AnonymBruker Skrevet 26. mars #41 Del Skrevet 26. mars Tenker hvis du har lyst, så stol på deg selv. Er så mange, særlig her på kg som elsker å komme med negativ skremselspropaganda og si ting som de ikke tør å si ellers i livet. Mye frykt blant mange og fokus på det negative, men har du lyst så tenker jeg dette går helt fint jeg da. Anonymkode: aeb04...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #42 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenker hvis du har lyst, så stol på deg selv. Er så mange, særlig her på kg som elsker å komme med negativ skremselspropaganda og si ting som de ikke tør å si ellers i livet. Mye frykt blant mange og fokus på det negative, men har du lyst så tenker jeg dette går helt fint jeg da. Anonymkode: aeb04...2d2 Tusen takk for fin tilbakemelding. Det har du nok rett i. Det er vel noe i det at "hvis du vil ta feil valg, spør alle" men vanskelig å ikke be om råd fra de som har gått veien før også 😅 Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 27. mars #43 Del Skrevet 27. mars Anononyma skrev (På 26.3.2025 den 11.29): Har hørt begge deler. For noen familier er det barn nr 3 som gjør at hele familielogistikken rakner, for andre sklir bare barn nr 3 rett inn i flokken. Tror det viktigste er at dere tenker på hva som er viktig for dere og hvilke prioriteringer dere ønsker å gjøre for deres barn. Personlig tenker jeg at barn ikke har behov for å gå på håndball, fotball, basket og tennis. Jeg tror de får mer ut av å ha flere søsken. Men, det koster å stå i mot aktivitetspresset for både store og små. Vent et år til til yngste nærmer seg 2 og ta en fot i bakken da 😊 Øøøh, så barn skal ikke få lov til å utfolde seg, kjenne på mestring, lagånd, ha noe sosialt med vennene sine så lenge de har søsken å henge med? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 27. mars #44 Del Skrevet 27. mars (endret) got2go skrev (6 minutter siden): Øøøh, så barn skal ikke få lov til å utfolde seg, kjenne på mestring, lagånd, ha noe sosialt med vennene sine så lenge de har søsken å henge med? Selvfølgelig, men det må da holde å velge 1 aktivitet? Det er også karakter og styrke i å ta et valg og stå i det. Om barnet går på fotball og ikke liker det kan man heller diskutere å bytte til tennis, men jeg er ingen tilhenger av å sende barn avgjorde på all verdens aktiviteter hver eneste kveld av uka og kamper hver helg på bekostning av familiero - hvilket jeg også anser som en viktig verdi. Jeg sa aldri at barn ikke bør få oppleve mestring og glede i form av organisert aktivitet, men at de ikke trenger å ha 4 ulike. Endret 27. mars av Anononyma 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #45 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 11.08): Nei. Det har vi ikke, men det har vi ikke hatt med to heller.. Er forskjellen SÅ stor at en bør virkelig avstå fra et barn til pga dette? Anonymkode: 3958a...fce Jeg sier ikke at dere bør avstå fra det, det er det jo selvfølgelig hver enkelt som må vurdere. Men at de har opplevd overgangen fra 2 til 3 barn som overveldende og at det gikk fra håndterlig til for mye, det er sannheten for dem. Anonymkode: 73fa2...9af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #46 Del Skrevet 27. mars Jeg tror det går helt fint, og at ting vil naturlig justere seg. Det er mindre tid og ressurser på hvert barn, men det er ikke nødvendigvis et onde. Folk har større forventninger til oppfølging av barn, fritid, selvrealisering og alt. De jeg kjenner med tre barn har hjelp fra besteforeldre fordi "de må". Men min mor var ett av fem barn i sin oppvekst, og begge foreldrene jobbet fullt...Hun sier selv at hun hadde en fin barndom med mange lekekamerater. Foreldrene fasiliterte bare ikke så mye for dem. Anonymkode: e1a0a...15d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #47 Del Skrevet 27. mars Jeg har tre barn, og ingen hjelp fra familie, og det har aldri vært noe problem. Bor bra, så ungene kunne møte venner i nabolaget og også gå alene til skole og fritidsaktiviteter etterhvert. Det er likevel relativt krevende med tre barn, og en fordel at man går litt all in i noen år. Jeg liker at ungene er i flertall, og de har fått et veldig fint forhold seg imellom. Det er fint å tenke på at de har hverandre når vi en dag er borte (dette er kanskje litt flaks, man kan ikke forvente at de vil ha kontakt som store/voksne). Dette ville likevel ikke veid tungt hvis vi ikke hadde kapasitet til å følge dem opp ordentlig, da ville vi valgt å få bare to barn. Anonymkode: 6652b...799 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #48 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har tre barn, og ingen hjelp fra familie, og det har aldri vært noe problem. Bor bra, så ungene kunne møte venner i nabolaget og også gå alene til skole og fritidsaktiviteter etterhvert. Det er likevel relativt krevende med tre barn, og en fordel at man går litt all in i noen år. Jeg liker at ungene er i flertall, og de har fått et veldig fint forhold seg imellom. Det er fint å tenke på at de har hverandre når vi en dag er borte (dette er kanskje litt flaks, man kan ikke forvente at de vil ha kontakt som store/voksne). Dette ville likevel ikke veid tungt hvis vi ikke hadde kapasitet til å følge dem opp ordentlig, da ville vi valgt å få bare to barn. Anonymkode: 6652b...799 Tenker dette er avgjørende. Ser mange skriver om å kjøre til aktiviteter og alt som er hele ungdomstiden, men her vi bor er det kort avstand til hvert fall fotball, turn, håndball og diverse slik at barna kan gå. Vi gikk også. Mine barn er fortsatt små, så jeg skal ikke være så bastant, men må alle foreldre være tilstede på alle treningene? Holder det ikke som før at barna går, eller at man allierer seg med noen andre og bytter på å kjøre? Anonymkode: fe07b...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 27. mars #49 Del Skrevet 27. mars Anononyma skrev (3 timer siden): Selvfølgelig, men det må da holde å velge 1 aktivitet? Det er også karakter og styrke i å ta et valg og stå i det. Om barnet går på fotball og ikke liker det kan man heller diskutere å bytte til tennis, men jeg er ingen tilhenger av å sende barn avgjorde på all verdens aktiviteter hver eneste kveld av uka og kamper hver helg på bekostning av familiero - hvilket jeg også anser som en viktig verdi. Jeg sa aldri at barn ikke bør få oppleve mestring og glede i form av organisert aktivitet, men at de ikke trenger å ha 4 ulike. Nei, det har du rett i 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #50 Del Skrevet 27. mars Anononyma skrev (6 timer siden): Selvfølgelig, men det må da holde å velge 1 aktivitet? Det er også karakter og styrke i å ta et valg og stå i det. Om barnet går på fotball og ikke liker det kan man heller diskutere å bytte til tennis, men jeg er ingen tilhenger av å sende barn avgjorde på all verdens aktiviteter hver eneste kveld av uka og kamper hver helg på bekostning av familiero - hvilket jeg også anser som en viktig verdi. Jeg sa aldri at barn ikke bør få oppleve mestring og glede i form av organisert aktivitet, men at de ikke trenger å ha 4 ulike. Enig med deg! Ts AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror det går helt fint, og at ting vil naturlig justere seg. Det er mindre tid og ressurser på hvert barn, men det er ikke nødvendigvis et onde. Folk har større forventninger til oppfølging av barn, fritid, selvrealisering og alt. De jeg kjenner med tre barn har hjelp fra besteforeldre fordi "de må". Men min mor var ett av fem barn i sin oppvekst, og begge foreldrene jobbet fullt...Hun sier selv at hun hadde en fin barndom med mange lekekamerater. Foreldrene fasiliterte bare ikke så mye for dem. Anonymkode: e1a0a...15d Akkurat dét er en stressfaktor. At folk forventer himla mye idag, når barna antakelig hadde hatt det like bra uten like intens oppfølging og aktivitetsskjema.. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har tre barn, og ingen hjelp fra familie, og det har aldri vært noe problem. Bor bra, så ungene kunne møte venner i nabolaget og også gå alene til skole og fritidsaktiviteter etterhvert. Det er likevel relativt krevende med tre barn, og en fordel at man går litt all in i noen år. Jeg liker at ungene er i flertall, og de har fått et veldig fint forhold seg imellom. Det er fint å tenke på at de har hverandre når vi en dag er borte (dette er kanskje litt flaks, man kan ikke forvente at de vil ha kontakt som store/voksne). Dette ville likevel ikke veid tungt hvis vi ikke hadde kapasitet til å følge dem opp ordentlig, da ville vi valgt å få bare to barn. Anonymkode: 6652b...799 Så fint! Synes det er litt vanskelig å vite hvor stor forskjell i kapasitet som kreves av 2 vs 3 😅 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenker dette er avgjørende. Ser mange skriver om å kjøre til aktiviteter og alt som er hele ungdomstiden, men her vi bor er det kort avstand til hvert fall fotball, turn, håndball og diverse slik at barna kan gå. Vi gikk også. Mine barn er fortsatt små, så jeg skal ikke være så bastant, men må alle foreldre være tilstede på alle treningene? Holder det ikke som før at barna går, eller at man allierer seg med noen andre og bytter på å kjøre? Anonymkode: fe07b...3f6 Vi bor nærme både treningshall, baner osv så tenker at sånne ting bør gå bra såfremt vi ikke må være tilstede på alt hele tiden- er det virkelig vanlig når barna begynner å komme oppi barneskolen? Anonymkode: 3958a...fce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #51 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 19.38): Hvor gamle er dere? Vi har 4 barn men valgte bevisst å ikke få tette barn. Da ble det ikke slitsomt. Anonymkode: 1dc63...2e2 Hvor mange år i mellom mener du med ikke tette? Anonymkode: 15b17...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #52 Del Skrevet 27. mars Har hatt samme spørsmål og sikkert samme tråd omtrent tidligere. Vi falt på at ønsket om flokken, mange rundt bordet og drømmen om et barn til var størst og mest riktig. Så jeg sitter her 11 uker på vei med to barn som kommer til å være 2,5 og 5 når minsten kommer. Ferier og hotellrom og bil skremmer meg ikke, heller ikke økonomi, men jeg ser selvfølgelig for meg at det i perioder blir veldig hektisk å være sjåfør for tre aktive (?) barn. Og i motsetning til deg så a tenker jeg ganske mye på dette med barnevakt, og at det er tyngre å ha tre enn to på besøk for besteforeldre osv. Det som likevel tippet vektskålen i retning nummer tre var et felles ønske og det faktum at vi samarbeider så utrolig godt om barna, forholdet vårt har utelukkende blitt sterkere etter barn og vi har ønsker å gå inn i denne «utfordringen» sammen. Anonymkode: 76991...ef4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #53 Del Skrevet 27. mars Vi ville også ha tre, og kjenner mange som har tre (og enda tettere i alder enn våre). så vi bestemte oss for å kjøre på! Om noen uker er vi trebarnsforeldre, så blir spennende. De andre barna blir jo eldre og klarer stadig mer selv. Og det er mye glede i å ha liv og røre i hjemmet 🥰 Anonymkode: a51be...031 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #54 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Enig med deg! Ts Akkurat dét er en stressfaktor. At folk forventer himla mye idag, når barna antakelig hadde hatt det like bra uten like intens oppfølging og aktivitetsskjema.. Så fint! Synes det er litt vanskelig å vite hvor stor forskjell i kapasitet som kreves av 2 vs 3 😅 Vi bor nærme både treningshall, baner osv så tenker at sånne ting bør gå bra såfremt vi ikke må være tilstede på alt hele tiden- er det virkelig vanlig når barna begynner å komme oppi barneskolen? Anonymkode: 3958a...fce Her på KG høres det ut som om kvelden forsvinner for hele familien når den ene ungen skal på en aktivitet. Jeg har som sagt ikke barn i den alderen, men det var ikke vanlig å ha med foreldre på fotballtrening da jeg var liten f.eks. Alle gikk dit selv eller ble kjørt dit og satt av. Anonymkode: fe07b...3f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 28. mars #55 Del Skrevet 28. mars Mange foreldre i dag har ekstremt høye krav til seg selv, noe som skaper både slitne foreldre og krevende barn. Det er IKKE meninga at det å ha to eller tre friske unger skal slite ut foreldrene. Anbefaler denne artikkelen: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-foreldre/intensivt-foreldreskap-er-blitt-den-nye-barneoppdragelsen/2411388 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #56 Del Skrevet 28. mars Gå for 3! Det er det beste vi har gjort, å ikke høre på alle negative folk. Du angrer om du ikke får nr 3 når du har et sterkt ønske. Det gjorde familien vår komplett😊 Anonymkode: 2f1a2...bae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #57 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har hatt samme spørsmål og sikkert samme tråd omtrent tidligere. Vi falt på at ønsket om flokken, mange rundt bordet og drømmen om et barn til var størst og mest riktig. Så jeg sitter her 11 uker på vei med to barn som kommer til å være 2,5 og 5 når minsten kommer. Ferier og hotellrom og bil skremmer meg ikke, heller ikke økonomi, men jeg ser selvfølgelig for meg at det i perioder blir veldig hektisk å være sjåfør for tre aktive (?) barn. Og i motsetning til deg så a tenker jeg ganske mye på dette med barnevakt, og at det er tyngre å ha tre enn to på besøk for besteforeldre osv. Det som likevel tippet vektskålen i retning nummer tre var et felles ønske og det faktum at vi samarbeider så utrolig godt om barna, forholdet vårt har utelukkende blitt sterkere etter barn og vi har ønsker å gå inn i denne «utfordringen» sammen. Anonymkode: 76991...ef4 Så fint å høre gratulerer med graviditeten! Det med barnevakt er for vår del pga at vi ikke har noe særlig tilbud om det i utgangspunktet 😅 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi ville også ha tre, og kjenner mange som har tre (og enda tettere i alder enn våre). så vi bestemte oss for å kjøre på! Om noen uker er vi trebarnsforeldre, så blir spennende. De andre barna blir jo eldre og klarer stadig mer selv. Og det er mye glede i å ha liv og røre i hjemmet 🥰 Anonymkode: a51be...031 Gratulerer så gøy! Blir det stort alderspenn mellom de? AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her på KG høres det ut som om kvelden forsvinner for hele familien når den ene ungen skal på en aktivitet. Jeg har som sagt ikke barn i den alderen, men det var ikke vanlig å ha med foreldre på fotballtrening da jeg var liten f.eks. Alle gikk dit selv eller ble kjørt dit og satt av. Anonymkode: fe07b...3f6 Det er sånn jeg også tolker det og jeg kan helt ærlig ikke se hvordan det skal være tilfelle. Men igjen, jeg er selvsagt villig til å ofre noen kvelder for barnas aktiviteter! Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #58 Del Skrevet 28. mars Uanonym bruker skrev (43 minutter siden): Mange foreldre i dag har ekstremt høye krav til seg selv, noe som skaper både slitne foreldre og krevende barn. Det er IKKE meninga at det å ha to eller tre friske unger skal slite ut foreldrene. Anbefaler denne artikkelen: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-foreldre/intensivt-foreldreskap-er-blitt-den-nye-barneoppdragelsen/2411388 Interessant, jeg er enig - og tenker at det er rart hvordan kravene har blitt så høye på så kort tid egentlig.. når man har klær, mat og husrom og kjærlighet til alle bør vel det være en fin familie å vokse opp i. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Gå for 3! Det er det beste vi har gjort, å ikke høre på alle negative folk. Du angrer om du ikke får nr 3 når du har et sterkt ønske. Det gjorde familien vår komplett😊 Anonymkode: 2f1a2...bae Så hyggelig ❤️❤️❤️ Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #59 Del Skrevet 28. mars Hvis du er sliten med to, så kommer du til å bli enda mer sliten med tre. Hvorfor vil du det? Anonymkode: 144b8...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #60 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du er sliten med to, så kommer du til å bli enda mer sliten med tre. Hvorfor vil du det? Anonymkode: 144b8...f04 Fordi jeg synes gledene med ungene oppveier for det som er slitsomt. Og fordi jeg tenker at de får glede av hverandre og vi får glede av flokken vår. Og prøver å tenke litt forbi de mest intense småbarnsårene og se mer mot hvor gøy det er å være sammen med dem når de begynner å bli 4-5 år og oppover og får egne personligheter. Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå