AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Del Skrevet 26. mars Hei. Jeg søkte noen jobber litt for morro skyld og fikk positiv respons med jobbtilbud. Jeg søkte jobber innenfor samme bransje som jeg allerede jobber i og kan dermed ikke jobbe i begge jobbene. Jeg liker jobben jeg allerede har, men vurderer jobbtilbudet pga høyere lønn. Kan jeg spørre arbeidsgiveren min om oppsigelsestid uten at jeg indikerer på at jeg sier opp (nye arbeidsgiver har behov for å vite det, pga hen vil jeg skal begynne å jobbe snart)? Og om det er mulighet for å jobbe i en butikk innenfor samme bransje i oppsigelsestiden? Kan min nåværende arbeidsgiver bli sur for dette på noen måte? Bare nysgjerrig siden dette ikke er skrevet i stein at jeg tar denne jobben Anonymkode: 71389...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 26. mars #2 Del Skrevet 26. mars Hvorfor skal du spørre om din oppsigelsestid? Har du ikke en arbeidskontrakt? Hvis du ønsker kortere oppsigelsestid må dette avtales. Mye av det andre du skrev var litt vanskelig å forstå. Normal prosedyre er at du søker jobb. Går gjennom en prosess og mottar et eventuelt tilbud. Da er det normalt å snakke om oppstartstidspunkt. Da kan dere enten fastsette det til etter din kontraktsfestede oppsigelsestid, eller så tar du kontakt med nåværende arbeidsgiver og avtaler en eventuell kortere oppsigelsestid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 26. mars #3 Del Skrevet 26. mars Oppsigelsestiden din står i Arbeidskontrakten du signerte når du startet å jobbe. Ev står den i tariffavtalen din. (men da skal det stå i arbeidskontrakten at tariff følges) Normal oppsigelsestid i Norge som arbeidstaker er 3mnd (noen har kortere, og noen varierer etter hvor lenge du har jobbet) Men du kan få problemer om du jobber for en konkurrent før du har sluttet i jobben nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Del Skrevet 26. mars c_buk skrev (På 26.3.2025 den 9.17): Hvorfor skal du spørre om din oppsigelsestid? Har du ikke en arbeidskontrakt? Hvis du ønsker kortere oppsigelsestid må dette avtales. Mye av det andre du skrev var litt vanskelig å forstå. Normal prosedyre er at du søker jobb. Går gjennom en prosess og mottar et eventuelt tilbud. Da er det normalt å snakke om oppstartstidspunkt. Da kan dere enten fastsette det til etter din kontraktsfestede oppsigelsestid, eller så tar du kontakt med nåværende arbeidsgiver og avtaler en eventuell kortere oppsigelsestid. Ekspander Ja beklager, litt dårlig formulering på morgenkvisten haha. Jeg vet oppsigelsestiden min, men må høre med arbeidsgiver om jeg kan jobbe i den nye jobben samtidig som jeg jobber i den gamle siden det er innenfor samme bransje. I kontrakten min har jeg ikke lov å jobbe i en konkurrerende bedrift. Spørsmålet er om dette kan ha noen negative følger for meg å snakke med min nåværende arbeidsgiver om jeg velger å fortsette i min nåværende jobb? Men det er noe jeg har behov for å vite om jeg eventuelt skal takke ja til tilbudet. Er egentlig det jeg spør om, om det har noen negative konsekvenser å resonnere med arbeidsgiver om ny jobb, oppsigelsestid osv. Hvis det gir mening? Den nye arbeidsgiveren min er ikke villig til å vente 3 mnd på min oppsigelse. Men vet at flere har hatt mulighet tidligere for å ha kortet ned sin oppsigelsestid til 1 mnd. Ts Anonymkode: 71389...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Del Skrevet 26. mars Slarti skrev (På 26.3.2025 den 9.24): Oppsigelsestiden din står i Arbeidskontrakten du signerte når du startet å jobbe. Ev står den i tariffavtalen din. (men da skal det stå i arbeidskontrakten at tariff følges) Normal oppsigelsestid i Norge som arbeidstaker er 3mnd (noen har kortere, og noen varierer etter hvor lenge du har jobbet) Men du kan få problemer om du jobber for en konkurrent før du har sluttet i jobben nå. Ekspander Ja, er klar over egen oppsigelsestid. Var det jeg og tenkte. Spørsmålet mitt er om det er mulig å resonnere litt med arbeidsgiver angående dette? Uten at det har negative følger. Vet ikke om jeg takker ja til tilbudet eller om den nye arbeidsgiveren godtar 1 mnd oppsigelsestid (hvis jeg får ordnet 1 mnd og ikke 3 mnd). Hvis det ga mening Anonymkode: 71389...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå