Gå til innhold

B12 injeksjoner

Aryin

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle litt om injeksjon av B12? 
Hvor lang tid tar det før man kjenner virkning etc... 

Ønsker gjerne svar fra dere som ikke har noen åpenbar mangel på blodprøve, men som har mange av symptomene. 

Evt, er det noen tilleggsprøver man kan ta, som kan oppdage funksjonell mangel? 
Folat vet jeg om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde ingen mangel på blodprøve, lå på mellom 220 og 300 ved alle tester. Hadde også normale verdier av folat, homocystein, mma, mcv.

Men jeg hadde mye symptomer i mange år, bl.a:

Kronisk tungpust (så tungpustet at jeg ble utredet for astma og KOLS)
Parestesi
Rykninger i muskler
Alvorlige søvnforstyrrelser
Kognitiv svikt
Hjernetåke
Dårlig mental helse (angst, depresjon, aggresjon/irritabel)
Nervesmerter
Sterk utmattelse
Alltid kald
Tisse hele tiden
Talevansker. Finner ikke ord

Kom til ny lege som var villig til å hjelpe, og vi satte i gang relativt hyppige injeksjoner. Etter de 5 første som er standard å ta i løpet av 2 uker, landet vi på hver 4 uke fremfor hver 3 mnd. 
De første ukene fikk jeg sterke reaksjoner, som jeg senere har skjønt kalles "wake up" symptomer. Det var veldig ubehagelig, men gikk over etter noen uker/ble mildere for hver gang. 

Har tatt sprøyter i 1 år. Noe er mye bedre, noe helt borte, noe tar litt lenger tid. Alt er kanskje ikke heller utelukket til b12. 
Injeksjonene har vært en redning. 

Viktig å være klar over ved injeksjoner er at selv om serum i blodet øker, så kan det ta tid før symptomer avtar. Man må aldri teste b12 for kort tid etter injeksjon, det kan gi falskt høyt. Jeg venter minst 4-5 uker. Vær også obs på at du kan oppleve at verdiene øker veldig sakte. Dette betyr ikke at injeksjonene ikke virker. 

Anonymkode: a55fd...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde ingen mangel på blodprøve, lå på mellom 220 og 300 ved alle tester. Hadde også normale verdier av folat, homocystein, mma, mcv.

Parestesi
Rykninger i muskler
Kognitiv svikt
Hjernetåke
Nervesmerter
Sterk utmattelse
Alltid kald
Tisse hele tiden

Kom til ny lege som var villig til å hjelpe, og vi satte i gang relativt hyppige injeksjoner. Etter de 5 første som er standard å ta i løpet av 2 uker, landet vi på hver 4 uke fremfor hver 3 mnd. 
De første ukene fikk jeg sterke reaksjoner, som jeg senere har skjønt kalles "wake up" symptomer. Det var veldig ubehagelig, men gikk over etter noen uker/ble mildere for hver gang. 

Har tatt sprøyter i 1 år. Noe er mye bedre, noe helt borte, noe tar litt lenger tid. Alt er kanskje ikke heller utelukket til b12. 

Viktig å være klar over ved injeksjoner er at selv om serum i blodet øker, så kan det ta tid før symptomer avtar. Man må aldri teste b12 for kort tid etter injeksjon, det kan gi falskt høyt. Jeg venter minst 4-5 uker. Vær også obs på at du kan oppleve at verdiene øker veldig sakte. Dette betyr ikke at injeksjonene ikke virker. 

Hva innebar disse wake up reaksjonene?

Anonymkode: 56c1f...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva innebar disse wake up reaksjonene?

Kjentes ut som elektriske støt gjennom kroppen. Sånn kort fortalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aryin skrev (44 minutter siden):

Kan noen fortelle litt om injeksjon av B12? 
Hvor lang tid tar det før man kjenner virkning etc... 

Ønsker gjerne svar fra dere som ikke har noen åpenbar mangel på blodprøve, men som har mange av symptomene. 

Evt, er det noen tilleggsprøver man kan ta, som kan oppdage funksjonell mangel? 
Folat vet jeg om 

Symptomer flere i disse trådene ramser opp og klikker til B12, kan være symptomer på flere andre mangler og tilstander. 

Har du normale blodprøver skal ikke noen skolemedisiner skrive resept på eller sette B12 injeksjon p` deg, eller andre. 

Anonymkode: 8eb4e...e0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Parestesi
Rykninger i muskler
Kognitiv svikt
Hjernetåke
Nervesmerter
Sterk utmattelse
Alltid kald
Tisse hele tiden

Er det standard å ta 5 i løpet av 2 uker? Aldri hørt om, det burde jeg jo tatt opp med legene mine 🤔

Anonymkode: 56aee...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Symptomer flere i disse trådene ramser opp og klikker til B12, kan være symptomer på flere andre mangler og tilstander. 

Har du normale blodprøver skal ikke noen skolemedisiner skrive resept på eller sette B12 injeksjon p` deg, eller andre. 

Er man symptomfri, sure. Men har man en lang liste med typisk b-12 mangel, er det greit å vite at man kan ha funksjonell mangel selv om man har normale nivåer, heldigvis finnes det leger som er mer våkne og oppegående. 

https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre/

Takk og lov for både B-12 foreningen og b-12 klinikken! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det standard å ta 5 i løpet av 2 uker? Aldri hørt om, det burde jeg jo tatt opp med legene mine 🤔

Anonymkode: 56aee...0a6

Ja. 5 hyppige i 2 uker, og så hver 3 mnd er det som er vanlig. Vi testet nivåene mine 4-5 uker etter de første 5, og da hadde nivåene gått betraktelig ned igjen, bare svak økning fra utganspunkt. Derfor det ble besluttet å ta hver 4 uke i mitt tilfelle. Vet flere med samme erfaring, altså at hver 4 uke har vært nødvendig.

Har brukt 1 år på å få nivåene på rundt 400, og har blitt enig med lege om å fortsette samme hyppighet i 1 år til for å se. Merk, jeg har hatt vesentlige mangelsymptomer i veldig mange år. 

Vet flere har fått god info fra b-12 klinikken, som har en langt bredere forståelse for tema enn fastleger flest. Jeg var heldig som byttet til en mer våken og åpen fastlege, slik at jeg fikk satt i gang med injeksjoner der fremfor å bli tvunget å gå privat.
https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Tilstanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja. 5 hyppige i 2 uker, og så hver 3 mnd er det som er vanlig. Vi testet nivåene mine 4-5 uker etter de første 5, og da hadde nivåene gått betraktelig ned igjen, bare svak økning fra utganspunkt. Derfor det ble besluttet å ta hver 4 uke i mitt tilfelle. Vet flere med samme erfaring, altså at hver 4 uke har vært nødvendig.

Har brukt 1 år på å få nivåene på rundt 400, og har blitt enig med lege om å fortsette samme hyppighet i 1 år til for å se. Merk, jeg har hatt vesentlige mangelsymptomer i veldig mange år. 

Vet flere har fått god info fra b-12 klinikken, som har en langt bredere forståelse for tema enn fastleger flest. Jeg var heldig som byttet til en mer våken og åpen fastlege, slik at jeg fikk satt i gang med injeksjoner der fremfor å bli tvunget å gå privat.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er man symptomfri, sure. Men har man en lang liste med typisk b-12 mangel, er det greit å vite at man kan ha funksjonell mangel selv om man har normale nivåer, heldigvis finnes det leger som er mer våkne og oppegående. 

https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre/

Takk og lov for både B-12 foreningen og b-12 klinikken! 

For alt det vi vet i disse B12 og andre lignende tråder så kan den som sitter og skriver ha en egeninteresse i å få andre til å tro at de trenger hjelp fra disse klinikkene. Følgelig at dette er skjult reklame der egen profitt ligger bak. 

Følgelig skal man være skeptisk til både innhold og anbefalinger. Sårbare personer kan òg lett gå fem på i slike tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjentes ut som elektriske støt gjennom kroppen. Sånn kort fortalt. 

Ok. Så ikke allergisk reaksjon.eller forverring av de eksisterende symptomene du hadde?

eller uro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

B12 brukes Bla til ME syke selv om man har normale prøver. Mange har av en eller annen grunn nytte av det. Vet ikke hveofor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men da hadde du jo lavt nivå? Er snnereldes hvis man ikke har det? Symmtomer kan vel skjldes andre ting og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

For alt det vi vet i disse B12 og andre lignende tråder så kan den som sitter og skriver ha en egeninteresse i å få andre til å tro at de trenger hjelp fra disse klinikkene. Følgelig at dette er skjult reklame der egen profitt ligger bak. 

Følgelig skal man være skeptisk til både innhold og anbefalinger. Sårbare personer kan òg lett gå fem på i slike tråder. 

For noe tull.

Man kan jo melde seg inn i b-12 foreningen og få tilgang til medlemsidene på FB, men da er det kanskje hundrevis av folk med en "agenda" som deler av erfaringer? Sikkert b-12 klinikken som har opprettet ørten fake profiler, ikke sant? Ærlig talt :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ok. Så ikke allergisk reaksjon.eller forverring av de eksisterende symptomene du hadde?

eller uro ?

Nei, ikke allergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men da hadde du jo lavt nivå? Er snnereldes hvis man ikke har det? Symmtomer kan vel skjldes andre ting og?

Nei jeg hadde som sagt normalt nivå. Jeg svarer på det TS spør om rundt b-12 injeksjoner, og har nå delt min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg orket ikke sprøyte hver 3 måneden. Så jeg har gått over på triobe tabletter. 

Anonymkode: 2bc5b...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg orket ikke sprøyte hver 3 måneden. Så jeg har gått over på triobe tabletter. 

Anonymkode: 2bc5b...26c

TrioBe behandler ikke b12 mangel, det er kun for vedlikehold/opprettholde gode nivåer. Triobe hadde null effekt i mitt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

B12 brukes Bla til ME syke selv om man har normale prøver. Mange har av en eller annen grunn nytte av det. Vet ikke hveofor 

B-12 er viktig for nerveystem, energi, fordøyelse, kognitiv funksjon, m.m. Derfor er det anbefalt for ME syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei jeg hadde som sagt normalt nivå. Jeg svarer på det TS spør om rundt b-12 injeksjoner, og har nå delt min erfaring. 

Du skrev su brukte et år på å få de til 400 og så sank det igjen

under 400 regnes vel som lavt nivå sselv om innenfor referansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ingen effekt av tabletter, måtte gå tilbake til injeksjoner igjen.

Anonymkode: 29fc9...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...