Gå til innhold

Grønland. Når tar USA over.

stan

Grønland, når tar USA over?   

17 stemmer

1. 1. Trump vil ha Grønland. Jeg tror USA forbereder seg på å ta Grønland militært. Men når skjer det?

• Før påske
      3
    • Før sommeren
      7
    • Før jul
      7

Anbefalte innlegg

GlitrendeSjokolade skrev (På 26.3.2025 den 18.01):

Jeg tror ikke de kommer til å ta Grønland, og hvis Trump skulle prøve seg så vil han ikke få til å ta det. 

Hva er det egentlig han vil med Grønland? Han kan ikke bare begynne å overta verden og det han vil. 

Han ser vel på Grønland som taktisk viktig, og sikler vel også etter naturressurser. 
Tror neppe han kommer til å ta det militært, til det er implikasjonene for store (Svalbard! Russland!)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stan skrev (På 27.3.2025 den 4.19):

Hva hindrer han? 

Han vil ha Grønland fordi det ikke er hans, bedre grunn finnes ikke. Hvorfor kan han ikke overta Grønland? Hva hindrer han? 

Jeg tror ikke Europa lar han få ta Grønland.

Hvis han absolutt må ta noe som ikke er hans så får han lete opp en øde øy som ingen eier. Han vil ikke klare å ta noe som andre eier uten kamp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke Europa lar han få ta Grønland.

Hvis han absolutt må ta noe som ikke er hans så får han lete opp en øde øy som ingen eier. Han vil ikke klare å ta noe som andre eier uten kamp.

Men hvordan kan Europa hindre USA?

Si fy skamme seg? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at USA oppnår den kontrollen de selv ønsker ila 18 mnd. Veien dit er jeg dog usikker på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har ikke lest leksene sine når de snakker om Grønland.  Jeg leser ofte danske media hvis det gjelder Danmark og Grønland, og dette skriver de:

Her er detaljerne i forsvarsaftalen mellem Grønland, Danmark og USA, som J.D. Vance ikke har læst | Udland | DR

USA har altså ingen grunn til å annektere Grønland, for de er allerede der, og avtalene har de hatt i mange år.  Det må være andre grunner enn forsvar og sikkerhet som ligger bak dette maset fra Trump, og det er nok bare ønsket om å utvide sitt territorium og skape opprør i Europa.

Endret av Perine
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (2 timer siden):

USA har ikke lest leksene sine når de snakker om Grønland.  Jeg leser ofte danske media hvis det gjelder Danmark og Grønland, og dette skriver de:

Her er detaljerne i forsvarsaftalen mellem Grønland, Danmark og USA, som J.D. Vance ikke har læst | Udland | DR

USA har altså ingen grunn til å annektere Grønland, for de er allerede der, og avtalene har de hatt i mange år.  Det må være andre grunner enn forsvar og sikkerhet som ligger bak dette maset fra Trump, og det er nok bare ønsket om å utvide sitt territorium og skape opprør i Europa.

Hvorfor skal USA ville lage opprør i Europa  som da blir mot USA? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (25 minutter siden):

Ja det er jo spørsmålet alle stiller seg da? Hvorfor gjør de det? Eneste som tjener på dette er jo Putin. 

For det er jo ikke noen tvil om at USA lager opprør i Europa nå, sant? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (2 timer siden):

Jeg skrev opprør, men mener vel egentlig misnøye, irritasjon over måten de går frem på mot Grønland og Danmark, og måten de omtaler Europa på.  Det går mye på talemåten.  Mulig at opprør er feil ord, men det var det som falt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (6 timer siden):

Hadde de utelukkende hatt sikkerhetspolitikk i tankene, kunne de når som helst gjort noe med situasjonen. Jeg tror heller ikke et sekund på at de  vil overta øya fordi de synes så synd på grønlenderne – jeg tror tvert imot at det som er igjen av inuitisk kultur vil komme under enda større press. Nei, jeg tror mer det er en ekspansjonistisk drøm der ting som dette spiller en ikke helt uvesentlig rolle.

Jeg ville også blitt enda mer bekymret for den sårbare, grønlandske naturen. Gjengen som bestemmer i Washington, er jo ikke kjent for å prioritere miljøvern særlig høyt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de skal være så snille å ta vare på urbefolkningen på Grønland,  er vel like sannsynlig som at de tar vare på sin egen urbefolkning.  Jeg tenker de kommer til å vente til Grønland har fått sin selvstendighet fra Danmark,  før amerikanerne vil legge press på de. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (21 minutter siden):

Hadde de utelukkende hatt sikkerhetspolitikk i tankene, kunne de når som helst gjort noe med situasjonen. Jeg tror heller ikke et sekund på at de  vil overta øya fordi de synes så synd på grønlenderne – jeg tror tvert imot at det som er igjen av inuitisk kultur vil komme under enda større press. Nei, jeg tror mer det er en ekspansjonistisk drøm der ting som dette spiller en ikke helt uvesentlig rolle.

Jeg ville også blitt enda mer bekymret for den sårbare, grønlandske naturen. Gjengen som bestemmer i Washington, er jo ikke kjent for å prioritere miljøvern særlig høyt.

Enig med deg.  Det med mineralene er visst veldig viktig, både fra Ukraina og Grønland.  I kampen mot Kina osv.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har tenkt tanken ennå, men det kan være Grønland i Oslo han er sugen på. :sjokkblå: Kjapt inn og så er det gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Dette, og kontroll over sjøområdene rundt. Grønland ligger veldig strategisk til mellom Eurasia, Nord-Amerika og den arktiske sonen for både militære og kommersielle interesser, pluss fint sikte mot Russland.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 26.3.2025 den 13.25):

Jeg tror USA forbereder seg på invasjon av Grønland. Når skjer det? Med engang, snart eller om litt? 

USA styrer i dag sikkerheten til Grønland og det har de gjort i over 50 år, så hva er det du og disse pølsene fra Danmark snakker om ? Det er jo bare et pinlig skuespill. USA ser på Grønland som et viktig område de trenger for USA sin sikkerhet. Derfor er de der, og derfor om det skulle bli nødvendig pøser de inn 10.000 vis av soldater om det trengs. Det trengs ikke nå nødvendigvis, og derfor skjer det neppe mye de neste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (På 30.3.2025 den 4.40):

USA styrer i dag sikkerheten til Grønland og det har de gjort i over 50 år, så hva er det du og disse pølsene fra Danmark snakker om ? Det er jo bare et pinlig skuespill. USA ser på Grønland som et viktig område de trenger for USA sin sikkerhet. Derfor er de der, og derfor om det skulle bli nødvendig pøser de inn 10.000 vis av soldater om det trengs. Det trengs ikke nå nødvendigvis, og derfor skjer det neppe mye de neste årene. 

Snart gjelder Trump's lov der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TomKrus skrev (På 29.3.2025 den 19.10):

Ingen grunn til å snakke ned Danmark. Gjeldende avtaler kan fortsatt brukes. USA kan komme og bygge opp igjen de basene de har bygget ned og ruste opp sikkerheten så mye de vil.  De trenger ikke å eie Grønland for å gjøre dette.  Trump vil eie mer land og gjerne tømme Grønland for verdiene som ligger der.  For å få det til, så må de annektere Grønland.  Da blir jo alt så mye bedre, liksom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...