AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Del Skrevet 26. mars Jeg har en sønn på som relativt nylig fylte 17 år, jeg har gitt han lov til en del i livet fordi han alltid kunne stoles på når han var litt yngre, men noe er jeg strengere på såklart, og han har retningslinjer og grenser på de viktige tingene. Han har i det siste vært litt for flink til å være borte her og der på skolen og praksisstedet han er i via skolen. Dette har blitt strammet inn nå. Han brøt også en veldig viktig avtale med meg i helgen som var. I kveld så var han på besøk hos kjæresten sin og han ville sove der når han skulle hjem. Jeg sa han skulle gå hjem kl 23.00. Han spurte da om overnatting der som sagt og jeg sa nei, fordi han skal på praksisstedet sitt i morgen. Han mente da at han skulle klare å være hjemme her til kl 06.30 for å dra med buss her ifra, men jeg ble usikker på om det kunne holdes i morgen tidlig. Jeg mener også generelt at det er greit å være hjemme å komme seg i seng til skole i ukedager. Hadde han vært der borte så hadde de sikkert vært våkne halve natta. Han argumenterte med at jeg burde gi han ens sjanse til å stole på han, og bruker kortet at han er 18 år om underkant et år. Jeg prøver å forklare han at dette handler om at han i det siste har skapt en usikkerhet hos meg, og siste ting han brøt med meg bare var for noen dager siden. Var jeg for streng mtp at han er så stor som han er nå? Vanskelig greie når dem er blitt så store, men han er jo enda under min omsorg og jeg prøver å lære han noe her. Anonymkode: b6918...5a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #2 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en sønn på som relativt nylig fylte 17 år, jeg har gitt han lov til en del i livet fordi han alltid kunne stoles på når han var litt yngre, men noe er jeg strengere på såklart, og han har retningslinjer og grenser på de viktige tingene. Han har i det siste vært litt for flink til å være borte her og der på skolen og praksisstedet han er i via skolen. Dette har blitt strammet inn nå. Han brøt også en veldig viktig avtale med meg i helgen som var. I kveld så var han på besøk hos kjæresten sin og han ville sove der når han skulle hjem. Jeg sa han skulle gå hjem kl 23.00. Han spurte da om overnatting der som sagt og jeg sa nei, fordi han skal på praksisstedet sitt i morgen. Han mente da at han skulle klare å være hjemme her til kl 06.30 for å dra med buss her ifra, men jeg ble usikker på om det kunne holdes i morgen tidlig. Jeg mener også generelt at det er greit å være hjemme å komme seg i seng til skole i ukedager. Hadde han vært der borte så hadde de sikkert vært våkne halve natta. Han argumenterte med at jeg burde gi han ens sjanse til å stole på han, og bruker kortet at han er 18 år om underkant et år. Jeg prøver å forklare han at dette handler om at han i det siste har skapt en usikkerhet hos meg, og siste ting han brøt med meg bare var for noen dager siden. Var jeg for streng mtp at han er så stor som han er nå? Vanskelig greie når dem er blitt så store, men han er jo enda under min omsorg og jeg prøver å lære han noe her. Anonymkode: b6918...5a7 Du gjorde det riktige her vil jeg si. Når man er 17 år trenger man fortsatt foreldrenes veiledning mht rett&galt og viktige valg i livet. Hadde han i dette tilfellet fått lov å overnatte, så ville det gått utover utdannelsen hans, som det kan høres ut som at har sklidd litt ut allerede. Selv om han er 18 om knapt et år, så er det enda du som bestemmer. Det er det også i stor grad om han er 18 år og fortsatt bor hjemme. Da er det fortsatt DINE husregler som teller. Du må bare stå i det. Du ville gjort ham en bjørnetjeneste ved å la ham komme og gå som han ville. Det ville lett sklidd fullstendig ut. Det er din jobb som mamma og veilede ham på riktig spor. Anonymkode: a801f...750 14 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Del Skrevet 26. mars Du har ikke vært for streng. Jeg ville gjort det samme med min 17-åring. Som du sier så vil de antagelig være våkne halve natta, og du har jo et visst ansvar for skole og praksis selv om begynner å bli stor. De er nemlig langt mindre moden i hodet enn det de tror de er;) Få han hjem, men forklar godt hvorfor du tenker sånn. Overnatting får de gjøre i helger og ferier Anonymkode: 51edc...5d5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Del Skrevet 26. mars Da jeg så overskriften tenkte jeg først "enda en overbeskyttende forelder", men etter å ha lest hele saken så er jeg enig med deg. Det er siste året du har særlig mye å si utover normale husregler, så når ting begynner å skli ut er det lov å si ifra og sette noen grenser. Datteren min på snart 19 er ute litt i hytt og pine, snart russetid, men hun holder avtaler og kommer seg (for det meste) opp. Selv om hun har passert 18 ville jeg nok forsøkt å rettlede henne om det begynte å gå ut over jobb/utdannelse. Anonymkode: 57c03...63f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Del Skrevet 26. mars I utgangspunktet tenker jeg at 17 åringer bør være voksne nok til å klare å ta ansvar for å komme seg til skole og praksissted i tide uavhengig av hvor de sover. Men her har du jo en grunn for å si "nei", nemlig det at din 17-åring HAR vist at dette ikke tas alvorlig nok, og at avtaler brytes. Og i en god oppdragelse mister man da noen privilegier relatert til dette med å komme seg ut døra selv til rett tid. Som retten til å sove borte på en hverdag. Jeg ville antagelig reagert ganske tilsvarende. Anonymkode: d3aa3...099 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #6 Del Skrevet 26. mars Jeg hadde gjort og har gjort akkurat det samme som deg. Det er greit at han er 17 år og snart voksen. Skal man bli behandlet som en voksen, så må man oppføre seg som en. Det har ikke din gjort akkurat nå. Han må først vise at han er til å stole på, så kommer friheten tilbake. Anonymkode: cff63...51b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #7 Del Skrevet 26. mars Jeg synes det er fornuftig at du stod i det der og da. Hvis det har vært mye "skulk" i det siste så tenker jeg at man må bruke de virkemidlene man har for at det ikke skal skli helt ut. Samtidig så er det jo ingen god løsning å bure han inne på sikt. Jeg tenker at du gjorde riktig i den ene situasjonen, men at du bør ha en større samtale med han hvor dere avklarer ting på forhånd. Skal det være lov å overnatte på skoledager? I så fall hvor ofte? Og hva må i så fall han bevise for at det skal være greit å gjøre det slik? Anonymkode: 54818...ed3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 26. mars #8 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har en sønn på som relativt nylig fylte 17 år, jeg har gitt han lov til en del i livet fordi han alltid kunne stoles på når han var litt yngre, men noe er jeg strengere på såklart, og han har retningslinjer og grenser på de viktige tingene. Han har i det siste vært litt for flink til å være borte her og der på skolen og praksisstedet han er i via skolen. Dette har blitt strammet inn nå. Han brøt også en veldig viktig avtale med meg i helgen som var. I kveld så var han på besøk hos kjæresten sin og han ville sove der når han skulle hjem. Jeg sa han skulle gå hjem kl 23.00. Han spurte da om overnatting der som sagt og jeg sa nei, fordi han skal på praksisstedet sitt i morgen. Han mente da at han skulle klare å være hjemme her til kl 06.30 for å dra med buss her ifra, men jeg ble usikker på om det kunne holdes i morgen tidlig. Jeg mener også generelt at det er greit å være hjemme å komme seg i seng til skole i ukedager. Hadde han vært der borte så hadde de sikkert vært våkne halve natta. Han argumenterte med at jeg burde gi han ens sjanse til å stole på han, og bruker kortet at han er 18 år om underkant et år. Jeg prøver å forklare han at dette handler om at han i det siste har skapt en usikkerhet hos meg, og siste ting han brøt med meg bare var for noen dager siden. Var jeg for streng mtp at han er så stor som han er nå? Vanskelig greie når dem er blitt så store, men han er jo enda under min omsorg og jeg prøver å lære han noe her. Anonymkode: b6918...5a7 Ja det vil jeg si. Om han ikke står op øtil riktog tid og kommer seg dit han skal så er det vel hans problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 26. mars #9 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Han har i det siste vært litt for flink til å være borte her og der på skolen og praksisstedet han er i via skolen. Dette har blitt strammet inn nå. Han brøt også en veldig viktig avtale med meg i helgen som var. Sikkert greit at du sa nei denne gangen, men du bør ta en alvorsprat med han. Si at det er lettere å la han overnatte når du føler at han følger opp det han skal, og når han viser at han holder avtaler. Bli enige om noen kjøreregler og la han oppleve at det lønner seg å være ansvarlig. Selv om han er ditt ansvar så nytter det ikke å stramme inn for mye - du klarer ikke å tvinge han til å møte opp på skole eller å følge opp avtaler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #10 Del Skrevet 26. mars Mange nye tråder fra usikre foreldre her de siste par dagene, ref. en viss rettssak. Ikke lett å sette grenser som tenåringsforeldre. Kan jo plutselig bli beskyldt for å være psykisk mishandler. Anonymkode: 51173...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #11 Del Skrevet 26. mars Hvor lenge har du tenkt å kontrollere sønnen din? Du vet det er frivillig med vgs? En 17-åring er voksen nok til å ta valg om hvor han skal sove Anonymkode: 06344...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Del Skrevet 27. mars Hadde sagt at det spiller ingen rolle om han er 17 eller 18. Under mitt tak, mine regler. Anonymkode: 26794...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Del Skrevet 27. mars La han gjøre det han vil og stå i sine konsekvenser!!! Herregud....i Midtøsten er man gift i en alder av 15 år...overbeskyttende foreldre ass.... Anonymkode: 5682f...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Del Skrevet 27. mars Jeg hadde kanskje lagt det fram at hvis han vil at det skal være hans valg, så er det også hans ansvar. Hvis han ikke kommer seg opp i tide så skuffer han ikke primært deg, men de på praksisstedet som har satt av tid i forkant til å finne han som praksiskandidat og deretter satset på ham. Han skuffer de som venter på ham der og da. Han skuffer seg selv ved å la andre vurdere ham som upålitelig, for det er jo gjerne det man tenker etterhvert. Han vil være voksen? Da må han forstå hvordan hans handlinger/manglende handlinger påvirker andre. Og hvordan det til slutt slår tilbake på ham selv. Anonymkode: 765e7...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #15 Del Skrevet 27. mars Jøss.. Da jeg var 17 hadde jeg bodd alene på hybel i et år, og jeg reiste på ferie til Tyskland alene i 3 uker 😅 Og de lurer på hvorfor ungdommen nå til dags ikke får til noe selv.. Anonymkode: 74972...014 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå