Proaktiv Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars MIFF og IDF vil nok reagere sterkt på min kritiske holdning. Da hjelper det naturligvis mye med å operere med flere email addresser slik at en kan gi inntrykk av at det er mer enn 1 person som støtter henrettelsene av sivile på Gazastripen. Men ikke engang Putin vil kalle sivilbefolkningen som bor på okkuperte områder i Ukraina for terrorister. En kan ikke si noe negativt. Det så vi før fotballkampen i Ungarn der Israelsk presse kun var interessert i å vite mer om Solbakkens mening om Israels krig mot Palestinerne Jeg ser at det er en som har kritisert Palestierne for å ha levert "utsultede fanger" til Israel. Men vedkommende sier ikke et ord om de 2,5 millioner Palestinere som sulter ihjel. Det er jo ikke mat til noen så lenge Israel stenger for mattilførsel fra land og fra middelhavet. Israel skal være glade for at de Israelerne som ble utvekslet ikke ble syke ettersom det ikke finnes sykehus å legge dem inn på. Når trådstarter kaller Palestinerne for terrorister uten at de har fått en rettsak og dom er vel i overkant for et land som kaller seg demokrati. Det er ihvertfall ikke en rettsstat. Og når jeg går inn på MIFF sin nettside klager de obver at Palestinerne har forskt å forsvare seg med 3 raketter etter at Israel har sendt hundrevis av bomber, titall tanks og tusenvis av soldater inn for å drepe de sivile som ikke har sultet ihjel eller ikke blitt syke enda pga manglende legehjelp. Men jeg forstår også Israel. De har andre problemer å tenke på. Idag kom det frem at 3.000 spedbarn og 16.000 barn over 2 år har blitt drept. Dette er naturligvis ikke Israel fornøyd med. De har jo stengt Palestinerne inne etter modell fra Hitlers leire og da forvendter de at det skal kunne drepes langt flere barn . 1000 barn pr mnd er sannsynligvos langt under det poliikere i Israel forventet og forsøker å gjøre de militære mer blodtørstig. Dessverre måtte de slippe den kjente Palestineren som vant Oscar i år innså de at de ikke kunne fengsle han uten rettsak og dom slik de vanligvis gjør. MIFF (Med Israel For Fred) har vist at de "Fredsvasker" sine holdninger fremfor å forsøke å påvirke egen regjering og deres militære som bruker barn som blink om de drepes med skytevåpen. 4 2 4
NatNat Skrevet 26. mars #2 Skrevet 26. mars Proaktiv skrev (23 minutter siden): Men vedkommende sier ikke et ord om de 2,5 millioner Palestinere som sulter ihjel. Det er jo ikke mat til noen så lenge Israel stenger for mattilførsel fra land og fra middelhavet. stenger for mattilførsel ?? snakk med Hamas kansje : "Hamas terrorists were eating like kings from stolen aid as Israeli hostages were kept chained up and starving underground, one of the freed captives told the United Nations Thursday" https://nypost.com/2025/03/20/world-news/hamas-ate-like-kings-from-stolen-aid-while-hostages-were-chained-underground-freed-captive-says/ alt de trenger å gjøre er å fri gislene ! 10 10
Sciurus Skrevet 30. mars #3 Skrevet 30. mars Tråden er ryddet for brukerdebatt og tulleinnlegg. Sciurus, mod 1
Madame Butterfly Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april Har dere ikke sett drone videoer fra områder i Gaza med lastebiler fulle av drikkevann, mat, medisiner, klær, madrasser, kokekar, gass, som står til nedfall på Gaza siden av grensen. Har dere ikke sett svartkledde mennesker med balaklava som angriper lastebiler som er på vei til å distribuere hjelp til sivile? Har dere ikke sett videoer med israelske tanks som gir beskyttelse til palestinske sivile som forsøker å følge evakuering IDF har oppmuntret til, som Hamas ikke ønsker de skal gjennomføre, og derfor skyter på dem? Jeg sier ikke at IDF ikke har gjort overtramp av internasjonale regler, verken bevisst eller ubevisst. Det er krig og grusomheter skjer. Sier derimot at de går ikke an å si at det systematisk nektes mat levering, når det slippes inn bistand i bøtter og spann. Det har vært perioder hvor det har vært stengt for bistand, da det har vært tilstrekkelig levert i forkant. Det er krig dette, det er grufullt. Ingen tvil om det. Hva forventer man at krig er? 6 7
