Leo Skrevet 11. mars 2006 #1 Skrevet 11. mars 2006 Åpnet en kartong med lettmelk i dag som jeg etterpå så gikk ut på dato 5.3. Den smakte helt fint og jeg er av den oppfatning at melke- og eggprodukter som både ser ut og smaker greit, fint kan spises/drikkes. Man merker når melk og egg er dårlige... Noen som er av en annen oppfatning?
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2006 #2 Skrevet 11. mars 2006 Jeg spiser og drikker alt som lukter og ser greit ut, uansett hva datoen er.
Leo Skrevet 11. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2006 Jeg spiser og drikker alt som lukter og ser greit ut, uansett hva datoen er. ← Ikke le! Dette kommer jeg til å ligge våken om natten å tenke på!
Arkana Skrevet 11. mars 2006 #4 Skrevet 11. mars 2006 Jeg er enig med deg, men må innrømme at jeg er litt mer skeptisk til gamle melkeprodukter enn til andre matvarer. Jeg sjekker aldri datostempling på f.eks. egg fordi jeg vet de kan spises flere mnd etter.
Gjest @nea Skrevet 11. mars 2006 #5 Skrevet 11. mars 2006 Melk utgått på dato brukes kun til matlaging. Ikke sjans om jeg drikker et glass melk som har gått ut, uansett om den lukter og ser ok ut. Enig med Arkana når det gjelder egg, der bryr jeg meg ikke noe særlig om datomerkingen.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #6 Skrevet 11. mars 2006 Når det gjelder melk, er jeg også kresen. Melk som har gått ut på dato med en dag, kaster jeg.
Gjest camillo Skrevet 11. mars 2006 #7 Skrevet 11. mars 2006 Jeg spiser og drikker alt som lukter og ser greit ut, uansett hva datoen er. ← Samme her.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 Melk utgått på dato brukes kun til matlaging. Ikke sjans om jeg drikker et glass melk som har gått ut, uansett om den lukter og ser ok ut. Enig med Arkana når det gjelder egg, der bryr jeg meg ikke noe særlig om datomerkingen. ← Enig, jeg drikker/spiser ikke slikt på noen produkter, men til matlagingen (sauser osv.) går det fint for da varmer/koker man det opp.
Cata Skrevet 12. mars 2006 #9 Skrevet 12. mars 2006 Hvis den ser OK ut, lukter OK og smaker OK så bruker jeg den.
-Fisken- Skrevet 12. mars 2006 #10 Skrevet 12. mars 2006 Jeg spiser og drikker alt som lukter og ser greit ut, uansett hva datoen er. ← Jeg også.
koldbruna Skrevet 12. mars 2006 #11 Skrevet 12. mars 2006 Hvis den ser OK ut, lukter OK og smaker OK så bruker jeg den. ← Sier det samme
Susan Sto Helit Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 Hvis den ser OK ut, lukter OK og smaker OK så bruker jeg den. ← Henger meg på denne! Erfaringsmessig er skummetmelk den som har raskest fall i kvalitet. Dersom den er åpnet kan den fint være dårlig FØR dato. Dessuten smaker melk ofte litt "rart" før den går over til å være direkte vond både i lukt og smak. Bruker den alikevel frem til det siste stadiet.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 Q-melk holder seg også bedre enn Tine-melk.
Gjest baby-E Skrevet 13. mars 2006 #14 Skrevet 13. mars 2006 melkoprodukter som har gått over dato spiser jeg aldri.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 13. mars 2006 #15 Skrevet 13. mars 2006 Hvis den ser OK ut, lukter OK og smaker OK så bruker jeg den. ← Samme her. Men dersom jeg skal bruke melk i matlaging likevel når jeg har utgått melk, går denne i maten før den som ikke er utgått på dato. Drikker uansett omtrent aldri melk, så det er ikke et stort problem.
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2006 #16 Skrevet 13. mars 2006 Enig, hvis utseende, lukt og smak er som fersk melk betyr det bare en ting: produsenten har bomma på utgått-datoen. Dato på melk er vel fastsatt i noe regelverk eller lignende, vanligvis er lagringsfoholdene bedre enn dato-merkingen er utregna etter, og melken holder seg lenger.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #17 Skrevet 14. mars 2006 Q-melk holder seg også bedre enn Tine-melk. ← Er du en melkebonde som leverer til Q-meieriet eller....??
Nemmera Skrevet 14. mars 2006 #18 Skrevet 14. mars 2006 morsom du over... Har ikke tenkt over om den holder seg lenger, men smaker bedre,det gjør den Når det gjelder melk som er utgått på dato, så er det ikke farlig å drikke den hvis den lukter og smaker ok.. for da er den ikke for gammel egentlig. Vet også at det dessverre er mange egg som blir kastet fordi EU har tvunget på oss en regel om best før dato. Eggene holder visst egentlig så og så lenge etter den datoen som står på pakken (husker aldri hvor mye, så her går de dessverre i søpla)
Gjest Elfrida Skrevet 14. mars 2006 #19 Skrevet 14. mars 2006 Jeg syns også at Q-melken holder seg litt lenger, men jeg har ikke gjørt noen forsøk, det kan godt tenkes det er innbilning. Kan det ha noe med skrukorken å gjøre?
Frøken Labb Skrevet 14. mars 2006 #20 Skrevet 14. mars 2006 Vi har gjort forsøk på skolen, og jeg kan fortelle at melka er holdbar ca en uke lenger enn det står på kartongen. Så lenge den er oppbevart rikitg. Om melka har vært åpen en uke, stmmer ikke dette. Da er det datoen på katongen (som regel). Og jeg kan bekrefte at Q-melk holder seg lengre enn melk fra TINE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå