AnonymBruker Skrevet 26. mars #21 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 10.43): Tenk mer fornuftig enn med følelser. Hva har dere kapasitet til? Går hverdagen deres rundt? Har dere ork og økonomi til å få et barn til? Det er mye å følge opp etterhvert som barna blir eldre. Om noen av barna støter på noe utfordringer etterhvert. Eller om tredjemann blir født med diagnose. Har dere kapasitet til det? Hva hvis forholdet skulle ryke, har dere kapasitet til tre barn da? Eller hva hvis en av dere skulle bli langvarig syk. Dette er ting man ikke er sikret for å slippe unna. Så smart å ha med seg i tankene, når man planlegger livet. Men er alt på stell og du ser at dere vil takle alle situasjoner som kan oppstå, så kjør på. Anonymkode: b92b4...11c Ekspander Takk for innspill. Dette er ting vi har tenkt på men samtidig føler jeg at en ikke kan skjerme seg mot alt uansett. Økonomi og plass har vi naturligvis men aspekter som diagnose og helse er jo ikke noe jeg kan forutse. AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 10.57): 5 år nå? Kanskje 7 år når barn nr 3 blir født. I full gang med f.eks fotball to ganger i uka. Og da er den som nå er ett år blitt tre år. Det er mange idrettsaktiviteter der det er ønsket at foreldre er tilstede på trening og kamper. Når eldste er ca 13, så er de to yngste i full gang med aktiviteter. Bor dere nært alt, eller må barn kjøres i mange år? Det er ganske vesentlig. Bor man på landet, så skal man gjerne langt avgårde på kamper i lagidrett. Mindre kjøring om barnet velger kulturskole eller korps, sikkert. Anonymkode: c1e65...7dd Ekspander Vi bor nært alt, både skole, aktivitetsområdene, sentrum osv. AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 11.21): Vi har fire og opplever det som relativt smertefritt. Stor spredning da, da de er 10, 8, 6 og 1. De har engasjerte besteforeldre på begge sider, men vi har ikke behov for mye hjelp i hverdagen. De er mye sammen med barnebarna, både enkeltvis og samlet, men det er fordi de ønsker det. Hender jo selvfølgelig at noen må «være med på lasset» til treninger osv. men det tenker jeg at de ikke tar skade av. Største utfordringen var å finne stor nok bil. Skal sies at jeg er lærer, og vi slipper dermed unna stresset med å finne barnepass i ferier. Anonymkode: 9a98f...e72 Ekspander Jeg tenker også at de må tåle å ta del i noe av søskenene sine aktiviteter, hvorfor skal ikke det gå bra egentlig takk for positivt innspill AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 11.33): Logistikken går opp enn så lenge hos oss med 3 barn, uten hjelp fra besteforeldre osv. Men hadde jeg valgt om igjen hadde jeg ikke fått det tredje barnet. Misforstå meg rett: kunne ikke tenkt meg å ikke hatt barnet, men fy søren så mye mer arbeid, følelsen av å aldri strekke til, være i undertall som voksne. DET var helt enormt mye verre enn jeg så for meg det skulle være. Jeg håper det går seg mer til etterhvert da minste fortsatt er under året. for oss så har ikke minste bare glidd inn i flokken. De andre barna er 4 og 5 år, og de krever noe helt annet enn babyen. men den følelsen av å aldri strekke til er absolutt den verste Anonymkode: b336d...d5c Ekspander Så leit å høre, sender en klem og takker for innspill Anonymkode: 3958a...fce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #22 Del Skrevet 26. mars Jeg har 4 barn på 5-9-11-15 år og synes det er helt perfekt. de 3 yngste har en aktivitet hver. 9 og 11 åringen har fotball 2 dager i uker + kamper. jeg er glad jeg ikke fikk barna tettere:) de to første ble iitt lenger i mellom enn vi håpte på, så vi «safet» med tredje, så gikk det raskere, så de ble akkurat 2 år i mellom. Skulle egentlig bare ha 3 barn, men så gikk det så fint. Så etter noen år tenkte vi hvorfor ikke gå for nr4:) mitt råd er, ikke få flere barn enn du tenker du kan greie alene. Om samboer er på jobbreiser eller du blir alene. Anonymkode: bcec7...426 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #23 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 11.40): Jeg har 4 barn på 5-9-11-15 år og synes det er helt perfekt. de 3 yngste har en aktivitet hver. 9 og 11 åringen har fotball 2 dager i uker + kamper. jeg er glad jeg ikke fikk barna tettere:) de to første ble iitt lenger i mellom enn vi håpte på, så vi «safet» med tredje, så gikk det raskere, så de ble akkurat 2 år i mellom. Skulle egentlig bare ha 3 barn, men så gikk det så fint. Så etter noen år tenkte vi hvorfor ikke gå for nr4:) mitt råd er, ikke få flere barn enn du tenker du kan greie alene. Om samboer er på jobbreiser eller du blir alene. Anonymkode: bcec7...426 Ekspander Så fint å høre at det går bra for dere Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #24 Del Skrevet 26. mars Jeg har tre barn alene med litt hjelp. Mine barn får gå på en fritidsaktivitet frem til de kan sykle til aktivitetene alene. Det hjelper og ettermiddagene våre er helt fine! Anonymkode: 07b41...8d3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #25 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 10.31): Tusen takk for utfyllende svar. For min del er det mest aktuelt å få den tredje sånn at nr to er 2.5-3 år, for det ser jeg hadde vært en fin alder for å få nr to men pga utenforstående faktorer fikk vi ikke det til, så ble litt større avstand enn planlagt. Men, da er jo gjerne nr 2 blitt såpass "lett å snakke til" og nærmer seg kanskje bleieslutt osv erfaringsmessig. Dere opplever ikke at det er utfordrende eller problematisk mtp aktiviteter osv? Jeg synes folk i fora er så utpreget negative til et tredje barn siden vi ikke har tilgang på mye barnepass osv, men jeg tenker at en har jo uansett ansvar for sine egne barn så en må jo legge opp hverdagen deretter.. Anonymkode: 3958a...fce Ekspander Nei, synes ikke det er problematisk med aktiviteter egentlig. Klart man må begrense litt, både pga økonomi og logistikk. Men vi samkjører mye med barnas venner. Og unngår aktiviteter der det er opplegg i helgene, fordi både vi og barna liker å ha helgene fri til egne ting. Vi liker å ha fritid, og jeg tror det er sunt for barna å ikke gå på så mye organiserte aktiviteter. Eldste på 12 har tre ting nå, og det er egentlig litt mye. Men hun har heldigvis sagt at hun vil slutte på den ene etter sommerferien. Vi har aldri hatt mye barnepass og synes ikke det er et stort behov heller. Men vi har folk som kan stille opp om det er noe spesielt. Anonymkode: 9a6bf...dd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #26 Del Skrevet 26. mars Vi er 5 søsken, og hadde ikke noe besteforeldre i nærheten da vi vokste opp. Pappa var den eneste som jobbet (i småbarnsalderen), og det gikk helt fint! Man MÅ ikke ha haugevis av aktiviteter og slik.. man kan fint finne på ting sammen med barna istedenfor. Barna har også mye glede av hverandre, selv om det kan bli litt tøft på starten. Vi hadde alltid hverandre å leke med og savnet ingenting. også nå i voksen alder er vi fortsatt veldig nære hverandre. Søsken er så sykt godt å ha. Anonymkode: 58c82...f81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #27 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 11.53): Nei, synes ikke det er problematisk med aktiviteter egentlig. Klart man må begrense litt, både pga økonomi og logistikk. Men vi samkjører mye med barnas venner. Og unngår aktiviteter der det er opplegg i helgene, fordi både vi og barna liker å ha helgene fri til egne ting. Vi liker å ha fritid, og jeg tror det er sunt for barna å ikke gå på så mye organiserte aktiviteter. Eldste på 12 har tre ting nå, og det er egentlig litt mye. Men hun har heldigvis sagt at hun vil slutte på den ene etter sommerferien. Vi har aldri hatt mye barnepass og synes ikke det er et stort behov heller. Men vi har folk som kan stille opp om det er noe spesielt. Anonymkode: 9a6bf...dd6 Ekspander Takk for god informasjon! Jeg er enig i det du skriver her. AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 12.04): Vi er 5 søsken, og hadde ikke noe besteforeldre i nærheten da vi vokste opp. Pappa var den eneste som jobbet (i småbarnsalderen), og det gikk helt fint! Man MÅ ikke ha haugevis av aktiviteter og slik.. man kan fint finne på ting sammen med barna istedenfor. Barna har også mye glede av hverandre, selv om det kan bli litt tøft på starten. Vi hadde alltid hverandre å leke med og savnet ingenting. også nå i voksen alder er vi fortsatt veldig nære hverandre. Søsken er så sykt godt å ha. Anonymkode: 58c82...f81 Ekspander Så fint å høre, er sånn jeg også tenker om saken- selv om jeg kommer til å måtte jobbe så her blir det 2 foreldre i jobb men heldigvis med fleksible dager. Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #28 Del Skrevet 26. mars Det er stor forskjell på to og tre barn. - mye dyrere. Spesielt mtp bil, og spesielt når ungene blir større (tenåringer). Det blir bare dyrere og dyrere jo eldre de blir. Jeg trodde det ikke selv da jeg hadde barnehagebarn, da tenkte jeg at barnehageregningen kan ikke toppes. Men jeg tok feil! - barnepass blir mye vanskeligere med tre enn med to. Mange har ikke kapasitet til å passe tre barn. - mye mer oppfølging med lekser og aktiviteter. Dere er ikke der nå, men kommer dit snart. - dere vet aldri hva dere får. Vår tredjemann har fått en autismespekterdiagnose. Hvis jeg kunne gått tilbake i tid, hadde jeg stoppet på to. Anonymkode: 580dd...8d5 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #29 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 10.24): Her er jeg enig, for selvfølgelig blir det tøft hvis vi skal ha 3 aktiviteter på hvert barn og konstant jag etter at noe skal skje, men jeg forstår ikke hvorfor folk mener at man må ha så stort nettverk for å oppdra 3 barn? Den største er jo veldig selvstendig før neste kommer i vårt tilfelle i så fall, og siden barnet ønsker flere søsken så kan det jo fremstå som at barnet selv synes det har det bra selv om vi må dele på både tid og ressurser mellom de to vi har til nå.. Anonymkode: 3958a...fce Ekspander Med større aldersforskjell kommer også ulike behov og større behov for å dele seg. Det er krevende. Jeg snakker av erfaring… Hva et barn på fem år ønsker er helt irrelevant. Det blir som å spørre om ungen vil ha en kanin. Selvsagt sier ungen ja. Det er foreldrene som skal ha ansvaret for den kaninen. Det er ikke barnets avgjørelse. Barnet skjønner ikke hva det innebærer å få et søsken. Anonymkode: 580dd...8d5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #30 Del Skrevet 26. mars Hvor gamle er dere? Vi har 4 barn men valgte bevisst å ikke få tette barn. Da ble det ikke slitsomt. Anonymkode: 1dc63...2e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #31 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.33): Det er stor forskjell på to og tre barn. - mye dyrere. Spesielt mtp bil, og spesielt når ungene blir større (tenåringer). Det blir bare dyrere og dyrere jo eldre de blir. Jeg trodde det ikke selv da jeg hadde barnehagebarn, da tenkte jeg at barnehageregningen kan ikke toppes. Men jeg tok feil! - barnepass blir mye vanskeligere med tre enn med to. Mange har ikke kapasitet til å passe tre barn. - mye mer oppfølging med lekser og aktiviteter. Dere er ikke der nå, men kommer dit snart. - dere vet aldri hva dere får. Vår tredjemann har fått en autismespekterdiagnose. Hvis jeg kunne gått tilbake i tid, hadde jeg stoppet på to. Anonymkode: 580dd...8d5 Ekspander En ting til mtp økonomi: «Alt» er lagt opp til to voksne+ to barn. Med tre barn funker ikke lenger familiebilletter mange steder. Ferier blir veldig mye dyrere - et familie rom på hotell funker ikke, man må ha to rom (dobbelt så dyrt) eller en leilighet (dyrt). Anonymkode: 580dd...8d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #32 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.39): En ting til mtp økonomi: «Alt» er lagt opp til to voksne+ to barn. Med tre barn funker ikke lenger familiebilletter mange steder. Ferier blir veldig mye dyrere - et familie rom på hotell funker ikke, man må ha to rom (dobbelt så dyrt) eller en leilighet (dyrt). Anonymkode: 580dd...8d5 Ekspander *familierom Anonymkode: 580dd...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #33 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.33): Det er stor forskjell på to og tre barn. - mye dyrere. Spesielt mtp bil, og spesielt når ungene blir større (tenåringer). Det blir bare dyrere og dyrere jo eldre de blir. Jeg trodde det ikke selv da jeg hadde barnehagebarn, da tenkte jeg at barnehageregningen kan ikke toppes. Men jeg tok feil! - barnepass blir mye vanskeligere med tre enn med to. Mange har ikke kapasitet til å passe tre barn. - mye mer oppfølging med lekser og aktiviteter. Dere er ikke der nå, men kommer dit snart. - dere vet aldri hva dere får. Vår tredjemann har fått en autismespekterdiagnose. Hvis jeg kunne gått tilbake i tid, hadde jeg stoppet på to. Anonymkode: 580dd...8d5 Ekspander Det er mye sannhet her ja, og absolutt noe som må med i vurderingen. Akkurat bilen vår er stor nok, huset også, Barnepass har vi ikke uansett. AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.36): Med større aldersforskjell kommer også ulike behov og større behov for å dele seg. Det er krevende. Jeg snakker av erfaring… Hva et barn på fem år ønsker er helt irrelevant. Det blir som å spørre om ungen vil ha en kanin. Selvsagt sier ungen ja. Det er foreldrene som skal ha ansvaret for den kaninen. Det er ikke barnets avgjørelse. Barnet skjønner ikke hva det innebærer å få et søsken. Anonymkode: 580dd...8d5 Ekspander Det er det nok, men som i alle andre familier må det vel gå an å "henge på" en trening eller evt gjøre omprioriteringer? Jeg forstår det men det er ikke sånn vi har spurt, barnet sier det uoppfordret, og er selfølgelig ikke derfor vi hovedsakelig vurderer det. AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.38): Hvor gamle er dere? Vi har 4 barn men valgte bevisst å ikke få tette barn. Da ble det ikke slitsomt. Anonymkode: 1dc63...2e2 Ekspander Er tidlig i 30årene men vil gjerne ikke vente mer enn 2-2.5 år Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #34 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.39): En ting til mtp økonomi: «Alt» er lagt opp til to voksne+ to barn. Med tre barn funker ikke lenger familiebilletter mange steder. Ferier blir veldig mye dyrere - et familie rom på hotell funker ikke, man må ha to rom (dobbelt så dyrt) eller en leilighet (dyrt). Anonymkode: 580dd...8d5 Ekspander Tja. Vi har alltid hatt dobbeltrom med to dobbeltsenger pluss barneseng (gratis på de fleste hotell). Ellers er det vel ikke akkurat hotellrom det står og faller på når man bestemmer antall barn. Det er mange måter å reise på ferie og overnatting. Telttur, campinghytter, airbnb, bos hos familie++ Anonymkode: 9a6bf...dd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #35 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 19.37): Tja. Vi har alltid hatt dobbeltrom med to dobbeltsenger pluss barneseng (gratis på de fleste hotell). Ellers er det vel ikke akkurat hotellrom det står og faller på når man bestemmer antall barn. Det er mange måter å reise på ferie og overnatting. Telttur, campinghytter, airbnb, bos hos familie++ Anonymkode: 9a6bf...dd6 Ekspander Ts her - glemte å nevne at vi reiser uansett på campingferier så det problemet angår jo faktisk ikke oss det minste 😅 Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #36 Del Skrevet 26. mars Har bare en 1-åring nå, men jeg har alltid sett for meg 3 og ønsker det! Sikkert fordi jeg er fra en flokk på 3 selv. Jeg kjenner flere som har 3 hvor det går strålende og mange av de sier det samme: «Den største overgangen er 0 til 1, kanskje 1-2, men at med 3 mann så flyter h*n med. Om man har små barn er det kaos uansett i den perioden, men man får mye igjen for det senere»🩷 hvis dere føler dere har kapasitet, økonomi, kjærlighet og hus-/hjerterom til alle 3, så kjør på tenker jeg🥰 men jeg personlig ville nok ikke drøyd for lenge. Småbarnsperioden er så hektisk og det blir lettere jo eldre yngstemann er Anonymkode: c634e...02c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #37 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 20.09): Har bare en 1-åring nå, men jeg har alltid sett for meg 3 og ønsker det! Sikkert fordi jeg er fra en flokk på 3 selv. Jeg kjenner flere som har 3 hvor det går strålende og mange av de sier det samme: «Den største overgangen er 0 til 1, kanskje 1-2, men at med 3 mann så flyter h*n med. Om man har små barn er det kaos uansett i den perioden, men man får mye igjen for det senere»🩷 hvis dere føler dere har kapasitet, økonomi, kjærlighet og hus-/hjerterom til alle 3, så kjør på tenker jeg🥰 men jeg personlig ville nok ikke drøyd for lenge. Småbarnsperioden er så hektisk og det blir lettere jo eldre yngstemann er Anonymkode: c634e...02c Ekspander Takk for tilbakemelding! Kjekt å høre en sånn vinkling også ❤️ Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 26. mars #38 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 10.08): Nei. Det har vi ikke, men det har vi ikke hatt med to heller.. Er forskjellen SÅ stor at en bør virkelig avstå fra et barn til pga dette? Anonymkode: 3958a...fce Ekspander Ta med i betraktningen at det KAN bli tvillinger evnt barn med utfordringer , evnt det kan gå kjempefint . Sjansespill . Men har du lyst har du lov😊 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #39 Del Skrevet 26. mars NiceOrNothing skrev (På 26.3.2025 den 20.16): Ta med i betraktningen at det KAN bli tvillinger evnt barn med utfordringer , evnt det kan gå kjempefint . Sjansespill . Men har du lyst har du lov😊 Ekspander Sant det, men samtidig er det vel synd å la være pga noe som like gjerne ikke kan skje? Anonymkode: 3958a...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 26. mars #40 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 20.28): Sant det, men samtidig er det vel synd å la være pga noe som like gjerne ikke kan skje? Anonymkode: 3958a...fce Ekspander Ja, det er jo bare å hoppe i det, oftest går det jo bra . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå