AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars Jeg har en pode på 12 som jeg tror blir utsatt for noe som kan være psykisk skadelig. Det har seg slik at når poden vil til meg ( mor ) så sier far at "Det vil du bare fordi at mor tillater y og a.." og så sier barnet til meg at nå vet han noe lurt! Poden på 12, lager da en plan; Den går ut på å si til far, at han vil til meg i den tidsperioden, når han har tillatelse for å drive med y og a hjemme. For da kan ikke far si at "du vil bare til mor for å drive med y og a. Dette har da far drevet med i årevis. Jeg har jo tenkt at far har bedret seg. Men nå er jeg skikkelig bekymret fordi barnet har begynt med slike "planer" eller "coping mekanismer" eller hva jeg skal kalle det, og lager en plan for at han skal få se meg ??? Jeg blir så opprørt at jeg nesten griner. for dette er så sjukt... Hva slags folk driver på sånn ovenfor ungene sine? Hva er dette for noe? personlighetsforstyrrelse? Far kan være utrolig rigid, egoistisk vanskelig krangelte osv... det "er litt sånn" i familien der. Poden har også begynt å sove veldig dårlig, og har masse rare tanker osv... Blir så redd for at far kan ha skadet barnet. Barnet gråter og sier at far aldri støtter han, at han ikke stoler på far. 😥 Anonymkode: c6ad4...9b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Skrevet 26. mars Hvor mye samvær har far? Når barna er over 12år, har de jo mer å si når det gjelder samvær, så dere burde ta en tur til fvk. Anonymkode: bbfae...d3e 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Skrevet 26. mars Skjønner ikke helt hva som skal være psykisk skadelig her? Anonymkode: ab798...b1c 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Skrevet 26. mars Jeg skjønte ingenting ut av beskrivelsen, men: ja men selvfølgelig burde en 12-åring klare å lage strategiske planer om hvordan hen oppfører seg. Forå få sin vilje. Uansett hvilke foreldre hen har. barn over 12 år kan bestemme samvær selv jeg blir dog usikker om du er ressurssterk å ta være på en 12-åring, bare utifra denne meldingen. Vær ærlig med deg selv, har du kapasitet til det? Anonymkode: 64ae2...a7e 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #6 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye samvær har far? Når barna er over 12år, har de jo mer å si når det gjelder samvær, så dere burde ta en tur til fvk. Anonymkode: bbfae...d3e Han har 50% nå. Og ja, jeg lurer på om jeg burde ha han mer egnetlig. Og kansje ha det sånn at barnet bare kan ringe meg i stedet for enn å si noe til far, om han vil til meg. Det er visst hver gang når barnet vil til meg at far prøver å lage konflikter. Barnet sier han kjenner på masse skyldsfølelse hver gang. Jeg er så utrolig redd for at dette vil ha virkninger på barnet i lengre tid... 🥲 Anonymkode: c6ad4...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #7 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke helt hva som skal være psykisk skadelig her? Anonymkode: ab798...b1c Barnet kjenner på skyldsfølelse når far lager konflikter når barnet vil til meg. Altså, at han sier til barnet at "han vil bare til meg fordi at han får lov å drive med y og a, her. Anonymkode: c6ad4...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #8 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønte ingenting ut av beskrivelsen, men: ja men selvfølgelig burde en 12-åring klare å lage strategiske planer om hvordan hen oppfører seg. Forå få sin vilje. Uansett hvilke foreldre hen har. barn over 12 år kan bestemme samvær selv jeg blir dog usikker om du er ressurssterk å ta være på en 12-åring, bare utifra denne meldingen. Vær ærlig med deg selv, har du kapasitet til det? Anonymkode: 64ae2...a7e Et barn skal jo ikke lage en PLAN for å være ekstra med moren sin, du er jo helt på viddene her? Det er jo manipulering fordi far ikke takler at barnet ønsker å dra til meg. Anonymkode: c6ad4...9b7 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #9 Skrevet 26. mars Det høres ikke spesielt problematisk ut. Antagelig mer skadelig om mor er overdramatiserende. Anonymkode: 74266...bf1 13 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #10 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres ikke spesielt problematisk ut. Antagelig mer skadelig om mor er overdramatiserende. Anonymkode: 74266...bf1 Barnet var veldig lei seg i går. Men det er faktisk litt trøstende at du synes det. Anonymkode: c6ad4...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #11 Skrevet 26. mars Her gir du egentlig veldig lite informasjon å gå på, men i forhold til far sin kommentar om at «vil til mor bare fordi sånn og sånn» så vil jeg gå så langt som å si det er gaslighting. Eller i det minste ikke tar barnets ønsker eller følelser på alvor. Hvis barnet nå utrykker ønske om å tilbringe mer tid hos mor enn far, og det er da disse kommentarene kommer så er det kanskje på tide med en ny samværsavtale? Barn skal bli hørt, de skal ikke skamme seg eller være usikkre når det er foreldrene sitt problem som skaper konflikt. Anonymkode: ce9a7...d8a 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #12 Skrevet 26. mars Er det sånn at far har mer regler for f.eks skjermtid og hos deg er det mer fri flyt av sånt, som gjør at barnet vil til deg? Det kan være lurt at du snakker med far om hvilke regler som han har hjemme hos seg og hvilke regler du har hjemme hos deg og kanskje du kan stramme inn på reglene hvis du er veldig slapp med dem? Anonymkode: 55038...2be 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars #13 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her gir du egentlig veldig lite informasjon å gå på, men i forhold til far sin kommentar om at «vil til mor bare fordi sånn og sånn» så vil jeg gå så langt som å si det er gaslighting. Eller i det minste ikke tar barnets ønsker eller følelser på alvor. Hvis barnet nå utrykker ønske om å tilbringe mer tid hos mor enn far, og det er da disse kommentarene kommer så er det kanskje på tide med en ny samværsavtale? Barn skal bli hørt, de skal ikke skamme seg eller være usikkre når det er foreldrene sitt problem som skaper konflikt. Anonymkode: ce9a7...d8a Ja, jeg vet det. Det er flere andre grunner som gjør at jeg tenker barnet bør være mer med meg, men jeg vet ikke om en fast avtale er så lurt - tror det kan være fint å ha det sånn at barnet får styre det selv, og at far skjerper seg med det her opplegget som gjør at barnet føler på skyld og skam. Det er bare veldig vanskelig å nå igjennom. Anonymkode: c6ad4...9b7
AnonymBruker Skrevet 26. mars #14 Skrevet 26. mars Far driver med manipulering. Han sier jo såklart dette slik at barnet skal føle ubehag ved å ville være mer hos deg, og far håper at over tid vil dette gjøre at barnet kvier seg for å ytre ønske om å være mer hos deg. Når barnet er 12 år eller eldre har h*n mer innflytelse selv på hvor tiden skal brukes. Det kan du jo godt si til barnet, "du vet at du er stor nok nå til å kunne bestemme mer selv, og du skal ikke føle press om å være mer her eller der". Elns? Anonymkode: da0be...58d 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #15 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Poden, faktisk 😅🤣 Anonymkode: 788c4...e9c poden bruker vi i dagligtale om gutter også i fall du fant det merkelig.. #sunnmøre Anonymkode: d7297...2b3 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #16 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det sånn at far har mer regler for f.eks skjermtid og hos deg er det mer fri flyt av sånt, som gjør at barnet vil til deg? Det kan være lurt at du snakker med far om hvilke regler som han har hjemme hos seg og hvilke regler du har hjemme hos deg og kanskje du kan stramme inn på reglene hvis du er veldig slapp med dem? Anonymkode: 55038...2be Ikke akkurat. MEn Far har en formening om hva jeg gjør men han har aldri vært inne hos meg en gang, så han vet ikke noe. Uansett hva JEG gjør, så kan jeg ikke endre hva far mener om meg bak ryggen min. Han har jo bestemt seg, og endrer ikke mening. Han har jo alltid vært sånn. Anonymkode: c6ad4...9b7
AnonymBruker Skrevet 26. mars #17 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Far driver med manipulering. Han sier jo såklart dette slik at barnet skal føle ubehag ved å ville være mer hos deg, og far håper at over tid vil dette gjøre at barnet kvier seg for å ytre ønske om å være mer hos deg. Når barnet er 12 år eller eldre har h*n mer innflytelse selv på hvor tiden skal brukes. Det kan du jo godt si til barnet, "du vet at du er stor nok nå til å kunne bestemme mer selv, og du skal ikke føle press om å være mer her eller der". Elns? Anonymkode: da0be...58d Jeg sier jo det, men jeg kan ikke endre far. Men ja, jeg kan endre noen ting. Som feks at barnet kan bare ringe meg i stedet for å måtte snakke med far fordi far bestemmer. Når barnet kan bestemme selv, så er det mye greiere. Det som gjør meg bekymret er evt stresset barnet står i da mtp skyldsfølelse, selvfølelsen, ikke bli sett i følelsene sine. Merkelig nok VET jo far at barnet er glad i oss begge. Men han er kronisk sur og irritert og har behov for kontroll. Han har alltid herjet med følelsene sine hjemme. Anonymkode: c6ad4...9b7
AnonymBruker Skrevet 26. mars #18 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke akkurat. MEn Far har en formening om hva jeg gjør men han har aldri vært inne hos meg en gang, så han vet ikke noe. Uansett hva JEG gjør, så kan jeg ikke endre hva far mener om meg bak ryggen min. Han har jo bestemt seg, og endrer ikke mening. Han har jo alltid vært sånn. Anonymkode: c6ad4...9b7 Kan det være at det er barnet som sier til far "men hos mamma får jeg spille x og y og så og så mange timer" for eksempel? I håp om å få spille mer hos pappa kan et barn si sånt. Anonymkode: 55038...2be 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #19 Skrevet 26. mars Far er sjalu for at poden vil til deg. Her kalte faren gutten for mammadalt og truet med at han aldri ville se gutten igjen. Anonymkode: ea4b7...f8e 1 2
Idunn Skrevet 26. mars #20 Skrevet 26. mars (endret) Hvis far holder på med gaslighting og manipulasjon så er det mye bedre for barnet at dere har en fast avtale på samværet. Samvittigheten til barnet kan slippe litt hvis han vet at "nå skal jeg til mamma fordi det står i samværsavtalen". Endret 26. mars av Idunn 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå