Gå til innhold

Eide og Brenna forbereder hjemreise for 90.000 ukrainere når freden kommer

Assia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Frp er vel de som har vært mest aktive på å sikre at ukrainere skal bli permanent ; de var aktive for at Ukrainere skulle få arbeidstillatelse. Så akkurat det poenget ser jeg ikke. 

Vi MÅ velge; enten gir vi dem midlertidig beskyttelse, eller så integrerer vi dem i samfunnet : men gjør vi det siste, kan vi ikke kaste dem ut igjen : LITT mennesklig forstand må vi ha. Og å stimmulere til jobb, er en viktig faktor av integrasjon. 

Det er mer interesant at Ap tror freden kommer i år.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (46 minutter siden):

Frp er vel de som har vært mest aktive på å sikre at ukrainere skal bli permanent ; de var aktive for at Ukrainere skulle få arbeidstillatelse. Så akkurat det poenget ser jeg ikke. 

Vi MÅ velge; enten gir vi dem midlertidig beskyttelse, eller så integrerer vi dem i samfunnet : men gjør vi det siste, kan vi ikke kaste dem ut igjen : LITT mennesklig forstand må vi ha. Og å stimmulere til jobb, er en viktig faktor av integrasjon. 

https://www.frp.no/nyheter/mange-ukrainere-bor-na-returnere-til-trygge-omrader

FrP har aldri ment at flyktninger skal få bli permanent, ei heller ukrainere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å skje. Alle sammen får bli garantert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

FRP har vel heller ment at andre flyktninger skal nedprioriteres i forhold til Ukrainere. Inntrykket er at FRP er mer og mer negativ til bistand "langt borte", og parallelt med det økende opptatt av bistand i våre nærområder. Men de har hele tiden sagt at når det er trygt, må Ukrainerne returnere til hjemlandet sitt.

Jeg er for øvrig ikke enig i at integrering og jobb = permanent opphold. Tenker heller at integrering og jobb er godt grunnlag for å kunne returnere og bygge opp eget liv og land. Ved å få tilført kunnskap og jobberfaring, blir man en ressurs for eget land.

Endret av MorTil2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (8 minutter siden):

Jeg er for øvrig ikke enig i at integrering og jobb = permanent opphold. Tenker heller at integrering og jobb er godt grunnlag for å kunne returnere og bygge opp eget liv og land. Ved å få tilført kunnskap og jobberfaring, blir man en ressurs for eget land.

Jeg vet at man har denne misforståelsen, og det er litt deprimerende, for absolutt all erfaring gjennom alle tider og alle steder på jorda, ser vi det eksakt samme mønsteret. Dette er liksom ikke noe ukjent.  Dette er hvordan mennesker fungerer.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel ukrainere mye lettere å integrere enn mange av våre andre nye landsmenn - men jeg synes vi har litt i overkant mange ukrainere her.

Selv reiser jeg ganske mye - og hver gang jeg reiser til Syden-land er flyet fullt av ukrainere, som også skal på ferie. Fra norske flyplasser.

Skjønner ikke helt hvordan de har råd til det - når de har "flyktet" fra krigen 😉 

Er det NAV som betaler for all denne reisingen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (6 minutter siden):

Nå er vel ukrainere mye lettere å integrere enn mange av våre andre nye landsmenn - men jeg synes vi har litt i overkant mange ukrainere her.

Selv reiser jeg ganske mye - og hver gang jeg reiser til Syden-land er flyet fullt av ukrainere, som også skal på ferie. Fra norske flyplasser.

Skjønner ikke helt hvordan de har råd til det - når de har "flyktet" fra krigen 😉 

Hver ukrainer får sosialhjelp tilsvarende årslønn på godt over 500.000,-

NAV-sjefen sa selv han var sjokkert over regjeringa..

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (2 timer siden):

Kommer ikke til å skje. Alle sammen får bli garantert.

Det er ikke alle som ønsker og bli. Husker en avisartikkel om en familie som dro tilbake, primært fordi eldstesønnen var igjen. Da var kommentarene sånn» å jasså ja, så Norge var ikke bra nok for dem « .  
Mulig det blir litt sånn at de ressurssterke reiser tilbake. 
jeg lurer også på de som er i jobb , arbeidskraft  vi trenger. F.eks. sykepleiere , hjemmesykepleiere. Hvis de vil bli, sende dem hjem? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (23 minutter siden):

Hva koster det og reise til syden- land? 
jeg var i flere syden land i fjor, kom ikke i snakk med noen ukrainske flyktninger på flyet , men ble kjent med 2 ukrainske flyktninger i Spania som hadde flyktet dit og jobbet som servitører. Som det står i artikkelen så er 30% av ukrainske flyktninger i jobb, og får da feriepenger som oss andre i jobb. Ja, mulig nav betaler for all denne reisingen, og reise til syden land trenger ikke være dyrt. Kanskje de har kjøpt billetter på billigkalenderen og bor hos slektninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (20 minutter siden):

Det er ikke alle som ønsker og bli. Husker en avisartikkel om en familie som dro tilbake, primært fordi eldstesønnen var igjen. Da var kommentarene sånn» å jasså ja, så Norge var ikke bra nok for dem « .  
Mulig det blir litt sånn at de ressurssterke reiser tilbake. 
jeg lurer også på de som er i jobb , arbeidskraft  vi trenger. F.eks. sykepleiere , hjemmesykepleiere. Hvis de vil bli, sende dem hjem? 

De aller fleste ønsker nok å bli. De har det nok bedre både økonomisk og på andre måter i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg, er at ressurssvake nordmenn ikke klarer å få leid seg en bolig, da disse er uønsket i det private utleiemarkedet og kommunene har fylt opp alt som finnes av kommunale boliger med ukrainere.  

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (8 minutter siden):

Det som bekymrer meg, er at ressurssvake nordmenn ikke klarer å få leid seg en bolig, da disse er uønsket i det private utleiemarkedet og kommunene har fylt opp alt som finnes av kommunale boliger med ukrainere.  

Har de? Har ukrainere gått foran nordmenn på venteliste til kommunale boliger? Faktisk ikke hørt noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (1 minutt siden):

Har de? Har ukrainere gått foran nordmenn på venteliste til kommunale boliger? Faktisk ikke hørt noe om. 

Det er ganske tragisk for mennesker som ingen vil ha.  Ressurssvake nordmenn kommer ikke engang i betraktning for slike ventelister . Mange av disse er enslige menn.  Noen har uføretrygd, men ingen konkrete diagnoser. Mange av disse ble bare overført fra sosialkontor til nav og uføretrygd, da etatene ble samlet i nav.   De har adferdsproblemer, men ble aldri utredet.   De har vært leieboere i perioder, men også dårlige betalere med dårlig boevne, inkassogjeld og svartelister osv. Noen har også vært borte i narkotika på en eller annen måte. De stoler ikke på myndighetene og blir ikke hørt om de ber om hjelp.  Dette gjelder flere enn man skulle tro.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (6 minutter siden):

Neppe. 

Men ressurssvake nordmenn har alltid skyldt på utlendinger for sin egen elendighet. Sånn har det alltid vært. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (1 time siden):

Ja, øst-europeere generelt integrerer seg godt i Norge. Til og med russere ;) . Ukrainere har i Norge vært et prakteksempel på positiv vilje. De står på og vil inn i arbeidslivet, de lager eller deltar i veldedige foreninger osv.  Man skiller litt mellom de som ankom tidlig, som i stor grad er slik mens de som har ankommet det siste året i stor grad er omreisende gullgravere som har hørt rykter om de gode norske ordningene.  Man må også huske at det er mange ukrainere som har bodd i Norge i mange år allerede før invasjonen i 2022. Jeg synes ikke vi har for mange av dem. 

Øst-europeere generelt må gjerne få være her for min del. De kommer hit med mye høyskoleutdannelse og arbeidserfaring fra moderne land. Vi trenger sånt. Kulturelt er de også veldig nære oss.  

At Ukrainere har råd til å dra på ferie, er vel ikke så rart. For det første er det ikke alltid de drar på så dyre ferier heller.  Men selv om de har rettigheter til "pakka" som ukrainske flyktninger får, så var mange av dem godt etablerte mennesker med ryddig økonomi i Ukraina, så de har penger på bok.  Det er også slik at undersøkelser har vist at så mye om 80% av ukrainske flyktninger sliter med depresjon, angst, usikkerhet og traumer. Det handler om alt fra hva de ble utsatt for, eller vitne til, eller ren sorg over å ha mistet det meste de eide og har lite kontakt med familien sin. Usikkerhet på hva fremtiden vil bringe.  Jeg unner dem ærlig talt en liten ferie med litt hygge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
BobTheNoob skrev (7 minutter siden):

Neppe. 

Men ressurssvake nordmenn har alltid skyldt på utlendinger for sin egen elendighet. Sånn har det alltid vært. 

Det har aldri før vært så mange flyktninger som skulle bosettes heller.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (58 minutter siden):

Ja, i Bergen. Gikk utover narkomane

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av faktorene som er i spill her, det sies det er 90 000 flyktinger, det er ca 45 000 til 60 000 boliger som ikke kan beboes av andre, 

det sies at 1/3 del av ukrainerne om er her er i arbeid det er 30 000 arbeidstagere som forsvinner, de fleste av disse i yrker som er manuelle og relativt dårlig betalt.

disse ca 60 000 som ikke er i arbeid understøttes av nav, jeg har latt meg fortelle at de har 18 til 20 000 Kr i mnd.  det er en drøy milliard i måneden.

Media forteller meg at  20 til 30% ønsker å bli her etter at krigen er avsluttet, det er altså ca 70 000 st som vil vende hjem. 

hva alt dette betyr for Samfundet, valget, mangel på arbeidskraft, OSV. er ikke godt å si, det er mye å spille på for de forskjellige medvirkerne i debatten, men husk det er mennesker det er snakk om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...