Gå til innhold

Jeg skjønner ikke mitt etteroppgjør av uføretrygd. Noen med peiling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke lyst til å oppgi eksakt beløp, men. 

For 2023, det jeg oppga og det jeg faktisk tjente hadde en forskjell på 26.000,-  Det vil si jeg tjente 26 tusen mindre enn jeg oppga. 

eks la oss si at jeg oppga 150.000, men tjente 123.955  

nå har de foretatt etteroppgjør. 

Jeg skulle ha fått 3.276,- mer enn det jeg fikk (før skatt). 

Altså hvordan foretar de etteroppgjør??

Føler at 15% av det som «mangler» virker så lite. Men jeg kan ikke noe om det eller regneformel. 

sitter her og tenker at hvis jeg hadde tjent akkurat det jeg oppga, så hadde jeg vel skyldt dem penger. 

hva hvis jeg hadde tjente 170.000,- i stedet. Betyr det at jeg hadde fått tilbakebetaling regning på 15% av mellombeløpet 20.000,-, altså 3.000,-?

Anonymkode: da103...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er "de"? Er det NAV eller Skatteetaten du har oppgitt dette tallet til? NAV vet vel hva de har utbetalt til deg, så da må det være Skatteetaten og skatten du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 minutt siden):

Hvem er "de"? Er det NAV eller Skatteetaten du har oppgitt dette tallet til? NAV vet vel hva de har utbetalt til deg, så da må det være Skatteetaten og skatten du mener?

Det er jo nav som foretar etteroppgjør. 
Jeg lurte på om noen visste akkurat hvordan de foretar etteroppgjør?? Skjønner ikke hvorfor du tenkte på Skatteetaten!!

i brevet jeg fikk så var det kort sagt kun, skulle ha fått, men fikk, og beløpet som ble utbetalt for lite. 

Altså noen med peiling!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo nav som foretar etteroppgjør. 
Jeg lurte på om noen visste akkurat hvordan de foretar etteroppgjør?? Skjønner ikke hvorfor du tenkte på Skatteetaten!!

i brevet jeg fikk så var det kort sagt kun, skulle ha fått, men fikk, og beløpet som ble utbetalt for lite. 

Altså noen med peiling!!

Så høflig og snill du er mot noen som prøver å hjelpe deg da..🤦 Det var ikke veldig tydelig hva du prøvde å skrive, så skjønner at spørsmålet kan komme, om det er skatt du mener. 

Men jeg skjønner at du snakker om etteroppgjør fordi du har tjent høyere enn fribeløpet. Men det kommer jo ann på kompensasjonsgraden din, og den oppgir du ikke her. 

Anonymkode: d7457...31f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trekkes vel skatt av etteroppgjøret. Har du tatt hensyn til det i regnestykket ditt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så høflig og snill du er mot noen som prøver å hjelpe deg da..🤦 Det var ikke veldig tydelig hva du prøvde å skrive, så skjønner at spørsmålet kan komme, om det er skatt du mener. 

Men jeg skjønner at du snakker om etteroppgjør fordi du har tjent høyere enn fribeløpet. Men det kommer jo ann på kompensasjonsgraden din, og den oppgir du ikke her. 

Anonymkode: d7457...31f

Jeg har et «fribeløp» som er høyere enn 0,4 G. Siden jeg har gradert ufør. 

kompensasjonsgrad el hva den nå heter er på 51%, om det har noe å si. 

Var ikke meningen å være frekk el noe, men skjønner fortsatt ikke hvorfor skatt var et alternativ. Men uansett,,,

så for meg ca 10-11 tusen, ikke 3276. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Det trekkes vel skatt av etteroppgjøret. Har du tatt hensyn til det i regnestykket ditt? 

Beløpene nevnt er før skatt. Fikk utbetalt 1800 eller noe. 

så tenker hele tiden brutto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke rart skatteetaten nevnes da det er de som har innkreving av for mye utbetalt...... Og også det at grunnen til at du får mindre handler om skatt. 

Merkelig å ikke skjønne at det betales skatt av et beløp som blir oppgitt på den måten..

Anonymkode: 908d7...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har inntekt så skal uføretrygden reduseres slik:

Inntekten din - fribeløpet/inntektsgrensen * kompensasjonsgraden = beløp uføretrygden skal reduseres med.

Dersom du får 300 000 i full uføretrygd og beløpet over er 50000 så skal du ha 250 000 i uføretrygd. Så når det foretas etteroppgjør så spørs det hvor mye du faktisk fikk i uføretrygd i 2023. Differansen mellom hva du skulle hatt og hva du faktisk fikk blir det du fikk etterbetalt eller må tilbakebetale.

Håper det var forståelig.

Anonymkode: 52395...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For 2023, det jeg oppga og det jeg faktisk tjente hadde en forskjell på 26.000,-  Det vil si jeg tjente 26 tusen mindre enn jeg oppga. 

Føler at 15% av det som «mangler» virker så lite. Men jeg kan ikke noe om det eller regneformel. 

sitter her og tenker at hvis jeg hadde tjent akkurat det jeg oppga, så hadde jeg vel skyldt dem penger. 

hva hvis jeg hadde tjente 170.000,- i stedet. Betyr det at jeg hadde fått tilbakebetaling regning på 15% av mellombeløpet 20.000,-, altså 3.000,-?

Gå inn på NAV sine sider og logg deg inn der. Gå videre til "Min uføretrygd" og "Inntekstplanlegger". Her kan du legge inn forskjellige beløp og se hvor mye som kuttes i uføretrygden ettersom du tjener mer enn hva NAV har som utgangspunkt. Du har fått utregnet en inntektsgrense som du også kan sjekke på "Min uføretrygd". Om du ikke tjener over inntektsgrensen trekkes du ikke i uføretrygden, men straks du tjener over inntektsgrensen vil du trekkes i uføretrygden. Jo mer du tjener over inntektsgrensen, jo mer trekkes fra uføretrygden og det bør vurderes på et punkt hvorvidt det lønner seg å skulle belastes og slite seg ut for å jobbe ekstra hvis man trekkes 80-90% i uføretrygden av beløpet man får i lønn (og også må skatte av 😉 ). Jo mer du overskrider inntekstgrensen, jo større inngripen blir fratrekket i uføretrygden. Beste måten å forstå dette på er å "leke" seg litt med inntektsplanleggeren (husk å ikke sende inn noen av resultatene, men bare planlegg og sjekk utfallet ut fra ulike inntekter 😉 

Det at du eksempelvis ikke tjente 150.000 som du oppga, men bare tjente 123.955 tilsier ikke at du skulle hatt mellomlegget i uføretrygd. Det som skjer i etteroppgjøret er at du får tilbake det de har trekt deg gjennom året for det de mente du ikke hadde rett på i uføretrygd pga inntekt tilsvarende 150.000. Hadde du oppgitt 170.000 i inntekt hadde du som utgangspunkt blitt trukket mer i uføretrygden fra NAV og du ville da fått mer tilbake, men kun det du ville hatt rett på i uføretrygd.

Du får kanskje ikke gått tilbake på NAV sine nettsider og sjekket inntektsplanleggeren for i fjor, men "lek" deg litt frem med årets inntektsplanlegger så ser du raskt hvordan inntekten din påvirker uføretrygden. Da er det også lettere å forstå hva som er trukket fra uføretrygden og hvorfor i tillegg til hva du får igjen i etteroppgjøret og hvorfor 😉 

Anonymkode: 382cb...1fa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trodde etteroppgjøret kom et stykke ut på høsten, det har alltid vært slik for min del.

Det har aldri vært noe problem å forstå, jeg ser til vedtaket, hvor det står ting som kompensasjonsgrad, hvor mye jeg kan tjene før det påvirker trygden osv. Når skatteoppgjøret er i mål, så ser jeg den økonomiske fasiten for hvordan året endte opp, både inntekt fra arbeidsgiver og utbetalinger av uføretrygd, og jeg kan dermed selv regne ut om jeg skal ha tilbake, betale eller ingen av delene.

Anonymkode: c145e...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anonymkode: 382cb...1fa

Det var litt mer forståelig. 

jeg skal leke litt med planleggeren som du foreslo. 

Jeg tenkte ikke hele beløpet, men pga komp.grad på 51%, så tenkte jeg at det kanskje ble litt i underkant 10-11 tusen. (Brutto)

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Trodde etteroppgjøret kom et stykke ut på høsten, det har alltid vært slik for min del.

Det har aldri vært noe problem å forstå, jeg ser til vedtaket, hvor det står ting som kompensasjonsgrad, hvor mye jeg kan tjene før det påvirker trygden osv. Når skatteoppgjøret er i mål, så ser jeg den økonomiske fasiten for hvordan året endte opp, både inntekt fra arbeidsgiver og utbetalinger av uføretrygd, og jeg kan dermed selv regne ut om jeg skal ha tilbake, betale eller ingen av delene.

Anonymkode: c145e...b45

Dessverre ikke alle som er like heldige. I fjor skjedde det samme. Jeg fikk for 2022 i feb/mars 2024. Samme i år, i feb/mars 2025, for 2023. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man putter inn et beløp i inntektsplanleggeren og får som resultat at man da får f.eks 10.000kr i uføretrygd i mnd, er det fra dd eller hele 2025 totalt? 

Anonymkode: c4099...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Når man putter inn et beløp i inntektsplanleggeren og får som resultat at man da får f.eks 10.000kr i uføretrygd i mnd, er det fra dd eller hele 2025 totalt? 

Kommer an på når på året du legger det inn. En får en gunstigere fordeling i det eventuelle trekket om en trekker hele året.

Anonymkode: 68b12...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer an på når på året du legger det inn. En får en gunstigere fordeling i det eventuelle trekket om en trekker hele året.

Om jeg legger det inn nå idag og får opp 10.000kr. Vil jeg da få 10.000kr pr mnd ut året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg legger det inn nå idag og får opp 10.000kr. Vil jeg da få 10.000kr pr mnd ut året?

Det eventuelle trekket fordels på antall måneder som er igjen av året fra det tidspunktet du legger det inn. Om du er f.eks 50000 over inntektsgrensen, vil trekket være mindre pr måned jo før på året du legger inn tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 6.25):

Hvorfor fikk du ikke etteroppgjøret for 2023 i november 2024? Hva er kompensasjonsgraden din da? 

Anonymkode: 21b3a...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...