Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok CT bilder med kontrast forrige tirsdag, og har fortsatt ikke fått svar på bildene. Jeg har skrevet melding gjennom Digipost til legen som henviste meg, om at jeg ba som å få beskjed så fort svarene var kommet. Jeg har fortsatt ikke hørt noe. Ville dere ringt og sjekket opp, eller blir det bare sett på som mas? Det er ikke fastlegen som har henvist meg, men en spesialist på en privat institusjon (hvor jeg ble henvist av fastlegen). 

Anonymkode: 1cd13...2f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vits i å mase. At det tar tid er et godt tegn! Jeg ble ringt to dager senere da de fant en knyttneve- stor svulst

Anonymkode: b0a47...cb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke vits i å mase. At det tar tid er et godt tegn! Jeg ble ringt to dager senere da de fant en knyttneve- stor svulst

Så leit å høre! Håper det går bra med deg❤️ Ja, har tenkt det samme, at det er et godt tegn at det tar tid. Men samtidig burde det jo være lett å gi beskjed så snart de ser at det ikke er noe alvorlig? Jeg mener, om de har sett på bildene, så burde de jo vite? De vet jo at man sitter og bekymrer seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar 1- 2 uker hvis alt er bra. Er det noe galt, hører man det før. Vet ikke hvorfor det er sånn

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det tar 1- 2 uker hvis alt er bra. Er det noe galt, hører man det før. Vet ikke hvorfor det er sånn

Ok, greit å vite. Takk😊

AnonymBruker
Skrevet

2-10 uker kan det normalt ta har jeg fått høre 

Anonymkode: 6687d...b20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

10 uker??? Det går jo ikke an!

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at man bør følge opp om man ikke får svar innen rimelig tid.

Bor du et sted Helseplattformen er i bruk bør du ha kortere tålmodighet...

Anonymkode: babb9...29e

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er fastlege som har henvist, vil ikke vedkommende få svar. Det er henvisende lege som mottar svar. Det tar som regel mellom 10-14 dager. De sier til pasienten at det kun tar et par dager, det skjer aldri.

Anonymkode: f4288...31c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok CT bilder med kontrast forrige tirsdag, og har fortsatt ikke fått svar på bildene. Jeg har skrevet melding gjennom Digipost til legen som henviste meg, om at jeg ba som å få beskjed så fort svarene var kommet. Jeg har fortsatt ikke hørt noe. Ville dere ringt og sjekket opp, eller blir det bare sett på som mas? Det er ikke fastlegen som har henvist meg, men en spesialist på en privat institusjon (hvor jeg ble henvist av fastlegen). 

Legen har litt flere pasienter enn bare deg. Hadde dette vært noe alvorlig som hastet så hadde du fått svar før du gikk fra CT labben. 
Å mase gjør bare folk irritable. Svaret kommer når det er klart. Ikke sikkert legen din har fått svaret engang.

Anonymkode: 8d13b...c1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min erfaring er at man bør følge opp om man ikke får svar innen rimelig tid.

Bor du et sted Helseplattformen er i bruk bør du ha kortere tålmodighet...

Anonymkode: babb9...29e

Ja er egentlig enig her. Sist jeg tok noen bilder, var det fastlegen som fikk svaret tilsendt. Men hun ga meg aldri beskjed, for hun trodde en spesialist hadde tatt kontakt med meg. Men nei da, ukene gikk, og til slutt spurte jeg fastlegen. Først da fikk jeg svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om det ikke er fastlege som har henvist, vil ikke vedkommende få svar. Det er henvisende lege som mottar svar. Det tar som regel mellom 10-14 dager. De sier til pasienten at det kun tar et par dager, det skjer aldri.

Anonymkode: f4288...31c

Det er henvisende lege jeg har sendt melding til gjennom Digipost og bedt om beskjed så fort svarene kommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det er ikke uvanlig, det er mangel på de som tolker slike bilder fikk jeg beskjed om. Noen sykehus har nærmere 3 måneder.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er ikke uvanlig, det er mangel på de som tolker slike bilder fikk jeg beskjed om. Noen sykehus har nærmere 3 måneder.. 

