Gå til innhold

Kan man bli dømt for oppdragervold når den har foregått i et annet land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har norske foreldre som brukte vold i oppdragelsen av oss barna. Den fysiske delen opphørte da vi ble tenåringer og familien flyttet hjem til Norge.

Jeg har ikke tenkt å dra familien gjennom en rettsak, selv om jeg har mange sår fra barndommen. Men hypotetisk sett (saken er ikke foreldet), kunne de blitt dømt som nordmenn for mishandling i nære relasjoner, eller gjelder ikke det som skjedde de årene vi bodde i utlandet? Var familien da underlagt lovene i det gjeldene landet, selv om disse ikke korrelerer med norske lover?

Anonymkode: 9d4a6...d3e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal veldig mye til å bli dømt for noe spesielt om dere ikke har blir meldt inn noe sted, dessverre.

Anonymkode: 38f53...e3d

Skrevet

Er stort sett lover i det landet en bor i som er gjeldende

AnonymBruker
Skrevet

Norske statsborgere i utlandet, ja.

Anonymkode: edc69...230

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer det inn under "omsorgsunndragelse" § 5.8?

Så vidt jeg vet gjelder norsk straffelov også i utlandet. Som norsk statsborger kan du ikke utøve vold i utlandet.

Dersom foreldrene dine ikke var norske statsborgere på skadetidspunktet, eller hadde noen annen juridisk tilknytning til Norge, tviler jeg på at du har noen sak.

Anonymkode: 20853...579

AnonymBruker
Skrevet

De var norske statsborgere hele tiden, men min familie bodde i utlandet fra jeg var 3-13 år. Vi er altså alle født i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Det er straffbart etter norsk lov dersom handlingen også er straffbar i landet der den blir utført. 

Dersom den ikke er det, som ved en del typer vold mot barn i enkelte land, er det mer komplisert. Det kan unntaksvis være straffbart og/eller straffeskjerpende ved fortsatt vold/trusler etter hjemkomst.

Anonymkode: d83b4...b98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...