Gå til innhold

Grønland. Når tar USA over.

stan

Grønland, når tar USA over?   

17 stemmer

1. 1. Trump vil ha Grønland. Jeg tror USA forbereder seg på å ta Grønland militært. Men når skjer det?

• Før påske
      3
    • Før sommeren
      7
    • Før jul
      7

Anbefalte innlegg

Jeg tror USA forbereder seg på invasjon av Grønland. Når skjer det? Med engang, snart eller om litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stan skrev (6 minutter siden):

Jeg tror USA forbereder seg på invasjon av Grønland. Når skjer det? Med engang, snart eller om litt? 

kansje aldri... ? ikke peiling egentlig...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan USA bare annektere Grønland? Jeg skjønner ikke at det er mulig, også lurer jeg på om ingenting kan stoppe den gale mannen? Han kan da ikke bare ta seg til rette over hele verden? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de kommer til å ta Grønland, og hvis Trump skulle prøve seg så vil han ikke få til å ta det. 

Hva er det egentlig han vil med Grønland? Han kan ikke bare begynne å overta verden og det han vil. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler egentlig på at de vil bruke militæret, men de har hastverk hvis de ser for seg at finalen i fotball-VM 2026 skal spilles i Nuuk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk med meg at han visstnok skal ha sagt at USA må ha Grønland mtp internasjonal sikkerhet. Men hvorfor det da? De er jo lei av å beskytte Europa. Og de er venner med Putin - virker det som ihvertfall. Hvilken internasjonal sikkerhet er det han skal ivareta fra Grønland? La Europa gjøre det selv da for faen (unskyld språkbruken)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knitalong skrev (10 timer siden):

Men kan USA bare annektere Grønland? Jeg skjønner ikke at det er mulig, også lurer jeg på om ingenting kan stoppe den gale mannen? Han kan da ikke bare ta seg til rette over hele verden? 

Hva skulle hindre Trump?

Lover? Hvilke lover? 

Land? Hvilke land? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke de kommer til å ta Grønland, og hvis Trump skulle prøve seg så vil han ikke få til å ta det. 

Hva er det egentlig han vil med Grønland? Han kan ikke bare begynne å overta verden og det han vil. 

Hva hindrer han? 

Han vil ha Grønland fordi det ikke er hans, bedre grunn finnes ikke. Hvorfor kan han ikke overta Grønland? Hva hindrer han? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil NATO kunne forsvare Grønland om USA gikk inn militært??

Danmark er i NATO, og hvis Grønland vil være sitt eget land så er jo ikke de en del av NATO. 

Trump var veldig opptatt av at Grønland skulle ha valg (det var allerede i korta), tenkte han at fri Grønland er lettere å ta. 

Han er skummel fyr. Han er verre enn Putin, Kim.. og Xi. Vi vet hvor vi har de.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA kommer ikke til å innvadere Grønnland. De vil bare ha millitærbaser og gruverettigheter der akkurat som mange andre land har i Afrikanske land f.eks.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ett NATO-land angriper et annet NATO-land vil forsvarsalliansen være over. Jeg tviler på at dette vil skje, men hvem vet? Inkompetansen i Trump-administrasjonen virker helt grensesprengende.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (51 minutter siden):

USA kommer ikke til å innvadere Grønnland. De vil bare ha millitærbaser og gruverettigheter der akkurat som mange andre land har i Afrikanske land f.eks.

Har ikke USA allerede baser der!!

Hvor langt er de villig til å gå for disse gruverettigheter!! Det er spørsmålet  

Snok1 skrev (46 minutter siden):

Dersom ett NATO-land angriper et annet NATO-land vil forsvarsalliansen være over. Jeg tviler på at dette vil skje, men hvem vet? Inkompetansen i Trump-administrasjonen virker helt grensesprengende.

Ja, men vil fritt Grønland være i NATO?? 

Det er spørsmålet? 

For hver gang jeg tenker at nå er vel bunnen nådd, så synker de enda mer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sonush skrev (2 timer siden):

Vil NATO kunne forsvare Grønland om USA gikk inn militært??

Danmark er i NATO, og hvis Grønland vil være sitt eget land så er jo ikke de en del av NATO. 

Trump var veldig opptatt av at Grønland skulle ha valg (det var allerede i korta), tenkte han at fri Grønland er lettere å ta. 

Han er skummel fyr. Han er verre enn Putin, Kim.. og Xi. Vi vet hvor vi har de.

Ettersom jeg har forstått, så tilhører fortsatt Grønland Danmark, å da er vel de medlem av Nato? Det skal være valg for om Grønland skal frigi seg fra Danmark, men akkurat nå så er det så usikkert for dem pga Trumph, så derfor utsetter de det valget.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sonush skrev (1 time siden):

Ja, men vil fritt Grønland være i NATO?? 

Det er vanskelig å se hva alternativet er i dag. Den militære tilstedeværelsen på Grønland utenfor den amerikanske basen er vel på ca fem snøscootere og noen rifler? Det blir en tøff start på uavhengigheten å starte et nasjonalt forsvar på dette grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sonush skrev (1 time siden):

Har ikke USA allerede baser der!!

Hvor langt er de villig til å gå for disse gruverettigheter!! Det er spørsmålet  

De har vel en base der. Men det de ønsker er vel egentlig å utplassere langtrekkende luftværn systemer der for å kunne avskjære Russiske ICBM's under oppskyingsfasen, og ikke etter at MIRV's har blitt separert ut fra missilet som da er mye vanskeligere å skyte ned. Og Grønnland er en ideell plassering fordi Russiske ICBM's vil fly over Grønnland

Og mange er villig til å gå veldig langt for rettigheter til å utvinne olje, mineraler, gull, diamanter, uran, jernmalm, osv. Bare se hva Frankrike, Russland, Kina, USA, osv. gjør i Afrika.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trump pleier å komme med en voldsom uttalelse, og oppnår noe midt i mellom som regel. Så ikke ta det bokstavelig

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Grønland heller vil fortsette med å være under Danmark, at det er det tryggeste for dem. Jeg tror ikke at de tør å bli selvstendige.  USA vil ha mer våpen der, og ta mineralene til bruk i elektronikk, og kommer bare til å ta seg til rette og ta det de vil ha. Ingen kommer til å gjøre bevæpnet motstand pga alt som står på spill. Da unngår de tap av liv.

Jeg aner virkelig ikke, bare spekulerer, så ikke be om link. Det skjer så utrolig mye skummelt rundt Trump. Skummelt at Europa er så avhengige av amerikanske løsninger, cyber osv.  Utrolig hvor fort man kan sette hele verden på hodet.

Endret av Perine
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror USA vil ta Grønland men ikke med militær makt. De trenger å få til to referendum der, et for løsrivelse fra Danmark og neste for sammenslåing med USA. De har allerede begynt å bearbeide grønlendere (rundt 55 000 folk), og kommer til å kjøpe dem opp. Fase en er allerede godt i gang og Grønland skriker at de vil være uavhengige.

Geopolitisk gir det mening. The Unipolar Moment er over og det som skjer nå er fordeling mellom stormaktene. USA vil ha alt på vestsiden av Atlanterhavet pluss fortsatt destabilisering av Midtøsten gjennom Israel, spesielt mtp Iran. Europa kan de ofre uten tårer, de har brukt en masse tid og penger her til liten nytte. Kanada vil de knekke økonomisk og Grønland vil de kjøpe opp. 

Og alle frir som en våryr katt til Afrika.

Endret av Sioux
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (4 timer siden):

Usannsynlig at USA tar Grønland med makt.

De har jo allerede invadert øya. Tror du de hadde dradd hjem frivillig hvis danmark/grønnland ba dem pakke ned basen. Lurer på hva slags planer Vance har når han besøker militærbasen der. Se hvor mange ekstra enheter de kan plassere der kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...