Jøss, det har jeg aldri opplevd, tidligere har det gått omtrent en ukes tid i mine tilfeller, og jeg har tatt en del bilder opp gjennom årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tullball!

Bildene blir sendt til eksterne røntgenleger. Så uansett om du bor i Oslo eller Finnmark så er det ingen forskjell i hvor fort du får svar. Bildene blir som seg hør og bør, tolket i tur og orden så raskt de kan utifra når de kommer inn.

Radiografer sitter for øvrig å følger med under hele undersøkelsen, så hvis de ser noe urovekkende så gir de beskjed om at bildene skal sjekkes fort! 

Til ts, jeg var nylig på ct med kontrast hvor de tok bilder av mageregionen, pga at jeg har hatt langvarige magesmerter. Jeg fikk svar etter ca 3 uker. Svaret hadde riktig nok kommet inn bare 2 dager etter at jeg tok undersøkelsen, men pga et funn så måtte legen forhøre seg med annen ekspertise før hun ville gi meg svaret, da hun måtte finne ut om jeg trengte noen flere undersøkelser.

Funnet var noe så lite som en utposning på tarmen og legen måtte derfor høre med en gastromesisiner om jeg også skulle ta en koloskopi. Siden denne legen brukte litt tid på å svare, så tok det altså tid før jeg fikk svaret fra min lege. Hun kunne ha sendt meg en melding om hva de fant, men, da hadde jo jeg bare gått og bekymret meg og tenkt på det også. Hun valgte derfor å vente til hun hadde all info før hun meddelte meg.

Det legen min sa og som alle andre sier her er: jo lengre tid før du får svar, jo mindre alvorlig er det. 

Et familiemedlem av meg som hadde tarmkreft, ble ringt opp samme kveld som hen hadde tatt ct, kom med en gang inn i pakkeforløp og begynte med flere undersøkelser allerede dagen etter.

Anonymkode: 45e8a...f6d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt Ct med kontrast pga mistanke om kreft. Dette er et ledd i pakkeforløp. Det er snart tre uker siden og jeg har ikke fått noe svar. Er grusomt å gå slik å vente. Skal ta en siste undersøkelse til uka da med eventuelt biopsi/ vevsprøver av eventuell svulst. Jeg vet jo ikke engang hvorvidt det er noe svulst. Jeg har vært hos fastlegen som sier at han ikke får svar, siden det er sykehuset som har henvist. Så det er bare å vente.

Anonymkode: 80874...fc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

2-10 virkedager er nok mere riktig her. Jeg tok CT med kontrast i februar og fikk svaret etter 11 dager. Radiolog ser raskt på bildene umiddelbart etter undersøkelse for å se om det er store avvik. Grundigere gransking og bildebeskrivelse gjøres senere. Så om de ser noe kommer også svaret raskere enn om de ikke ser noe rett etterpå. Må du vente er det et godt tegn 😉 

Anonymkode: db4ce...46c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok MR for to dager siden henvist fra sykehusavdeling. Regner med at jeg ikke hører noe som helst hvis det ikke er noe. Hun som henviste meg er dessuten i svangerskapspermisjon og jeg har ikke noe å gjøre med henne ellers, og min behandlende nevrolog skal jeg ikke ha time hos før til høsten. Så jeg håper jeG faktisk får svar siden alt virker så random der og jeg må etterlyse timer selv ofte. Men de lar vel høre fra seg om det er noe galt. Skulle bare gjerne hatt et beroligende svar også om at alt er bra, siden søsteren min døde av svulst. 

Anonymkode: c4536...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok MR samme dag som deg, og tenker jeg i alle fall må gi det 14 dager før jeg etterspør resultater (hater å mase).  Radiograf sa cirka ei uke for at lege skulle se på bildene, så skal jo henvisende lege også rekke å vurdere resultatet.  

Her er det dog "kun" snakk om sterke smerter, ikke noe som anses som farlig.

Anonymkode: 0c444...fe2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...