Julebrunost Skrevet 24. april #5 Skrevet 24. april Madame Butterfly skrev (På 21.4.2025 den 12.07): Har dere ikke sett drone videoer fra områder i Gaza med lastebiler fulle av drikkevann, mat, medisiner, klær, madrasser, kokekar, gass, som står til nedfall på Gaza siden av grensen. Har dere ikke sett svartkledde mennesker med balaklava som angriper lastebiler som er på vei til å distribuere hjelp til sivile? Har dere ikke sett videoer med israelske tanks som gir beskyttelse til palestinske sivile som forsøker å følge evakuering IDF har oppmuntret til, som Hamas ikke ønsker de skal gjennomføre, og derfor skyter på dem? Jeg sier ikke at IDF ikke har gjort overtramp av internasjonale regler, verken bevisst eller ubevisst. Det er krig og grusomheter skjer. Sier derimot at de går ikke an å si at det systematisk nektes mat levering, når det slippes inn bistand i bøtter og spann. Det har vært perioder hvor det har vært stengt for bistand, da det har vært tilstrekkelig levert i forkant. Det er krig dette, det er grufullt. Ingen tvil om det. Hva forventer man at krig er? Enig. Og det er ikke Israel alene som har ansvar for å skåne barna i Gaza. Myndighetene skal sørge for at barna er skjermet. Hadde de fått evakuert til tunnelene hadde ikke ett barneliv trengtes å gå tapt. 8 1
Bigote Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april Madame Butterfly skrev (På 21.4.2025 den 12.07): . Hva forventer man at krig er? - Man forventer at flyktningsoner er trygge . - Man forventer at IDF'soldater holder seg for gode til å skyte barn. - Man forventer Israel legitimerer ødeleggelsene av 60% av Gaza. - Man forventer at Ikke humanitær hjelp for et innesperret folk ikke blir brukt som våpen mot dem. - Man forventer at ambulanser med blålys ikke blir skutt ned av IDF. - Man forventer at IDF soldater ikke paraderer rundt i undertøyet til Palestinske kvinner.' - Man forventer at bosettere ikke bruker krigen som skalkeskjul for den største økningen av okkupasjoner og bosetninger i historien. - Man forventer at Israel garanterer flyktninger retur til Gaza så sivile kan få trygghet fra den Israelske massebombingen i nærliggende land.. Kunne sikkert lagt til mange flere punkter. 8 2
Julebrunost Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april Bigote skrev (30 minutter siden): - Man forventer at flyktningsoner er trygge . - Man forventer at IDF'soldater holder seg for gode til å skyte barn. - Man forventer Israel legitimerer ødeleggelsene av 60% av Gaza. - Man forventer at Ikke humanitær hjelp for et innesperret folk ikke blir brukt som våpen mot dem. - Man forventer at ambulanser med blålys ikke blir skutt ned av IDF. - Man forventer at IDF soldater ikke paraderer rundt i undertøyet til Palestinske kvinner.' - Man forventer at bosettere ikke bruker krigen som skalkeskjul for den største økningen av okkupasjoner og bosetninger i historien. - Man forventer at Israel garanterer flyktninger retur til Gaza så sivile kan få trygghet fra den Israelske massebombingen i nærliggende land.. Kunne sikkert lagt til mange flere punkter. Man forventer også at det stilles forventninger til at palestinere får lov til å evakuere og slipper å indoktrineres inn i martyrdøden. Man forventer at det ikke lyves om dødstall og fabrikkeres navn og alder. Man forventer at ikke sivile tas som gisler. Man forventer at nødhjelp distribueres til folket og ikke raides av terrorister aka styresmakter. Man forventer at barn har særlig rett til beskyttelse og får gå i bomberom. Man forventer at ikke krigere bruker sykehus og skoler til å skyte fra. Man forventer at hjelpeorganisasjoner hjelper gislene. Man forventer at hjelpeorganisasjonene ikke infiltreres av terrorister. Man forventer at ikke bistandsdrevne skoler lærer unger at å drepe jøder er en snarvei til himmelen. Man forventer at naboland tar flyktninger og at ikke det er opp til den angrepne part å ta ansvar for flyktningene. Man forventer at verden krever gisler frigitt. Kunne skrevet mange flere punkter. 3 1 3
Proaktiv Skrevet 20. mai Forfatter #8 Skrevet 20. mai Julebrunost skrev (På 27.4.2025 den 10.10): Man forventer også at det stilles forventninger til at palestinere får lov til å evakuere og slipper å indoktrineres inn i martyrdøden. Man forventer at det ikke lyves om dødstall og fabrikkeres navn og alder. Man forventer at ikke sivile tas som gisler. Man forventer at nødhjelp distribueres til folket og ikke raides av terrorister aka styresmakter. Man forventer at barn har særlig rett til beskyttelse og får gå i bomberom. Man forventer at ikke krigere bruker sykehus og skoler til å skyte fra. Man forventer at hjelpeorganisasjoner hjelper gislene. Man forventer at hjelpeorganisasjonene ikke infiltreres av terrorister. Man forventer at ikke bistandsdrevne skoler lærer unger at å drepe jøder er en snarvei til himmelen. Man forventer at naboland tar flyktninger og at ikke det er opp til den angrepne part å ta ansvar for flyktningene. Man forventer at verden krever gisler frigitt. Kunne skrevet mange flere punkter. Så det du sier er at nesten hele verden lyver mens Natanyahu og hans tilhengere snakker sant ? Jeg antar du mener det samme om Putin og hans tilhengere. Begge motsetter seg enhver utenlandsk kontroll av hva som skjer men noe får vi jo vite ettersom det glipper noe informasjon ut fra Usa som har journalister jeg stoler mer på en han som sender bomber og soldater inn for å drepe barn og andre sivile. Nå er det altså 14.000 (fjorten tusen) baby'er som dør innen 48 timer fordi de nektes baby mat. Og dette støtter du ???? 2 1
Julebrunost Skrevet 20. mai #9 Skrevet 20. mai Proaktiv skrev (10 minutter siden): Så det du sier er at nesten hele verden lyver mens Natanyahu og hans tilhengere snakker sant ? Jeg antar du mener det samme om Putin og hans tilhengere. Begge motsetter seg enhver utenlandsk kontroll av hva som skjer men noe får vi jo vite ettersom det glipper noe informasjon ut fra Usa som har journalister jeg stoler mer på en han som sender bomber og soldater inn for å drepe barn og andre sivile. Nå er det altså 14.000 (fjorten tusen) baby'er som dør innen 48 timer fordi de nektes baby mat. Og dette støtter du ???? Det ble debunked for en god stund siden. Bare løgn. 4 3
Bacteria Skrevet 20. mai #10 Skrevet 20. mai Proaktiv skrev (33 minutter siden): Så det du sier er at nesten hele verden lyver mens Natanyahu og hans tilhengere snakker sant ? Jeg antar du mener det samme om Putin og hans tilhengere. Begge motsetter seg enhver utenlandsk kontroll av hva som skjer men noe får vi jo vite ettersom det glipper noe informasjon ut fra Usa som har journalister jeg stoler mer på en han som sender bomber og soldater inn for å drepe barn og andre sivile. Nå er det altså 14.000 (fjorten tusen) baby'er som dør innen 48 timer fordi de nektes baby mat. Og dette støtter du ???? Kan jeg få spørre om noe? Hvorfor tror du på historien om 48K(!) babyer som står i fare for å dø innen to døgn? For dette er en story som virkelig ikke gir mening i det hele tatt. Babyer får som ofterst morsmelk. På nylige bilder fra Gaza ser både barn å voksne ut til å være i relativt godt hold. Ifølge kilder har Israel levert så mye mat inn på stripa at det skal være store lager. Uheldigvis har Hamas tilegnet seg en god del. Men heldigvis hører jeg nå at Hamas har begynt å dele ut av dette for å unngå sult. Så hvorfor tror du på en så åpenbar gal påstand? 5 1
Julebrunost Skrevet 20. mai #11 Skrevet 20. mai Bacteria skrev (26 minutter siden): Kan jeg få spørre om noe? Hvorfor tror du på historien om 48K(!) babyer som står i fare for å dø innen to døgn? For dette er en story som virkelig ikke gir mening i det hele tatt. Babyer får som ofterst morsmelk. På nylige bilder fra Gaza ser både barn å voksne ut til å være i relativt godt hold. Ifølge kilder har Israel levert så mye mat inn på stripa at det skal være store lager. Uheldigvis har Hamas tilegnet seg en god del. Men heldigvis hører jeg nå at Hamas har begynt å dele ut av dette for å unngå sult. Så hvorfor tror du på en så åpenbar gal påstand? Like troverdig som da flere spedbarn frøs ihjel og gradestokken viste 20 grader i Gaza….. 5
Bigote Skrevet 20. mai #12 Skrevet 20. mai Bacteria skrev (42 minutter siden): På nylige bilder fra Gaza ser både barn å voksne ut til å være i relativt godt hold. Ifølge kilder har Israel levert så mye mat inn på stripa at det skal være store lager. Uheldigvis har Hamas tilegnet seg en god del. Men heldigvis hører jeg nå at Hamas har begynt å dele ut av dette for å unngå sult. Så hvorfor tror du på en så åpenbar gal påstand? Du finner også bilder av godt ernærte mennesker i alle verdens u-land. Å avskrive sult på denne måten burde du holde deg for god for. Det å neglisjere dette basert på noe så overfladisk er ekstremt respektløst i mot de som lider av det. Israel har kjørt en sultblokade på menneskene i Gaza i to måneder og rapportene om en eksisterende sultkatastrofe i Gaza har vært overveldende i fra mange hold. USA er faktoren som presser deres Netanyahu til å agere her.. 3
Gjest Tutte Skrevet 20. mai #13 Skrevet 20. mai Bigote skrev (53 minutter siden): Du finner også bilder av godt ernærte mennesker i alle verdens u-land. Å avskrive sult på denne måten burde du holde deg for god for. Det å neglisjere dette basert på noe så overfladisk er ekstremt respektløst i mot de som lider av det. Ja det er ekstremt respektløst. Finnes ikke ord egentlig.
Bacteria Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai (endret) Tutte skrev (7 timer siden): Ja det er ekstremt respektløst. Finnes ikke ord egentlig. Ikke misforstå, jeg sier ikke at det ikke er folk som lider på Gaza. Det skjønner alle. Men at 14000 babyer står i umiddelbar fare for å dø, av sult?! Det høres ut som en usann påstand. Og nå er den dementert, selvfølgelig. Bare at den har satt seg. Fair å kritisere Israel, men man må ikke lyve. Endret 21. mai av Bacteria Feil tall 5
Gjest Tutte Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai (endret) Bacteria skrev (1 time siden): Ikke misforstå, jeg sier ikke at det ikke er folk som lider på Gaza. Det skjønner alle. Men at 48000 babyer står i umiddelbar fare for å dø, av sult?! Det høres ut som en usann påstand. Og nå er den dementert, selvfølgelig. Bare at den har satt seg. Fair å kritisere Israel, men man må ikke lyve. Hvor har du hørt snakk om 48 000 babyer? Det er 14 000. Her er det jo du som legger på antallet betydelig for å få det til og høres usannsynlig ut. Endret 21. mai av Tutte
Bacteria Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai (endret) Tutte skrev (38 minutter siden): Hvor har du hørt snakk om 48 000 babyer? Det er 14 000. Her er det jo du som legger på antallet betydelig for å få det til og høres usannsynlig ut. Ok. My bad. Men 14K er usannsynlig nok, og dessuten er dette nå debunka som uriktig info. Det er ikke riktig som du insinuerer at jeg la på med vilje, jeg husket feil. Endret 21. mai av Bacteria 5 2
Gjest Tutte Skrevet 21. mai #17 Skrevet 21. mai (endret) Bacteria skrev (1 time siden): Ok. My bad. Men 14K er usannsynlig nok, og dessuten er dette nå debunka som uriktig info. Det er ikke riktig som du insinuerer at jeg la på med vilje, jeg husket feil. Debunka som uriktig info? Fordi Israel først nå har tillatt å slippe inn "nødvendige mengder" mat, etter å ha innført full blokade av nødhjelp og andre forsyninger i over 2 mnd eller? Det hjelper riktig nok på. Tenk å klare og styre og herse sånn med uskyldige menneskeliv på så brutale måter. Hva er man laget av da? Det jeg reagerer på er at pro-Israelere stadig leter etter informasjon som er feil og kan brukes til forsvar rundt Israels handlinger. Vi alle VET at det er fullstendig katastrofe for sivilbefolkningen på Gaza nå. Og det å henge seg opp i såkalte "usannsynlige tall" og at flere tilsynelatende ser ut til å være i godt hold, er så respektløst at jeg har ikke ord. Endret 21. mai av Tutte
Svava Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai (endret) Tutte skrev (7 timer siden): Debunka som uriktig info? Fordi Israel først nå har tillatt å slippe inn "nødvendige mengder" mat, etter å ha innført full blokade av nødhjelp og andre forsyninger i over 2 mnd eller? Det hjelper riktig nok på. Tenk å klare og styre og herse sånn med uskyldige menneskeliv på så brutale måter. Hva er man laget av da? Det jeg reagerer på er at pro-Israelere stadig leter etter informasjon som er feil og kan brukes til forsvar rundt Israels handlinger. Vi alle VET at det er fullstendig katastrofe for sivilbefolkningen på Gaza nå. Og det å henge seg opp i såkalte "usannsynlige tall" og at flere tilsynelatende ser ut til å være i godt hold, er så respektløst at jeg har ikke ord. Nei, det var aldri 14 000 barn som ville dø i løpet av 48 timer. Det er en ripe i lakken til FNs troverdighet når talspersoner kommer med så alvorlige faktafeil. Rapporten FN-sjefen baserte seg på omtalte ikke at 14 000 ville dø i løpet av 48 timer, men at det var risiko for at 14 000 barn ville bli akutt underernærte i løpet av en ettårsperiode. FN-sjefen var ikke i nærheten av sannheten. Nå som nødhjelp igjen når Gaza, så endres nok også forutsetningene til den rapporten ganske raskt. https://www.aftenposten.no/verden/i/rP29zR/fn-topp-hevdet-14000-spedbarn-vil-doe-paa-gazastripen-de-neste-48-timene-uten-noedhjelp-det-var-ikke-riktig Sitat Talsperson Jens Lærke i OCHA viser til en FN-rapport som hevder at 14.100 barn mellom 6 måneder og 5 år står i alvorlig fare for akutt underernæring mellom mai 2025 og mars 2026. Det skal også sies at matlagrene i Gaza var bygd opp før blokaden, og det var estimert at de ville ha nok til flere uker uten påfyll. Endret 21. mai av Svava 5 2
Mr Big Skrevet 21. mai #19 Skrevet 21. mai Madame Butterfly skrev (På 21.4.2025 den 12.07): Jeg sier ikke at IDF ikke har gjort overtramp av internasjonale regler, verken bevisst eller ubevisst. Det er krig og grusomheter skjer. Sier derimot at de går ikke an å si at det systematisk nektes mat levering, når det slippes inn bistand i bøtter og spann. That aged well 🙄 2
Bacteria Skrevet 21. mai #20 Skrevet 21. mai Svava skrev (24 minutter siden): Nei, det var aldri 14 000 barn som ville dø i løpet av 48 timer. Det er en ripe i lakken til FNs troverdighet når talspersoner kommer med så alvorlige faktafeil. Rapporten FN-sjefen baserte seg på omtalte ikke at 14 000 ville dø i løpet av 48 timer, men at det var risiko for at 14 000 barn ville bli akutt underernærte i løpet av en ettårsperiode. FN-sjefen var ikke i nærheten av sannheten. Nå som nødhjelp igjen når Gaza, så endres nok også forutsetningene til den rapporten ganske raskt. https://www.aftenposten.no/verden/i/rP29zR/fn-topp-hevdet-14000-spedbarn-vil-doe-paa-gazastripen-de-neste-48-timene-uten-noedhjelp-det-var-ikke-riktig Det skal også sies at matlagrene i Gaza var bygd opp før blokaden, og det var estimert at de ville ha nok til flere uker uten påfyll. Det er veldig uheldig at slik åpenbar desinformasjon spres. Ser nå at berømte stjerner og influnsere sprer dette i sosiale medier. Sier ikke dette for å fornekte den desperate situasjonen på stripa, men rett skal være rett. Særlig sett på bakgrunn av all antisemittismen som har poppet opp over alt den siste tiden kan slik desinformasjon og blodanklager være farlig. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå