Gå til innhold

Selge før visning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om noen skal gi bud direkte til meg som selger på en bolig, hvordan blir det da med forskjøpsretten? Fristen for å melde forkjøp gikk ut i går og det er ingen som har meldt seg i følge megler. Da er det vel fritt frem for meg å selge til denne kjøperen slik at jeg kan avlyse fellesvisningen som er satt opp? 

Anonymkode: 1da59...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor spør du ikke megleren din?

Anonymkode: 19145...b32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ingen har meldt forkjøp, så er det ingen som kan ta den på forkjøpsrett nei, om du selger i dag, eller til uka.

Det pleier å være dumt å selge før visning da, men .. 

Du må jo uansett ringen megleren din her for å eventuelt avlyse, så ring han før du aksepterer noe bud og spør om dette.

Anonymkode: 796f4...684

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 7.35):

Hvorfor spør du ikke megleren din?

Ekspander  

Fordi en megler alltid vil si at jeg ikke skal selge før annonsert visning. Jeg vet ikke om jeg tør la være å takke nei til budet. Hva om jeg ikke får bud etter visningen? Et vennepar kjøpte på den måten, men der var det ikke snakk om forkjøpsrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri lurt å selge før fellesvisning. De som kupper gjør det jo nettopp fordi de vil ha en bedre pris, ingen annen grunn ligger bak. 

Anonymkode: 9b512...d4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 7.39):

Hvis ingen har meldt forkjøp, så er det ingen som kan ta den på forkjøpsrett nei, om du selger i dag, eller til uka.

Det pleier å være dumt å selge før visning da, men .. 

Du må jo uansett ringen megleren din her for å eventuelt avlyse, så ring han før du aksepterer noe bud og spør om dette.

Anonymkode: 796f4...684

Ekspander  

Takk. Jeg var litt usikker på om det var noen spesielle regler jeg må forholde meg til bare. Da jeg skrev innlegget her så var det ikke åpent noe sted, så jeg satset på flere morgenfugler her inne :) Nå er kontorene åpne, så jeg kan ringe og sjekke litt mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 8.00):

Fordi en megler alltid vil si at jeg ikke skal selge før annonsert visning. Jeg vet ikke om jeg tør la være å takke nei til budet. Hva om jeg ikke får bud etter visningen? Et vennepar kjøpte på den måten, men der var det ikke snakk om forkjøpsrett. 

Ekspander  

Det spiller jo ikke noen rolle hva megler sier, du er jo bare ute etter informasjon angående forkjøpsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 8.03):

Aldri lurt å selge før fellesvisning. De som kupper gjør det jo nettopp fordi de vil ha en bedre pris, ingen annen grunn ligger bak. 

Ekspander  

Njæ. Det kan like gjerne være for å faktisk sikre seg boligen. Om man ikke har uendelig med penger tar det lang tid å få kjøpt typ rekkehus i Oslo i dag. Man vet aldri hvor mye penger de andre har, og ved å legge inn et privat bud på sin egen maks, har man i hvert fall en mulighet dersom selger aksepterer. Mange i min omgangskrets har gjort det slik i det siste. 

Anonymkode: f7056...a4c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 8.00):

Ekspander  

Det kommer an på hvor viktig det er å få solgt. Det er det bare du som vet. Hadde det vært veldig viktig å solgt boligen, og det var en pris man kan akseptere, så hadde jeg solgt med en gang. Da hadde jeg ikke vært i tvil. Vi vet ingenting om din livssituasjon, så det er litt vanskelig å gi råd basert på det du skriver. Ikke kjenner vi boligmarkedet der du bor heller.

Er det lett å få solgt boliger i ditt område?

Anonymkode: 127b7...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det er nok ikke nødvendigvis slik nei. Jeg kjøpte en bolig på denne måten. Det var slettes ikke for å få bedre pris, men for å sikre meg boligen slik at jeg slapp peset med budrunder og usikkerheten rundt det. Jeg betalte mye over takst, men for meg så var det verdt det. Så for meg og selger ble det uansett vinn-vinn i det tilfellet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Nei, mange får veldig gode tilbud når noen prøver å kuppe, vet om en som sist i forrige uke fikk 1 mill over takst på noen som ga bud før visning.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...