AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Del Skrevet 26. mars Jeg har en venninne som jeg traff første gang som voksen. Vi jobbet tett, dro på noen reiser sammen og fikk et nært venninneforhold til. Jeg ble veldig glad i henne. Hun ble ofte invitert til meg hvis jeg hadde venninne besøk, og også hun og etterhvert kjæresten i middagsbesøk hos meg. Jeg vet ikke hvor mange ganger hun har vært på middag hos meg, og andre anledninger. Hun har vært noen ganger hos meg i bursdager. Jeg har aldri vært i bursdag til henne. Helt greit, hun feirer nok ikke bursdagen utenom med nærmeste familie. Jeg har egentlig ikke tenkt over at hun ikke inviterer meg generelt. Jeg vet hun noen ganger har hatt venninner på besøk, men dette er venninner jeg til vanlig ikke omgåes med. Men jeg har tenkt litt da hvorfor ikke jeg var invitert, men har slått tanken vekk, da det ofte er mange forskjellige grunner til det. Vi mennesker er forskjellige. For jeg synes bare det er hyggelig å invitere forskjellige folk, og har invitert henne selv om hun ikke kjenner de fleste. Hun fikk sitt barn for omtrent 15 år siden, og spurte om jeg ville være fadder. Jeg takket ja. Hver bursdag og julaften har jeg gitt hennes barn bursdag og julegave. Selv om jeg nesten ikke kjenner barnet. Nesten alle gangene jeg har sett barnet har vært hos meg. Jeg har vært der en gang da v skulle gå en tur. Og så var jeg der en gang kort etter at hun fødte. Da hadde jeg selvsagt med noe selv til oss, og det var for å gjøre stas på dem. Nå skal barnet konfirmeres. Jeg er fadder. Hva gir jeg? Er litt rart å skulle gi en stor gave, da jeg ikke kjenner barnet. Men jeg er jo fadder. Så? Anonymkode: e986e...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annniii Skrevet 26. mars #2 Del Skrevet 26. mars Hadde lite kontakt uten om jul og bursdag med hun jeg var gudmor til også, jeg gav henne 1000kr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Del Skrevet 26. mars Er du invitert i konfirmasjonen? Anonymkode: 3df6b...634 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet 26. mars #4 Del Skrevet 26. mars Hadde gitt 1000 kr. og deretter tenkt "mission accomplished". Jeg slutter å gi gaver etter konfirmasjonen til fadderbarn/gudbarn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Del Skrevet 26. mars Blåsippa skrev (4 timer siden): Hadde gitt 1000 kr. og deretter tenkt "mission accomplished". Jeg slutter å gi gaver etter konfirmasjonen til fadderbarn/gudbarn. Hvorfor takker du ja om du ikke faktisk liker ungene (eller foreldrene)? Det ER lov til å takke nei. Mer høflig er det også, enn å takke ja og så ha som mål å gjøre en halvgod eller dårlig jobb. Ts: faddere gav 1000 kroner den gang jeg var konfirmert. Og det er 25 år siden. 25 år med inflasjon tilsier at å gi 1000 kroner nå er en direkte ufin lav sum gitt at du ikke enten er ufør eller student. (1000 kroner i året 2000 justert for inflasjon er nesten 2000 kroner, så jeg vil si det er en rund, lav, sum. 1000 er like ufint som 500 ville vært i år 2000 - og det var uten tvil ment som en fornærmelse.) Og, igjen: det er lov til å takke nei til slike oppgaver, om du tenker du ikke er interessert. Anonymkode: fb263...a7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #6 Del Skrevet 26. mars Blåsippa skrev (4 timer siden): Hadde gitt 1000 kr. og deretter tenkt "mission accomplished". Jeg slutter å gi gaver etter konfirmasjonen til fadderbarn/gudbarn. Enig her Anonymkode: 833b7...741 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Del Skrevet 27. mars Vi gir 1000 kr til fadderbarn. Anonymkode: 62a9c...c0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Del Skrevet 27. mars Hadde gitt 1500 Anonymkode: 1ca52...0ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Del Skrevet 27. mars Jeg hadde gitt 2000 kroner. Anonymkode: 9bada...35a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-mamma Skrevet 27. mars #10 Del Skrevet 27. mars Hvis jeg hadde vært invitert i konfirmasjonen hadde jeg gitt 1000kr. Uten å være invitert tror jeg 500kr. Jeg tenker det er et greit nivå siden du omtrent ikke har hatt kontakt med konfirmanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #11 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 23.06): Hvorfor takker du ja om du ikke faktisk liker ungene (eller foreldrene)? Det ER lov til å takke nei. Mer høflig er det også, enn å takke ja og så ha som mål å gjøre en halvgod eller dårlig jobb. Ts: faddere gav 1000 kroner den gang jeg var konfirmert. Og det er 25 år siden. 25 år med inflasjon tilsier at å gi 1000 kroner nå er en direkte ufin lav sum gitt at du ikke enten er ufør eller student. (1000 kroner i året 2000 justert for inflasjon er nesten 2000 kroner, så jeg vil si det er en rund, lav, sum. 1000 er like ufint som 500 ville vært i år 2000 - og det var uten tvil ment som en fornærmelse.) Og, igjen: det er lov til å takke nei til slike oppgaver, om du tenker du ikke er interessert. Anonymkode: fb263...a7d For noe vås! Tusen kroner i dag er like bra som både mindre og større summer, og det uansett hvilken livssituasjon en har! Anonymkode: 29309...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå