Gå til innhold

Sigarett røyk og spedbarn/barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min svigermor røyker sigaretter. Svigermor røyker også inne noen ganger og i bilen sin. Det er helt greit, er svigermor sitt hjem. Flere i familien til kjæresten røyker. Besteforeldre, foreldre, tanter, onkler, søskenbarn osv osv. Flere røyker også inne i sine hjem i perioder. Ikke alltid det lukter røyk i de hjemmene altså. Men lukter jo når dem har røyket inne.  

i min familie har noen få folk røyket, men alle har sluttet for lenge siden. 

Men nå som terminen nærmer seg, så begynner jeg å tenke på hvordan skal det bli når vi skal på besøk til svigermor eller andre slektninger og når svigermor skal passe barnet. Det kommer til å stinke røyk av barnet og det er heller ikke bra å puste inn i røyk lukt. Er helseskadelig. 
Kjæresten lukter også forferdelig røyk når kommer fra svigermor (kjæresten røyker ikke selv) Jeg merker også at jeg begynner å få vondt i hodet av å oppholde meg i rom med røyk lukt og i nærheten av folk som røyker. Merkelig nok har jeg en kollega som røyker og denne kollegaen lukter aldri røyk. Rart med det. 
Jeg er ikke i mot røyk, jeg fest røyket i ungdommen selv. 

Jeg ønsker heller ikke å lage noe dårlig stemning. Men Hva gjør man? Overreagerer jeg med mine bekymringer ? Hva gjør dere andre ? 

Anonymkode: da401...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min svigermor røyker sigaretter. Svigermor røyker også inne noen ganger og i bilen sin. Det er helt greit, er svigermor sitt hjem. Flere i familien til kjæresten røyker. Besteforeldre, foreldre, tanter, onkler, søskenbarn osv osv. Flere røyker også inne i sine hjem i perioder. Ikke alltid det lukter røyk i de hjemmene altså. Men lukter jo når dem har røyket inne.  

Men nå som terminen nærmer seg, så begynner jeg å tenke på hvordan skal det bli når vi skal på besøk til svigermor eller andre slektninger og når svigermor skal passe barnet. Det kommer til å stinke røyk av barnet og det er heller ikke bra å puste inn i røyk lukt. Er helseskadelig. 
Kjæresten lukter også forferdelig røyk når kommer fra svigermor (kjæresten røyker ikke selv) Jeg merker også at jeg begynner å få vondt i hodet av å oppholde meg i rom med røyk lukt og i nærheten av folk som røyker. Merkelig nok har jeg en kollega som røyker og denne kollegaen lukter aldri røyk. Rart med det. 

Jeg ønsker heller ikke å lage noe dårlig stemning. Men Hva gjør man? Overreagerer jeg med mine bekymringer ? Hva gjør dere andre ? 

Vi holder ungene langt unna svigermor sitt hus. Jeg takler ikke være der , så da skal hvertfall ikke ungene bli utsatt for det. Ikke er det bra for helsa heller.. 

Hun sier det går fint for hun røyker under kjøkkenvifta😂 Det stinker. Og lukten setter seg i alt , både klær og hår 🤮

Anonymkode: 25ccb...236

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør jeg når jeg veit at kjæresten kommer til å reagere ikke positivt hvis jeg sier at barnet ikke kan være hjemme hos svigermor, andre i familien eller nær dem som røyker ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten reagerer ikke på det på samme måte som Meg. Kjæresten legger heller ikke merke til lukta eller at stinker selv når har vært der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Barn er alltid en god unnskyldning for å reservere seg mot røyk. Så det er helt legitimt å ha nulltoleranse for sigaettrøyking med barn/baby til stedet vil jeg si. Bare si det rett ut til svigermor.

På sykepleien lærte vi at for hver 10 passive sigaretter, så får vi tilsvarende 2 sigaretter i lungene. Det er til ettertanke neste gang en befinner seg i et rom med flere røykere. Nå er dette heldigvis ikke så vanlige lengre, men tenker med gru tilbake på 90-tallet da jeg var ung. For å ikke snakke om 80-tallet i barndommen min. Da satt moren min og røyka på venteværelse på legekontoret med meg i magen🙈

Anonymkode: c0f34...e73

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare veit at kjæresten kommer til å reagere veldig. Kjæresten kommer til å ta det dårlig og personlig med at alt er galt med dens familie. Og meg og mine familie er så mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg kan vel reservere mot at barnet er i hjemmet der det har vært røyket i også??? Det betyr at barnet kan ikke være hos sine besteforeldre og oldeforeldre ??? Lukta henger jo igjen. Det kommer til å bli ett hælvettes negativ reaksjon fra kjæresten merker jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt de være i verken hjem eller biler hvor det røykes nei. 

Anonymkode: 4ec44...467

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare velge hva som er verst - at kjæresten din blir sur, eller at barnet blir utsatt for røyk. Da blir det ofte enkelt å velge barnets beste:-) 

Anonymkode: 28f26...b41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men jeg kan vel reservere mot at barnet er i hjemmet der det har vært røyket i også??? Det betyr at barnet kan ikke være hos sine besteforeldre og oldeforeldre ??? Lukta henger jo igjen. Det kommer til å bli ett hælvettes negativ reaksjon fra kjæresten merker jeg 

Det kommer til å bli mange kamper i årene fremover, du må velge hvilke kamper som er viktig at du tar for barna dine. 

Anonymkode: 25ccb...236

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men hva gjør jeg når jeg veit at kjæresten kommer til å reagere ikke positivt hvis jeg sier at barnet ikke kan være hjemme hos svigermor, andre i familien eller nær dem som røyker ?????

Si det til jordmor og be om at hun kan informere om skadene som oppstår når barn blir utsatt for røyk når dere drar til en oppfølging sammen. Regner med jordmor gladelig stiller opp for gravide kvinner slik. Eventuelt kan en helsesykepleier si det på kontroll etter fødsel. 

Anonymkode: c4f38...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det ikke skal være masse giftstoffer i lufta så må man lufte med alt av vinduer åpent i 48 timer. Jeg hadde nektet åta med meg barn, og SPESIELT babyer til et sted der folk har røyka. I tillegg til å øke risiko for kreft og masse annet så øker røyk risikoen for spedbarnadød. 

Som noen sa: man kommer til å måtte ta mange kamper fremover. Jeg selv hadde ikke sett for meg at jeg måtte krangle med svigers om å ikke la babyen suge på fingrene hennes etter at hun hadde tatt på hund, at jeg måtte krangle med henne angående mat til baby, legging, skjermtid, og mye annet. Jeg valgte å heller krangle med henne og gjøre det som er best for barna mine. De få gangene hun har dem klarer hun å rette seg etter mine regler. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg bare veit at kjæresten kommer til å reagere veldig. Kjæresten kommer til å ta det dårlig og personlig med at alt er galt med dens familie. Og meg og mine familie er så mye bedre. 

Hva betyr mest , passiv røyking er sterkt forbundet med krybbedød !!!!hold barna borte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alltid det lukter røyk, men det kommer til å stinke?

Anonymkode: 258c5...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har dere ikke snakket om den problemstillingen enda. Dem røyket vel før dere valgte å få barn også?

Anonymkode: 7530f...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...