Gå til innhold

Innenfor å skulke fem dager før sommerferie?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst til å dra til Hellas. Koster 20.000 for oss fire vs. 40.000 uka etter 😳 Har en fjerdeklassing og en i bhg. Er det veldig problematisk å skulke siste uka før sommerferien? Har ikke lyst til å søke om fri, søkte om EN DAG fri i 1.kl (siste dag før påsken) og fikk avslag 🤬

Anonymkode: 08fc7...5dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: 7ba65...a53

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulke som i late som ungen er syk? Ikke lurt, store sjanser for at barnet forteller klassekameratene om turen. Barnehage derimot kan man vel "skulke" når man vil?

Anonymkode: cd52b...903

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil😄

Anonymkode: 45caa...184

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes det ALDRI er innafor å skulke, uansett hvilken klasse en går i.

Anonymkode: 96420...022

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tenkte å si at fjerdeklassingen har vrikket foten eller noe. Utrolig kjedelig å lyve, men samtidig er jeg fremdeles irritert over at vi ikke fikk den ene dagen fri vi søkte om i første klasse (en dag hvor elevene så film og spiste godis). Det var den eneste dagen som passet å dra på ferie med tanke på fri fra jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulke som i late som ungen er syk? Ikke lurt, store sjanser for at barnet forteller klassekameratene om turen. Barnehage derimot kan man vel "skulke" når man vil?

Tenkte å si til fjerdeklassingen at vi drar en uke senere for at hun ikke skal forsnakke seg 😅 Ts.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenkte å si til fjerdeklassingen at vi drar en uke senere for at hun ikke skal forsnakke seg 😅 Ts.

Hun kan forsnakke seg etter ferien. Og jeg måtte alltid gå på skolen selv om jeg vrikket foten, hva når læreren sier "det er greit, hun kan få sitte inne i friminuttene og slipper gym 😊".

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg gjort! Det er jo bare å reise, konsekvensen blir ugyldig fravær, men hva gjør det egentlig? 

Anonymkode: 4f721...bde

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har reist utenom skoleferien med barna en gang. Da var vi ærlige. Fikk selvfølgelig avslag, men kunne avtale skoleoppgaver og læreren kunne ta høyde for at mitt barn kom til å være borte ved gruppeinndelinger etc. 

Skal du ta barnet ut av skolen så bør du i det minste være ærlige om det!

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun kan forsnakke seg etter ferien. Og jeg måtte alltid gå på skolen selv om jeg vrikket foten, hva når læreren sier "det er greit, hun kan få sitte inne i friminuttene og slipper gym 😊".

Heldigvis er det fortsatt vi som foreldre som bestemmer om barnet er frisk nok til skolen. 
Så det kan lærer si så mye hun/han vil. 
Det er 9 uker fra hun skulker til hun er tilbake, både lærer og barn har glemt at hun ikke var på skolen den uka. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere tar 1 uke tidligere fri er det ingenting skolen eller barnehagen kan gjøre noe med, ta turen og kos dere masse! 🙂

Anonymkode: e61e7...1af

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er innafor. Ikke så mye viktig man går glipp av de siste dagene før ferien uansett.

Anonymkode: 03fef...fac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å søke om fri. Dersom avslag er det best å være  ærlig med skolen om at dere velger å reise likevel. En ukes fravær får ingen konsekvenser for barnet eller dere, men dumt å få rykte på seg om å være uærlig når barnet etter sommerferien forteller den egentlige grunnen til at det var borte. 

Anonymkode: 4929e...a2b

• Liker 14
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Heldigvis er det fortsatt vi som foreldre som bestemmer om barnet er frisk nok til skolen. 
Så det kan lærer si så mye hun/han vil. 
Det er 9 uker fra hun skulker til hun er tilbake, både lærer og barn har glemt at hun ikke var på skolen den uka. 

Det er jeg ikke så sikker på, det kommer sjelden noe godt ut av løgn. Og hva når det samme gjentar seg neste år, reiser er alltid dyrere i skoleferien. Skal hun bli syk siste uken før ferien hver gang? Jeg ville heller vært ærlig og sagt vi tar barnet ut av skolen noen dager, siden vi ellers ikke har råd til ferie. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her. Tenkte å si at fjerdeklassingen har vrikket foten eller noe. Utrolig kjedelig å lyve, men samtidig er jeg fremdeles irritert over at vi ikke fikk den ene dagen fri vi søkte om i første klasse (en dag hvor elevene så film og spiste godis). Det var den eneste dagen som passet å dra på ferie med tanke på fri fra jobb.

Du eier hverken skam eller moral? Du vil lyve om dette, og attpåtil involvere barnet i løgnen. Stakkars barn.

Endret av Me0987
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Har dere søkt? Om der får nei...dra...uke før ferien er det ikke lekser og de har ofte masse kose tid..tv etc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siste uka før sommerferie er ifølge mine barn den beste uka i hele skoleåret!! Barnet går i fjerde, så ingen konsekvenser utover det at du lærer barnet ditt at skulking er greit. Blir jo gøy når barnet (da en hormonell ungdom uten utviklet konsekvenstenkning) går  på ungdomsskolen/videregående og vil henge med venner heller enn å gå på skole, også må du argumentere  for at skulk og løgn var greit når mamma ville, men det er ikke greit når barnet vil… 

Anonymkode: 29e37...0bd

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ærlighet varer lengst. Vi har ansatt en småbarnsmor som blir "syk" hver gang hun har julevakt, alle forstår jo tegningen. Hun kommer ikke til å bli trodd selv om hun faktisk blir syk heller. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulk fra jobben kan få stygge konsekvenser for deg når det blir oppdaget.

Til en viss grad avhenger det at hvor "god standing" du har hos arbeidsgiver i utgangspunktet. En ting er at du mister tillit. Hvis arbeidsgiver velger å følge boka så får du i beste fall en disiplinær reaksjon med skriftlig advarsel. I ytterste konsekvens får du sparken med umiddelbar virkning eller oppsigelse, grunnet grovt tillitsbrudd.

Strengt tatt kan du til og med helt klart bli anmeldt for bedrageri mot arbeidsgiver, selv om det er uvanlig.

Så må du selv avgjøre hvor mye 20' er verdt for deg.

Jeg ville nok heller forklart saken til arbeidsgiver og bedt om fri, og eventuelt vurdert å planlegge bytte avarbeidsplass hvis du får nei.

Anonymkode: a4bdb...4e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...