AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars Hvilke alternativer finnes der ute? Ønsker tips til gode løsninger! Kan jo spørre i butikk, men redd for at de bare vil prøve å selge meg det dyreste de har. Kan godt være en såkaldt dum telefon, for eksempel en Nokia. Men er det apper en savner da? Hva får vi ved å velge en smarttelefon? Hva er beste løsning for parent control? Jeg vil ha full kontroll over telefonen, all nettbruk, kunne slå den av osv. Kan man ha smarttelefon uten å slippe dem løs på Internett? Finnes det muligheter for å fjerne all internetttilgang utenom noen apper/sider? Som for eksempel Spotify o.l? Og hvilke mobiler anbefaler dere? Må være ganske billig. Og hva må vi ha/ikke ha av apper og funksjoner? Kom med tips folkens! 😊 Anonymkode: 59937...8e4
AnonymBruker Skrevet 26. mars #2 Skrevet 26. mars Her får de våre gamle jobbtelefoner (iPhone). Det er ganske mange som stadig får ny telefon på jobb - du har ikke mulighet til å kjøpe en brukt? Det er en rekke gode, og populære, apper. Læringsapper, spill, kommunikasjon med venner, Vi bruker en kombinasjon av aktivert skjermtid, tidsbegrensninger for app, innholdsbegrensninger og skjermpåminnelser. Det kan regulere alt du ønsker. For eksempel at det kun er åpnet for enkelte nettsider, eller du kan blokkere nettleser helt. Eller at det kun er telefon og meldinger som fungerer på telefonen 8-16. Tillit er uansett viktig. Og modenhet hos barnet. De vet at tull med innstillinger og slikt vil føre til kraftig begrensning av bruk. Jeg hadde nok ikke turt å gi smarttelefoner og nettbrett så tidlig om jeg ikke var veldig trygg på at både jeg og mannen har god kontroll på det tekniske rundt dette. Anonymkode: a33e9...740 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Skrevet 26. mars Jeg bruker Samsung selv, så jentungen fikk den billigste fra Samsung da hun fikk telefon (forøvrig det samme jeg kjøper til meg selv). Ei venninne bruker iPhone selv, så der får ungene en eldre iPhone. Det er praktisk å ha telefon med samme operativsystem, da det gir større muligheter for foreldrekontroll ved sammenkobling av enheter. Anonymkode: 2901f...f64
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Skrevet 26. mars Min 11-åring har en iphone 12. Kjøpte på finn til veldig rimelig pris. Anonymkode: 64dab...833
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Skrevet 26. mars Vi har gitt tiåring en iPhone 13 i julegave, kjøpte på Finn Brukt mobil. Du får en billigere mobil og med 2 års garanti, mobilen kom som helt ny. Anonymkode: 09b85...0da
AnonymBruker Skrevet 26. mars #6 Skrevet 26. mars Her, det heter visst Finn Nybrukt https://www.finn.no/nybrukt/mobil?srsltid=AfmBOorxkGuCbdn3nmkAy8twg8HkrC2NJr5dmXBzbF64ZHulFGPf3wAa Anonymkode: 09b85...0da
Bokormsen Skrevet 26. mars #7 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Her får de våre gamle jobbtelefoner (iPhone). Det er ganske mange som stadig får ny telefon på jobb - du har ikke mulighet til å kjøpe en brukt? Det er en rekke gode, og populære, apper. Læringsapper, spill, kommunikasjon med venner, Vi bruker en kombinasjon av aktivert skjermtid, tidsbegrensninger for app, innholdsbegrensninger og skjermpåminnelser. Det kan regulere alt du ønsker. For eksempel at det kun er åpnet for enkelte nettsider, eller du kan blokkere nettleser helt. Eller at det kun er telefon og meldinger som fungerer på telefonen 8-16. Tillit er uansett viktig. Og modenhet hos barnet. De vet at tull med innstillinger og slikt vil føre til kraftig begrensning av bruk. Jeg hadde nok ikke turt å gi smarttelefoner og nettbrett så tidlig om jeg ikke var veldig trygg på at både jeg og mannen har god kontroll på det tekniske rundt dette. Anonymkode: a33e9...740 Slik har foreldre tenkt i all tid, i realiteten vet barna akkurat hva de skal gjøre for å omgå slike restriksjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #8 Skrevet 26. mars Om du har iPhone, så funker det veldig bra med foreldrekontroll. Man kan styre hvilke apper de har tilgang til, når de ikke skal ha tilgang, hvor mye tid de kan bruke på de forskjellige appene, når telefonen skal bli «låst» og ikke etc. Her funker det veldig bra. Anonymkode: f6996...9e3
AnonymBruker Skrevet 26. mars #9 Skrevet 26. mars Vi har iphone hele familien. Barna har oppigjennom overtatt våre gamle, eller vi har kjøpt brukt på finn. Fordelen med det er "hvor er"-appen, kalender som kan deles, familiegruppe der man kan dele bilder, etc. Lett for oss voksne å hjelpe til med det tekniske når vi kjenner systemet/telefonen. Anonymkode: 9c148...906
AnonymBruker Skrevet 28. mars #10 Skrevet 28. mars Hvis du tenker dumtelefon som alternativ, så kan du vel kjøpe smartklokke? En i klassen fikk dumtelefon, men den er upraktisk å bruke, og barna har sjelden lommer til telefon på sommeren. Så de gikk tilbake til klokke. Det er bare 2 i klassen som har telefon, og heldigvis er det ganske mange foreldre som vil vente. De er tredjeklassinger. Synes det er sykt å gi en iphone til en niåring. Det er med på å starte en vanvittig press. På naboskolen slapp foreldrene løs telefoner på barna alt for tidlig, og de jobber med å redde det som er igjen av klassemiljøet. Dere bestemmer, og det går jo an å holde bruken litt i sjakk med ulike funksjoner... Men jeg oppfordrer dere til å stoppe opp og tenke litt. Har de fleste i klassen telefon? Hva sier foreldregruppen? Anonymkode: 994e4...d98
AnonymBruker Skrevet 28. mars #11 Skrevet 28. mars meg over. tiåring skulle det være, beklager Anonymkode: 994e4...d98
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Skrevet 28. mars Barnet mitt har iPhone har fått en brukt en av besteforeldrene sine. Det eneste som er kjipt for oss er at jeg ikke liker iPhone. Samsung og iPhone snakker ikke sammen. Så måtte skrive at hxn var eldre enn hxn er og får ikke noe foreldrekontroll. Anonymkode: 3bf0e...e5e
AnonymBruker Skrevet 29. mars #13 Skrevet 29. mars Vi har klokke nå, og det fungerer tildels. Mye tull med nettverk og gps. Det begynner å bli behov for å kunne ringe flere, og å sende sms. På klokka er det bare noen få standard meldinger, og barnet kan kun sende til de som er oppført som administrator. Det er visstnok også litt flaut å ha klokke som 10-åring. Vi ser at vårt barn er det eneste som fortsatt har det. De aller fleste i klassen har smarttelefon, med varierende foreldrekontroll og tilgang til Internett. Jeg synes også det er galskap med iPhone til 10-åring. Både pga prisen, og at det aller meste på en smarttelefon er ting de ikke trenger ennå. Det er derfor jeg spør om hvilke alternativer som finnes. Hvor "dumme" smarttelefoner finnes det? Er det noen mellomting mellom smarttelefon og en gammeldags Nokia? Jeg ser også at det begynner å bli aktuelt med noen apper, for eksempel Spotify. Det er jo bare der man hører på musikk nå. Og vi har ikke lyst til å låne bort egne telefoner hele tiden. Her kunne jo en pad vært et alternativ, men jeg tenker det er dumt å bruke penger på det om vi uansett snart skal skaffe mobil. Finnes det gode alternativer innen foreldrekontroll når vi foreldre ikke har samme type mobil? Er det mulig at begge har full kontroll når én har iPhone og én har Android? Anonymkode: 59937...8e4
AnonymBruker Skrevet 29. mars #14 Skrevet 29. mars Min fikk en rimelig Samsung som første tlf. Bruker appen Familylink, der kan jeg kontrollere det meste på tlf hennes, samtidig se hvor hun er. Anonymkode: 6271f...466
AnonymBruker Skrevet 29. mars #15 Skrevet 29. mars Som andre sier. Skaff en med samme operativsystem som foreldrenes. Vi har Samsung alle sammen og det gjør det enklere. Anonymkode: f6010...f55
AnonymBruker Skrevet 30. mars #16 Skrevet 30. mars Bokormsen skrev (På 26.3.2025 den 8.56): Slik har foreldre tenkt i all tid, i realiteten vet barna akkurat hva de skal gjøre for å omgå slike restriksjoner. Hva var ditt bidrag i tråden? At man skal holde de i handen til de er 18, og at de da plutselig er fult utlært i å ta gjennomtenkte og fornuftige valg? Min innstilling er frihet under ansvar, som øker med alderen. Øker mer om man viser tilliten verdig, blir innskrenket om tillit blir brutt. Og gode samtaler om hvorfor regler er som de er. Anonymkode: a33e9...740
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå