Gå til innhold

Forbannet på meg selv for at jeg er en "økonomisk analfabet"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i alder der jeg kunne vært økonomisk uavhengig/rik om jeg hadde tatt vare på alle mulighetene som livet nærmest har servert på et sølvfat for meg. Men jeg er så "økonomisk analfabet" at jeg ikke gjenkjente mulighetene og tok de aldri.

1. Jeg var ung voksen på begynnelsen ved årtusenskiftet. Reglene for boliglån var løse og alle som ville fikk låne 100% av kjøpesummen for bolig i Oslo som på den tiden var moderat priset. Hadde jeg kastet meg på boligkarusllen da hadde jeg vært millionær i dag. Men jeg gjenkjente ikke de unike tidene jeg levde i og var ikke opptatt av bolig i det hele tatt. Jeg var mer opptatt av fest og morro. Fikk ikke kjøpt meg bolig før det meste av oppgangen var forsvunnet og nye stramme regler var innført.

2. Jeg kjøpte mine første bitcoin i 2011 da den kostet rundt en dollar. Jeg brukte de til å kjøpe ting på nett. Jeg ante ikke at andre så på bitcoin som en investering. Da den noen år senere hadde steget til over 500 dollar stusset jeg litt, men fortsatte å kjøpe bitcoin for netthandel. Skjønte ikke hvilken mulighet som lå foran meg. Hadde jeg bare sett hvilken historisk mulighet som lå foran meg kunne jeg vært milliardær i dag.

3. Da pandemien brøt ut og aksjemarkedet kollapset innså jeg ikke hvilken historisk kjøpsmulighet som lå foran meg. Først i etterkant skjønte hvilken mulighet jeg gikk glipp av. Og da Russland invaderte Ukraina i 2022 og hele Europa ropte på opprustning, så skjønte jeg ikke hvilken mulighet det var å investere i Kongsberg Gruppen og andre våpen aksjer. Hadde jeg brukt muiligheten kunne jeg vært millionær i dag.

Noen var for unge eller for gamle da disse hendelsene fant sted, eller de hadde ikke penger til å investere.. Men jeg var midt i rett alder og hadde pengene. Jeg ser nå hvorfor folk på min alder lever livets glade dager med villaer, feriehus, privatfly og utenlandsbryllup, mens jeg fortsatt lever "paycheck to paycheck".

Alle mulighetene jeg har gått glipp av gjør meg så deprimert at jeg knapt holder ut.

Anonymkode: 88bc4...791

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan trøste deg med at jeg fikk lån rundt 2000-skiftet, tjente på det, men seinere mista alt det da jeg ble syk. Bitcoin skjønte jeg meg ikke på, ikke aksjer heller. Kjenner ingen på min alder som har villa eller fullt hus OG hytte, privatfly ol. Noen gifta seg i utlandet men de har vel tatt bryllup+bryllupsreise i ett.

Jeg lever ikke fra hånd til munn, fordi jeg tjener greit. 

Anonymkode: 1488b...265

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er i alder der jeg kunne vært økonomisk uavhengig/rik om jeg hadde tatt vare på alle mulighetene som livet nærmest har servert på et sølvfat for meg. Men jeg er så "økonomisk analfabet" at jeg ikke gjenkjente mulighetene og tok de aldri.

1. Jeg var ung voksen på begynnelsen ved årtusenskiftet. Reglene for boliglån var løse og alle som ville fikk låne 100% av kjøpesummen for bolig i Oslo som på den tiden var moderat priset. Hadde jeg kastet meg på boligkarusllen da hadde jeg vært millionær i dag. Men jeg gjenkjente ikke de unike tidene jeg levde i og var ikke opptatt av bolig i det hele tatt. Jeg var mer opptatt av fest og morro. Fikk ikke kjøpt meg bolig før det meste av oppgangen var forsvunnet og nye stramme regler var innført.

2. Jeg kjøpte mine første bitcoin i 2011 da den kostet rundt en dollar. Jeg brukte de til å kjøpe ting på nett. Jeg ante ikke at andre så på bitcoin som en investering. Da den noen år senere hadde steget til over 500 dollar stusset jeg litt, men fortsatte å kjøpe bitcoin for netthandel. Skjønte ikke hvilken mulighet som lå foran meg. Hadde jeg bare sett hvilken historisk mulighet som lå foran meg kunne jeg vært milliardær i dag.

3. Da pandemien brøt ut og aksjemarkedet kollapset innså jeg ikke hvilken historisk kjøpsmulighet som lå foran meg. Først i etterkant skjønte hvilken mulighet jeg gikk glipp av. Og da Russland invaderte Ukraina i 2022 og hele Europa ropte på opprustning, så skjønte jeg ikke hvilken mulighet det var å investere i Kongsberg Gruppen og andre våpen aksjer. Hadde jeg brukt muiligheten kunne jeg vært millionær i dag.

Noen var for unge eller for gamle da disse hendelsene fant sted, eller de hadde ikke penger til å investere.. Men jeg var midt i rett alder og hadde pengene. Jeg ser nå hvorfor folk på min alder lever livets glade dager med villaer, feriehus, privatfly og utenlandsbryllup, mens jeg fortsatt lever "paycheck to paycheck".

Alle mulighetene jeg har gått glipp av gjør meg så deprimert at jeg knapt holder ut.

Dette handler ikke om å være økonomisk analfabet, men å være etterpåklok. 

• Liker 20
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at du ikke har privatfly! Da slipper du å ødelegge kloden fullstendig. 

Anonymkode: 0e898...4f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er siviløkonom. Dette har ingenting med å være økonomisk analfabet å gjøre. Det handler bare om å ikke ha en spåkule.

Husker prat om usikkert boligmarked og kunstig høye priser gjennom tidlig 2000 tall. Og alle trodde det sprakk i 2008. Bitcoin har alltid vært høyst usikkert, og er noe jeg selv har styrt unna. Og å prøve å treffe topper og bunn i fondsmarkedet er for småsparere, uten innsikt i hva de holder på med. Man sparer jevnt, med langsiktig perspektiv. 

Anonymkode: 8f904...430

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke økokomisk analfabet, du er bare helt vanlig. Etterpåklok er ikke å være klok i det hele tatt, og at dette gjør deg deprimert er jo helt unødvendig. Hvis faktisk livet nærmest er ødelagt av disse tankene bør du gå til psykolog.

Anonymkode: 2e682...65d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, hvis du har tenkt å sitte der og sutre over fortiden så kommer jo fremtiden til å se likedan ut. 
Gjort er gjort, spist er spist, så se å rett ryggen og gå videre!

Lag den den fremtiden du ønsker istedenfor å dra fortidens feil med deg videre. 

Anonymkode: 7318a...089

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, hvis du har tenkt å sitte der og sutre over fortiden så kommer jo fremtiden til å se likedan ut. 
Gjort er gjort, spist er spist, så se å rett ryggen og gå videre!

Lag den den fremtiden du ønsker istedenfor å dra fortidens feil med deg videre. 

Anonymkode: 7318a...089

Det er forsåvidt et interessant spørsmål å stille TS; 

Hva vil du angre på at du ikke gjorde i dag om et år? 

Anonymkode: 8f904...430

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi andre hatt en spåkule hadde vi vært rike alle sammen… Saken er at spåkuler ikke eksisterer. 

De som blir rike er de som tør å ta stor risiko. De fleste vsnlige folk gjør ikke det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du er ikke økokomisk analfabet, du er bare helt vanlig. Etterpåklok er ikke å være klok i det hele tatt, og at dette gjør deg deprimert er jo helt unødvendig. Hvis faktisk livet nærmest er ødelagt av disse tankene bør du gå til psykolog.

Anonymkode: 2e682...65d

Helt enig. 
Det er spesielt bitcoin som er kjipt, for her ligger de virkelig store pengene. Men de fleste som kjøpte bitcoin på den tiden er som deg: Enten har de dem ikke lenger, eller så har de mistet tilgang på dem. 

Anonymkode: 77e69...b9b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke økonomisk analfabet men helt normal. Hadde de fleste skjønt det du heller ikke skjønte hadde det jo ikke vært historiske avkastningsmuligheter. Hadde alle kjøpt bolig på 2000-tallet hadde prisene skutt i været allerede da. Hadde alle kjøpt aksjer under pandemien ville det ikke blitt en kollaps. Hadde alle kjøpt og holdt på bitcoin ville prisen skutt i været allerede da. Det er jo nettopp fordi usikkerheten er så stor at de færreste ser mulighetene at slike unike inntjeningsmuligheter oppstår. Og risikoen er da høy og mange går på trynet. 

Du er jo helt vanlig. Sånn må det dessverre være, de fleste av oss må være helt vanlige for at noen skal kunne tjene ekstra på uoppdagede muligheter. 

Bitcoin er irritasjonsmoment for meg også for jeg var sååå nære å kjøpe i 2009 men tenkte at nei, dette var bare vissvass og kom til å kollapse. 🙈

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Bitcoin så er du i godt selskap. Tror det er svært få (om noen) som kjøpte eller minet Bitcoin på den tiden som fremdeles eier dem.

Her er noen eksempler:

- Martti Malmi solgte 5050 Bitcoins for ca. 5 dollar pr. stk.

- Laszlo Hanyecz kjøpte to pizzaer for 10000 Bitcoins

- Gavin Andresen gav bort nesten 20000 Bitcoins.

Både Malmi og Andersen var insidere, som jobbet med Bitcoin-prosjektet de første årene.

Alle går glipp av muligheter hele tiden, men jeg har inntrykk av at de fleste ikke tenker så mye over det.

Dersom man hadde kjøpt Nvidia i 2015, så ville man ha tjent mye mer enn om man hadde kjøpt Bitcoin samme år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo bare å ta tak å begynne å spare og investere nå det. 
Jeg begynte for få år siden selv og alle monner drar.

Anonymkode: f1424...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kalles etterpåklokskap. 

Selv kjøpte jeg kryptovaluta i 2013 og primo 2014, utelukkende for å trade/spekulere. Dette ga meg ingen avkastning, for man har jo en tendens til å selge altfor tidlig, eller selge med tap. 

Men så ble noen bitcoins jeg kjøpte sittende fast i et konkursbo tilhørende en insolvent børs i over ti år, slik at jeg ikke hadde mulighet til å selge. Jeg fikk til slutt tilbake en brøkdel av coinsene jeg tapte, men verdien hadde økt med flere tusen prosent i løpet av de drøyt ti årene. 

Det er ingen grunn til å angre på ting man gjorde "feil" i fortiden. Man handlet riktig, ut fra opplysningene og kunnskapen man hadde på det tidspunktet. 

Fokuser heller på hvordan du kan tjene penger fra og med nå. 

Anonymkode: 9bc7d...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (På 26.3.2025 den 7.32):

Bitcoin er irritasjonsmoment for meg også for jeg var sååå nære å kjøpe i 2009

Kjøpe bitcoin i 2009? I 2009 var det fortsatt bare satoshi og noen få andre som drev med bitcoins, og de minet jo. De første større transaksjonene (kjøp/salg) fant sted i 2010. 

Anonymkode: 9bc7d...21e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk om å velge å være offer 🙄 «Ååå, jeg er så sint og deprimert for at jeg ikke visste hva lottotallene var forrige uke. Jeg kunne jo vært millionær 😭» 

Anonymkode: 90a3c...4b0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 16.35):

Snakk om å velge å være offer 🙄 «Ååå, jeg er så sint og deprimert for at jeg ikke visste hva lottotallene var forrige uke. Jeg kunne jo vært millionær 😭» 

Anonymkode: 90a3c...4b0

Det er vel ikke helt sammenlignbart.

TS snakker om å gå glipp av å ta logiske valg basert på hendelser i samfunnet.

Du snakker om norges største idiotspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2025 at 12:29 AM, AnonymBruker said:

Hvordan kunne du forutsi alt dette? Hvem visste at boligmarkedet i Oslo kom til å eksplodere, eller at Bitcoin skulle gå til himmels? Man trenger jo en krystallkule for å vite sånt på forhånd... Det gir ingen mening å føle seg skyldig etterpå...

Anonymkode: 1da38...743

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (På 1.4.2025 den 16.44):

Det er vel ikke helt sammenlignbart.

TS snakker om å gå glipp av å ta logiske valg basert på hendelser i samfunnet.

Du snakker om norges største idiotspill.

Boligmarkedet er nå en ting, men det var ikke lett å forutsi at BTC skulle skyte i været akkurat. 

Anonymkode: 77e69...b9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...