihvertfall?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så du tenker barnebidrag på 3500 for to tenåringer er bra nok? Hvor er stoltheten din? Legger du av penger til barna ihvertfall?

Eg bruker som sagt nav sin tall. Der kostnaden er 12k ish. Mor skal betale null, eg skal betale ca 3500kr hva er urettferdig med at eg betaler ca 40000kr i året og mor null?????? 
eg snakker tydeligvis med ei som virkelig hater menn, og skal ødelegge deres liv. Eg har spart opp ca 300k til begge oppgjennom, men det har ingen ting med eit rettferdig bidrag å gjøre, du må opne øynene dine.

eg betaler selvsagt 50 av klær og ferier danacup etc. men dette har heller ingen ting med eit rettferdig bidrag å gjøre.

hvis mor hadde bidratt med sine 40000 kr pluss mine 40000 kr så nav sine 100000kr. Så burde vel dette holde tenker. Prøv å se litt rettferdig på bidrag å ikke kom med hvor fælt enslige mødrer har det😉

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soft mann skrev (7 minutter siden):

Eg bruker som sagt nav sin tall. Der kostnaden er 12k ish. Mor skal betale null, eg skal betale ca 3500kr hva er urettferdig med at eg betaler ca 40000kr i året og mor null?????? 
eg snakker tydeligvis med ei som virkelig hater menn, og skal ødelegge deres liv. Eg har spart opp ca 300k til begge oppgjennom, men det har ingen ting med eit rettferdig bidrag å gjøre, du må opne øynene dine.

eg betaler selvsagt 50 av klær og ferier danacup etc. men dette har heller ingen ting med eit rettferdig bidrag å gjøre.

hvis mor hadde bidratt med sine 40000 kr pluss mine 40000 kr så nav sine 100000kr. Så burde vel dette holde tenker. Prøv å se litt rettferdig på bidrag å ikke kom med hvor fælt enslige mødrer har det😉

Hvis du bidrar 50% av utgifter til klær, reiser, utstyr o.lign er det en annen sak.

Jeg hater virkelig ikke menn! Jeg er heterofil dame med manne-kjæreste og mange gode mannlige venner. Noen av mine nærmeste er menn. Men ja, jeg hater eksen.  Ts.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du bidrar 50% av utgifter til klær, reiser, utstyr o.lign er det en annen sak.

Jeg hater virkelig ikke menn! Jeg er heterofil dame med manne-kjæreste og mange gode mannlige venner. Noen av mine nærmeste er menn. Men ja, jeg hater eksen.  Ts.

Og han vil du da straffe økonomisk på alle mulige måter, uten tanke på at utgiftene er like sånn noen lunde

Endret av Soft mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...