Gå til innhold

Dyrt å være singel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er dyrt å være singel. Alt fra mat til bolig. Billigere å være to.

Betyr det at det er enda billigere å være tre eller fire? Hvor går grensa for at gruppen blir så stor at den ikke lenger har stordriftsfordeler?

Anonymkode: 60aba...865

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke billigere å være tre og fire hvis de to siste er barna deres.

Anonymkode: 46edd...0de

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke billigere å være tre og fire hvis de to siste er barna deres.

Anonymkode: 46edd...0de

Det er en stor forskjell på å være en voksen og to barn, og to voksne og to barn. Med en voksen, er det selvsagt mye knappere marginer økonomisk, enn om familien har inntekt fra to voksne. 

Stort sett er enkelte summer helt like, uavhengig av hvor mange voksne en familie består av: forsikring på bil, innbo, hus og reise, kommunale avgifter, felleskostnad (hvis man bor i sameie/borettslag), abonnement på tv og internet, vedlikeholdsbehov av boligen, oppvarming, drivstoff til bil  osv.

Så går det kanskje litt mer varmt vann og noe mer til mat og klær med en ekstra voksen. Men det er veldig lite, sett i forhold til den ekstra inntekten voksen nr 2 bringer inn i husholdningens økonomi.

Anonymkode: e981f...2f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i hvert fall billigere for meg å være alene voksen. Jeg har ikke veldig lite krav. Ikke drikker jeg alkohol. Og middager til meg selv er f.eks linser, spagetti, og billige ting. Sjelden til aldri kjøper jeg kjøtt til meg selv. Har ikke bil.

Mens når jeg er med kjæresten, føler jeg at jeg må spleise på drivstoff, middager, og vi finner på mer. Men det er jo selvsagt kjekt det og.

Anonymkode: 97cc3...ce4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk på en ting.. Noen menn er jævla dyre i drift.

Min eks var en sløser uten sidestykke. Stadig nye ideer om hobbyer som alltid skulle ha det beste utstyret. Ikke snakk om å drikke vanlig øl i helgene, men snobbe øl fra diverse bryggeri til en formue for flasken.

Stadig nye klær, taxi, duppeditter og smøring av eget ego.

Vi blødde penger.

Jeg tjener mindre enn han, men du verden kontoen min var glad når han forsvant.

Anonymkode: 7dee0...00b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er faktisk ikke det. Greia er at når dere er to, begynner utgiftene løpe. Det er mye enklere å gå ut og spise hvis man er to. Det er mye enklere å bestemme seg for å reise når man er to. Konserter, festivaler, eller teater eller shopping. Bor man alene, er det sjeldent man drar en plass bare alene? Men det blir mer av det så fort man er et par. Men par, de lager også barn. Og derfra utgiftene blir ubegrenset. Man trenger større hus, større bil, så er det barnehage, SFO alle aktiviteter og det blir bare verre med årene. 

Det at man må betale alene for 40 kvadrat, når man er alene, er ingenting i forhold til at man plutselig må betale for halvparten av et hus på 200+ kvadrat, fordi man er nå, men bare to som betaler 😅

Anonymkode: 20ed6...701

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er faktisk ikke det. Greia er at når dere er to, begynner utgiftene løpe. Det er mye enklere å gå ut og spise hvis man er to. Det er mye enklere å bestemme seg for å reise når man er to. Konserter, festivaler, eller teater eller shopping. Bor man alene, er det sjeldent man drar en plass bare alene? Men det blir mer av det så fort man er et par. Men par, de lager også barn. Og derfra utgiftene blir ubegrenset. Man trenger større hus, større bil, så er det barnehage, SFO alle aktiviteter og det blir bare verre med årene. 

Det at man må betale alene for 40 kvadrat, når man er alene, er ingenting i forhold til at man plutselig må betale for halvparten av et hus på 200+ kvadrat, fordi man er nå, men bare to som betaler 😅

Det er vel ingen grunn til å sitte inne å sture selvom en er alene?

Jeg er på minst like mye konserter, turer i inn/utland som singel som da jeg hadde kjæreste. Det som begrenser meg er tiden jeg har til rådighet, og jeg må fortsatt jobbe samme antall timer uten kjærste som med. 😀

Så lange du/dere kan bo i samme hus vil jeg si at det stort sett lønner seg økonomisk for hver enkelt om en spleiser på utgiftene.

Men hvordan det psykososiale blir om det plutselig skulle bo 5 andre i huset mitt i tillegg til meg tviler jeg sterkt på om jeg syns at hadde vært verdt de pengene jeg sparte.

Anonymkode: cdaa6...55c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dyrt å være singel. Alt fra mat til bolig. Billigere å være to.

Betyr det at det er enda billigere å være tre eller fire? Hvor går grensa for at gruppen blir så stor at den ikke lenger har stordriftsfordeler?

Anonymkode: 60aba...865

Om det er snakk om tre eller fire voksne hvor alle tjener penger og er bidragsytere, så er det klart det er billigere jo flere man er. SÅ SANT alle de involverte har et likt syn på økonomi og forbruk, like interesser, lik appetitt og like verdier.
Altså, at man er helt enige om hvor mye som brukes på mat, strøm og andre ting, at ingen har noen dyre hobbyer eller interesser som går ut over noen av de andre, at alle spiser den samme maten og like mengder osv.

Men det er jo ikke realistisk i den virkelige verden, så for mange er det heller lønnsomt å være singel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mye enklere å gå ut og spise hvis man er to. Det er mye enklere å bestemme seg for å reise når man er to. Konserter, festivaler, eller teater eller shopping. Bor man alene, er det sjeldent man drar en plass bare alene. 

Single har også venner og sosial omgang... Og joda, man kan helt fint både reise og gjøre andre ting på egen hånd også.  Jeg tror jeg som singel i 30- og 40-årene har brukt mye mer penger på både måltider ute, kultur og reising enn mange av par-venne mine. Men dette er uansett utgifter man velger selv og betaler pr person, det er strengt tatt ikke så relevant for spørsmål om stordriftsfordeler og delte levekårsutgifter.

Det er fint plass til to i min leilighet, selvfølgelig hadde det blitt billigere for meg å ha en samboer å dele utgifter til drift og vedlikehold med. Om det å være i et forhold også ville medført endringer i valg og prioriteringer som igjen ville påvirket pengebruk er jo sn annen sak.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forresten ikke noe jeg bare finner på, så dere trenger ikke å krangle på det. Det er faktum og statistikk at par bruker mer penger enn single personer, på reise, shopping, underholdning og det å spise ute. Og det at dere personlig føler at dere bruker like mye som single, har ikke noe å si. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det er faktisk ikke det. Greia er at når dere er to, begynner utgiftene løpe. Det er mye enklere å gå ut og spise hvis man er to. Det er mye enklere å bestemme seg for å reise når man er to. Konserter, festivaler, eller teater eller shopping. 😅

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Haha, HVA slags syn har du på de som bor alene? Hørt om venner, familie og dating? Wow. Er mye mer hjemme nå som jeg nylig har fått meg samboer.

Anonymkode: 2ebee...fad

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er forresten ikke noe jeg bare finner på, så dere trenger ikke å krangle på det. Det er faktum og statistikk at par bruker mer penger enn single personer, på reise, shopping, underholdning og det å spise ute. Og det at dere personlig føler at dere bruker like mye som single, har ikke noe å si. 

Hvis du viser til fakta og statistikk på dette må du også vise det frem. Dette er jo bare tull.

Anonymkode: 2ebee...fad

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke dyrt å være singel, det er dyrt å bo aleine (sånn når vi snakker faste utgifter).

Ellers påvirker man jo hverandre gjensidig. Jeg er særboer, men min kjære er en gnien arbeidsnarkoman som legger alt i aksjer og bolig. Så jeg også jobber mye nå, og prøver å bli stadig bedre på å spare. Med eksen gikk vi mye ut og koste oss, og da løp pengene. I år skal jeg ikke ta ut sommerferie og kun jobbe på deltidsjobben. Jeg blir motivert av ham til å ta sunne valg. 

Anonymkode: eea73...9f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Husk på en ting.. Noen menn er jævla dyre i drift.

Min eks var en sløser uten sidestykke. Stadig nye ideer om hobbyer som alltid skulle ha det beste utstyret. Ikke snakk om å drikke vanlig øl i helgene, men snobbe øl fra diverse bryggeri til en formue for flasken.

Stadig nye klær, taxi, duppeditter og smøring av eget ego.

Vi blødde penger.

Jeg tjener mindre enn han, men du verden kontoen min var glad når han forsvant.

Anonymkode: 7dee0...00b

Dette. Menn eter også mye og skal dele "likt" allikevel. Fyren jeg bodde med gadd ikke å komme hjem heller men ble på jobben og spiste ikke maten jeg lagde. Så vi kastet ekstremt mye mat. Og han kjøpte frokost hver dag, svææære baguetter.. 

Anonymkode: 9189a...5d0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg var det billigere å bo alene før jeg ble sammen med mannen og fikk barn. Brukte mer penger da jeg ble samboer, fordi vi gjorde ting, koste oss, måtte kjøpe større bosted ++. Så kom barna og det "tok av".

Da jeg bodde alene, eide jeg en liten leilighet, hadde lavt strømforbruk, og bestemte i større grad hvordan pengene ble brukt på f.eks. mat. Styrte også helt alene hva jeg ville bruke penger på generelt. Da laget jeg ofte bare brødskiver til middag, eller hadde det samme 2-3 dager på rad. Jeg MÅ ikke ha middag hver dag, men det MÅ jeg når vi har barn, vi måtte ha større hus, måtte ha hver vår bil - da jeg bodde alene klarte jeg meg uten bil... Feriene blir MYE dyrere. Da jeg var alene kunne jeg slenge meg på en billig tur, det skal betales barnehage/SFO, fritidsaktiviteter for barna osv osv. Det er absolutt MYE dyrere å ha familie enn å bo alene hvert fall. Brukte også mer penger da jeg gikk fra å bo alene til å bli samboer. Da steg matpostene endel fordi vi koste oss mer.  Så har omtrent samme lønn nå som da jeg var alene, så det merkes, selv ved litt lønnsøkning! 

Anonymkode: cf30b...ed4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Som kvinne er det mye billigere å være bare meg. 

Anonymkode: 74234...8df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sprøtt er at familiepakker av enkelte matvarer er billigere enn mindre pakker med mat, og at man har tre for to-tilbud som stimulerer til høyt matforbruk om ikke man ender opp med å kaste restene, noe som verken er økonomisk eller miljøvennlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvem man velger å bo sammen med. Jeg er ikke kravstor og er veldig bevisst hva jeg bruker penger på. 

Om jeg feks velger å bo med en mann som forventer veldig mye så nytter ikke det. Det har ikke jeg råd til. 

Man må sette tæring etter næring. 

Anonymkode: 73591...975

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ok at det er dyrere å være singel. En får iallefall friheten som følger med dette. Ingen å ta hensyn til.

Anonymkode: 73df9...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...