Gå til innhold

Personlighetstest - skivebom?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok nylig en personlighetstest ifbm. Et andregangsintervju. Mange av spørsmålene var som å velge mellom pest og kolera. Jeg har hatt en gjennomgang av testen med en rekrutterer, og enkelte av målingene er så fjernt fra hvordan jeg oppfatter meg selv som jeg klarer å komme.

Jeg scorte feks under snitt på målbevissthet, og ut i fra testen er jeg så lite ydmyk som det er mulig å få det. Jeg forklarte meg så godt jeg kunne, men her er jeg redd jobben går i dass pga. en elendig personlighetstest. 

Har noen hatt en slik gjennomføring og klart å overbevise potensiell arbeidsgiver om at enkelte scoringer ikke samstemmer i det heletatt…? 

Anonymkode: 12289...a0c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vet ikke hvilke egenskaper de ser etter. Målbevissthet har som de fleste andre egenskaper både positive og negative sider. For alt du vet vil ikke lederen ha noen som utfordrer for mye, men som bare gjør jobben sin. Ikke tenk på det. Du vet ikke og det kan like gjerne være personkjemien eller leders dagsform som avgjør.

Anonymkode: 2ab8c...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet ikke hvilke egenskaper de ser etter. Målbevissthet har som de fleste andre egenskaper både positive og negative sider. For alt du vet vil ikke lederen ha noen som utfordrer for mye, men som bare gjør jobben sin. Ikke tenk på det. Du vet ikke og det kan like gjerne være personkjemien eller leders dagsform som avgjør.

Anonymkode: 2ab8c...17f

Joda, jeg vet eksakt hva de ser etter. Det et nettopp de egenskapene de har testet i denne testen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herlighet, sånne tester er helt verdiløse… det er bare rekrutterere som har klart å selge dem inn til arbeidsgiver, slik at de selv skal tjene mer penger fordi prosessen fremstår som «mer omfattende». 🙄

Anonymkode: 13e31...a55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda, jeg vet eksakt hva de ser etter. Det et nettopp de egenskapene de har testet i denne testen. 

Dette er og min erfaring. Har aldri hatt noe problemer med slike tester, selv om jeg setter noe tvil ved hvor treffsikre de er. Jeg tror de brukes mer som en pekepinn enn en fasit.

Heier på slike tester. Og de er da vitterlig ikke vanskelige å svare på, men nå vet jeg ikke om TS har besvart en "spesiell" test eller noe mer normalt som Mayer-Briggs-lignende opplegg.

Anonymkode: eedad...074

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt mange ulike personlighetstester i forbindelse med utdanning og jobb, og har enda ikke opplevd å ikke kjenne meg godt igjen i resultatene. Min erfaring er at de som mener at testene bommer fullstendig er de som ikke har særlig stor grad av selvinnsikt. Svaret man skal gi i disse testene er ikke et øyeblikksbilde, du skal svare det du med størst sannsynlighet ville gjort i ulike situasjoner, og svarene er ofte motsatte slik at det bikker den ene eller andre veien når totalscoren regnes sammen. Tilbakelesninger i slike prosesser er jo ikke for å validere testen, men for å se hvordan du reagerer og responderer på svarene. Om du blir defensiv og kranglete så er ikke det et godt tegn for potensiell ny arbeidsgiver. Om du stiller kloke og reflekterte spørsmål rundt det og viser evne til egenrefleksjon så kan det telle positivt.  

Anonymkode: 99701...6e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tatt mange ulike personlighetstester i forbindelse med utdanning og jobb, og har enda ikke opplevd å ikke kjenne meg godt igjen i resultatene. Min erfaring er at de som mener at testene bommer fullstendig er de som ikke har særlig stor grad av selvinnsikt. Svaret man skal gi i disse testene er ikke et øyeblikksbilde, du skal svare det du med størst sannsynlighet ville gjort i ulike situasjoner, og svarene er ofte motsatte slik at det bikker den ene eller andre veien når totalscoren regnes sammen. Tilbakelesninger i slike prosesser er jo ikke for å validere testen, men for å se hvordan du reagerer og responderer på svarene. Om du blir defensiv og kranglete så er ikke det et godt tegn for potensiell ny arbeidsgiver. Om du stiller kloke og reflekterte spørsmål rundt det og viser evne til egenrefleksjon så kan det telle positivt.  

Så poenget med testen er at det er en slags prøve på at du kan reflektere over egne egenskaper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange av spørsmålene var som å velge mellom pest og kolera. Jeg har hatt en gjennomgang av testen med en rekrutterer, og enkelte av målingene er så fjernt fra hvordan jeg oppfatter meg selv som jeg klarer å komme.

Mulig du forsøkte å resonnere deg fram til hva du tror er lurest å svare. Slå av all kritisk tankegang og svar raskt uten å tenke. 

Anonymkode: 98974...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter alt dette!

Anonymkode: 6513a...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at testen har bommet, og rekrutterer var veldig bastant og bare "jo, testen sier at slik ER du og den lyver ikke". Jeez. 🙄 Det var takk og farvel til den arbeidsgiveren, jeg orker ikke så snevre rekrutterere. Den bommet altså veldig mye, påstod at jeg foretrakk å jobbe alene og ikke trivdes med samarbeid. Det stemmer overhodet ikke, jeg elsker å jobbe i team og kjeder meg hvis det blir for mye alenejobbing. 

Mannen min har til og med strøket på en personlighetstest. Det var i forbindelse med et utviklingsprogram og han ble bedt om å ta testen på nytt fordi resultatet var ugyldig. Han løy seg gjennom testen og bestod. 😂

Jeg har utenom den ene gangen aldri hatt problemer med testene, de har samsvart godt. Men jeg har også alltid opplevd, utenom den ene gangen, at rekrutterer har vært tydelig på at testen ikke er fasit, men et verktøy for å diskutere seg gjennom mine egenskaper. Type "testen viser at du er her på skalaen, hva tenker du om det" og så blir det et nyttig verktøy for en konkret samtale.

Hvis arbeidsgiver ikke bruker det slik ville jeg bare styrt unna, da er det useriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Herlighet, sånne tester er helt verdiløse… det er bare rekrutterere som har klart å selge dem inn til arbeidsgiver, slik at de selv skal tjene mer penger fordi prosessen fremstår som «mer omfattende». 🙄

Det er korrekt. Det er også hvorfor det ikke hjelper å si ifra, for de som behandler søknaden har egeninteresse av at det fremstår som om prosessen er mer vitenskapelig enn den faktisk er. 

Mye av problemet med personlighetstester er også at folk ikke svarer ærlig. Man svarer det man tror arbeidsgiveren vil høre. På en personlighetstest jeg tok som del av et jobbintervju ble jeg spurt om jeg lett løy for å skjule feil jeg har gjort. Hvem vil svare ja på et slikt spørsmål under et jobbintervju? De kunne like gjerne spurt meg om jeg kom til å gjøre underslag om de ansatte meg. 

Anonymkode: 660e5...917

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din reaksjon på resultatet av testen sier mer om din personlighet enn testen gjør.

Anonymkode: 605d8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...