AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #1 Skrevet 26. mars 2025 Går på antibiotika og har fått kløende utslett over hele kroppen (dag 9/10 med antibiotika). jeg har reist bort til min mor for hjelp og bor langt unna fastlege. Hva gjør man? Kontakter lege? Legevakt? Avventer og fullfører kuren? Anonymkode: beb04...8c4
Summeer Skrevet 26. mars 2025 #2 Skrevet 26. mars 2025 Du tar kontakt med fastlege kontoret asap. Mange er allergiske mot enkelte typer antibiotika, rart at dette oppstår etter 9 dager, men det må kvalifisert personell vurdere.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #3 Skrevet 26. mars 2025 Ville tatt kontakt med fastlegen, det er jo han/hun som kjenner deg. Har opplevd det samme, etter at det hadde skjedd tredje gangen (første gangen sa jeg ingenting, da var det ikke så mye... andre gangen ga jeg beskjed, og før tredje gangen fikk jeg beskjed om å følge med i tilfelle gang nr 2 var tilfeldig). Nå har jeg streng beskjed om å ikke bruke penicillin mer fordi reaksjonene har blitt verre for hver gang. Sannsynligvis får du beskjed om å avslutte kuren, men ta det med fastlege først! Har ikke fastlegen tid til å ringe deg opp, så ringer du legevakt og spør. Anonymkode: 59f0f...68c
Million Skrevet 26. mars 2025 #4 Skrevet 26. mars 2025 Ikke ta noe mer av den medisinkuren før du har vært i kontakt med lege! Det kan være en allergisk reaksjon, og det kan bli verre om du fortsetter å tilføre kroppen dette. Jeg opplevde det en gang for mange år siden under en penicillin-kur. Fikk tett i tett med blodrødt utslett over hele kroppen, inkl inni håndflatene og på leppene og hver cm av hudoverflaten. Jeg hadde tenkt å fullføre kuren likevel, men fikk høy feber, så da dro jeg til legevakt. Legen på vakt ble sjokkert av hvordan jeg så ut og feberen, og sa at jeg øyeblikkelig måtte avslutte kuren og ikke ta noe mer av den, for dette var en allergisk reaksjon på penicillinet. Han sa også at dette var bare første "varsel" fra kroppen, og at jeg aldri måtte ta den typen penicillin igjen, for neste gang kunne det bli mye, mye verre reaksjon fra kroppen. Farlig faktisk. Legen sa også det at jeg fra da av og resten av livet alltid måtte informere alle nye leger jeg var borti at jeg var allergisk mot denne penicillintypen, så de ikke uforvarende skrev det ut til meg. Jeg pugget navnet på penicillintypen sånn at jeg aldri vil ta det ved en feiltagelse. Fastlegen vet det og har det registrert på meg på pasientregisteret på pc.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #5 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Går på antibiotika og har fått kløende utslett over hele kroppen (dag 9/10 med antibiotika). jeg har reist bort til min mor for hjelp og bor langt unna fastlege. Hva gjør man? Kontakter lege? Legevakt? Avventer og fullfører kuren? Anonymkode: beb04...8c4 Du ringer legen som har gitt deg medisinen, og tar ikke mer medisin før du har snakket med legen. Anonymkode: 24b1a...265
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #6 Skrevet 26. mars 2025 Skjedde meg og, fikk høre av legen at jeg ikke tålte den. Så mange mange år etter snakket jeg med en anestesilege som lurte på om jeg hadde kyssesyken da det skjedde. Fikk da vite at kroppen reagerer med slikt utslett hvis en tar antibiotika under kyssesyken og at det ikke har noe med allergi å gjøre. Så kontakt lege, det kan være flere grunner til utslettet. Er du langt hjemmefra drar du til legevakta. Anonymkode: b1fbf...8a1
Palma Skrevet 26. mars 2025 #7 Skrevet 26. mars 2025 Skjedd meg også. Ta zyrtec, det hjelper. Er nok elveblest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå