Gå til innhold

Eide og Brenna forbereder hjemreise for 90.000 ukrainere når freden kommer

Assia

Anbefalte innlegg

MorTil2 skrev (3 timer siden):

FRP har vel heller ment at andre flyktninger skal nedprioriteres i forhold til Ukrainere. Inntrykket er at FRP er mer og mer negativ til bistand "langt borte", og parallelt med det økende opptatt av bistand i våre nærområder. Men de har hele tiden sagt at når det er trygt, må Ukrainerne returnere til hjemlandet sitt.

Jeg er for øvrig ikke enig i at integrering og jobb = permanent opphold. Tenker heller at integrering og jobb er godt grunnlag for å kunne returnere og bygge opp eget liv og land. Ved å få tilført kunnskap og jobberfaring, blir man en ressurs for eget land.

Jobberfaring fra Norge?

Mange lærere, ingeniører, faglærte, økonomer, kommuneadministratorer som kom fea Ukraina, jobber her på Normal, Rema, Kiwi, sfo o.l.

Det er ikke noe jobberfaring til å skryte av. Ukrainere jobber ikke etter sitt utdanningsnivå pga språket. De som klarer å finne tilsvarende jobb i Norge som de hadde i Ukraina,de åpner faglærtvisum og er ikke avhengog av kravet om retur. De er ikke her på grunnlaget av en kollektiv beskyttelse.

En annen sak er søtteordninger og lønn man har i Norge sammenliknet med lønnsnivå i Ukraina. Facebook har eksplodert i dag av alle som ikke vil returnere.

Som om å bli har noen gang vært et alternativ...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvittre skrev (1 time siden):

Har de? Har ukrainere gått foran nordmenn på venteliste til kommunale boliger? Faktisk ikke hørt noe om. 

Ja. Vi solgte vår bolig, og her var kommunen på jakt etter den type bolig for å leie ut til flyktninger. Skal sies at kommunen hadde flyktningmottaket og opplevde stor pågang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (2 timer siden):

Nå er vel ukrainere mye lettere å integrere enn mange av våre andre nye landsmenn - men jeg synes vi har litt i overkant mange ukrainere her.

Selv reiser jeg ganske mye - og hver gang jeg reiser til Syden-land er flyet fullt av ukrainere, som også skal på ferie. Fra norske flyplasser.

Skjønner ikke helt hvordan de har råd til det - når de har "flyktet" fra krigen 😉 

Er det NAV som betaler for all denne reisingen?

Er du virkelig misunnelig på de som har flyktet fra krig og må leve med traumer av inntrykk de har fått?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (15 minutter siden):

jeg har latt meg fortelle at de har 18 til 20 000 Kr i mnd.  det er en drøy milliard i måneden.

Er dette inkludert gratis bolig, eller må de bruke av disse pengene til å betale leie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (5 minutter siden):

Er dette inkludert gratis bolig, eller må de bruke av disse pengene til å betale leie?

De jeg kjenner til betaler bolig av det beløpet de får utbetalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra nettavisen.no.

Dette er per voksen som deltar i introprogrammet. I tillegg er det rundt 5.600 kr per barn i familien + barnetrygd  (gis ikke til nylig ankomne).

Så en enslig mor til to kan motta rundt 33.000 kr per mnd.

• Norge gir en introduksjonsstøtte på 18.579 kroner i måneden. Ukrainere i Norge er i tillegg garantert bostøtte og sosialhjelp ved behov, samt skolegang for barn, språkopplæring og helserettigheter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeveMannen skrev (35 minutter siden):

Boligen er aldri gratis. De betaler av stønaden eller søker støtte kun til boligutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (10 minutter siden):

Boligen er aldri gratis. De betaler av stønaden eller søker støtte kun til boligutgifter.

Du siterer jo en tekst som sier at bostøtte kommer i tilegg til de 18 579 de minimum får. Hvis de da får f.eks 12 000 kr i bostøtte så har de altså utbetalt over 30 000 som et minimum. Det er ganske mye.

Endret av LeveMannen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt hvordan de har råd til det - når de har "flyktet" fra krigen 😉 

Kanskje de har egen inntekt som de disponerer som de vil? De gjør med andre ord akkurat som deg. Da er de vel godt integrerte, da?

Alle vinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (1 time siden):

Her er noen av faktorene som er i spill her, det sies det er 90 000 flyktinger, det er ca 45 000 til 60 000 boliger som ikke kan beboes av andre, 

det sies at 1/3 del av ukrainerne om er her er i arbeid det er 30 000 arbeidstagere som forsvinner, de fleste av disse i yrker som er manuelle og relativt dårlig betalt.

disse ca 60 000 som ikke er i arbeid understøttes av nav, jeg har latt meg fortelle at de har 18 til 20 000 Kr i mnd.  det er en drøy milliard i måneden.

Media forteller meg at  20 til 30% ønsker å bli her etter at krigen er avsluttet, det er altså ca 70 000 st som vil vende hjem. 

hva alt dette betyr for Samfundet, valget, mangel på arbeidskraft, OSV. er ikke godt å si, det er mye å spille på for de forskjellige medvirkerne i debatten, men husk det er mennesker det er snakk om!

Hvis så mange av dem er i arbeid, så skjønner ikke jeg at de får beholde de kommunale boligene.  Men det er jo nok igjen av de andre som blir flyttet inn der.  Det kommer vel stadig nye også.

Jeg er helt for at vi hjelper ukrainerne, men altså, det er ikke nok leieboliger til alle som trenger det, verken privat eller kommunalt.  Politikerne tar ikke dette alvorlig nok.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (23 minutter siden):

Hvis så mange av dem er i arbeid, så skjønner ikke jeg at de får beholde de kommunale boligene. 

Hva får deg til å tro dette? 

Vanlige ukrainere i full jobb klarer seg selv. Det kan være snakk om overgangsordninger men målet er at de skal klare seg selv. Bare dumt at det mases om at de skal hjem hele tiden. Det gjør det vanskelig å tenke langsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobTheNoob skrev (6 minutter siden):

Hva får deg til å tro dette? 

Vanlige ukrainere i full jobb klarer seg selv. Det kan være snakk om overgangsordninger men målet er at de skal klare seg selv. Bare dumt at det mases om at de skal hjem hele tiden. Det gjør det vanskelig å tenke langsiktig. 

Jeg tenkte at det var vel riktig å ordne seg med leilighet selv når man har jobb.  Overgangsperiode er jo naturlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (3 timer siden):

Har de? Har ukrainere gått foran nordmenn på venteliste til kommunale boliger? Faktisk ikke hørt noe om. 

Nei, det er ikke helt sånn det er. 

Men kommunen har, på grunn av flyktninger, hatt større etterspørsel etter boliger på markedet - både leie og eie. Private utleiere vil mye heller leie ut til ukrainere enn andre som sliter med rus og diverse. Disse havner da bakerst i køen selv om kommunene ikke aktivt har plassert de der. Når etterspørselen etter leiebolig øker sliter de mest ressurssvake mest. 

Kommunene rår jo ikke bare over kommunale boliger, men hjelper aktivt ukrainere ut andre med å finne leiebolig. 

Og joda, jeg syns politikere tar dette "alvorlig nok", men vi må jo forholde oss til realiteten - det er ingen som ønsker å leie ut til de tyngste brukerne som herper enhver bolig de får bo i. Det er heller ikke enkelt for kommunen å bare bygge egnede boliger, for uansett hvor de skal plasseres vil naboene klage og du har ti år med krangling og byråkrati foran deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NoaideBiehtar skrev (10 minutter siden):

Men kommunen har, på grunn av flyktninger, hatt større etterspørsel etter boliger på markedet - både leie og eie. Private utleiere vil mye heller leie ut til ukrainere enn andre som sliter med rus og diverse. Disse havner da bakerst i køen selv om kommunene ikke aktivt har plassert de der. Når etterspørselen etter leiebolig øker sliter de mest ressurssvake mest. 

Kommunene rår jo ikke bare over kommunale boliger, men hjelper aktivt ukrainere ut andre med å finne leiebolig. 

Og joda, jeg syns politikere tar dette "alvorlig nok", men vi må jo forholde oss til realiteten - det er ingen som ønsker å leie ut til de tyngste brukerne som herper enhver bolig de får bo i. Det er heller ikke enkelt for kommunen å bare bygge egnede boliger, for uansett hvor de skal plasseres vil naboene klage og du har ti år med kr angling og byråkrati foran deg. 

Det er jo ingen som ønsker seg en situasjon der leietaker forsøpler heller, og det gjør jo noen, i tillegg til å være trege med husleien. Det er manglende boevne, og disse burde bo et sted med tilsyn, samt noen til å styre pengene.  Det finnes lite av botilbud for disse menneskene, og om så, blir det "narkoreir".   

Da det ble press på leiemarkedet pga den store mengden flyktninger, så benyttet mange huseiere muligheten til å kvitte seg med slike leietakere under påskudd av at de skulle bruke leilighetene selv. Så ryddet de opp og tilbød leilighetene til kommunen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (55 minutter siden):

Hvis så mange av dem er i arbeid, så skjønner ikke jeg at de får beholde de kommunale boligene.  Men det er jo nok igjen av de andre som blir flyttet inn der.  Det kommer vel stadig nye også.

Jeg er helt for at vi hjelper ukrainerne, men altså, det er ikke nok leieboliger til alle som trenger det, verken privat eller kommunalt.  Politikerne tar ikke dette alvorlig nok.

Hva mener du politikerne kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (Akkurat nå):

Hva mener du politikerne kan gjøre med dette?

Det vet jeg ikke.  De klarte å trylle frem boliger nok til å bosette flere tusen flyktninger, så da bør de også kunne finne ut hvordan de kan hjelpe andre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Perine skrev (3 timer siden):

Det er ganske tragisk for mennesker som ingen vil ha.  Ressurssvake nordmenn kommer ikke engang i betraktning for slike ventelister . Mange av disse er enslige menn.  Noen har uføretrygd, men ingen konkrete diagnoser. Mange av disse ble bare overført fra sosialkontor til nav og uføretrygd, da etatene ble samlet i nav.   De har adferdsproblemer, men ble aldri utredet.   De har vært leieboere i perioder, men også dårlige betalere med dårlig boevne, inkassogjeld og svartelister osv. Noen har også vært borte i narkotika på en eller annen måte. De stoler ikke på myndighetene og blir ikke hørt om de ber om hjelp.  Dette gjelder flere enn man skulle tro.  

Hva er det du prater om? Det er ressurssvake nordmenn som bor i kommunale bolig. Typisk rus, lav boevne, sluppet ut av fengsel. Også uføretrygdede med spesielle behov , som f.eks. rullestolbrukere. Ja, det er for få kommunale boliger , så det er kø. Jeg jobber noen timer i uken i lavterskeltilbud i kommunen i Oslo og følger opp i en kommunal blokk, har ennå ikke møtt en ukrainer. Så hvor har dette skjedd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Og joda, jeg syns politikere tar dette "alvorlig nok", men vi må jo forholde oss til realiteten - det er ingen som ønsker å leie ut til de tyngste brukerne som herper enhver bolig de får bo i. Det er heller ikke enkelt for kommunen å bare bygge egnede boliger, for uansett hvor de skal plasseres vil naboene klage og du har ti år med krangling og byråkrati foran deg. 

Ja, der henger jeg med. 
nei, det er ingen private som ønsker og leie ut til folk uten boevne, det er logisk nok. Det er derfor de med minst ressurser havner bakerst i køen, og det er på venteliste til en bedriten kommunal bolig. 
jo jeg skjønner at flere folk gir større etterspørsel og gjør boligmarkedet vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assia skrev (3 timer siden):

Ja, i Bergen. Gikk utover narkomane

Ok. Det var en dum løsning. Har ikke hørt om det før nå. Vel, hvis de kommunale boligene for rus i Bergen er som i Oslo vil jeg tro det er en løsning for og få dem til og ønske seg raskt hjem ihvertfal. Og være nykter i et sånt miljø må jo gå på psyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assia skrev (5 timer siden):

Hver ukrainer får sosialhjelp tilsvarende årslønn på godt over 500.000,-

NAV-sjefen sa selv han var sjokkert over regjeringa..

Hvor leste du dette? 
har sett en mye omtalt artikkel fra en nav ansatt som tok for seg en familie med 4 barn og regnet ut total med barnetillegg og bostøtte for hele familien og det tilsvarte en årslønn på 500. 000. Dette sammenlignet han med at norske uføretrygdede får 250. 000 i året. En nav ansatt som ikke vet hva minstetrygden er var pussig. 

uansett, det nav sjefen har sagt er godt over 500. 000 i sosialhjelp ? For hver ukrainer , altså per person i en familie? Livsopphold og boutgifter med høyere sats? Sa han noe om hvorfor de han var sjef over brukte andre satser for ukrainske flyktninger enn for nordmenn og flyktninger fra andre land? Han var sjokkert over regjeringen, har regjeringen vedtatt at folk med ukrainsk pass så skal få trippel sats? I Oslo brukes samme sats, men vi bryter kanskje regler fra regjeringen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...