AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #1 Skrevet 26. mars 2025 Har spist jerntabletter fra Nycoplus, 20 mg, "mild for magen". Noen som har erfaring med den? Er den mild mot magen eller gir den mageproblemer for det? Sliter litt med magen for tiden, men har hatt en ganske stressende periode, så kan jo kanskje være derfor også. Anonymkode: 92976...07b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #2 Skrevet 26. mars 2025 Ta jerndråper istedenfor. https://sunkost.no/influidity-flytende-jern Ved å innta jern i flytende form via dette kosttilskuddet, skjer opptaket i munnen, noe som gir raskere absorpsjon inn i blodbanen. Ved opptak gjennom slimhinnene i munnhulen skjer opptaket dessuten uavhengig av opptaksevnen i tarmene, noe som for eksempel kan være en fordel ved enkelte fordøyelsesplager. Anonymkode: dcece...86e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #4 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har spist jerntabletter fra Nycoplus, 20 mg, "mild for magen". Noen som har erfaring med den? Er den mild mot magen eller gir den mageproblemer for det? Sliter litt med magen for tiden, men har hatt en ganske stressende periode, så kan jo kanskje være derfor også. Anonymkode: 92976...07b Finnes ikke jerntabletter som er milde mot magen. En del av jerntablettenes natur er at de er røff mot magen. Noen reagerer mer på andre tabletter enn andre, så du må prøve deg frem med hva du kan bruke. Dte er og viktig at du tilpasser jerntablettene etter hva blodprøvene viser, og hva legen anbefaler. Noen mangler og folat og forblir der,ed lav i jern uansett hvor mye jerntabletter de tar. Ikke alle elger er like flinke til å sjekke folat når jern/ferritin er lav. Så spør legen om dette. Anonymkode: 9bd68...e44
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #5 Skrevet 26. mars 2025 Palma skrev (12 minutter siden): Aminojern er mild og den øker nivået Har også fått tips om amino. hva mener du den øker nivået? Den har jo ganske lav dosering Anonymkode: 6add3...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #6 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finnes ikke jerntabletter som er milde mot magen. En del av jerntablettenes natur er at de er røff mot magen. Noen reagerer mer på andre tabletter enn andre, så du må prøve deg frem med hva du kan bruke. Dte er og viktig at du tilpasser jerntablettene etter hva blodprøvene viser, og hva legen anbefaler. Noen mangler og folat og forblir der,ed lav i jern uansett hvor mye jerntabletter de tar. Ikke alle elger er like flinke til å sjekke folat når jern/ferritin er lav. Så spør legen om dette. Anonymkode: 9bd68...e44 Kan lav folat gjøre at jern blir lav? Anonymkode: 6add3...8ff
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #7 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan lav folat gjøre at jern blir lav? Anonymkode: 6add3...8ff Ja. Og folat og b12 henger også sammen, så har man lite folat, så kanskje man bør ta b12 i tillegg. https://quatrefolic.com/news/are-folate-and-iron-the-same-thing/#:~:text=They work together to help,O'Connor%2C 1991). Anonymkode: bcfe6...3c4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #8 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan lav folat gjøre at jern blir lav? Anonymkode: 6add3...8ff Ja. Men for mye kan gi deg høy risiko for tarmkreft, det gjelder og flere andre vitaminer, så man putter aldri i munnen en eneste tablett uten å vite at man har for lave verdier og trenger tilskudd. Altså blodprøve på de ulike vitaminer og mineraler hos legen. Merk deg og at tarmkreft er den kreftformen som øker mest. Noe skyldes ukritisk bruk av ulike vitamin og mineraltilskudd. Anonymkode: 9bd68...e44
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #9 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja. Men for mye kan gi deg høy risiko for tarmkreft, det gjelder og flere andre vitaminer, så man putter aldri i munnen en eneste tablett uten å vite at man har for lave verdier og trenger tilskudd. Altså blodprøve på de ulike vitaminer og mineraler hos legen. Merk deg og at tarmkreft er den kreftformen som øker mest. Noe skyldes ukritisk bruk av ulike vitamin og mineraltilskudd. Anonymkode: 9bd68...e44 Altså, man får da ikke tarmkreft av å ta noen uker med folat. Jeg tror nok at pølser og bacon er mer farlig Anonymkode: bcfe6...3c4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #10 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja. Og folat og b12 henger også sammen, så har man lite folat, så kanskje man bør ta b12 i tillegg. https://quatrefolic.com/news/are-folate-and-iron-the-same-thing/#:~:text=They work together to help,O'Connor%2C 1991). Anonymkode: bcfe6...3c4 Spurte ikke om b12. Men hvordan kan folat påvirke jern? Anonymkode: 6add3...8ff
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #11 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja. Men for mye kan gi deg høy risiko for tarmkreft, det gjelder og flere andre vitaminer, så man putter aldri i munnen en eneste tablett uten å vite at man har for lave verdier og trenger tilskudd. Altså blodprøve på de ulike vitaminer og mineraler hos legen. Merk deg og at tarmkreft er den kreftformen som øker mest. Noe skyldes ukritisk bruk av ulike vitamin og mineraltilskudd. Anonymkode: 9bd68...e44 Det er vel ikke bra med mangel heller Anonymkode: 6add3...8ff
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #12 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spurte ikke om b12. Men hvordan kan folat påvirke jern? Anonymkode: 6add3...8ff Nei, men det er vel opplagt hvorfor jeg nevnte b12 i denne sammenheng? Les linken jeg la ved. Anonymkode: bcfe6...3c4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #13 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men det er vel opplagt hvorfor jeg nevnte b12 i denne sammenheng? Les linken jeg la ved. Anonymkode: bcfe6...3c4 Er du den brukeren som misjonerer for b12 i alle tråder? Jeg spurte hvorfor/hvordan folatmangel påvirker jern Anonymkode: 6add3...8ff
anonymLala Skrevet 26. mars 2025 #14 Skrevet 26. mars 2025 I følge apoteket mitt er niferex mildere mot magen enn ferro retard. Jeg har alltid brukt fr, men valgte niferex sist og synes faktisk den er bedre ja.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #15 Skrevet 26. mars 2025 Hvis jernet du spiser blir tatt opp av kroppen, forsvinner det ut av fordøyelsen. Problem solved. Hvis opptaket av jern er blokkert, må jernet du spiser gå gjennom hele fordøyelseskanalen før det kommer ut igjen. Da blir det problemer, uansett om det står "mildt mot magen på pakken. Hvorfor er det hemmelig at opptak av jern reguleres av et hormon som heter hepcidin? Hvis kroppen vil blokkere opptak av jern, dannes det hepcidin i levra. Det står til og med i helt vanlige leksikon og burde være godt kjent. Spiser du jerntilskudd når hepcidinnivået ditt er høyt, er opptak av jern fra fordøyelsen blokkert og du er dømt til å få vondt i magen når du spiser jerntilskudd. Anonymkode: e1752...b49
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #16 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er du den brukeren som misjonerer for b12 i alle tråder? Jeg spurte hvorfor/hvordan folatmangel påvirker jern Anonymkode: 6add3...8ff Igjen, les linken. Flere brukere som har erfaring med 12 som deles, må vi kalles misjonærer av den grunn. Anonymkode: bcfe6...3c4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #17 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har spist jerntabletter fra Nycoplus, 20 mg, "mild for magen". Noen som har erfaring med den? Er den mild mot magen eller gir den mageproblemer for det? Sliter litt med magen for tiden, men har hatt en ganske stressende periode, så kan jo kanskje være derfor også. Anonymkode: 92976...07b Det eneste jerntilskuddet jeg tåler til tross for at mange andre kommer med lovnader om mild for magen og så videre (man kan vel si at jeg har prøvd min andel av forskjellige jerntilskudd )er duroferon depot tabletter Anonymkode: d5972...4f0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #18 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Igjen, les linken. Flere brukere som har erfaring med 12 som deles, må vi kalles misjonærer av den grunn. Anonymkode: bcfe6...3c4 Og, eneste grunnen til at jeg nevnte b12, er at lavt folat ofte også innebærer lavt b12. Disse "jobber" sammen. Men vet du, du får lese linken, også får du finne ut selv. Anonymkode: bcfe6...3c4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #19 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Igjen, les linken. Flere brukere som har erfaring med 12 som deles, må vi kalles misjonærer av den grunn. Anonymkode: bcfe6...3c4 Neida. Enig med deg i det. Men å dra inn b12 i alle diskusjone som handler om noe annet blir jo litt forstyrrende Anonymkode: 6add3...8ff
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #20 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neida. Enig med deg i det. Men å dra inn b12 i alle diskusjone som handler om noe annet blir jo litt forstyrrende Anonymkode: 6add3...8ff Jeg har aldri dratt b12 inn i alle diskusjoner, det ble nevnt her fordi det faktisk har relevans i forhold til lavt folat. Glem det, TS, finn ut sjæl. Anonymkode: bcfe6...3c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå