Gå til innhold

Jerntabletter "mild mot magen"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jernet du spiser blir tatt opp av kroppen, forsvinner det ut av fordøyelsen. Problem solved. 

Hvis opptaket av jern er blokkert, må jernet du spiser gå gjennom hele fordøyelseskanalen før det kommer ut igjen. Da blir det problemer, uansett om det står "mildt mot magen på pakken. 

Hvorfor er det hemmelig at opptak av jern reguleres av et hormon som heter hepcidin? Hvis kroppen vil blokkere opptak av jern, dannes det hepcidin i levra. Det står til og med i helt vanlige leksikon og burde være godt kjent. 

Spiser du jerntilskudd når hepcidinnivået ditt er høyt, er opptak av jern fra fordøyelsen blokkert og du er dømt til å få vondt i magen når du spiser jerntilskudd. 

Anonymkode: e1752...b49

Leste i en rapport av en undersøkelse at om man tok jern annenhver dag isteden for hver dag, ville kroppen ta til seg forholdsmessig mer.
Når man tar jern øker hepsidin, derfor vil den ta opp mindre dagen etter. Venter man en dag er hepsidin lavere igjen, og kroppen mer mottakelig. 

I undersøkelsen hadde pasientene fått 200mg annenhver dag isteden for 100mg hver dag. Resultatet viste at de som fikk annhverdag tok til seg 50% mens de som fikk hver dag tok til seg 40% 

Husker ikke hvor jeg fant undersøkelsen, men det var på internettet altså 😉

Det stod ingentingn i rapporten om hvordan magen reagerte, men kan tenke meg at ikke alle tålte det like godt 🙈

Anonymkode: 092f8...9f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har spist jerntabletter fra Nycoplus, 20 mg, "mild for magen". Noen som har erfaring med den? Er den mild mot magen eller gir den mageproblemer for det?

Sliter litt med magen for tiden, men har hatt en ganske stressende periode, så kan jo kanskje være derfor også. 

Anonymkode: 92976...07b

Men om du trenger jerntilskudd vil du ikke ha noen virkning av kun 20mg, det er kun for vedlikehold. 

Niferex 100mg skal være mild mot magen, prøv å ta det annenhver kveld uten melk eller kaffe. 
Men noen reagerer på all slags jern, og noen referer mindre eller mer etter en stund 

Anonymkode: 092f8...9f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid den selv når jeg har mangler. Eneste jeg tåler selv om jeg fikk beskjed om å ta 100 mg så blir jeg dårlig og nivåene går ikke opp. Men med 20 så merker jeg lite til det, ser at avføring blir mørkere og tidvis hardere men bedre det enn diare.

Til B12 diskusjonen her så har jeg som regel mangel på alt, altså d vitamin, jern, folat og b12. B12 tar jeg sprøyter av nå så der har jeg ikke mangel men nå har jeg ikke tatt et stikk på et år så jeg skal ta prøver for jeg vil se om nivåene holde seg. Har gått på b12 sprøyter i 10 år snart.

Anonymkode: 72e9d...9f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...