Gå til innhold

72 personer inne i journal!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skremt! Hadde en missed abortion og måtte inn for revisio. Hele prosessen fra ultralyd til alt var ute tok 3 dager (ikke innleggelser, bare polikliniske besøk). Og i løpet av denne tiden har hele 72 ulike mennesker vært inne i journalen!

jeg jobber selv på sykehuset og vet hvem mange av disse menneskene er. Og mange av dem har IKKE vært inne hos meg, men typisk vært på vakt på den bestemte avdelingen.

Kjente bare at det var ubehagelig antall mennesker og vet at flere av dem ikke har hatt noe rettet mot min behandling. På den avdelingen jeg jobber, er vi KUN inne i journalen til de pasientene vi har på vakt. Men i min journal er det tydelig at alle som har vært på vakt, har vært inne i journalen. 

tenker at dette mer er til ettertanke, at ting virkelig ikke er taushetsbelagt! Når over 70 personer vet, så er det ikke mye taushetsplikt! Skulle holde dette hemmelig, men nå vet jo alle «uten å vite».

Anonymkode: 2ee59...30c

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har helt rett i at det er unødvendig for andre enn vaktleder og de spl og legene som har behandlingsansvar å være inne i journalen din. 

Journalsnoking er ikke lovlig, så dette kan du melde fra om ang de som ikke hadde noe med behandlingen din å gjøre. Men dette er ikke det samme som brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: 18a53...f90

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De burde skamme seg. For en uprofesjonell gjeng. 

Er ikke overrasket da. Ifølge en annen sykepleier her på KG, så er det helt normalt å bruke hverandres innloggingsdetaljer. Da kan det være kun én person som har logget inn med andre kollegaer sitt personnummer. 

Anonymkode: b0c38...766

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være noen har vært inne i journalen for etterarbeide, for å sjekke at diagnosekoder er riktig, for blodprøvesvar osv. Men 72 forskjellige personer var litt voldsomt.... Jeg er saksbehandler på sykehus, og er ofte inne i journaler i ettertid. Da er det gjerne politiet som skal ha kopi, NAV, pasienten selv. Ofte klager pasient på betaling, og da må vi inn å se hva som er gjort. Vi har også en stor jobb med å dobbelsjekke diagnoser, for mange leger bruker feile. Dette er viktig, for vi kan bli tatt for å bruke koder bevisst feil for å få refundert mer penger fra HELFO. Det kan også være andre leger som går gjennom journaler i forskninssammenheng, statistikker osv. Men igjen - 72 forskjellige var merkelig! 

Anonymkode: 8bc7a...fc5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp og bedt om en forklaring på. 

Anonymkode: 87e76...bc0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De burde skamme seg. For en uprofesjonell gjeng. 

Er ikke overrasket da. Ifølge en annen sykepleier her på KG, så er det helt normalt å bruke hverandres innloggingsdetaljer. Da kan det være kun én person som har logget inn med andre kollegaer sitt personnummer. 

Anonymkode: b0c38...766

Det er ikke normalt....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette ville jeg tatt opp og bedt om en forklaring på. 

Enig!

Jeg forstår ikke at de tørr, all den tid det blir loggført!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart sendt inn en forespørsel og bedt om en forklaring på dette.

Anonymkode: 9f3f8...142

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også jobbet på sykehus. Vi var delt i tre grupper på avdelingen, hadde hver våres pasienter. Men vi måtte assistere hverandre. Feks ved å ta alarmer eller få tildelt oppgaver fra annen gruppe hvis vi hadde ledig tid. Jeg hadde kanskje ansvaret for 6 av pasientene, men måtte lese meg opp på resten. Det ble totalt ca 18 pasienter. Måtte ikke lese mye om alle, men viktigste info og evt flere notat hvis det tilsa at det var viktig.

Vi var 7 ansatte (assistenter, sykepleiere, helsefagarbeidere) på dag og kveld, og to nattevakter. På et døgn kunne derfor 16stk gå inn i journal. 

Utenom dette leser legene/kirurgene journalen. Operasjons personellet som anestesisykepleier, operasjonssykepleier, LIS leger, anestesilege, avdelingsledere, personalet på oppvåkning, nye vaktleger på kveld. Da er man kanskje oppe i 10stk+.

Også har man kanskje noen studenter, la oss si 3 totalt. 

Det blir 29stk på et døgn. Så har du ny dag og er du "uheldig" er alle ny og må lese journalen de også. 

Er du redd noen har snoket må du nesten.melde fra.

Anonymkode: f000b...0a6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig!

Jeg forstår ikke at de tørr, all den tid det blir loggført!

Ja, det er ekstraordinære tall, så man nesten må tro noe er feil. Hvis dette er noe det sladres om på arbeidsplassen, så er det vel ikke slik at samtlige kolleger tenker "mihihi, dette må jeg se med mine egne øyne" og logger inn uansett risiko?  

Kanskje det er en slik som hun i tråden om å låne andres innlogging? At en person kan ha skaffet seg mange andres innlogging og går inn som alle for å dekke over hvem som egentlig snoker? 

Skrevet

som andre sier, be om en forklaring

Skrevet

Shit, 72 stk er jo mer en det jobber på de fleste gynekologiske avdelinger ved små sykehus.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har også jobbet på sykehus. Vi var delt i tre grupper på avdelingen, hadde hver våres pasienter. Men vi måtte assistere hverandre. Feks ved å ta alarmer eller få tildelt oppgaver fra annen gruppe hvis vi hadde ledig tid. Jeg hadde kanskje ansvaret for 6 av pasientene, men måtte lese meg opp på resten. Det ble totalt ca 18 pasienter. Måtte ikke lese mye om alle, men viktigste info og evt flere notat hvis det tilsa at det var viktig.

Vi var 7 ansatte (assistenter, sykepleiere, helsefagarbeidere) på dag og kveld, og to nattevakter. På et døgn kunne derfor 16stk gå inn i journal. 

Utenom dette leser legene/kirurgene journalen. Operasjons personellet som anestesisykepleier, operasjonssykepleier, LIS leger, anestesilege, avdelingsledere, personalet på oppvåkning, nye vaktleger på kveld. Da er man kanskje oppe i 10stk+.

Også har man kanskje noen studenter, la oss si 3 totalt. 

Det blir 29stk på et døgn. Så har du ny dag og er du "uheldig" er alle ny og må lese journalen de også. 

Er du redd noen har snoket må du nesten.melde fra.

Anonymkode: f000b...0a6

Du glemmer helsesekretærer, de er inn og ut av journaler hele tiden. 

Anonymkode: 8ff3f...66d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er skremt! Hadde en missed abortion og måtte inn for revisio. Hele prosessen fra ultralyd til alt var ute tok 3 dager (ikke innleggelser, bare polikliniske besøk). Og i løpet av denne tiden har hele 72 ulike mennesker vært inne i journalen!

jeg jobber selv på sykehuset og vet hvem mange av disse menneskene er. Og mange av dem har IKKE vært inne hos meg, men typisk vært på vakt på den bestemte avdelingen.

Kjente bare at det var ubehagelig antall mennesker og vet at flere av dem ikke har hatt noe rettet mot min behandling. På den avdelingen jeg jobber, er vi KUN inne i journalen til de pasientene vi har på vakt. Men i min journal er det tydelig at alle som har vært på vakt, har vært inne i journalen. 

tenker at dette mer er til ettertanke, at ting virkelig ikke er taushetsbelagt! Når over 70 personer vet, så er det ikke mye taushetsplikt! Skulle holde dette hemmelig, men nå vet jo alle «uten å vite».

Hadde meldt dette videre, er jo absolutt ikke greit!!!

Burde vært MYE strengerr krsv for å åpne journaler! 

Anonymkode: eeab6...21f

AnonymBruker
Skrevet

Men de må jo skrive begrunnelse for å åpne journal? Hva er begrunnelsene til de du er usikker på? 

Anonymkode: b730b...111

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kanskje du skulle nevnt det for avdelingsleder der? 

Anonymkode: e0116...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har vært innlagt på nevrologisk, så er det ofte SVÆRT mange innom på kort tid. Jeg kan likevel ikke se at det er noe suspekt med det.

Anonymkode: ba300...248

Skrevet

Jeg telte opp hvor mange som var inne i min journal sist operasjon, og det kom på over 170 med stort og smått. Så det høres ikke urimelig ut med 70 oppslag over tre dager. 

Men dette kan du jo ta tak i og be rette myndighet sjekke opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du glemmer helsesekretærer, de er inn og ut av journaler hele tiden. 

Anonymkode: 8ff3f...66d

Har ikke talt disse flere ganger! Og er de to samme sekretærene som har vært inne hele tiden. Nå har jeg talt antall personer, ikke antall ganger ikke i journalen. Er totalt 152 tilganger i løpet av disse tre dagene + noe etterarbeid.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettopp operert, og jeg har mistet tellingen på hvor mange som har vært inne og sjekket. Det dukker fortsatt opp flere på ulike  datoer, selv om operasjonen var i forrige uke. (altså, datoer fram mot operasjonen, ikke etterpå foreløpig).

Jeg reagerer ikke på det, men jeg kjenner jo ingen der og tenker at folk har null interesse av meg der annet enn de som faktisk trenger å vite noe. Men hvis du føler at folk bare er nysgjerrige, så ville jeg definitivt tatt det opp.

Anonymkode: 51d62...c69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...